ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ

Δευτέρα 13 Ιανουάριος 2025

Συχνές Ερωτήσεις

Οι πιστώσεις που εγγράφονται στον προϋπολογισμό οικονομικού έτους 2024, αποκλειστικά και μόνο από τους Δήμους που δεν συμπεριλαμβάνονται στις παραπάνω αποφάσεις κατανομής, και αφορούν στην κάλυψη δαπάνης για τη σίτιση μαθητών μουσικών και καλλιτεχνικών γυμνασίων και λυκείων, υπολογίζονται στο ύψος των ποσών που αποδόθηκαν σε αυτούς με τις σχετικές αποφάσεις της τελευταίας σχολικής χρονιάς, κατά την οποία ήταν/εμφανιζόταν δικαιούχοι.

Δεδομένου ότι από τις ως άνω διατάξεις του ν.5056/2023 (Α΄163) προβλέπεται η αυτοδίκαιη κατάργηση των νομικών προσώπων την 31η.12.2023 και η άσκηση των σχετικών αρμοδιοτήτων από τον οικείο δήμο την 1η.1.2024, κατά την κατάρτιση του προϋπολογισμού έτους 2024, οι στήλες των εκτιμήσεων θα συμπληρωθούν με τα εκτιμώμενα ποσά εισπράξεων και πληρωμών του δήμου για την 31.12.2023, χωρίς να συμπεριλαμβάνονται σε αυτά τα σχετικά στοιχεία/ποσά των νομικών προσώπων, καθώς κατά την ως άνω ημερομηνία αυτά υφίστανται και δεν έχουν ακόμη καταργηθεί. Οι εκτιμήσεις αυτές, δηλαδή εισπράξεις και πληρωμές αν και δεν αποτυπώνονται στις σχετικές στήλες 31.12.2023 θα πρέπει να ληφθούν υπόψη, ώστε να συμπληρωθούν σωστά οι λοιπές στήλες του προϋπολογισμού 2024

Σύμφωνα με την περ.8 του άρθρου 4 της υπ’ αριθμ. 63726/28.07.2023 (Β΄4795) κ.υ.α., δαπάνες που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, στον προϋπολογισμό οικονομικού έτους 2024, κατανέμονται στην Υπηρεσία 55 που δημιουργείται για τον σκοπό αυτό.

Δεδομένου ότι, η παρακολούθηση σε διακριτούς κωδικούς σε επίπεδο υπηρεσίας των σχετικών δαπανών έχει σκοπό την άντληση του συνόλου της οικονομικής πληροφορίας από το Υπουργείο μας και προς επίτευξη αυτού, δαπάνες/υποχρεώσεις που αφορούν σε έργα/δράσεις χρηματοδοτούμενα από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, τα οποία βαρύνουν πέραν του τρέχοντος (2023) και επόμενα οικονομικά έτη (συνεχιζόμενα), θα κατανεμηθούν/μεταφερθούν στον προϋπολογισμό οικονομικού έτους 2024 στη νέα Υπηρεσία 55.

Στους δήμους και τις περιφέρειες που θα διεξαχθούν επαναληπτικές εκλογές την 15η Οκτωβρίου, το προβλεπόμενο στις ΥΑ με αριθμ. 66331/07.08.2023 (Β΄4963) και 66365/07.08.2023 (Β΄ 4962) ανώτατο επιτρεπτό όριο των εκλογικών δαπανών για τους συνδυασμούς (αντιστοίχως) που μετέχουν σε αυτή, προσαυξάνεται κατά ποσοστό 10% (άρθρο 7 παρ. 7 του ν. 3870/2010).

Ενημερωθείτε εδώ

Σε περίπτωση επαναληπτικής ψηφοφορίας στις 15 Οκτωβρίου 2023, τα νέα ψηφοδέλτια παραδίδονται τέσσερις (4) ημέρες πριν από την ημέρα της επαναληπτικής ψηφοφορίας, δηλαδή την 11η Οκτωβρίου.

