Συνέντευξη του ΥΠΕΣ Μάκη Βορίδη στην εφημερίδα «Αποτυπώματα»
Κύριε Υπουργέ, σας ευχαριστούμε που εγκαινιάζετε τη στήλη των συνεντεύξεων της νέας μας εφημερίδας «ΑΠΟΤΥΠΩΜΑΤΑ» που στόχο έχει να ενημερώνει τους πολίτες και να αναδεικνύει θέματα της Περιφέρειας Ανατολικής Αττικής. Η επιλογή μας ως προς το πρόσωπο σας ήταν φυσική καθώς αποτελείτε ένα σημαίνον πρόσωπο της Κυβέρνησης και της Περιφέρειας μας αφού εκλέγεστε στην Ανατολική Αττική.
1. Δεν θα μπορούσαμε να μην ξεκινήσουμε ζητώντας από εσάς μια αποτίμηση της μέχρι τώρα πρωτόγνωρης κατάστασης που ζούμε παγκοσμίως αλλά και στη χώρα μας εξαιτίας της πανδημίας. Θα θέλαμε, επίσης, να μας πείτε εάν υπάρχει σχέδιο για την επόμενη μέρα, δεδομένου και της οικονομικής ασφυξίας που υφίσταται ο εμπορικός κόσμος και όχι μόνο;
Η πανδημία έχει επηρεάσει σε τεράστιο βαθμό τον τρόπο ζωής όλων των ανθρώπων του πλανήτη. Πρόκειται για μία εξαιρετικά δύσκολη και δυσάρεστη κατάσταση την οποία καλούμαστε ωστόσο να αντιμετωπίσουμε με όλες μας τις δυνάμεις προκειμένου να επανέλθουμε σε ένα καθεστώς κανονικότητας. Η Κυβέρνηση μας και προσωπικά ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έθεσε από την έναρξη της πανδημίας σε προτεραιότητα τη διασφάλιση της Δημόσιας Υγείας και όλος ο κρατικός μηχανισμός κινητοποιήθηκε με ταχύτατους ρυθμούς προς αυτή την κατεύθυνση. Ενδεικτικά αναφέρω ότι ενισχύθηκε το σύστημα δημόσιας υγείας, παρασχέθηκε πολύτιμη οικονομική στήριξη προς τους εργαζόμενους και τις επιχειρήσεις και ελήφθησαν τα απαραίτητα περιοριστικά μέτρα για την αποτροπή μετάδοσης της νόσου. Η χώρα μας αποτέλεσε παράδειγμα για ολόκληρο τον πλανήτη ως προς τον τρόπο που διαχειρίστηκε και διαχειρίζεται την πανδημία και αυτό οφείλει να επισημανθεί, χωρίς την παραμικρή διάθεση για θριαμβολογία. Οι ελπίδες μας σήμερα βρίσκονται στον ταχύ και αποτελεσματικό εμβολιασμό των συμπολιτών μας που και αυτός εξελίσσεται με πολύ εντατικούς ρυθμούς. Όπως λοιπόν σχεδιάσαμε και εφαρμόσαμε επιτυχώς τη στρατηγική μας για την αντιμετώπιση της πανδημίας, έτσι έχουμε πράξει και για την επόμενη μέρα που θα ξημερώσει μετά το πέρας της πανδημίας, η οποία όλοι ευχόμαστε να έρθει σύντομα. Κύριο μέλημα μας είναι, όταν τελειώσει αυτή η κατάσταση, να εστιάσουμε όλες μας τις δυνάμεις στην ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας προκειμένου να καλύψουμε όσο το δυνατόν ταχύτερα το χαμένο έδαφος. Η Ελλάδα είναι σημαίνον μέλος της ευρωπαϊκής οικογένειας και όλοι μαζί από κοινού θα βαδίσουμε προς ένα ευοίωνο μέλλον αφήνοντας πίσω μας αυτή τη δυσάρεστη κατάσταση.
2. Έχετε προβλέψει ως κυβέρνηση, στην περίπτωση που ο ιός δεν υποχωρήσει και ο εμβολιασμός δεν προχωρήσει ικανοποιητικά (π.χ. λόγω απροθυμίας των πολιτών η λόγω έλλειψης εμβολίων), τι θα συμβεί και πως θα κινηθείτε;
Δεν έχουμε καμία τέτοια ένδειξη. Από τα πρώτα στοιχεία που λαμβάνουμε από τον εμβολιασμό του γενικού πληθυσμού, η αποτελεσματικότητα των εμβολίων κρίνεται υψηλή. Παράλληλα, το πρόγραμμα εμβολιασμών που εφαρμόζουμε εξελίσσεται ομαλά και συνεπώς δεν υπάρχει λόγος να μας απασχολούν τέτοιου είδους προβληματισμοί.
