ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ

Πέμπτη 27 Νοεμβρίου 2025

Συχνές Ερωτήσεις

Εφόσον μεταφέρονται τα βιβλία στην έδρα του δήμου, αυτονόητο είναι ότι θα μεταφερθούν και οι φάκελοι των δημοτών προκειμένου να ενημερώνονται αυτοί με τα απαραίτητα, εκ του νόμου, δημόσια έγγραφα που απαιτούνται για τις μεταβολές της αστικής κατάστασης των δημοτών και να πραγματοποιείται κάθε σχετικός έλεγχος.

Σας ενημερώνουμε ότι η Γενική Διεύθυνση Πολεοδομίας / Διεύθυνση Ο.Κ.Κ. του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής με το υπ’ αριθμ. 8186/ 21.2.2011 έγγραφό του ενημερώνει όλες τις Πολεοδομικές Υπηρεσίες μέσω των Διευθύνσεων ΠΕΧΩ, ότι όλα τα συλλογικά όργανα που προβλέπονται από την ειδική νομοθεσία (ΕΠΑ, Επιτροπές κρίσης αυθαιρέτων, Επιτροπές κρίσης επικινδύνων, ΣΧΟΠ) συνεχίζουν να λειτουργούν με την ίδια σύνθεση και χωρική αρμοδιότητα μέχρι τη νέα συγκρότησή τους. (Το ανωτέρω έγγραφο μπορείτε να το αναζητήσετε από τις οικείες Δ/νσεις ΠΕΧΩ των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων).

Εντός του Φεβρουαρίου έχουν υποβληθεί αιτήματα αναφορικά με τη διατήρηση αυτοτελών νπδδ δήμων, τα οποία εξετάζονται τόσο ως προς το τυπικό μέρος (απαιτούμενη πλειοψηφία για την απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, ειδικά αιτιολογημένη απόφαση) όσο και ως προς το ουσιαστικό μέρος, δηλαδή τη συνδρομή των προϋποθέσεων που τίθενται από τη νομοθεσία για τη διατήρηση αυτοτελών νπδδ δήμων. Δεδομένου ότι στις διατάξεις του άρθρου 103 του ν. 3852/2010 αναφορικά με την υποχρεωτική συγχώνευση των δημοτικών νπδδ, προβλέπεται δίμηνη προθεσμία από την εγκατάσταση των νέων δημοτικών αρχών για τη λήψη της σχετικής απόφασης του δημοτικού συμβουλίου, διευκρινίζεται ότι στην περίπτωση που ένας δήμος υποβάλλει αίτημα για διατήρηση αυτοτελούς νπδδ, θα προχωρήσει κανονικά, εντός της οριζόμενης προθεσμίας, στη συγχώνευση των υπόλοιπων νπδδ του, σύμφωνα με τους τομείς αρμοδιοτήτων που προβλέπονται στο νόμο. Στην εν λόγω απόφαση συγχώνευσης, θα πρέπει επιπλέον να μνημονεύεται ότι έχει υποβληθεί αίτημα από το δημοτικό συμβούλιο για τη διατήρηση συγκεκριμένου νπδδ ως αυτοτελούς και για το λόγο αυτό το συγκεκριμένο νπδδ παραμένει κατά τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή εκτός της διαδικασίας των συγχωνεύσεων. Περαιτέρω, εφόσον το αίτημα που έχει υποβληθεί για τη διατήρηση αυτοτελούς νπδδ δήμου γίνει αποδεκτό, θα εκδοθεί η σχετική ΥΑ. Εάν το αίτημα απορριφθεί, ο οικείος δήμος, ο οποίος και θα ενημερωθεί σχετικά, οφείλει στη συνέχεια να προβεί άμεσα στη συγχώνευση του νομικού αυτού προσώπου με το νπδδ που θα ασκεί τον οικείο τομέα αρμοδιοτήτων, όπως αυτό θα έχει προκύψει από τις υποχρεωτικές συγχωνεύσεις. Επισημαίνεται ότι και στην περίπτωση αυτή, η διαδικασία συγχώνευσης θα γίνει βάσει των διατάξεων του άρθρου 103 του ν. 3852/2010. Τέλος, δεδομένου ότι η συγχώνευση και ο περιορισμός των νπδδ και των επιχειρήσεων των δήμων συγκαταλέγονται μεταξύ των κεντρικών πολιτικών επιλογών του ν. 3852/2010, όπως αναφέρεται και στη σχετική εισηγητική έκθεση, επισημαίνεται ότι η ρύθμιση του άρθρου 103 αναφορικά με τη διατήρηση αυτοτελούς νπδδ συνιστά μια δυνατότητα που παρέχεται κατ’ εξαίρεση και, συνεπώς, η χρήση της οικείας διάταξης από τους δήμους θα πρέπει να γίνεται με φειδώ, λαμβανομένων υπόψη και των προϋποθέσεων που τίθενται από αυτήν τη διάταξη για την υποβολή του σχετικού αιτήματος.

