Συνέντευξη του Υπουργού Εσωτερικών, Μάκη Βορίδη στην εφημερίδα «Παραπολιτικά»
Ο Υπουργός Εσωτερικών, Μάκης Βορίδης εξηγεί και αναλύει στα «Π» τις διαδικασίες πολιτογράφησης, τις νομοθετικές πρωτοβουλίες, την τηλεργασία και τις προκλητικές ενέργειες της Τουρκίας.
– Γιατί αλλάξατε επί το αυστηρότερο τις διαδικασίες πολιτογράφησης; Για παράδειγμα, ένας αλλοδαπός πρέπει να έχει συγκεκριμένο ετήσιο εισόδημα για να λάβει την ελληνική ιθαγένεια.
Κατ’ αρχάς να ξεκαθαρίσω ότι αυτή την στιγμή το Υπουργείο Εσωτερικών δεν νομοθετεί εκ νέου αλλά εφαρμόζει την υπάρχουσα νομοθεσία η οποία ρητά ορίζει ότι για να αποκτήσει ένας αλλοδαπός την ιδιότητα του Έλληνα πολίτη οφείλει να αποδείξει μεταξύ άλλων την οικονομική και κοινωνική του ένταξη. Αυτό που εξειδικεύουμε είναι τα κριτήρια προς αυτήν την κατεύθυνση τα οποία είναι να έχει σταθερή και νόμιμη εργασία 5 από τα κατ’ ελάχιστον 7 χρόνια υποχρεωτικής διαμονής του στην χώρα και να λαμβάνει τον κατώτατο μισθό εκπληρώνοντας φυσικά τις φορολογικές και ασφαλιστικές του υποχρεώσεις απέναντι στην πολιτεία. Δεν καταλαβαίνω πού είναι το παράλογο σε όλο αυτό για κάποιον που επιθυμεί να γίνει Έλληνας πολίτης, να αποκτήσει δηλαδή τον ισχυρότερο δεσμό με την χώρα μας, αυτόν που απορρέει από την κτήση της ελληνικής ιθαγένειας και να διαβιοί με ισότιμους όρους και προϋποθέσεις έναντι των άλλων Ελλήνων, χωρίς να επιβαρύνει τα κρατικά ταμεία. Διερωτώμαι ωστόσο: Η κριτική της Αριστεράς και ορισμένων συνοδοιπόρων τους στο θέμα αυτό ποια είναι δηλαδή; Να μην τίθενται οικονομικά κριτήρια; Να μην αποδεικνύεται η οικονομική και κοινωνική ένταξη; Και να λαμβάνουν την ιδιότητα του Έλληνα πολίτη άνθρωποι που δεν εργάζονται; Και πώς ζουν αυτοί οι άνθρωποι στη χώρα; Χωρίς εισόδημα;
– Γίναμε προσφάτως μάρτυρες ενός ειδεχθούς εγκλήματος με θύμα μία 20χρονη μητέρα μέσα στο ίδιο της το σπίτι στα Γλυκά Νερά; Πιστεύετε ότι η αυστηροποίηση του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου θα λειτουργούσε αποτρεπτικά προκειμένου να μην επαναληφθούν τέτοια φαινόμενα;
Η πάγια θέση μου διαχρονικώς επί του συγκεκριμένου ζητήματος είναι η αυστηροποίηση των ποινών και είμαι της άποψης ότι για ορισμένες περιπτώσεις εγκλημάτων θα μπορούσε ο ποινικός κώδικας να μην προβλέπει αναστολή της ποινής, όπως συμβαίνει σήμερα. Το μείζον ζήτημα ωστόσο είναι να μην αφήσουμε τη μνήμη αυτής της αποτρόπαιας πράξης να ξεθωριάσει, δίνοντας πάτημα σε κάποιους δικαιωματιστές οι οποίοι, υπό το πρόσχημα ότι μία πολυετής κάθειρξη συνιστά μία δήθεν εξοντωτική ποινή, θα επιχειρήσουν να υπονομεύσουν μια σταθερή θέση την οποία οφείλουμε να έχουμε στην ποινική αντιμετώπιση του εγκλήματος.