3.Πιστεύετε ότι κάποια μέτρα που πήραμε εξαιτίας της πανδημίας, όπως η τηλεργασία και η τηλεκπαίδευση θα καθιερωθούν μετά το τέλος αυτής;
Η εξ αποστάσεως εργασία είναι μία από τις εναλλακτικές μορφές εργασίας που θεσμοθετούμε αυτή την περίοδο, προκειμένου να αξιοποιήσουμε τα οφέλη της και μετά το πέρας της πανδημίας. Εξάλλου, η τηλεργασία δεν είναι κάτι που επινοήθηκε πρόσφατα αλλά έχει δοκιμαστεί και εφαρμοστεί σε διεθνές περιβάλλον, ενώ η τεχνολογική πρόοδος που έχει συντελεστεί ανοίγει τον δρόμο για την περαιτέρω αξιοποίησή της. Ωστόσο, είναι αλήθεια ότι με αφορμή την πανδημία η τηλεργασία αναδείχθηκε και στη χώρα μας ως η ασφαλέστερη επιλογή για τη συνέχιση της εργασιακής απασχόλησης και ήρθε η ώρα να θέσουμε το πλαίσιο το οποίο θα διέπει τους όρους λειτουργίας της, όχι πια σε έκτακτες συνθήκες αλλά σε κανονικές. Αναφορικά με την τηλεκπαίδευση λειτούργησε επιτυχώς σε συνθήκες κρίσης, αλλά προφανώς για το πεδίο εφαρμογής της σε κανονικές συνθήκες αρμόδιο είναι το Υπουργείο Παιδείας.
4. Αλλάζει ο εκλογικός νόμος στις αυτοδιοικητικές εκλογές, καταργείται η απλή αναλογική και αυτό, όπως είπατε, για να εξαλειφθούν τα ζητήματα κυβερνησιμότητας των ΟΤΑ. Ποιες θα είναι οι ουσιαστικές αλλαγές, τι θα αποφέρουν στους Δήμους και ποια θα είναι τα πλεονεκτήματα τους;
Σωστά. Εγκαταλείπουμε το καταστροφικό μοντέλο διακυβέρνησης που επέβαλαν οι μικροκομματικές προτεραιότητες του ΣΥΡΙΖΑ. Οι Δήμοι πρέπει να μπορούν να κυβερνηθούν και οι Δήμαρχοι να υλοποιούν το πρόγραμμα για το οποίο εκλέχθηκαν, κάτι που δυστυχώς δεν μπορούσαν να κάνουν με το προηγούμενο καθεστώς που στην ουσία τους έθετε υπό το καθεστώς μίας ιδιότυπης ομηρείας εξαιτίας ορισμένων ισχνών μειοψηφιών. Το νέο νομοσχέδιο θα δίνει τη δυνατότητα στον συνδυασμό που θα εξασφαλίζει το 43% να καταλαμβάνει από την πρώτη Κυριακή τα 3/5 των εδρών και να υλοποιεί το πρόγραμμα για το οποίο οι πολίτες του εμπιστεύτηκαν την ψήφο τους. Επιπροσθέτως, η θητεία Δημάρχων και Περιφερειαρχών επανέρχεται στα 5 έτη προκειμένου να έχουν τον απαραίτητο χρόνο για την υλοποίηση του προγράμματος τους ενώ παράλληλα εισάγουμε πλαφόν εισόδου στα περιφερειακά και δημοτικά συμβούλια το 3% με στόχο την ενίσχυση της αντιπροσωπευτικότητας.
