Βουλή: Η ομιλία του ΥΠΕΣ κ. Θεοδωρικάκου στο ν/σ για την Ιθαγένεια
«Υπάρχει και η επόμενη μέρα και δεν παίζονται όλα στις εντυπώσεις του μισού λεπτού», ήταν η απάντηση του Υπουργού Εσωτερικών κ. Τάκη Θεοδωρικάκου στην τροπολογία που κατέθεσαν βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ με την οποία προβλέπεται αναδρομικά η δυνατότητα αφαίρεσης πολιτικών δικαιωμάτων.
Ο κ. Θεοδωρικάκος επισήμανε ότι όσο ο ΣΥΡΙΖΑ καταθέτει προτάσεις αντισυνταγματικές τόσο περισσότερο επιβεβαιώνει την αναξιοπιστία του. Όπως σημείωσε ο υπουργός Εσωτερικών, «η επόμενη μέρα απαιτεί σοβαρές μεταρρυθμίσεις από την κυβέρνηση και μια οργανωμένη αντιπολίτευση, η οποία, με αξιόπιστο τρόπο, θα επιλέγει να συμμετέχει κι αυτή με τον δικό της αξιόπιστο τρόπο στην υλοποίηση αυτής της πορείας».
Συγκεκριμένα κατά την ομιλία του στη Βουλή επί του νομοσχεδίου για τον Κώδικα Ελληνικής Ιθαγένειας, ο κ. Θεοδωρικάκος είπε:
«Η χώρα, η κοινωνία μας, η κυβέρνηση, το πολιτικό σύστημα, όλοι, πορευόμαστε, σε μια δύσκολη εποχή, ανάμεσα στην πρωτοφανή απειλή και την κρίση της πανδημίας του κορωνοϊού και σε σημαίνουσες εξελίξεις στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου.
Οι επιπτώσεις και από τις δύο αυτές συνιστώσες είναι καθοριστικές, πολύ μεγάλες και οι προκλήσεις συνεχείς. Είναι υποχρέωση όλων μας να κάνουμε ό,τι μπορούμε με τη μέγιστη δυνατή ενότητα και μια συμπαγή και ουσιαστική στρατηγική.
Μέσα σε ένα τόσο δύσκολο και ιδιόμορφο τοπίο, η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη προχωρά το δικό της οργανωμένο σχέδιο και υλοποιεί σημαντικές μεταρρυθμίσεις. Αυτονόητες μεταρρυθμίσεις, που εκπροσωπούν την πλειοψηφία των πολιτών, την πλειοψηφία του μέτρου και της λογικής, υπερβαίνοντας παραδοσιακές διαχωριστικές γραμμές που έχουν κρατήσει πίσω τη χώρα για μεγάλο χρονικό διάστημα. Αυτή είναι αναγκαιότητα και για τη χώρα και για τους πολίτες και δεν έχουμε δικαίωμα να μείνουμε πίσω. Όσο πιο συναινετικά γίνουν αυτές οι μεταρρυθμίσεις, και αυτό αφορά όλους μας, τόσο το καλύτερο για τη χώρα.