Στις περιφερειακές εκλογές, σε περίπτωση επαναληπτικής ψηφοφορίας, ο συνδυασμός μπορεί χρησιμοποιήσει τα ψηφοδέλτια του α’ γύρου ή να εκτυπώσει νέα ψηφοδέλτια, μόνο με τον υποψήφιο περιφερειάρχη, με τις διαστάσεις των ψηφοδελτίων του α ́ γύρου σύμφωνα με τις διατάξεις της υπ ́αριθμ. 65078/02.08.2023 (Β ́ 4880) Απόφασης του Υπουργού Εσωτερικών.

Στις δημοτικές εκλογές, σε περίπτωση επαναληπτικής ψηφοφορίας, ο συνδυασμός οφείλει να εκτυπώσει και να παραδώσει στον δήμο νέα ψηφοδέλτια, με διάσταση  14x20 εκατοστά του μέτρου περίπου, όπως προβλέπεται στο άρθρο 20 παρ. 6 του ν. 4804/2021 και την Υπουργική Απόφαση με αριθμ. 71015/29-08-2023 (5244 Β΄).

Ειδικά για τις περιφερειακές εκλογές, το ψηφοδέλτιο είναι άκυρο εάν χρησιμοποιηθεί σε εκλογικό τμήμα άλλης εκλοικής περιφέρειας κι όχι αυτής που αναγράφεται πάνω σε αυτό, σύμφωνα με την περ. στ) της παρ.1 του άρθρου 56 του ν.4804/2021.

Για τις δημοτικές εκλογές, το νομοθετικό πλαίσιο δεν ορίζει ως άκυρο το ψηφοδέλτιο συνδυασμού που συμμετέχει στις εκλογές του οικείου δήμου και είναι ψηφοδέλτιο άλλης δημοτικής κοινότητας από αυτή που ανήκει το εκλογικό τμήμα. Επομένως, στην περίπτωση αυτή θεωρείται έγκυρο ως προς τον συνδυασμό και τους υποψήφιους δημοτικούς συμβούλους, αλλά δεν λαμβάνονται υπόψη οι σταυροί προτίμησης των υποψηφίων συμβούλων δημοτικών κοινοτήτων ή των υποψηφίων προέδρων δημοτικής κοινότητας.

Όχι, αρκεί να είναι ομοιόμορφα και να τηρούνται οι διαστάσεις των ψηφοδελτίων.

Στην αριθμ. 71015/29-08-2023 Υπουργική Απόφαση ( 5244 Β΄) περιγράφονται λεπτομερώς στο άρθρο 2 οι διαστάσεις των ψηφοδελτίων. Οι διαστάσεις των ψηφοδελτίων έχουν προσδιοριστεί για όλους τους δήμους με κριτήριο το εάν ένας δήμος, βάσει του νόμου έχει ή όχι δημοτικές κοινότητες. Συνεπώς οι διαστάσεις των ψηφοδελτίων δεν μεταβάλλονται ανάλογα με το εάν ο συνδυασμός θα αποφασίσει να «κατεβάσει» υποψηφίους συμβούλους ή προέδρους στη συγκεκριμένη δημοτική κοινότητα.

Στην αριθμ. 71015/29-08-2023 Υπουργική Απόφαση ( 5244 Β΄) περιγράφεται λεπτομερώς η μορφή των ψηφοδελτίων και τι θα περιλαμβάνουν. Στους δήμους με δημοτικές κοινότητες δίπλα στο όνομα της κάθε δημοτικής κοινότητας δεν αναγράφεται το όνομα του δήμου.

Στην αριθμ. 71015/29-08-2023 Υπουργική Απόφαση ( 5244 Β΄) περιγράφεται λεπτομερώς η μορφή των ψηφοδελτίων και τι θα περιλαμβάνουν. Στους δήμους με ενιαία εκλογική περιφέρεια δίπλα στο όνομα του κάθε υποψήφιου δημοτικού συμβούλου δεν αναγράφεται η εκλογική περιφέρεια, καθώς είναι η ίδια για όλους του υποψηφίους δημοτικούς συμβούλους.