– Ο ΣΥΡΙΖΑ σας κατηγορεί διαρκώς ότι αυξάνετε τους μετακλητούς στο Δημόσιο, ενώ ο Αλέξης Τσίπρας πρόσφατα έκανε λόγο για «γιουρούσι των κομματικών στελεχών στο Δημόσιο». Τι απαντάτε;
Ο ΣΥΡΙΖΑ θεωρεί ότι μπορεί να αντιπολιτεύεται όπως ακριβώς κυβερνούσε: Με fake news και αφαιρετική λογιστική. Για να βάλουμε τα πράγματα στη θέση τους και να τελειώνει μία και καλή αυτό το ψεύδος, το οποίο ο ΣΥΡΙΖΑ εσκεμμένα συντηρεί ελλείψει ουσιαστικών αντιπολιτευτικών επιχειρημάτων, ξεκαθαρίζω ότι επί Νέας Δημοκρατίας οι μετακλητοί όχι μόνο δεν αυξήθηκαν, αλλά μειώθηκαν. Έχω ήδη απαντήσει στη Βουλή με στοιχεία επί του θέματος και σύμφωνα με αυτά, οι μετακλητοί το 2018 επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ σε γραφεία Υπουργών και κρατικών οργανισμών ανήλθαν σε 1081, ενώ επί Νέας Δημοκρατίας σήμερα σε 910. Αυτό που εμείς κάναμε είναι να δώσουμε στους Δημάρχους και τους Περιφερειάρχες τη δυνατότητα να απασχολούν κάποιους συνεργάτες τους ως μετακλητούς. Ο ΣΥΡΙΖΑ εκ του πονηρού προσθέτει τον αριθμό των μετακλητών των ΟΤΑ στο σύνολο των μετακλητών της Κυβέρνησης, προκειμένου να δημιουργήσει εντυπώσεις, αποκρύπτοντας βέβαια το γεγονός ότι αρκετοί από αυτούς τους μετακλητούς απασχολούνται σε γραφεία αιρετών που έχουν εκλεγεί με τη στήριξη του κόμματος τους.
– Φέρνετε σύντομα νομοσχέδιο για την τηλεργασία στο Δημόσιο. Εκτιμάτε ότι θα παραμείνει η τηλεργασία σε σημαντικό βαθμό μετά την πανδημία και γιατί;
Η τηλεργασία συνιστά μια πρακτική που προϋπήρχε διεθνώς πολύ πριν την εμφάνιση της πανδημίας. Στην Ελλάδα η έλευση του πανδημίας προκάλεσε την δημιουργία ενός πρώτου θεσμικού πλαισίου λειτουργίας της με σκοπό την διασφάλιση της δημόσιας υγείας. Με το νέο νομοσχέδιο εξειδικεύεται περαιτέρω αυτό το θεσμικό πλαίσιο, προκειμένου να ρυθμίζεται η τηλεργασία υπό κανονικές συνθήκες και να δίνεται η δυνατότητα σε υπηρεσίες που η φύση των εργασιών τους και των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τον πολίτη δύνανται να επιτελούνται εν μέρει και από τηλεργαζομένους να το κάνουν. Φυσικά, αυτό θα γίνεται κατόπιν συμφωνίας μεταξύ εργαζομένου και προϊσταμένης Αρχής, η οποία θα έχει εν τω μεταξύ αναπτύξει και τους κατάλληλους μηχανισμούς ελέγχου της παρεχόμενης υπηρεσίας μέσω τηλεργασίας ενώ, -και το τονίζω αυτό-, δεν θα υπάρχει καμία έκπτωση σε επίπεδο μισθολογικό ή σε επίπεδο επαγγελματικής εξέλιξης για τον εργαζόμενο, ούτε, φυσικά, θα επιτραπεί η αποξένωσή του από το εργασιακό περιβάλλον καθώς θα εφαρμόζεται σύστημα εκ περιτροπής. Με τις τεράστιες δυνατότητες που προσφέρει η τεχνολογία σήμερα και τα μεγάλα οφέλη που προκύπτουν από την εξοικονόμηση οικονομικών και άλλων πόρων, δεν βλέπω τον λόγο να μην επεκταθεί η τηλεργασία στο μέλλον, στο οποίο προβλέπεται, άλλωστε, να προκηρυχθούν μόνιμες θέσεις τηλεργασίας και να καλυφθούν από ενδιαφερομένους υπό αυτήν την προϋπόθεση.