• στις δημοτικές κοινότητες αρμόδιο για τη χορήγηση άδειας λειτουργίας μουσικής είναι το συμβούλιο δημοτικής κοινότητας ενώ για την ανάκληση η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής. Σε δήμους, όμως, όπου δεν υπάρχει Επιτροπή Ποιότητας Ζωής η ανάκληση γίνεται από το συμβούλιο της δημοτικής κοινότητας.

• στις τοπικές κοινότητες η χορήγηση και η ανάκληση γίνεται από την Επιτροπή Ποιότητας Ζωής και αν αυτή δεν υπάρχει, από το δημοτικό συμβούλιο .

Στις δημοτικές κοινότητες αρμόδιο είναι το συμβούλιο της δημοτικής κοινότητας. Στις τοπικές κοινότητες αρμόδια είναι η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής και σε περίπτωση που αυτή δεν υπάρχει, το οικείο δημοτικό συμβούλιο.

Σύμφωνα με το άρθρο 6, παρ.16 του Ν. 4071/2012, Πρόεδρος του Συμβουλίου Δημοτικής Κοινότητας είναι ο υποψήφιος του συνδυασμού της πλειοψηφίας που έχει λάβει τους περισσότερους σταυρούς προτίμησης και σε περίπτωση υποψηφίας αυτός που είναι γραμμένος πρώτος στην απόφαση της ανακήρυξης.

Όχι, τα προϊόντα των εκπτώσεων που προκύπτουν με βάση τη συμβασιοποίηση των έργων, διατίθενται σε νέα έργα ή δράσεις ύστερα από απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών. Επισημαίνεται ότι η χρηματοδότηση ανέρχεται έως το ύψος των νομικών δεσμεύσεων.

Όχι, η χρηματοδότηση των διαδικαστικών διαδικασιών δεν αποτελεί συνοδευτική δαπάνη.

Ναι, τα δικαιούμενα ποσά περιλαμβάνουν ΦΠΑ.

Σε αυτές τις περιπτώσεις, το αποδεικτικό που απαιτείται θα είναι το έτος κατασκευής του μεταχειρισμένου μηχανήματος.

Η τεχνική έκθεση δύναται να είναι υπογεγραμμένη και από μηχανικό του Δήμου και από εξωτερικό μηχανικό (ιδιώτη).

Όχι, η λίστα αυτή είναι ενδεικτική. Συμπληρώνετε και περιγράφετε το επιθυμητό μηχάνημα/όχημα στο τέλος της λίστας, στο πεδίο «ΑΛΛΟΥ ΤΥΠΟΥ».

Όχι, οι δικαιούχοι της Πρόσκλησης Ι είναι αποκλειστικά οι Δήμοι.

Η ημερομηνία λήξης της υποβολής των αιτημάτων είναι η 18η Μαΐου 2018. Μέχρι αυτή την ημερομηνία είναι στη διακριτική ευχέρεια των Δήμων πότε θα καταθέσουν τα δικαιολογητικά τους. Επισημαίνεται ότι η χρηματοδότηση δεν είναι ανταγωνιστική, συνεπώς η σειρά κατάθεσης δεν επηρεάζει το ποσό της χρηματοδότησης ή την δυνατότητα ένταξης στο Πρόγραμμα.

Όχι, η παράγραφος 7 αφορά στη χρηματοδότηση του έργου, μετά την ολοκλήρωση του.

Όχι, στο φάκελο του αιτήματος ένταξης, υποβάλλεται ένα Τεχνικό Δελτίο ανά Δήμο στο οποίο περιγράφονται όλα τα μηχανήματα/οχήματα και συμπληρώνεται ένας συνολικός προϋπολογισμός. Η διαδικασία που θα ακολουθήσει ο Δήμος για την προμήθεια του μηχανήματος/οχήματος αφορά στο νομικό πλαίσιο που δεσμεύει τους ΟΤΑ της χώρας.

