Συχνές Ερωτήσεις
Από την επιλογή «Παράβολα», γίνεται η καταχώρηση των παράβολων του Συνδυασμού. Κάθε Συνδυασμός πρέπει να καταχωρίσει και να υποβάλει ανάλογα με τον τύπο υποψηφίου, το αντίστοιχο παράβολο. Η υποβολή γίνεται με χρήση ηλεκτρονικών παράβολων τα οποία δηλώνονται στην εφαρμογή. Τα ηλεκτρονικά παράβολα μπορεί να είναι είτε ατομικά, δηλαδή ένα παράβολο ανά υποψήφιο, είτε ένα ή περισσότερα συγκεντρωτικά παράβολα, που καλύπτουν το συνολικό απαιτούμενο ποσό του Συνδυασμού. Η κάλυψη του συνολικού απαιτούμενου ποσού του συνδυασμού στη περίπτωση χρήσης παραβόλων συνόλου ή μέρους του Συνδυασμού είναι υποχρεωτική, για την ανακήρυξη του Συνδυασμού. Σε αντίθετη περίπτωση θα εμφανιστεί σχετικό λάθος κατά τον έλεγχο του Συνδυασμού, και κατά την υποβολή του Συνδυασμού. Με την ενεργοποίηση της επιλογής Παράβολα ανοίγει η σελίδα με την λίστα των παράβολων που έχει ήδη καταχωρηθεί για τον Συνδυασμό.
Ναι μπορεί να πληρωθεί από οποιοδήποτε λογαριασμό.
Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε είτε το ΑΦΜ του επικεφαλής του συνδυασμού είτε το ΑΦΜ του συνδυασμού.
Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε είτε το ΑΦΜ του επικεφαλής του συνδυασμού είτε το ΑΦΜ του συνδυασμού.
Μπορεί να χρησιμοποιήσει είτε ατομικό είτε συγκεντρωτικό παράβολο. Τα παράβολα υποψηφιοτήτων είναι διαθέσιμα στη σελίδα
https://www.gsis.gr/polites-epiheiriseis/pliromes-kai-eispraxeis/e-paravolo
Θα πρέπει να επιλέξετε ως Φορέα Δημοσίου το Υπουργείο «Δικαιοσύνης» και Κατηγορία Παραβόλου «Υποψηφιότητα στις δημοτικές εκλογές» ή «Υποψηφιότητα στις περιφερειακές εκλογές». Μπορείτε να επιλέξετε ατομικό ή συγκεντρωτικό παράβολο για το σύνολο ή μέρος του συνδυασμού.
Για την έκδοση ηλεκτρονικών παραβόλων παρακαλούμε επισκεφτείτε την εφαρμογή Ηλεκτρονικού Παραβόλου (e-Παράβολο):
Από την πύλη «gov.gr» ( https://www.gsis.gr/polites-epiheiriseis/pliromes-kai-eispraxeis/e-paravolo ) επιλέγετε ως φορέα το Υπουργείο Δικαιοσύνης και στη συνέχεια επιλέγετε την κατηγορία και τον τύπο παραβόλου υποψηφίου που επιθυμείτε.
Η καταχώριση του καλλιτεχνικού/υποκοριστικού ονόματος/ ψευδωνύμου μπορεί να γίνει στην ενότητα «Στοιχεία Ψηφοδελτίου» στα πεδία Επωνύμου ή/και Ονόματος μετά την αναγραφή του επίσημου επωνύμου/ονόματος δεξιά και εντός παρενθέσεων.
Τα στοιχεία του υποψηφίου θα πρέπει να ταυτίζονται με τα στοιχεία του όπως εμφανίζονται στον εκλογικό κατάλογο. Τα στοιχεία αυτά μπορείτε να βρείτε μέσω της διαδικτυακής εφαρμογής του Υπουργείου Εσωτερικών «Μάθε που Ψηφίζεις» ( https://mpp.ypes.gov.gr/#/ ). Αντίθετα, τα στοιχεία του υποψηφίου στο Ψηφοδέλτιο μπορούν να αναγραφούν τα στοιχεία όπως αναγράφονται στο Δελτίο Αστυνομικής Ταυτότητας.
