Συχνές Ερωτήσεις
Οι Μελέτες θα πρέπει να είναι αρμοδίως θεωρημένες με βάση την κείμενη Νομοθεσία.
Κάθε δυνητικός δικαιούχος υποβάλει μία (1) αίτηση (προτεινόμενη πράξη) σε κάθε Πρόσκληση, η οποία θα περιλαμβάνει όλα τα αιτούμενα υποέργα.
Η κατασκευή των ιδιωτικών συνδέσεων δεν είναι επιλέξιμη δαπάνη από το πρόγραμμα διότι πρόκειται για ανταποδοτική δράση, συνεπώς, σε κάθε περίπτωση, δεν συμμετέχει στα όρια που τίθενται στην Πρόσκληση. Φυσικά και δύναται η κατασκευή των ιδιωτικών συνδέσεων να περιλαμβάνονται στα Τεύχη Δημοπράτησης (ως ενιαία δημοπράτηση), ωστόσο, θα πρέπει να είναι διακριτοποιημένος ο προϋπολογισμός τους και να αναφέρεται η πηγή χρηματοδότησής τους (π.χ. ίδιοι πόροι δικαιούχου, άλλη πηγή δανεισμού κλπ).
Η πρόταση πρέπει να περιλαμβάνει όλα τα προτεινόμενα υποέργα (Γ οικισμοί, Δ οικισμοί, επαναχρησιμοποίηση λυμάτων κτλ) του Δικαιούχου. Το σύνολο των υποέργων που δεν σχετίζονται με Γ οικισμό έχουν ανώτερη χρηματοδότηση 5 εκ.€, το επιπλέον του ποσού αυτού θα πρέπει αποδεδειγμένα να καλύπτεται από τον Δικαιούχο (απόφαση αρμόδιου συλλογικού οργάνου κτλ). Τα υποέργα της πρότασης που σχετίζονται άμεσα με οικισμό Γ δεν έχουν περιορισμό στο συνολικό τους Π/Υ (ισχύουν βέβαια όσα περιγράφονται στην πρόσκληση για τους οικισμούς Γ).
Θα πρέπει να υπάρχει και να προσκομιστεί επαρκής χρονοσειρά μετρήσεων από διαπιστευμένα εργαστήρια (τουλάχιστον διάρκειας των τελευταίων 2-3 ετών, που είναι και το χρονικό διάστημα που ουσιαστικά έχει μεσολαβήσει μεταξύ των αρχικών ΣΔΛΑΠ και της 1ης Αναθεώρησης). Από τις μετρήσεις αυτές θα τεκμηριώνεται ο ποιοτικός χαρακτηρισμός, θα ενισχύεται η επιχειρηματολογία υποβάθμισης των ποιοτικών παραμέτρων των υδάτινων σωμάτων και θα τεκμαίρεται η ανάγκη για λήψη μέτρων και κατασκευή έργων.
Επίσης, θα πρέπει να υπάρχει τεκμηριωμένη αιτιολογική έκθεση ή και γνωμοδότηση από την αρμόδια υπηρεσία (Αποκεντρωμένη Διεύθυνση Υδάτων) για το όλο θέμα καθώς και για τον χαρακτηρισμό «ΕΛΛΙΠΗΣ – ΑΓΝΩΣΤΗ» στο αναθεωρημένο ΣΔΛΑΠ (π.χ. έλλειψη σταθμού δειγματοληψία και μετρήσεων, ανεπάρκεια του Εθνικού Δικτύου Παρακολούθησης και ανάγκη προσθήκης σταθμού στην εν λόγω περιοχή).
Όχι και για τα δύο ερωτήματα
Όχι το εν λόγω έργο δεν χρηματοδοτείται.
Στους οικισμούς της Ομάδας Β, το όριο των 500 €/ικ αφορά στις νέες ΕΕΛ, ενώ το όριο των 2.000 €/ικ σε νέα ΕΕΛ και δίκτυα αποχέτευσης μαζί. Έργο μόνο δικτύων αποχέτευσης για οικισμό (με υφιστάμενη – λειτουργούσα ΕΕΛ) δεν θα πρέπει να ξεπερνά τα 1.500 €/ικ (=2.000 - 500).
Σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να επισημάνουμε ότι στην αξιολόγηση των αιτήσεων (όπως γράφουμε ρητά στην πρόσκληση), οι λύσεις πρέπει να είναι βιώσιμες – λειτουργικά και οικονομοτεχνικά, και να βασίζονται στην αρχή της εγγύτητας. Ιδίως στις περιπτώσεις μικρών οικισμών όπου θα πρέπει να αποφευχθούν εκτεταμένες αντλήσεις και αυξημένου μήκους προσαγωγές λυμάτων.
Ο χαρακτηρισμός των οικισμών Γ προτεραιότητας προκύπτει αποκλειστικά με μεθοδολογία της ΕΓΥ (ΥΠΕΝ) και ο σχετικός κατάλογος των οικισμών Γ προτεραιότητας καταρτίζεται και επικαιροποιείται από την ΕΓΥ. Οικισμοί που δεν βρίσκονται στον προαναφερθέντα κατάλογο είναι επιλέξιμοι, στο πλαίσιο της παρούσας πρόσκλησης, εάν πληρείται ένα τουλάχιστον από τα τέσσερα σημεία (μπούλετ) της Ομάδας Β.
Στην Ομάδα Β τα δύο πρώτα σημεία (μπούλετ) αφορούν οικισμούς Δ προτεραιότητας, με υφιστάμενα δίκτυα αποχέτευσης, ενώ τα δύο επόμενα σημεία (μπούλετ) δε θέτουν τέτοιο περιορισμό.
Δεν υπάρχει ποσόστωση καθώς και στις 2 Προσκλήσεις, για διαχείριση αστικών λυμάτων και υδρεύσεις, η αξιολόγηση είναι άμεση μέχρι εξαντλήσεως των διαθέσιμων ποσών (μία αίτηση ανά Δήμο ή ΔΕΥΑ για κάθε πρόσκληση).
Η πρόταση πρέπει να περιλαμβάνει όλα τα προτεινόμενα υποέργα (Γ οικισμοί, Δ οικισμοί, επαναχρησιμοποίηση λυμάτων κτλ) του Δικαιούχου. Το σύνολο των υποέργων που δεν σχετίζονται με Γ οικισμό έχουν ανώτερη χρηματοδότηση 5 εκ.€, το επιπλέον του ποσού αυτού θα πρέπει αποδεδειγμένα να καλύπτεται από τον Δικαιούχο (απόφαση αρμόδιου συλλογικού οργάνου κτλ). Τα υποέργα της πρότασης που σχετίζονται άμεσα με οικισμό Γ δεν έχουν περιορισμό στο συνολικό τους Π/Υ (ισχύουν βέβαια όσα περιγράφονται στην πρόσκληση για τους οικισμούς Γ).
Αν ένας οικισμός περιλαμβάνεται στους εγκεκριμένους/ισχύοντες Π.Ο. μιας υφιστάμενης ΕΕΛ, και η εν λόγω ΕΕΛ δύναται χωρίς περαιτέρω εργασίες/δράσεις να εξυπηρετήσει τον εν λόγω οικισμό.
Εάν ταυτόχρονα υπάρχει αίτημα στην πρόταση, που σχετίζεται με την Ομάδα Γ της πρόσκλησης (πχ πέρας 20ετίας ΕΕΛ-αναβάθμιση αυτής), αυτό είναι ανεξάρτητο και δε θα πρέπει να προκύπτει από τον παραπάνω οικισμό.
Π.χ. αν ο υφιστάμενος αγωγός διάθεσης των λυμάτων καταλήγει σε κάποιο ποτάμι ή λίμνη από τα οποία υδρεύεται μια περιοχή.
Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να ανατρέξετε στο Άρθρο 7 του ΠΔ 51/2007 (ΦΕΚ 54Α/8-3-2007) «Καθορισμός μέτρων και διαδικασιών για την ολοκληρωμένη προστασία και διαχείριση των υδάτων σε συμμόρφωση με τις διατάξεις της Οδηγίας 2000/60/ΕΚ «για τη θέσπιση πλαισίου κοινοτικής δράσης στον τομέα της πολιτικής των υδάτων» του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης Οκτωβρίου 2000».
Στο φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως αποστέλλεται με μέριμνα του οικείου Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης περίληψη της απόφασης της μετάταξης του αρμοδίου για το διορισμό οργάνου του φορέα υποδοχής. Προκειμένου για την ΚΕΔΕ και την ΕΝΠΕ η περίληψη της απόφασης αποστέλλεται με μέριμνα του Υπουργού Εσωτερικών.