5. Προαναγγείλατε αλλαγές στην κινητικότητα και την τηλεργασία των υπαλλήλων στο Δημόσιο, αλλά και ενός συστήματος επιβράβευσης αυτών που υπερβάλλουν εαυτόν. Με τι κριτήρια και πότε θα γίνει αυτό; Γιατί πιστεύετε δεν είχε γίνει μέχρι σήμερα;
Όπως έχω επισημάνει, η κινητικότητα είναι ένα χρήσιμο εργαλείο για την εύρυθμη λειτουργία του Δημόσιου Τομέα, πλην όμως χρειάζεται βελτιώσεις. Εκτιμώ ότι η Δημόσια Διοίκηση έχει σημαντικά περιθώρια βελτίωσης στον τρόπο λειτουργίας της καθώς διαθέτει ένα εξαιρετικά καταρτισμένο προσωπικό που εργάζεται για τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους πολίτες, που πρέπει ωστόσο να απαλλαγεί από την κουλτούρα εξισωτισμού και το αίσθημα απαξίωσης που επικρατεί στο ελληνικό δημόσιο. Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η πρόθεσή που έχουμε εκφράσει να δημιουργηθεί ένας μηχανισμός επιβράβευσης για εκείνους τους ανθρώπους που υπερβάλλουν εαυτόν. Μας απασχολεί ιδιαιτέρως αυτό και το εξετάζουμε για να βρούμε τον καλύτερο δυνατό τρόπο εφαρμογής του.
6. Εκσυγχρονισμός του συστήματος προσλήψεων στον δημόσιο τομέα και ενίσχυση του ΑΣΕΠ. Οι κατάλληλοι άνθρωποι στις κατάλληλες θέσεις θα έλεγα εγώ … Πως και πότε πιστεύετε θα προχωρήσει αυτό ;
Το νομοσχέδιο του ΑΣΕΠ, το οποίο υπερψηφίστηκε πρόσφατα από τη Βουλή, συνιστά μία κορυφαία μεταρρύθμιση μέσω της οποίας είμαστε πεπεισμένοι ότι θα επιτύχουμε τη στελέχωση του ελληνικού δημοσίου. Στόχος είναι να συγκεντρώνουμε όλες τις ανάγκες προσλήψεων του Δημοσίου και να τις καλύπτουμε μέσω ενός αδιάβλητου συστήματος το οποίο προβλέπει τη διενέργεια εξετάσεων σε ετήσια βάση. Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνουμε την επιτάχυνση της διαδικασίας προσλήψεων και ταυτόχρονα εντοπίζουμε και τοποθετούμε τον κατάλληλο άνθρωπο στην κατάλληλη θέση, όπως ακριβώς το θέσατε. Βρισκόμαστε ήδη στη διαδικασία αξιολόγησης του συνόλου των αναγκών του δημοσίου σε προσλήψεις και όταν αυτή ολοκληρωθεί θα προχωρήσουμε στη διαγωνιστική διαδικασία.
7. Έλληνες εκλογείς του εξωτερικού (απόδημοι) . Περισσότεροι από 5.000.000 πολίτες ελληνικής καταγωγής ζουν εκτός των ελληνικών συνόρων. Θα δοθεί επιτέλους η δυνατότητα στους συμπατριώτες μας του εξωτερικού να έχουν λόγο για την πατρίδα τους που τόσο πολύ αγαπούν και βοηθούν με τα έργα τους ;
Η δυνατότητα να ασκούν το εκλογικό τους δικαίωμα από τον τόπο κατοικίας τους οι Έλληνες του εξωτερικού αποτέλεσε ισχυρή προεκλογική δέσμευση της Νέας Δημοκρατίας , η οποία υπερψηφίστηκε από το ελληνικό Κοινοβούλιο με τη σύμφωνη γνώμη 288 Βουλευτών. Αυτό ακριβώς ερχόμαστε να υλοποιήσουμε. Βρισκόμαστε στη φάση δοκιμαστικής λειτουργίας της ψηφιακής πλατφόρμας, μέσω της οποίας οι απόδημοι Έλληνες θα μπορούν να δηλώσουν την πρόθεση τους να συμμετάσχουν από τον τόπο κατοικίας τους στην επόμενη εκλογική διαδικασία, υπό την προϋπόθεση ότι είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους και μπορούν να αποδείξουν ότι διέμεναν μόνιμα στην Ελλάδα για δύο συναπτά έτη τα τελευταία 35 χρόνια. Οι συγκεκριμένες προϋποθέσεις περιορίζουν σημαντικά τον αριθμό των Ελλήνων του εξωτερικού που διατηρούν το δικαίωμα να συμμετάσχουν στις επόμενες εκλογές, θέλω ωστόσο να ξεκαθαρίσω ότι στη Νέα Δημοκρατία είχαμε ένα πολύ πιο φιλόδοξο σχέδιο για την ψήφο των απόδημων το οποίο απαιτούσε μία ευρεία συναίνεση από όλες τις πολιτικές δυνάμεις, καθώς δεν είχε την απαραίτητη από το Σύνταγμα ψήφο. Δυστυχώς, η Αριστερά προέβαλε αβάσιμα προσκόμματα στη βούλησή μας να θεσμοθετήσουμε μία εκλογική διαδικασία που θα έδινε τη δυνατότητα σε περισσότερους Έλληνες να λάβουν μέρος σε αυτή, γεγονός που μας οδήγησε στο σημερινό συμβιβαστικό αποτέλεσμα.