Τον Ειδικό Εκλογικό Αριθμό σας μπορείτε να τον βρείτε μέσω της διαδικτυακής εφαρμογής του Υπουργείου Εσωτερικών «Μάθε που Ψηφίζεις» ( https://mpp.ypes.gov.gr/#/ ) στην καρτέλα «Ευρωπαίος Πολίτης»
Τον Ειδικό Εκλογικό Αριθμό σας μπορείτε να τον βρείτε μέσω της διαδικτυακής εφαρμογής του Υπουργείου Εσωτερικών «Μάθε που Ψηφίζεις» ( https://mpp.ypes.gov.gr/#/ ) στην καρτέλα «Έλληνας Πολίτης»
Χρησιμοποιήστε την επιλογή «Έλεγχος σε Μητρώο Πολιτών», με την οποία το σύστημα θα πραγματοποιήσει αυτόματα διασταυρωτικό έλεγχο με τις εγγραφές Δημοτολογίου του συγκεκριμένου Δήμου στον οποίο έγινε η μεταδημότευση. Αν η μεταδημότευση δεν επαληθευτεί, σημαίνει ότι δεν έχει ολοκληρωθεί η διοικητική διαδικασία στον δήμο υποδοχής, ή έχει γίνει κάποιο σφάλμα με ευθύνη του δήμου, ο οποίος είναι και ο μόνος αρμόδιος να την ολοκληρώσει/διορθώσει.
Σύμφωνα με το άρθρο 6 του ν. 3870/2010 ως εμφανίσεις οι οποίες υπολογίζονται στο όριο είναι οι συνεντεύξεις των υποψηφίων (συμπεριλαμβανομένων αυτών που διεξάγονται στο πλαίσιο του δελτίου ειδήσεων), η συμμετοχή σε οργανωμένες συζητήσεις και η κάλυψη κατόπιν αιτήματος της προεκλογικής τους δραστηριότητας.
Δεν θεωρείται εμφάνιση η κάλυψη της προεκλογικής δραστηριότητας εφόσον γίνεται στα πλαίσια της δημοσιογραφικής ανάδειξης του γεγονότος και δεν προβάλλεται απόσπασμα της ομιλίας.
Η προβολή της δήλωσης προσμετράται ως εμφάνιση.
Εφόσον προβληθεί σε ένα κανάλι τοπικής ή περιφερειακής εμβέλειας, ο συνδυασμός χάνει το δικαίωμα να παρουσιάσει τις θέσεις του στο εν λόγω κανάλι.
Εφόσον η δήλωση προβληθεί σε ένα κανάλι εθνικής εμβέλειας, ο συνδυασμός έχει το δικαίωμα να παρουσιάσει τις θέσεις του στο εν λόγω κανάλι μία μόνο φορά.
Εκ του νόμου, δεν τίθεται περιορισμός.
Δεν υπάρχει περιορισμός στα banners, υπό την επιφύλαξη ωστόσο, της έκδοσης τιμολογίου και του υπολογισμού στις δαπάνες του συνδυασμού ή του υποψηφίου.
Θεωρείται ότι δεν τίθεται κανένας περιορισμός στη δημοσίευση άρθρων, δηλώσεων ή ομιλιών, περιοδειών και άλλων προεκλογικών δραστηριοτήτων των υποψηφίων, καθώς και των θέσεων των συνδυασμών, αλλά και συνεντεύξεων γραπτού κειμένου στο διαδίκτυο, με δεδομένο ότι όλα τα παραπάνω αποτελούν δημοσιογραφική ύλη. Τι επιτρέπεται τελικά στο πλαίσιο της δημοσιογραφικής κάλυψης;
Στο πλαίσιο της δημοσιογραφικής κάλυψης επιτρέπονται στο διαδίκτυο η καταγραφή των δηλώσεων, ομιλιών κλπ. Επίσης επιτρέπεται η αναμετάδοση δηλώσεων ή συνεντεύξεων από άλλους δικτυακούς τόπους εφόσον υπάρχει η σχετική επισήμανση.