Στην αριθμ. 71015/29-08-2023 Υπουργική Απόφαση (5244 Β΄) περιγράφεται λεπτομερώς η μορφή των ψηφοδελτίων και τι θα περιλαμβάνουν. Δίπλα στο όνομα του Υποψηφίου Δημάρχου δεν προβλέπεται η αναγραφή του ονόματος του Δήμου

Στο πεδίο εφαρμογής των κατ’ έτος εκδοθεισών κυα παροχής οδηγιών για την κατάρτιση του προϋπολογισμού των δήμων εμπίπτουν επίσης τα ιδρύματα και τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου των δήμων, συμπεριλαμβανομένων των συνδέσμων. Ως εκ τούτου, τα προβλεπόμενα της παρ. Β.3.1. της υπ’ αριθμ. 63726/28.07.2023 (Β΄4795) κυα, ισχύουν και για τους συνδέσμους και τους ΦΟΔΣΑ.

Δεδομένου ότι στην ως άνω κυα προβλέπεται η δημιουργία νέου ΚΑΕ 0528 με τίτλο «Έσοδα ΦΟΔΣΑ και λοιπών συνδέσμων από εισφορές» και παρότι η παράγραφος Β.3.1. αναφέρεται στην περίπτωση που έχει ληφθεί απόφαση αύξησης των τελών και δικαιωμάτων των κατηγοριών 03 ΕΣΟΔΑ ΑΠΟ ΑΝΤΑΠΟΔΟΤΙΚΑ ΤΕΛΗ ΚΑΙ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ» και 04 «ΕΣΟΔΑ ΑΠΟ ΛΟΙΠΑ ΤΕΛΗ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ», νοείται ότι στην περίπτωση συνδέσμου και ΦΟΔΣΑ εφόσον έχει ληφθεί απόφαση αύξησης των εισφορών της κατηγορίας 05 «ΦΟΡΟΙ ΚΑΙ ΕΙΣΦΟΡΕΣ», οι ως άνω οδηγίες τυγχάνουν αναλογικής εφαρμογής.

Σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 13 του ν. 4987/2022 (Κ.Φ.Δ.), όπως ισχύει, κάθε πρόσωπο με εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα υποχρεούται να τηρεί κατάλληλα λογιστικά αρχεία (βιβλία και στοιχεία), σύμφωνα με τα λογιστικά πρότυπα που προβλέπονται στην Ελληνική νομοθεσία.

Περαιτέρω, με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 15Α του ως άνω νόμου, ορίζεται ότι οι οντότητες του άρθρου 1 του ν. 4308/2014 (Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα-Α’251) υποχρεούνται να διαβιβάζουν ηλεκτρονικά στην ΑΑΔΕ δεδομένα των εκδιδόμενων λογιστικών αρχείων-στοιχείων ανεξαρτήτως της μεθόδου έκδοσης αυτών, των τηρούμενων λογιστικών αρχείων-βιβλίων, των φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών, των φορολογικών μνημών και των αρχείων που δημιουργούν οι φορολογικοί ηλεκτρονικοί μηχανισμοί. Για την εφαρμογή των ανωτέρω, εκδόθηκε η υπό στοιχεία Α.1138/2020 (Β’ 2470) Κοινή Απόφαση του Υφυπουργού Οικονομικών και του Διοικητή της ΑΑΔΕ με την οποία ορίζονται ο χρόνος διαβίβασης, η έκταση εφαρμογής, η διαδικασία ηλεκτρονικής διαβίβασης δεδομένων στην ΑΑΔΕ, καθώς και κάθε άλλο αναγκαίο θέμα σχετικά με την εφαρμογή των οριζόμενων στις διατάξεις του άρθρου 15Α του ν.4987/2022. Ειδικότερα με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 2 της εν λόγω απόφασης ορίζεται ότι υπόχρεοι είναι οι οντότητες του άρθρου 1 του ν.4308/2014, ανεξαρτήτως μεγέθους αυτών και τρόπου έκδοσης και τήρησης των λογιστικών τους αρχείων .