Οφείλουμε, λοιπόν, να είμαστε ενωμένοι και η χθεσινή ημέρα ήταν μία ημέρα δημοκρατικής γιορτής, ενότητας των Ελλήνων, με την καταδίκη της Χρυσής Αυγής απ’ την ανεξάρτητη ελληνική δικαιοσύνη. Είναι ευθύνη όλων μας να μην αποτελέσει παρένθεση αυτή η ημέρα. Ιδίως γιατί διανύουμε αυτό το τόσο δύσκολο πολιτικό χρονικό διάστημα. Τελικά αυτό που έχει σημασία, για να μείνω λίγο παραπάνω, είναι ο ίδιος ο ελληνικός λαός, σταθερά και μονίμως να αφήνει στο περιθώριο όσους εκπροσωπούν φασιστικές, ναζιστικές, ακραίες αντιλήψεις. Αυτό είναι το σπουδαίο και το καθοριστικό. Βεβαίως σήμερα είναι μια συζήτηση, από την πλευρά της αντιπολίτευσης, την οποία θέλω να την χαρακτηρίσω σημαντικά παρελκυστική. Αντιλαμβάνομαι ότι σας έχει φέρει σε δύσκολη θέση ο συνάδελφός σας, ο κ. Κοντονής, με τις δηλώσεις του. Και θα έλεγα ότι όσο περισσότερο ο ΣΥΡΙΖΑ κατηγορεί τη Νέα Δημοκρατία για σχέσεις με τη Χρυσή Αυγή ή όσο περισσότερο καταθέτετε προφανώς αντισυνταγματικές προτάσεις τόσο περισσότερο, αγαπητοί συνάδελφοι του ΣΥΡΙΖΑ, επιβεβαιώνετε την αναξιοπιστία που διαχρονικά χαρακτηρίζει το Κόμμα που σήμερα βρίσκεται στην αξιωματική αντιπολίτευση. Πιστεύω, λοιπόν, ότι πρέπει να το ξανασκεφτείτε. Υπάρχει και η επόμενη ημέρα. Και δεν παίζονται όλα στις εντυπώσεις του μισού λεπτού.
Και η επόμενη ημέρα, επαναλαμβάνω, απαιτεί σοβαρές μεταρρυθμίσεις και απαιτεί και, πέρα από την παρουσία της κυβέρνησης με οργανωμένο μεταρρυθμιστικό σχέδιο, που αυτό υπάρχει και υλοποιείται, θα πρέπει να υπάρχει και μια αξιωματική αντιπολίτευση, η οποία με αξιόπιστο τρόπο θα επιλέγει να συμμετέχει και εκείνη με τον δικό της σημαντικό τρόπο στην υλοποίηση αυτής της πορείας.
Το ΥΠΕΣ πρωτοστατεί στην υλοποίηση σημαντικών μεταρρυθμίσεων. Ο σημερινός νόμος έρχεται σε συνέχεια σημαντικών αλλαγών, τομών και μεταρρυθμίσεων, που έχουμε κάνει πράξη το προηγούμενο 15μηνο:
- Την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού
- Την υλοποίηση των αλλαγών κυβερνησιμότητας της Αυτοδιοίκησης
- Τη δημιουργία και διασφάλιση του Αναπτυξιακού Προγράμματος έργων «Αντώνης Τρίτσης» με διασφαλισμένους πόρους 2,5 δισ. ευρώ, υπογεγραμμένους στις 19 Μαρτίου από τον Υπουργό Εσωτερικών και τον Πρόεδρο του Ταμείου Παρακαταθηκών & Δανείων
- Τη συμβολή του ΥΠΕΣ, μέσω του Μητρώου Πολιτών, στην ψηφιοποίηση του κράτους, στην υλοποίηση μιας μεγάλης ψηφιακής μεταρρύθμισης στην περίοδο του κορωνοϊού
- Την ενίσχυση των κοινωνικών θεσμών της Αυτοδιοίκησης με ιδιαίτερη αιχμή και προτεραιότητα το Πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι», το οποίο έχουμε πλήρως διασφαλίσει και από οικονομική άποψη αλλά και από την άποψη των εργαζομένων με τις νομοθετικές παρεμβάσεις τις οποίες κάνουμε σήμερα και ασφαλώς θεωρώ
- Η κορυφαία ρύθμιση για τα αδήλωτα τετραγωνικά
Και ασφαλώς μπροστά μας έχουμε, πολύ σύντομα:
- Toν εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση του ΑΣΕΠ, αξιοκρατία
- Την πολυεπίπεδη διακυβέρνηση με την ενίσχυση της Αυτοδιοίκησης
- Το Νέο Κώδικα Αυτοδιοίκησης
Στόχος μας είναι η δημιουργία ενός δημόσιου τομέα που θα λειτουργεί αξιοποιώντας κάθε δυνατότητα που του δίνουν οι νέες τεχνολογίες αλλά και οι ικανότητες του ανθρωπίνου δυναμικού. Ένας βασικός στόχος: Την καλύτερη, ταχύτερη, αντικειμενικότερη και δικαιότερη εξυπηρέτηση των πολιτών. Θέλουμε ένα κράτος σύγχρονο και ευρωπαϊκό, χωρίς διαφθορά και πελατειακές σχέσεις, που θα αποτελεί στήριγμα και όχι τροχοπέδη σε κάθε ιδιωτική πρωτοβουλία. Ένα κράτος που θα έχει μια ειλικρινή και ευαίσθητη αντιμετώπιση απέναντι στον πολίτη, μια σχέση εμπιστοσύνης μαζί του και μια ισχυρή Τοπική Αυτοδιοίκηση, πιο αυτοτελή, πυλώνα ανάπτυξης και κοινωνικής συνοχής.