Μέχρι τις 7 Σεπτεμβρίου 2023, δημόσια πρόσωπα τα οποία εμφανίζονται καθημερινά στα ΜΜΕ, δεν απαγορεύεται να είναι υποψήφιοι περιφερειακοί και δημοτικοί σύμβουλοι.
Μετά την ανωτέρω ημερομηνία, εφαρμογή έχουν οι περιοριστικές για τις εμφανίσεις των υποψηφίων, διατάξεις του άρθρου 6 του ν. 3870/2010 (Α΄ 138), όπως ισχύει.
Σε κάθε περίπτωση, εφόσον υποβληθεί σχετική καταγγελία, αρμόδια να κρίνει είναι η Επιτροπή Ελέγχου Δαπανών κα Εκλογικών Παραβάσεων, η οποία σύμφωνα με τις διατάξεις τις παρ. 1 του άρθρ. 12 ν. 3870/2010 λειτουργεί ως ειδικό, δικαιοδοτικό και ελεγκτικό όργανο.
Οι διατάξεις του άρθρου 6 του ν. 3870/2010 (Α΄ 138), όπως ισχύει, αναφέρονται σε περιορισμούς για εμφανίσεις και παρουσίαση εκπομπών ή συμμετοχής σε εκπομπές σε ραδιοτηλεοπτικούς σταθμούς.
Σχετικά με το διαδίκτυο - με εξαίρεση τις προσωπικές ιστοσελίδες και τις ιστοσελίδες των συνδυασμών - ο υποψήφιος μπορεί να παραχωρήσει μια συνέντευξη ανά δικτυακό τόπο.
Για τις επερχόμενες αυτοδιοικητικές εκλογές, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 6 του ν.3870/2010, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 128 του ν.4249/2014, η προεκλογική περίοδος, αποκλειστικά για τις εμφανίσεις των υποψηφίων στα ΜΜΕ ξεκινάει από 00:01 ώρα της Παρασκευής 8 Σεπτεμβρίου 2023.
Από τις διατάξεις του άρθρου 6 του ν.3870/2010 εξαιρούνται οι προσωπικές ιστοσελίδες.
Τα εν λόγω συλλογικά όργανα εξακολουθούν να λειτουργούν και κατά την προεκλογική περίοδο. Δεδομένου ότι η μετάδοση των συνεδριάσεων εξυπηρετεί ανάγκες ενημέρωσης των δημοτών ή των τοπικών κοινωνιών εν γένει, η προβολή αποκλειστικά και μόνο των αιρετών από ραδιοτηλεοπτικά ή διαδικτυακά μέσα ή μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν συνιστά προβολή, ώστε να εμπίπτει στο απαγορευτικό πλαίσιο που θέτουν οι διατάξεις του νόμου 3870/2010 όπως ισχύει, περί προβολής υποψηφίων.
Ο υποψήφιος Δημοτικού ή Περιφερειακού συνδυασμού μπορεί να χρηματοδοτήσει τον συνδυασμό, μέχρι του ποσού των δύο χιλιάδων (2.000) ευρώ. Το ποσό αυτό όμως αφαιρείται από το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο δαπανών του.
Έτσι, πχ:
- εάν το ανώτατο όριο δαπανών του υποψηφίου δημοτικού ή περιφερειακού συμβούλου υπερβαίνει το ποσό των δύο χιλιάδων (2.000) ευρώ, τότε το ποσό που υπολείπεται αντιστοιχεί στο διαθέσιμο ποσό που μπορεί ο ίδιος να δαπανήσει για τις ατομικές του δαπάνες.