Όχι, δεν απαιτείται. Για την ένταξη στο Πρόγραμμα, απαιτείται μόνο:
• η απόφαση του δημοτικού συμβουλίου του Δήμου περί αποδοχής της συμμετοχής του Δήμου στο Πρόγραμμα «ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ ΙΙ»
• το Τεχνικό Δελτίο Έργου,
όπως αυτά περιγράφονται στην Πρόσκληση Ι.
Επισημαίνεται ότι η υπ’αριθμ. 10311/04.04.2018 (ΑΔΑ: 67ΕΣ465ΧΘ7-4Γ2) 1η τροποποίηση της Πρόσκλησης Ι τροποποίησε τη διατύπωση για την Απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου και τα υπόλοιπα που την αφορούν, ισχύουν σύμφωνα με την Πρόσκληση Ι.

Μπορείτε να τα βρείτε:
• Στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Εσωτερικών ακολουθώντας τα παρακάτω βήματα: 
ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ  ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ  ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΔΡΑΣΕΙΣ  ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ ΙΙ
Επισημαίνεται ότι δίπλα στις Προσκλήσεις είναι αναρτημένο και το αντίστοιχο Τεχνικό Δελτίο Έργου σε επεξεργάσιμη μορφή word.
• Στο Πληροφοριακό Σύστημα του Προγράμματος «ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ ΙΙ», όταν αυτό τεθεί σε λειτουργία.

Οι απαιτούμενες ενέργειες καθώς και τα απαραίτητα δικαιολογητικά περιγράφονται αναλυτικά στο ακόλουθο link του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων:

http://www.tpd.gr/?p=4125

Σε περίπτωση που χρειάζεστε επιπλέον διευκρινίσεις, μπορείτε να απευθύνεστε:

Για θέματα έγκρισης και συνομολόγησης δανείων:

ΚΟΝΤΟΡΗΓΑ ΙΩΑΝΝΑ: τηλ. 2132116227,
email. i.kontoriga@tpd.gr

ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ: τηλ. 2132116228,
email d.anagnostopoulos@tpd.gr

Για θέματα εκταμίευσης:

ΞΗΡΟΥ ΧΡΙΣΤΙΝΑ: τηλ. 2132116218,
email c.xirou@tpd.gr

ΜΥΡΙΔΑΚΗ ΜΑΡΙΑ: τηλ. 2132116231,
email m.myridaki@tpd.gr

Στο Κεφάλαιο 5 των προσκλήσεων του Φιλόδημου Ι γίνεται αναλυτική αναφορά στα απαραίτητα στοιχεία (και συγκεκριμένα και για την ωριμότητα) που πρέπει να διαθέτει κάθε Υποέργο. Εν προκειμένω :
«Εγκεκριμένες τεχνικές µελέτες, τεύχη δηµοπράτησης (σχέδιο ή εγκεκριµένα) και τις εγκρίσεις και τις αδειοδοτήσεις που πιστοποιούν την πληρότητα, καθώς και την ωριµότητα του φακέλου της πρότασης προς δηµοπράτηση».
Η Πρόσκληση στοχεύει να χρηματοδοτήσει άμεσα δημοπρατήσιμα έργα. Στο Φύλλο αξιολόγησης και συγκεκριμένα στο Κριτήριο Δ1 (Στάδιο εξέλιξης των απαιτούμενων ενεργειών ωρίμανσης της πράξης), ο “ικανοποιητικός βαθμός ωριμότητας της πράξης” εξετάζει ακριβώς αυτό, το αν δηλαδή το αιτούμενο έργο διαθέτει ολοκληρωμένη μελέτη συνοδευόμενη από τις απαραίτητες αδειοδοτήσεις, με αποδεκτή μόνον (σε αυτή τη φάση αξιολόγησης) την έλλειψη πλήρους σειράς εγκεκριμένων Τευχών Δημοπράτησης.
Σχέδια Τευχών Δημοπράτησης μπορούν να υποβληθούν, εφόσον υπάρχουν, ενώ τα εγκεκριμένα Τεύχη θα πρέπει οι Δικαιούχοι να φροντίσουν να τα έχουν αμέσως μετά την ένταξη προκειμένου να εκκινήσουν οι διαδικασίες δημοπράτησης. Άλλωστε, είναι προφανές ότι αν δεν υπάρχουν ολοκληρωμένες μελέτες και οι απαραίτητες αδειοδοτήσεις δεν μπορεί να αξιολογηθεί θετικά και το πρωθύστερο κριτήριο Α2 “Ρεαλιστικότητα προϋπολογισμού” όπως εξειδικεύεται αναλυτικά στο φύλλο αξιολόγησης της Πρόσκλησης.
Εφόσον ένα από τα υποέργα της αίτησης δε διαθέτει πλήρη ωριμότητα/πληρότητα κατά την υποβολή της αίτησης, τότε το συγκεκριμένο υποέργο απορρίπτεται, όπως και κάθε άλλο υποέργο που σχετίζεται λειτουργικά με αυτό (πχ δίκτυα και δεξαμενή νερού, διυλιστήριο και υδραγωγείο κλπ). Τα υπόλοιπα υποέργα της αίτησης παραμένουν προς αξιολόγηση. Ο δικαιούχος δεν μπορεί να επανέλθει για τα υποέργα που απορρίπτονται (όσον αφορά στην συγκεκριμένη πρόσκληση), όταν αυτά ωριμάσουν στο μέλλον, διότι σε κάθε πρόσκληση του Φιλόδημος Ι, κάθε Δικαιούχος υποβάλει μόνο μία αίτηση.
Εναλλακτικός χειρισμός, που επαφίεται αποκλειστικά στην κρίση του Δικαιούχου και μόνο, είναι η απόσυρση της εν λόγω αίτησης και η επανυποβολή της, όταν ωριμάσουν όλα τα υποέργα, με ότι σημαίνει αυτό στο πλαίσιο μίας πρόσκλησης άμεσης αξιολόγησης με δεδομένες ημερομηνίες και τον συνολικά διαθέσιμο προϋπολογισμό.