“Μετά τη δολοφονία του Φύσσα η Χ.Α. πήρε 500.000 ψήφους και αυτό θα έπρεπε να μας απασχολεί όλους”
Απαντώντας στον Κοινοβουλευτικό Εκπρόσωπο του ΣΥΡΙΑ κ. Ραγκούση ο κ. Θεοδωρικάκος είπε: «Προφανώς ο κ. Ραγκούσης ζει κατασκευάζοντας έναν δικό του παράλληλο κόσμο. Ζει με τις αναμνήσεις του. Ζει με το παρελθόν του. Θυμήθηκε το 2008 για να μας πει κάτι για την Ιθαγένεια και να μας πει στο τέλος της ημέρας ότι δεν μπορούν να γίνουν πανελλήνιες εξετάσεις για τους αλλοδαπούς προκειμένου με δίκαιο, αντικειμενικό και ισότιμο τρόπο το 2021 να μπορούν να γίνουν Έλληνες αυτοί που το αξίζουν. Καταπληκτική η επιχειρηματολογία κ. Ραγκούση. Συγχαρητήρια. Νομίζω ότι έχετε καταφέρει να γίνετε δίδυμος του κ. Πολάκη».
Στο ερώτημα που είχε θέσει ο κ. Ραγκούσης αν η κυβέρνηση θα αλλάξει τα κριτήρια για τα παιδιά των αλλοδαπών (4332/2015), ο κ. Θεοδωρικάκος απάντησε αρνητικά.
Επανερχόμενος στο θέμα της “Χρυσής Αυγής”, ο κ. Θεοδωρικάκος είπε: «Κατ’ αρχήν στην ομιλία μου σας είπα ότι αυτό που έχει σημασία είναι ο ελληνικός λαός να απομονώσει συστηματικά και για πάντα οποιονδήποτε εκφράζει και εκπροσωπεί ακραίες φασιστικές, ναζιστικές αντιλήψεις και συμπεριφορές. Οποιονδήποτε. Δεν μπορούμε να επαναπαυόμαστε. Μετά τη δολοφονία αυτού του παλικαριού, του Παύλου Φύσσα, η “Χρυσή Αυγή” πήρε 500.000 ψήφους. Και αυτό θα έπρεπε να μας απασχολεί όλους και να μη καθαρίζουμε με εύκολες αλληλοκατηγορίες. Εάν, λοιπόν, κάποιος αφήνει μια εγκληματική οργάνωση εκτός… Τους φασίστες ποιος πρέπει να τους αφήνει εκτός Κοινοβουλίου; Ο ελληνικός λαός με την ψήφο του. Και αυτό είναι μια δουλειά όλων μας. Εσείς μιλάτε για μια άλλη ΝΔ… Αυτή που περιγράφετε, αμφιβάλω αν υπήρχε ποτέ έτσι όπως την περιγράψατε. Δεν μιλάτε για τη ΝΔ του Κυριάκου Μητσοτάκη. Και θέλω, εγώ, να σας πω κάτι. Εγώ θέλω να σας το πω. Αυτή η παράταξη έχει πολύ στέρεες ρίζες. Γιατί στις εποχές που πάρα πολλοί έλεγαν «όχι» στο να μπει η χώρα στην Ευρώπη, ο ηγέτης της, ο Κωνσταντίνος Καραμανλής, πήρε μια σοφή όπως αποδείχθηκε απόφαση και οδήγησε τη χώρα σε ασφαλή ύδατα και σε μια βιώσιμη και σοβαρή προοπτική, αυτή που σήμερα την αναγνωρίζουμε όλοι μας.