- εάν το ανώτατο όριο δαπανών είναι κάτω των 2.000 ευρώ, λχ 1.500 ευρώ, τότε δεν μπορεί να χρηματοδοτήσει το συνδυασμό με πόσο που υπερβαίνει τα 1.500 ευρώ. Εξυπακούεται ότι εάν εξαντλήσει το ανωτέρω ποσό (δηλαδή τα 1.500 ευρώ) δεν θα έχει δυνατότητα να προβεί σε περαιτέρω δαπάνες.
Οι συνδυασμοί οφείλουν να γνωστοποιήσουν άμεσα στην οικεία Επιτροπή Ελέγχου Δαπανών και Εκλογικών Παραβάσεων:
-τον αριθμό του ειδικού τραπεζικού λογαριασμού, μέσω του οποίου διακινούνται τα έσοδα και οι δαπάνες τους
- τον αριθμό φορολογικού μητρώου (Α.Φ.Μ.) του συνδυασμού
- την ταυτότητα του οικονομικού διαχειριστή
Οι υποψήφιοι οφείλουν να γνωστοποιήσουν άμεσα στην οικεία Επιτροπή Ελέγχου Δαπανών και Εκλογικών Παραβάσεων:
-τον αριθμό του ειδικού τραπεζικού λογαριασμού, μέσω του οποίου διακινούνται τα έσοδα και οι δαπάνες τους
- τον αριθμό φορολογικού μητρώου (Α.Φ.Μ.)
Ο επικεφαλής του συνδυασμού μπορεί να οριστεί ο ίδιος οικονομικός διαχειριστής, μόνο όταν ο συνδυασμός είναι υποψήφιος σε δήμο με πληθυσμό κάτω των 10.000 κατοίκων.
Εάν ο συνδυασμός είναι υποψήφιος σε δήμο με πληθυσμό άνω των 10.000 κατοίκων, τότε ο επικεφαλής υποχρεούται να ορίσει συγκεκριμένο φυσικό πρόσωπο ως οικονομικό διαχειριστή.
Και στις δύο περιπτώσεις, η ταυτότητα του οικονομικού διαχειριστή πρέπει να γνωστοποιηθεί άμεσα στην οικεία Επιτροπή Ελέγχου Δαπανών και Εκλογικών Παραβάσεων.
1η περίπτωση: Η ταυτοποίηση δεν είναι δυνατή λόγω σφάλματος στα στοιχεία του υποψηφίου που έχουν καταχωριστεί στη βάση δεδομένων της ΑΑΔΕ . Σε αυτή την περίπτωση ο υποψήφιος επικοινωνεί με την αρμόδια ΔΟΥ του, δηλώνει ότι είναι υποψήφιος στις προσεχείς αυτοδιοικητικές εκλογές και αιτείται την άμεση διόρθωση των στοιχείων του, προσκομίζοντας την αστυνομική ταυτότητα ή Ελληνικό διαβατήριο από τα οποία προκύπτει η ορθή αναγραφή των στοιχείων ταυτοποίησής του. Μόλις πραγματοποιηθεί η αιτούμενη διόρθωση στοιχείων στη βάση δεδομένων της ΑΑΔΕ, ο υποψήφιος επαναλαμβάνει τη διαδικασία ηλεκτρονικής ταυτοποίησής του στην πύλη υποψηφιοτήτων αυτοδιοικητικών εκλογών του Υπουργείου Εσωτερικών.