Μετά τη δημοσίευση της πράξης μετάταξης στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, ο φορέας προέλευσης εκδίδει διαπιστωτική πράξη θέσης σε διαθεσιμότητα του μεταταχθέντος προσωπικού. Η διαθεσιμότητα παύει αυτοδικαίως με την πάροδο μηνός, και προς τούτο εκδίδεται αμελλητί σχετική διαπιστωτική πράξη του αρμοδίου για το διορισμό οργάνου του φορέα υποδοχής.
Το προσωπικό που μετατάσσεται τίθεται σε διαθεσιμότητα χρονικής διάρκειας ενός (1) μηνός, αρχομένης από την ημερομηνία δημοσίευσης της απόφασης μετάταξης από το Γενικό Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Όχι, δεν αναμένουμε την περαίωση της διαδικασίας συγκέντρωσης των βιβλίων και μπορεί ο δήμαρχος να εκδώσει την σχετική απόφαση και πριν από αυτήν.
Οι βασικές αλλαγές που επέρχονται στα πιστοποιητικά είναι οι εξής:
• Μετά το εθνόσημο του δήμου, πάνω αριστερά, παραμένουν τα στοιχεία ως είχαν:
Ελληνική Δημοκρατία
Νομός…
Δήμος …
• Αντικαθίσταται παντού η λέξη ΟΤΑ με τη λέξη δήμος.
• Όπου υπάρχει επιλογή μεταξύ δημάρχου ή προέδρου της κοινότητας διατηρείται μόνο το πρώτο (και στην υπογραφή των πιστοποιητικών).
• Όπου στα πιστοποιητικά υπάρχει το πεδίο πρώην μερίδα, εκτυπώνεται η μερίδα του Kαποδίστριακού ΟΤΑ και, για να προκύπτει το στοιχείο προέλευσης, προστίθεται μετά από τον αριθμό της μερίδας η φράση «της δημοτικής ενότητας» <…>).
• Στα στοιχεία των πιστοποιητικών (π.χ. στην ενότητα της γέννησης, στην ενότητα του γάμου), μετονομάζονται τα Τ.Δ. σε Τοπική ή Δημοτική Κοινότητα, προστίθεται ο Καλλικράτειος δήμος, και παραμένουν ως είχαν ο Οικισμός, η Πόλη, ο Νομός και η Χώρα. (Κατόπιν επικοινωνίας με το Αρχηγείο της Ελληνικής Αστυνομίας, η Δημοτική Ενότητα γέννησης (ο Καποδιστριακός ΟΤΑ) δεν απαιτείται στα πιστοποιητικά για έκδοση αστυνομικής ταυτότητας.)
Οι οικογενειακές μερίδες οι οποίες έχουν αριθμό αλλά δεν έχουν κανένα στοιχείο, είναι δηλαδή κενές και στα βιβλία και στο μηχανογραφικό σύστημα δημοτολογίου, δεν πρέπει να συμπεριληφθούν στην επαναρίθμηση. Οι οικογενειακές μερίδες οι οποίες περιέχουν κάποια στοιχεία (δηλαδή δεν είναι κενές στο βιβλίο) τα οποία για οποιοδήποτε λόγο δεν μεταφέρθηκαν στο μηχανογραφικό σύστημα δημοτολογίου (δηλαδή φαίνονται σε αυτό ως κενές), θα συμπεριληφθούν στην επαναρίθμιση, αφού συμπληρωθούν με τα στοιχεία που περιλαμβάνονται στις αντίστοιχες μερίδες στα βιβλία.
Το νέο βιβλίο δημοτολογίου αφορά μόνο σε όσους δήμους έχουν προέλθει από συνένωση Καποδιστριακών ΟΤΑ και όχι σε όσους δεν επέρχεται καμία μεταβολή με το Πρόγραμμα Καλλικράτης.
Πιστοποιητικά θα εκδίδονται μόνο από την έδρα του δήμου. Η εξυπηρέτηση στις δημοτικές ενότητες θα γίνεται μέσω ΚΕΠ. Οι αιτήσεις θα προωθούνται μέσω των ΚΕΠ στην έδρα.
Εφόσον μεταφέρονται τα βιβλία στην έδρα του δήμου, αυτονόητο είναι ότι κάθε μεταβολή και αλλαγή επ’ αυτών θα γίνεται στην έδρα του δήμου.