Αυτή η παράταξη έχει στέρεες ρίζες γιατί στα στρατηγικά θέματα έκανε πολύ νωρίς τις σωστές επιλογές. Και έχει κι άλλο ένα πλεονέκτημα: Ότι ξέρει να πορεύεται όντας ενωμένη, να διευρύνει τις δυνάμεις της, να ανανεώνει τις ιδέες της και να προσαρμόζεται στις εξελίξεις. Αυτό δεν βλέπω να το έχουν πολλοί άλλοι μέσα σε αυτήν την αίθουσα. Και αυτό είναι το μυστικό της επιτυχίας του Κυριάκου Μητσοτάκη».
“Με διαφάνεια, ταχύτητα, αντικειμενικότητα και δίκαιο τρόπο θα αποδίδεται πλέον η Ελληνική Ιθαγένεια”
Σε αυτό το πλαίσιο κινείται η σημαντική μεταρρύθμιση που σήμερα θα ψηφίσει η Βουλή των Ελλήνων και αφορά τη διαδικασία πολιτογράφησης. Η διαδικασία πολιτογράφησης, διεθνώς, αποτελεί κυρίαρχο προνόμιο ενός Κράτους. Είναι, λοιπόν, σημαντικό για τη χώρα μας να εκπέμψει στο πεδίο αυτό την εικόνα ενός σύγχρονου, νοικοκυρεμένου, δημοκρατικού Κράτους. Η απόδοση αυτών των δικαιωμάτων πρέπει να γίνεται με όρους διαφάνειας, αντικειμενικότητας, καθολικότητας και εγκυρότητας.
Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι,
η πολιτογράφηση αφορά τρεις κατηγορίες. Πρώτα τους ομογενείς, τους Έλληνες ομογενείς για τους οποίους αυτή η κυβέρνηση κι αυτό το Υπουργείο, από τον περασμένο Μάρτιο, επανίδρυσε το Τμήμα Ομογενών στην ΓΓ Ιθαγένειας, αυτό δηλαδή που είχε καταργηθεί επί ΣΥΡΙΖΑ, για να επιταχύνουμε τη διαδικασία των ομογενών. Σε συνέχεια, είναι τα παιδιά των μεταναστών που γεννήθηκαν στη χώρα μας και φοίτησαν στο δικό μας εκπαιδευτικό σύστημα. Όλους αυτούς δηλαδή που νιώθουν τη χώρα μας ως Πατρίδα τους και λαχταρούν να γίνουν Έλληνες πολίτες. Γι’ αυτούς, στο παρόν Νομοσχέδιο, αυτή η κυβέρνηση και αυτό το Υπουργείο Εσωτερικών προβλέπει τη δημιουργία δύο νέων Διευθύνσεων, στην Αττική και στη Μακεδονία, για να διεκπεραιώνονται πολύ ταχύτερα αυτές οι υποθέσεις, με άμεσο και αποτελεσματικό τρόπο.
Στο Κοινοβούλιο, αλλά και στην καθημερινή ζωή έχουν υπάρξει πάρα πολλές περιπτώσεις που κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε τεράστιες καθυστερήσεις στη διαδικασία πολιτογράφησης, καθώς και ζητήματα διαφθοράς. Από την πρώτη στιγμή που αναλάβαμε την ευθύνη αυτού του Υπουργείου, το μέγεθος του προβλήματος ήταν σαφές και ήταν τεράστιο.