Εν γένει τα φυσικά αντικείμενα που αναφέρετε είναι στο πνεύμα της πρόσκλησης, θα πρέπει όμως να τηρούνται και τα επιμέρους σημεία της πρόσκλησης (πχ αναθεωρημένα/εγκεκριμένα ΣΔΛΑΠ), και να υπάρχει η ανάλογη ωριμότητα (κάλυψη των σημείων που αναλυτικά αναγράφονται στο κεφάλαιο 5 της πρόσκλησης).

Όπως έχει απαντηθεί και σε παλαιότερες ερωτήσεις (ενδεικτικά α/α 7 και 17):
Τον σχεδιασμό των έργων τον υλοποιεί ο δικαιούχος, θα μπορούσατε όμως στην περίπτωση σας, εφόσον τα κάτω των 300.000 € έργα είναι ομοειδή και αντίστοιχης ωριμότητας, να επιλέξετε να αποτελέσουν ένα ενιαίο έργο και όχι πολλά μικρά, ώστε να τηρείται το κάτω όριο των 300.000 € της πρόσκλησης.
Κύριο υποέργο λογίζεται εκείνο που π.χ. αφορά στη κατασκευή ενός δικτύου, μίας δεξαμενής ή μιας προμήθειας διαρροών, το κάθε ένα από αυτά πρέπει να είναι πάνω από 300 χιλ.€ (προ ΦΠΑ). Υποέργα που αφορούν σε ΟΚΩ, Αρχαιολογία, Απαλλοτρίωση κτλ δεν έχουν τέτοιο περιορισμό. Το σύνολο των υποέργων υποβάλλονται με μία αίτηση, και ένα τεχνικό δελτίο, και το ποσό χρηματοδότησης είναι έως 3.000.000 € (προ ΦΠΑ).

Εφόσον συντρέχουν αυτά που αναφέρονται στο ερώτημά σας (θιγόμενες υποδομές και μη χρέωση των ιδιοκτητών) είναι επιλέξιμες εργασίες.

Ο δικαιούχος μπορεί να υποβάλει μία Αίτηση η οποία θα έχει τρία διαφορετικά υποέργα που αντιστοιχούν στην Ομάδα Α, εφόσον ισχύουν τα περί διαχειριστικού λόγου στην υποβολή στο ΠΕΠ.
Ο δικαιούχος μπορεί να υποβάλει κάποιο/α υποέργο/α του από τα τρία παραπάνωστην Ομάδα Β, αφού συνεκτιμήσει τις πιθανότητες ένταξης που συγκεντρώνει η κάθε Ομάδα (Α και Β) της Πρόσκλησης.
Θυμίζουμε ότι η Αίτηση είναι μία και ενιαία (περιλαμβάνει και τις δύο Ομάδες Α και Β), και ο συνολικός ΠΥ που χρηματοδοτείται μπορεί να ανέλθει έως τα 3 εκ. €).

1. Εφόσον από το πιστοποιητικό προκύπτει η Επάρκεια του Δικαιούχου, ισχύει ότι και στο ΕΣΠΑ.
2. Δεν απαιτείται χρηματοοικονομική ανάλυση.