Έπειτα από τα προαναφερόμενα και με δεδομένο ότι οι δημοτικοί και περιφερειακοί συνδυασμοί, καθώς και οι υποψήφιοι περιφερειάρχες, δήμαρχοι, περιφερειακοί και δημοτικοί σύμβουλοι, δεν αποκτούν εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα, προκύπτει ότι απαλλάσσονται από την  τήρηση λογιστικών βιβλίων με βάση τα Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα (ν.4308/2014) και κατά συνέπεια δεν έχουν υποχρέωση διαβίβασης δεδομένων στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA της ΑΑΔΕ. Σημειώνεται ότι, υποχρέωση διαβίβασης δεδομένων των λογιστικών στοιχείων (τιμολόγια, αποδείξεις λιανικών συναλλαγών) που λαμβάνουν τα ως άνω πρόσωπα, έχουν οι αντισυμβαλλόμενές οντότητες (προμηθευτές)  για τα λογιστικά στοιχεία (παραστατικά) που εκδίδουν προς αυτούς.

Ναι,  καθώς σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 15 παρ. 7 και την διάταξη του άρθρου 52 παρ.7 αντίστοιχα του ν. 4804/2021 η υποβολή της δήλωσης του συνδυασμού στην ηλεκτρονική Πύλη δήλωσης υποψηφιοτήτων από τον επικεφαλής του συνδυασμού υποψήφιο δήμαρχο/ περιφερειάρχη επέχει, αναλογικά, για τον ίδιο θέση υπεύθυνης δήλωσης α) ότι αποδέχεται την υποψηφιότητα για το συγκεκριμένο αξίωμα β) δεν στερείται των πολιτικών του δικαιωμάτων και γ) δεν συντρέχουν τα κωλύματα εκλογιμότητας και ασυμβίβαστα του άρθρου 10 και 48 αντίστοιχα του ν.4804/2021.

Όχι δεν υπάρχει περιορισμός στον αριθμό των υποψηφίων που θα κάνουν αποδοχή της υποψηφιότητάς τους μέσω υπεύθυνης δήλωσης. Όπου ζητείται αιτιολογία μπορεί να τεθεί ο λόγος όπως ενδεικτικά πχ "αδυναμία χρήσης κωδικών taxis". Σε κάθε περίπτωση αρμόδιο να κρίνει είναι το Πρωτοδικείο ανακήρυξης.

Προσοχή! Στην περίπτωση επικύρωσης υποψηφιότητας με Υπεύθυνη Δήλωση η ένδειξη για την Επικύρωση Υποψηφιότητας παραμένει «εκκρεμής» καθώς η Επικύρωση με Υπεύθυνη Δήλωση θα ελεγχθεί από το Πρωτοδικείο.

Κατ΄εξαίρεση, αντί για την ηλεκτρονική επικύρωση από τους ίδιους τους υποψηφίους της υποψηφιότητάς τους, ο επικεφαλής του συνδυασμού μπορεί να επισυνάψει, στην ηλεκτρονική Πύλη δήλωσης υποψηφιοτήτων, υπεύθυνη δήλωση του υποψηφίου, είτε με θεωρημένο το γνήσιο της υπογραφής από δημόσια υπηρεσία (π.χ. ΚΕΠ), ή μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr ΕΨΠ).

Υπόδειγμα Υπεύθυνης Δήλωσης παρατίθεται στο Παράρτημα της αριθμ. 849/Α.Π.65437/3.8.2023 Εγκύκλιου για τη διενέργεια των εκλογών της 8ης Οκτωβρίου.

Προσοχή! Στην περίπτωση επικύρωσης υποψηφιότητας με Υπεύθυνη Δήλωση η ένδειξη για την Επικύρωση Υποψηφιότητας παραμένει «εκκρεμής» καθώς η Επικύρωση με Υπεύθυνη Δήλωση θα ελεγχθεί από το Πρωτοδικείο.

Αν κάποιος κάνει χρήση του ΑΦΜ του συνδυασμού,  το ΑΦΜ αντιστοιχεί σε Νομικό Πρόσωπο και δε χρειάζεται η συμπλήρωση του πατρωνύμου.