– Ποιες άλλες νομοθετικές πρωτοβουλίες αναμένουμε από το Υπουργείο Εσωτερικών το προσεχές διάστημα;
Κοιτάξτε, έρχεται μία πολύ πυκνή περίοδος νομοθετικά για το Υπουργείο μας. Θα συνεχίσουμε τη συζήτηση στη Βουλή για την ψήφο των αποδήμων, ενώ ήδη έχει τελειώσει η διαβούλευση για την κατάργηση της απλής αναλογικής στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Εν συνεχεία θα εισαχθεί προς συζήτηση το νομοσχέδιο για την τηλεργασία και μετά θα συζητηθεί η κωδικοποίηση της νομοθεσίας για τη χρηματοδότηση των πολιτικών κομμάτων. Ήδη έχει τεθεί σε διαβούλευση το νομοσχέδιο για τα ζώα συντροφιάς, ενώ συντάσσεται και βρίσκεται σε τελική φάση το νομοσχέδιο μας για τη ρύθμιση των δραστηριοτήτων άσκησης επιρροής (lobbying). Άρα, με συνεχείς δράσεις και παρεμβάσεις αλλάζουμε το τοπίο στη Δημόσια Διοίκηση. Και το πιο σημαντικό από όλα είναι ότι το κάναμε μαζί και σε συνεννόηση με τους εκπροσώπους των εργαζομένων.
– Μετά την πρόσφατη απάντηση που έλαβε η Τουρκία από την Ελλάδα σε επίπεδο υπουργών Εξωτερικών, έχει περιοριστεί μόνο σε λεκτικές προκλήσεις. Που οφείλεται αυτό, κατά την γνώμη σας; Πόσο πιθανό είναι το ενδεχόμενο ενός θερμού επεισοδίου το καλοκαίρι;
Η Κυβέρνησή μας έχει αποδείξει ότι απαντάει και θα συνεχίσει να απαντάει με κάθε μέσο σε κάθε πρόκληση στην οποία προβαίνει η Τουρκία, τόσο σε διπλωματικό επίπεδο, όπως πράξαμε πρόσφατα, όσο και εμπράκτως. Πάγια θέση μας είναι η διενέργεια ενός εποικοδομητικού διαλόγου στη βάση του Διεθνούς Δικαίου, αρκεί αυτό να γίνεται σεβαστό από όλες τις πλευρές, κάτι που η Τουρκία έχει αποδείξει επανειλημμένως ότι δεν συμμερίζεται. Θέλω να υπενθυμίσω ότι η χώρα μας, όπου απαιτήθηκε, ήρθη στο ύψος των περιστάσεων, αντέδρασε με απόλυτη αποφασιστικότητα και πέτυχε να αποτρέψει την ενορχηστρωμένη από την Άγκυρα εισβολή στον Έβρο, αλλά και να υπερασπιστεί τα κυριαρχικά της δικαιώματα στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο. Κάθε κρίση είναι απευκταία, ωστόσο όπως αντιμετωπίσαμε τις προηγούμενες προκλήσεις της Τουρκίας, με το ίδιο σθένος και την ίδια αποφασιστικότητα θα αντιμετωπίσουμε κάθε πιθανή μελλοντική πρόκληση.