Οι καθυστερήσεις εντοπίζονται στην κατηγορία της πολιτογράφησης των αλλογενών αλλοδαπών. Των ανθρώπων που ζητούν να γίνουν Έλληνες πολίτες βάσει του άρθρου 5 του Κώδικα Ελληνικής Ιθαγένειας. Αυτή τη στιγμή που μιλάμε πρέπει να διεκπεραιώνονται 30.000 περίπου αιτήματα αυτής της κατηγορίας, ορισμένα από τα οποία έχουν κατατεθεί πριν 10 χρόνια! Σύμφωνα με την έως τώρα νομοθεσία, οι αλλογενείς αλλοδαποί που έχουν αιτηθεί να γίνουν Έλληνες καλούνται στο τελικό στάδιο να δώσουν μία συνέντευξη σε Επιτροπή που διαπιστώνει την καλή γνώση και χρήση της γλώσσας μας, αλλά και τις γνώσεις που διαθέτουν στην ελληνική ιστορία, τον πολιτισμό, τους πολιτικούς θεσμούς κ.λπ.
Οι Επιτροπές αυτές (σήμερα λειτουργούν 19 σε όλη τη χώρα) αποδεικνύονται εξαιρετικά δυσλειτουργικές, γιατί συνεδριάζουν συνήθως δύο φορές τον μήνα. Συχνά μάλιστα οι συνεδριάσεις αυτές αναβάλλονται, καθώς συμμετέχουν στελέχη από διάφορες υπηρεσίες. Κι οι καθυστερήσεις αυτές συμπαρασύρουν το σύνολο των αιτημάτων, αφού οι ίδιοι υπάλληλοι καλούνται να αξιολογήσουν το σύνολο αυτών των αιτημάτων.
Από την πρώτη στιγμή καλέσαμε την Εθνική Αρχή Διαφάνειας να μελετήσει το πρόβλημα και να καταθέσει τις δικές της προτάσεις. Υπήρξαμε ο πρώτος φορέας που συνεργάστηκε γι’ αυτό το σκοπό με την Εθνική Αρχή Διαφάνειας από το Νοέμβριο του 2019. Και από τις αρχές Μαΐου του 2020 έχουμε στα χέρια μας το πόρισμά της, το οποίο υπεδείκνυε τις δυσλειτουργίες, αλλά και τους κινδύνους διαφθοράς στον τομέα που συζητάμε. Και όπως είχαμε δεσμευτεί τότε, τα συμπεράσματα αυτής της έρευνας έχουν καθοδηγήσει τη νομοθετική μας πρωτοβουλία.
Όπως επισήμανε αυτό το πόρισμα δημιουργούνται ευνοϊκές συνθήκες για την ανάπτυξη πελατειακών πρακτικών και εστίες αδιαφάνειας και διαφθοράς. Ταυτόχρονα, δεν μπορούμε να παραβλέψουμε το γεγονός της σχετικής ανομοιογένειας των ερωτημάτων που απευθύνουν, συνήθως, οι Επιτροπές στους ανθρώπους που παίρνουν τις συνεντεύξεις. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι ένας στους πέντε εξετασθέντες από τις Επιτροπές που απορρίπτονται εκφράζουν αντιρρήσεις για την ετυμηγορία της Επιτροπής προσφεύγοντας στο Συμβούλιο Ιθαγένειας του Υπουργείου. Το δε μέγιστο μέγεθος συνεντεύξεων που έχει υπάρξει όλα αυτά τα χρόνια, στην ανώτερη περίπτωση έφτασε 4.100. Τις υπόλοιπες χρονιές οι συνεντεύξεις κινούνται γύρω στις 3.300, ενώ τα αντίστοιχα αιτήματα που κάθε χρόνο κατατίθενται είναι περίπου 6.000 έως 8.000. Είναι προφανές, λοιπόν, ότι υπάρχει τεράστιο πρόβλημα. Το σύστημα το σημερινό με τις συνεντεύξεις από τις Επιτροπές είναι αλυσιτελές, διαιωνίζει το πρόβλημα και δημιουργεί πρόσθετα τεράστια προβλήματα.