Ναι. Επιτρέπεται να χρησιμοποιηθεί πέραν του ονόματος ή του επωνύμου του υποψηφίου και υποκοριστικό ή ψευδώνυμο, καλλιτεχνικό ή άλλο, αυτού, εφόσον με αυτό είναι ευρύτερα γνωστός. Στην περίπτωση αυτή, το υποκοριστικό ακολουθεί το όνομα ή το επώνυμο και τίθεται σε παρένθεση.

Υποψήφιες που στην οικογενειακή τους μερίδα είναι εγγεγραμμένες με το επώνυμο του συζύγου τους, μπορούν να χρησιμοποιήσουν ως πρώτο επώνυμο είτε το πατρικό είτε του συζύγου είτε μόνο ένα από αυτά. Στην περίπτωση αυτή δεν απαιτείται η επισύναψη ληξιαρχικής πράξης γέννησης.

Κάθε υποψήφιος, εφόσον είναι έγγαμος ή έχει συνάψει σύμφωνο συμβίωσης, μπορεί να προσθέσει, ανεξαρτήτως σειράς, και το επώνυμο της συζύγου ή της συμβιούσης του. Στην περίπτωση αυτή δεν απαιτείται η επισύναψη πιστοποιητικού οικογενειακής κατάστασης.

Υποψήφιες που στην οικογενειακή τους μερίδα είναι εγγεγραμμένες με το πατρικό τους επώνυμο, δεν δύνανται να απαλείψουν το επώνυμο αυτό. Αντίθετα, δύνανται, κατά βούλησή τους, να προτάξουν έναντι του πατρικού το επώνυμο του συζύγου τους ή να προσθέσουν το επώνυμο του συζύγου μετά το πατρικό. Στην περίπτωση αυτή δεν απαιτείται η επισύναψη πιστοποιητικού οικογενειακής κατάστασης.

Δεν απαιτείται επισύναψη ποινικού μητρώου κατά τη δήλωση υποψηφιότητας. Επισημαίνεται, ωστόσο, ότι η επικύρωση υποψηφιότητας υποψηφίου υπέχει θέση υπεύθυνης δήλωσης (για κάθε έννομη συνέπεια) με την οποία δηλώνεται, εκτός των άλλων, ότι  δεν στερείται του δικαιώματος του εκλέγειν (άρθρο 15 ν.4804/2021).

Φωτοαντίγραφο ισχύοντος αποδεικτικού ταυτότητας ή διαβατήριου πρέπει να καταχωρηθεί μόνο για τους πολίτες λοιπών κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Δεν πραγματοποιείται  μεταδημότευση, καθόσον είστε ήδη δημότης της περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου. (βλ. Εγκ.850/2023 σελ.14 και 15).

Ναι. Κάθε δημότης μπορεί να θέσει υποψηφιότητα για οποιοδήποτε αξίωμα του οικείου δήμου. Αρκεί η δημοτικότητά του στον οικείο δήμο. Στην περίπτωση αυτή, ωστόσο, δεν θα μπορεί να ψηφίσει τον εαυτό του καθώς είναι εγγεγραμμένος σε άλλον εκλογικό κατάλογο.

Όχι!  Για να μπορεί κάποιος να θέσει υποψηφιότητα για οποιαδήποτε αξίωμα ενός δήμου θα πρέπει να είναι δημότης του εν λόγω δήμου.

Στην περίπτωση, ωστόσο, που δεν είναι, δύναται να μεταδημοτεύσει, όπως αναλύεται ΚΕΦ.Α.2.5  «Μεταδημότευση λόγω υποψηφιότητας» του Μέρους Α΄ της αριθμ. 849/3.8.2023 Εγκύκλιου για τη διενέργεια των εκλογών της 8ης Οκτωβρίου.

Προσοχή! Όσοι υποψήφιοι μεταδημοτεύσουν με τη διαδικασία αυτή δεν δύνανται να ψηφίσουν στον δήμο, όπου θέτουν υποψηφιότητα, επειδή η διαδικασία της μεταδημότευσης διενεργείται μετά την 30η Ιουνίου 2023, τελευταία ημέρα της Γ’ αναθεώρησης των εκλογικών καταλόγων. Άρα δεν θα μπορούν να ψηφίσουν τον εαυτό τους.

1 2 3 4 5 20