2η περίπτωση: Η ταυτοποίηση δεν είναι δυνατή λόγω μεταβολής στοιχείων του υποψηφίου μετά την οριστικοποίηση των εκλογικών καταλόγων. Σε αυτή την περίπτωση ο υποψήφιος επικοινωνεί με την αρμόδια ΔΟΥ του, δηλώνει ότι είναι υποψήφιος στις προσεχείς αυτοδιοικητικές εκλογές και αιτείται την άμεση μεταβολή των στοιχείων του στην προτέρα κατάσταση προ της τελευταίας μεταβολής. Μόλις πραγματοποιηθεί η αιτούμενη διόρθωση στοιχείων στη βάση δεδομένων της ΑΑΔΕ, ο υποψήφιος επαναλαμβάνει τη διαδικασία ηλεκτρονικής ταυτοποίησής του στην πύλη υποψηφιοτήτων αυτοδιοικητικών εκλογών του Υπουργείου Εσωτερικών.
3η περίπτωση: Ο υποψήφιος είναι σωστά εγγεγραμμένος στους εκλογικούς καταλόγους αλλά δεν έχει εκδώσει νέα Αστυνομική Ταυτότητα με τα σωστά στοιχεία. Σε αυτή την περίπτωση ο υποψήφιος εκδίδει νέα Αστυνομική ταυτότητα και επικοινωνεί με την αρμόδια ΔΟΥ του, δηλώνει ότι είναι υποψήφιος στις προσεχείς αυτοδιοικητικές εκλογές και αιτείται την άμεση διόρθωση των στοιχείων του, προσκομίζοντας την νέα αστυνομική ταυτότητα ή Ελληνικό διαβατήριο από τα οποία προκύπτει η ορθή αναγραφή των στοιχείων ταυτοποίησής του.
4η περίπτωση: ΤΑΥΤΟΠΟΙΗΣΗ ΜΕ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΔΗΛΩΣΗ
Αν η διόρθωση των στοιχείων του υποψηφίου δεν είναι εφικτή για οποιοδήποτε λόγο, ο υποψήφιος παραδίδει στον αρμόδιο εκπρόσωπο του συνδυασμού που έχει εξουσιοδοτηθεί για την καταχώριση των στοιχείων των υποψηφίων στην πλατφόρμα δήλωσης υποψηφιοτήτων Υπεύθυνη Δήλωση, στην οποία δηλώνει τη υποψηφιότητά του. Στη συνέχεια ο εκπρόσωπος του συνδυασμού ψηφιοποιεί και αναρτά στην πύλη υποψηφιοτήτων την υπεύθυνη δήλωση, ακολουθώντας τις σχετικές οδηγίες χρήσης του συστήματος. Στην περίπτωση αυτή το σύστημα εντοπίζει ως σφάλμα την έλλειψη ηλεκτρονικής ταυτοποίησης, χωρίς ωστόσο να εμποδίζει την περαιτέρω υποβολή της συγκεκριμένης υποψηφιότητας. Ταυτόχρονα το σύστημα επισημαίνει στο αρμόδιο Πρωτοδικείο το εν λόγω σφάλμα, προκειμένου να αποφασίσει αν θα γίνει τελικά δεκτή η συγκεκριμένη υποψηφιότητα.
Για την απόδοση ΑΦΜ ο ενδιαφερόμενος εκπρόσωπος υποβάλει στη ΔΟΥ της έδρας του συνδυασμού, συμπληρωμένη τη δήλωση – έντυπο Δ211 (πατήστε εδώ) στην οποία θα δηλώνεται μεταξύ άλλων το αποδεικτικό της έδρας, είτε αναγράφοντας τον αριθμό δήλωσης Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης Ακίνητης Περιουσίας (για μίσθωση ή δωρεάν παραχώρηση) ή τον ΑΤΑΚ ακινήτου ιδιοκτησίας του το οποίο θα δηλώσει ως έδρα. Τη δήλωση – έντυπο Δ211 συνοδεύει Υπεύθυνη Δήλωση με γνήσιο υπογραφής αν δεν προσέρχεται ο ίδιος ο εκπρόσωπος, η οποία θα αναφέρει το όνομα του συνδυασμού, τον επικεφαλής και τη διεύθυνση της έδρας.