Γι’ αυτό, λοιπόν, προχωράμε στην παρούσα νομοθετική πρωτοβουλία. Στοχεύοντας να κάνουν την πολιτογράφηση των αλλογενών πολύ περισσότερο αντικειμενική, διαφανή… Αλήθεια που είναι ο συνάδελφος ο κ. Μουζάλας, με άφησε με την απορία σε τί έγκειται η αδιαφάνεια του συστήματος που προτείνουμε; Στοχεύουμε, επίσης, στη γρηγορότερη απόδοση της Ελληνικής Ιθαγένειας σε όσους πληρούν τις νόμιμες προϋποθέσεις και στην εξάλειψη των πελατειακών σχέσεων και των σχέσεων διαφθοράς. Αυτές φαντάζομαι ότι δεν μπορείτε να αρνηθείτε ότι υπάρχουν κύριοι επί δεκαετίες. Ερχόμαστε να βάλουμε ένα οριστικό τέλος στις πελατειακές σχέσεις και στη διαφθορά. Γι’ αυτό και θεσμοθετούμε την αντικατάσταση των συνεντεύξεων από τις Επιτροπές με ένα ενιαίο πανελλαδικού τύπου σύστημα γραπτών εξετάσεων. Όπως είναι οι πανελλαδικές εξετάσεις που δίνει κάθε παιδί, κάθε μαθητής Λυκείου για να μπει στο Πανεπιστήμιο, αντίστοιχου κύρους, με στόχο την απόκτηση Πιστοποιητικού Επάρκειας Γνώσεων για Πολιτογράφηση (Π.Ε.Γ.Π). Η εξέταση αφορά τη γνώση της ελληνικής γλώσσας σε επίπεδο ανάλογο του Β1 και γνώσεις στην Ιστορία, τον πολιτισμό, τη γεωγραφία και τους πολιτικούς θεσμούς της χώρας. Θα πιστοποιούνται, δηλαδή, με δίκαιο και άμεσο, αντικειμενικό τρόπο οι γνώσεις που θεωρούνται απαραίτητες για την ισότιμη κι ανεξάρτητη συμμετοχή στα κοινά. Δεν μπορεί κανείς να συμμετέχει, προφανώς, στα κοινά της Ελλάδας εάν δεν έχει αποδείξει τις γνώσεις του σε όλα αυτά τα επίπεδα. Θέλω, επίσης, να σημειώσω σε ό,τι αφορά τα άτομα που ανήκουν σε ειδικές μαθησιακές κατηγορίες (π.χ. δυσλεκτικοί, ηλικιωμένοι από 62 και πάνω κ.λπ.) δίνεται η δυνατότητα προφορικής εξέτασης από Ειδική Επιτροπή. Φαντάζομαι ότι σε αυτό δεν μπορεί να έχει κανείς καμία αντίρρηση.
Η απόκτηση του Πιστοποιητικού θα αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την υποβολή αίτησης πολιτογράφησης από εδώ και πέρα. Και στο τέλος της διαδικασίας θα ολοκληρώνεται μία πολύ σύντομη συνέντευξη σε τρία στελέχη της υπηρεσίας, με ένα και μοναδικό στόχο την εξακρίβωση των στοιχείων της ταυτότητας και την οικονομική και κοινωνική του ένταξη. Θεωρώ, λοιπόν, ότι κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει την αντικειμενικότητα, την ισοτιμία, την καθολικότητα και τη διαφάνεια όλης αυτής της διαδικασίας. Θέλω, επίσης, να διευκρινίσω πλήρως ότι οι εξετάσεις αυτές θα διεξάγονται σταθερά δύο φορές το χρόνο για όσους θέλουν να γίνονται Έλληνες, προβλέπεται η δημιουργία Τράπεζας Θεμάτων τόσο στο αντικείμενο της ελληνικής γλώσσας όσο και στα υπόλοιπα γνωστικά αντικείμενα. Αυτή η Τράπεζα θα είναι προσβάσιμη ηλεκτρονικά στον οποιονδήποτε. Άρα, υπάρχει απόλυτη διαφάνεια την οποία δεν μπορεί κανένας να την υπερβεί…
Θέλω, επίσης, να υπογραμμίσω ότι δημιουργείται Γενική Διεύθυνση Ιθαγένειας στο Υπουργείο Εσωτερικών για την πληρέστερη εποπτεία και αξιολόγηση των επιμέρους οργανικών μονάδων. Σε συνδυασμό με το ανεξάρτητο Τμήμα Εποπτείας, Ελέγχου και Αξιολόγησης που έχουμε ιδρύσει σε προηγούμενη νομοθετική μας πρωτοβουλία διασφαλίζουμε το επίπεδο ελέγχου όλων των σταδίων της διαδικασίας.