8. Η εφαρμογή ενώσεων των Δήμων με το πρόγραμμα «Καλλικράτης» έχει επιφέρει κάποια προβλήματα μεταξύ περιοχών στην πράξη της. Υπάρχει κάποιος προγραμματισμός του Υπουργείου σας ώστε να διασπαστούν κάποιοι Καλλικρατικοί Δήμοι και αν ναι πότε θα συμβεί αυτό;
Όχι, δεν έχουμε προγραμματίσει μια τέτοιου είδους αναθεώρηση.
9. Θα θέλαμε να μας πείτε δύο λόγια για το πρόγραμμα «ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ», που δημιουργήθηκε από το Υπουργείο Εσωτερικών και το Υπουργείο Οικονομίας & Ανάπτυξης σε συνεργασία με τη ΜΟΔ. Με το συγκεκριμένο πρόγραμμα ενισχύονται οι ΟΤΑ όλης της χώρας, μέσω της κατασκευής έργων και προμήθειας εξοπλισμού. Στην Περιφέρεια σας γνωρίζετε ποιοι Δήμοι θα συμμετάσχουν σε αυτό το πρόγραμμα και ποια έργα θα υλοποιήσουν;
Τα προγράμματα «Φιλόδημος» και «Αντώνης Τρίτσης» είναι χρηματοδοτικά προγράμματα τα οποία στοχεύουν στην ενίσχυση των Δήμων για την υλοποίηση έργων πνοής με στόχο την αστική ανάπλαση και την ενίσχυση του φιλοπεριβαλλοντικού τους αποτυπώματος. Οι 13 Δήμοι της Περιφέρειας Ανατολικής Αττικής έχουν ήδη λάβει πάνω από 38 εκατομμύρια ευρώ για την κατασκευή έργων ύδρευσης, αποχέτευσης, αγροτικής οδοποιίας, αντιπλημμυρικής προστασίας και την ανάπλαση κτηρίων. Παράλληλα, έχουν ήδη εγκριθεί και υλοποιούνται από τους Δήμους της Ανατολικής Αττικής έργα που εντάσσονται στο πρόγραμμα «Φιλόδημος ΙΙ» συνολικού ύψους άνω των 32 εκατομμυρίων ευρώ τα οποία αφορούν στην κατασκευή ή αναμόρφωση σχολείων, παιδικών χαρών, αθλητικών εγκαταστάσεων, καταφυγίων αδέσποτων ζώων, καθώς και στην αγορά απορριματοφόρων, μηχανημάτων, στην κατασκευή συστημάτων πυροπροστασίας στα σχολεία, στάσεων λεωφορείων, όπως επίσης και στη διενέργεια διαφόρων μελετών. Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί ότι αρκετοί Δήμοι της Αττικής έχουν υποβάλλει αίτημα χρηματοδότησης από το πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης» συνολικού ύψους άνω των 43 εκατομμυρίων ευρώ για έργα ύδρευσης, αγροτικής οδοποιίας, πρωτοβάθμιου και δευτεροβάθμιου προσεισμικού ελέγχου, αστικής αναζωογόνησης, ηλεκτροκίνησης καθώς και στου προγράμματος στον Άξονα Προτεραιότητας: «Παιδεία, Πολιτισμός, Τουρισμός και Αθλητισμός» με τίτλο «Ελλάδα 1821 – Ελλάδα 2021». Ειδικότερα, ο Δήμος Λαυρεωτικής έχει ενταχθεί στο «Φιλόδημος ΙΙ» για την κατασκευή διαφόρων έργων συνολικού προϋπολογισμού άνω των 2,5 εκατομμυρίων ευρώ, έχει ήδη λάβει πάνω από 9 εκατομμύρια για την υλοποίηση έργων ύδρευσης, αποχέτευσης και αγροτικής οδοποιίας ενώ παράλληλα έχει υποβάλει αίτημα για την υπαγωγή του και στο «Αντώνης Τρίτσης» για την κατασκευή επιπλέον έργων αγροτικής οδοποιίας συνολικού προϋπολογισμού 10 περίπου εκατομμυρίων.