Οι υποψήφιοι αντιπεριφερειάρχες, περιφερειακοί και δημοτικοί σύμβουλοι μπορούν να χρηματοδοτηθούν με ίδια κεφάλαια, μέχρι το ύψος του ανώτατου ορίου δαπανών τους.
Οι συνδυασμοί μπορούν να χρηματοδοτηθούν από ίδια κεφάλαια εκ μέρους του επικεφαλής του συνδυασμού, τα οποία σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να υπερβαίνουν το ανώτατο όριο δαπανών του συνδυασμού.
(βλ. το υπ’ αριθμ. 78543/20.09.2023 έγγραφο της Διεύθυνσης Εκλογών)
Σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 1 του ν. 3870/2010 «Εκλογικές δαπάνες συνδυασμών και υποψηφίων και έλεγχος αυτών, κατά τις περιφερειακές και δημοτικές εκλογές», όπως τροποποιήθηκε με την παρ. 1 του άρθρου 116 του Ν. 4604/2019 (Α΄ 50) τα πολιτικά κόμματα/συνασπισμοί κομμάτων μπορούν να προβαίνουν σε χρηματοδότηση των συνδυασμών.
Όπως αναφέρεται στην παρ. 3 του άρθρ. 7 Ν.3870/2010, το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο εκλογικών δαπανών για κάθε υποψήφιο περιφερειάρχη, αντιπεριφερειάρχη και δήμαρχο συμπεριλαμβάνεται στο αντίστοιχο ανώτατο όριο, που προβλέπεται για τον οικείο συνδυασμό. Τούτο σημαίνει ότι, και τα ανωτέρω πρόσωπα έχουν ανώτατο όριο δαπανών, το οποίο είναι το ίδιο με αυτό των υποψηφίων συμβούλων του συνδυασμού.
Ναι, είναι υποχρεωμένοι οι υποψήφιοι που δεν έχουν έσοδα ή δεν προτίθενται να προβούν σε δαπάνες, να αναρτήσουν τα (μηδενικά) έσοδα και δαπάνες τους στην Κεντρική Βάση Δεδομένων του Υπουργείου Εσωτερικών Η υποχρέωση αυτή απορρέει από τις διατάξεις του άρθρ. 10 του ν. 3870/2010, όπου προβλέπεται η ανάρτηση εσόδων και δαπανών των υποψηφίων συνδυασμών, αλλά και των υποψηφίων συμβούλων. Η μη τήρηση των σχετικών διατάξεων επισύρει τις προβλεπόμενες στις παρ. 5α, και 5β του ιδίου άρθρου, καθώς και στην παρ. 3 του αρθρ. 15 του ως άνω νόμου κυρώσεις.
Είναι αυτονόητο ότι όσοι υποψήφιοι δεν έχουν έσοδα ή δεν προτίθενται να προβούν σε δαπάνες, δεν έχουν υποχρέωση να ανοίξουν τραπεζικό λογαριασμό. Σε περίπτωση όμως, που γίνει καταγγελία και προκύψουν έσοδα ή δαπάνες, ο υποψήφιος τότε θα υποστεί τις προβλεπόμενες από το άρθρ. 14 παρ. 1β κυρώσεις του ν. 3870/2010, όπως ισχύει.
Όχι. Η δαπάνη για την έκδοση του ηλεκτρονικού πλέον παραβόλου υποψηφιότητας μπορεί να πραγματοποιηθεί και εκτός του ειδικού τραπεζικού λογαριασμού (συνδυασμού ή υποψηφίου).
Τα ανωτέρω αποτελούν δαπάνες. Επειδή όμως αποτελούν δαπάνες προβλεπόμενες από το νόμο, δεν συνυπολογίζονται στο ανώτατο όριο δαπανών των συνδυασμών.