Εδώ δημιουργούνται 42 νέες οργανικές θέσεις στην Ιθαγένεια που θα καλυφθούν μέσω του συστήματος κινητικότητας απευθύνοντας κάλεσμα σε έμπειρους δημοσίους υπαλλήλους να συμμετάσχουν στην καινούργια αυτή προσπάθεια η οποία είναι μια πολύ σημαντική μεταρρύθμιση.
Μπροστά μας έχουμε, ακόμη, τις διαδικασίες ηλεκτρονικοποίησης και ψηφιοποίησης των υπηρεσιών. Είναι άμεση προτεραιότητα, η οποία θα συμβάλλει άμεσα στην υλοποίηση αυτής της μεταρρύθμισης.
Μέσα στο νομοσχέδιο προβλέπονται μια σειρά ρυθμίσεις, οι οποίες είναι χρήσιμες και ουσιαστικές. Επιλύουμε σημαντικά θέματα των εργαζομένων. Ενισχύουμε τη δυνατότητα των δήμων για ένα ποσοστό εργαζομένων με μισθώσεις έργου να είναι ακόμα πιο αποτελεσματικοί στην καθαριότητα των σχολείων, ζήτημα που αποτελεί προτεραιότητα. Διευκολύνουμε τις μητέρες με άδειες ανατροφής των παιδιών στα ΝΠΙΔ, καθώς και το σύστημα κινητικότητας στα Επιμελητήρια, μεταξύ τους και από το Κράτος προς τα Επιμελητήρια. Πράξεις επιμέρους οι οποίες συμβάλλουν καθοριστικά στη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών, αλλά και των δυνατοτήτων των ίδιων των πολιτών.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Πιστεύω ότι όλοι οφείλουμε να κρίνουμε την αλήθεια και την πραγματικότητα. Και οφείλουμε και όταν κάνουμε αντιπολίτευση να είμαστε μετρημένοι στα λόγια μας. Άκουσα εδώ πέρα, στη διάρκεια αυτής της συζήτησης, δύο-τρεις απόψεις, οι οποίες ειλικρινά με ξεπερνούν. Ειπώθηκε από συναδέλφους που είχαν γράψει την ομιλία πριν τη σημερινή μου παρέμβαση, την πρωινή, ότι είναι πολύ μεγάλο το όριο που βάζουμε το εισοδηματικό για να μπορούν οι άνθρωποι να γίνονται Έλληνες, αναφέρομαι στο 8.000. Αν μη τί άλλο, πρέπει να διορθώνει κανείς την ομιλία που έχει ετοιμάσει πριν κάποιες ημέρες για να εκφράσει την κομματική γραμμή. Εδώ πρέπει να έχουμε ανοιχτό και ουσιαστικό διάλογο. Επίσης, αγαπημένη συνάδελφε του Κινήματος Αλλαγής, κυρία Λιακούλη, δεν πιστεύω ότι είμαστε άλλοι κόσμοι. Και πιστεύω ότι κανείς εδώ μέσα δεν είναι με κανέναν άλλο άλλος κόσμος. Είμαστε όλοι Ελληνίδες και Έλληνες πολίτες, εκπροσωπούμε τον ελληνικό λαό και με την φωνή του μέτρου και της λογικής μπορούμε να πάμε την πατρίδα μας πολύ μπροστά. Σας ευχαριστώ πολύ.