1. Ναι, όταν ετοιμαστεί το ηλεκτρονικό σύστημα θα δοθούν κωδικοί στους Δικαιούχους κατόπιν αίτησής τους. Προς το παρόν, όπως αναφέρεται και στην Πρόσκληση, δεν έχει ετοιμαστεί το ηλεκτρονικό σύστημα, συνεπώς η υποβολή της αίτησης γίνεται με φυσική παρουσία στο πρωτόκολλο ή ταχυδρομικά. Τα υπόλοιπα στοιχεία υποβάλλονται σε CD/DVD ή άλλη μορφή (memory stick) προς αποφυγή όγκου χαρτιού.
2. Η πρότασή σας θα εμπίπτει στην Ομάδα Β. Ομάδα Α είναι αυτά τα οποία, όπως αναφέρει η Πρόσκληση, αξιολογήθηκαν και δεν εντάχθηκαν για διαχειριστικούς λόγους (έλλειψη πόρων). Στη δική σας περίπτωση η πρόταση αξιολογήθηκε αρνητικά στο Α’ Στάδιο (πληρότητα), συνεπώς δεν πέρασε όλα τα στάδια αξιολόγησης.
3. Η αξιολόγηση είναι άμεση και τηρείται αυστηρά η σειρά πρωτοκόλλησης των αιτήσεων.

Εδώ καταθέτει και υπογράφει το Τεχνικό Δελτίο ο Δήμος που έχει επάρκεια και αποδέχεται να αναλάβει τα καθήκοντα αυτά. Δικαιούχος ο Δήμος. Φορέας Υλοποίησης επίσης ο Δήμος. Φορέας της Πρότασης είναι η ΔΕΥΑ η οποία έχει την αρμοδιότητα υλοποίησης του έργου, ωστόσο, αυτή την αρμοδιότητα, εν προκειμένω, την εκχωρεί (μέσω της Προγραμματικής) στο Δήμο. Ο Δικαιούχος συμβάλει με ίδιους πόρους (εφόσον απαιτηθεί), αν αυτό έχει καταρχήν συμφωνηθεί με τον Φορέα της πρότασης και αποτυπωθεί στην Προγραμματική συμφωνία.

α) Για το πλάνο δημοσιότητας θα υπάρξει ενημέρωση κατά την ένταξη.
β) Την πρόσληψη του εν λόγω προσωπικού θα την πραγματοποιήσει η αρμόδια εφορεία αρχαιοτήτων με τις διαδικασίες που ακολουθεί. Το ΦΠΑ είναι επιλέξιμο.
γ) Οι Δικαιούχοι θα πρέπει να υποβάλλουν αντίγραφο της αίτησής τους (και των συνημμένων αυτής) στα Προγράμματα που υπέβαλαν και που αναφέρονται στην ενότητα 2 της παρούσας πρόσκλησης (ήτοι ΥΜΕΠΕΡΑΑ, Αναπτυξιακά Προγράμματα Ειδικού Σκοπού, ΠΕΠ) και επιπρόσθετα ότι προκύπτει σε σχέση με τα λοιπά απαραίτητα έγγραφα της Ομάδας Β (όπως αναλυτικά καταγράφονται στην Πρόσκληση) προκειμένου, όπως αναφέρει η Πρόσκληση, να υποστηρίξουν την πρότασή τους στο επίπεδο της σκοπιμότητας (π.χ. τεκμηρίωση με τα στοιχεία των ΣΔΛΑΠ), ωριμότητας, αδειοδοτήσεων, τεκμηρίωσης ιδιοκτησιακού καθεστώτος εφόσον απαιτείται, τεκμηρίωση προμήθειας, επάρκειας κλπ.

Τα στοιχεία που ενδιαφέρουν αναγράφονται στο άνω αριστερά τμήμα των Προσκλήσεων του Φιλόδημου Ι. Η κωδικοποίηση αφορά στο ηλεκτρονικό σύστημα το οποίο είναι υπό κατασκευή και θα ακολουθήσει μελλοντική ενημέρωση.

Το κοινό έργο του Συνδέσμου ύδρευσης δύναται να επιμεριστεί βάσει των παροχών/εξυπηρετούμενων κατοίκων, και το αντίστοιχο οικονομικό αντικείμενο που θα προκύπτει «πιστώνεται» σε κάθε Δήμο (χωρικά όρια) και προσμετράται έτσι στο πλαίσιο του ορίου των 3 εκ €.
Όπως αναφέρεται στην Πρόσκληση, υπερβάσεις του ορίου των 3,0 εκ € δικαιολογούνται σε παρεμβάσεις διαχείρισης υδατικών πόρων στο πλαίσιο μίας ολιστικής υιοθέτησης έργων / προμηθειών σε επίπεδο νήσου ή εν γένει μίας ευρύτερης περιοχής που χαρακτηρίζεται από αρνητικό υδατικό ισοζύγιο.

1 17 18 19 20 21