Εφόσον μεταφέρονται τα βιβλία στην έδρα του δήμου, αυτονόητο είναι ότι θα μεταφερθούν και οι φάκελοι των δημοτών προκειμένου να ενημερώνονται αυτοί με τα απαραίτητα, εκ του νόμου, δημόσια έγγραφα που απαιτούνται για τις μεταβολές της αστικής κατάστασης των δημοτών και να πραγματοποιείται κάθε σχετικός έλεγχος.
Σας ενημερώνουμε ότι η Γενική Διεύθυνση Πολεοδομίας / Διεύθυνση Ο.Κ.Κ. του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής με το υπ’ αριθμ. 8186/ 21.2.2011 έγγραφό του ενημερώνει όλες τις Πολεοδομικές Υπηρεσίες μέσω των Διευθύνσεων ΠΕΧΩ, ότι όλα τα συλλογικά όργανα που προβλέπονται από την ειδική νομοθεσία (ΕΠΑ, Επιτροπές κρίσης αυθαιρέτων, Επιτροπές κρίσης επικινδύνων, ΣΧΟΠ) συνεχίζουν να λειτουργούν με την ίδια σύνθεση και χωρική αρμοδιότητα μέχρι τη νέα συγκρότησή τους. (Το ανωτέρω έγγραφο μπορείτε να το αναζητήσετε από τις οικείες Δ/νσεις ΠΕΧΩ των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων).
Εντός του Φεβρουαρίου έχουν υποβληθεί αιτήματα αναφορικά με τη διατήρηση αυτοτελών νπδδ δήμων, τα οποία εξετάζονται τόσο ως προς το τυπικό μέρος (απαιτούμενη πλειοψηφία για την απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, ειδικά αιτιολογημένη απόφαση) όσο και ως προς το ουσιαστικό μέρος, δηλαδή τη συνδρομή των προϋποθέσεων που τίθενται από τη νομοθεσία για τη διατήρηση αυτοτελών νπδδ δήμων. Δεδομένου ότι στις διατάξεις του άρθρου 103 του ν. 3852/2010 αναφορικά με την υποχρεωτική συγχώνευση των δημοτικών νπδδ, προβλέπεται δίμηνη προθεσμία από την εγκατάσταση των νέων δημοτικών αρχών για τη λήψη της σχετικής απόφασης του δημοτικού συμβουλίου, διευκρινίζεται ότι στην περίπτωση που ένας δήμος υποβάλλει αίτημα για διατήρηση αυτοτελούς νπδδ, θα προχωρήσει κανονικά, εντός της οριζόμενης προθεσμίας, στη συγχώνευση των υπόλοιπων νπδδ του, σύμφωνα με τους τομείς αρμοδιοτήτων που προβλέπονται στο νόμο. Στην εν λόγω απόφαση συγχώνευσης, θα πρέπει επιπλέον να μνημονεύεται ότι έχει υποβληθεί αίτημα από το δημοτικό συμβούλιο για τη διατήρηση συγκεκριμένου νπδδ ως αυτοτελούς και για το λόγο αυτό το συγκεκριμένο νπδδ παραμένει κατά τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή εκτός της διαδικασίας των συγχωνεύσεων. Περαιτέρω, εφόσον το αίτημα που έχει υποβληθεί για τη διατήρηση αυτοτελούς νπδδ δήμου γίνει αποδεκτό, θα εκδοθεί η σχετική ΥΑ. Εάν το αίτημα απορριφθεί, ο οικείος δήμος, ο οποίος και θα ενημερωθεί σχετικά, οφείλει στη συνέχεια να προβεί άμεσα στη συγχώνευση του νομικού αυτού προσώπου με το νπδδ που θα ασκεί τον οικείο τομέα αρμοδιοτήτων, όπως αυτό θα έχει προκύψει από τις υποχρεωτικές συγχωνεύσεις. Επισημαίνεται ότι και στην περίπτωση αυτή, η διαδικασία συγχώνευσης θα γίνει βάσει των διατάξεων του άρθρου 103 του ν. 3852/2010. Τέλος, δεδομένου ότι η συγχώνευση και ο περιορισμός των νπδδ και των επιχειρήσεων των δήμων συγκαταλέγονται μεταξύ των κεντρικών πολιτικών επιλογών του ν. 3852/2010, όπως αναφέρεται και στη σχετική εισηγητική έκθεση, επισημαίνεται ότι η ρύθμιση του άρθρου 103 αναφορικά με τη διατήρηση αυτοτελούς νπδδ συνιστά μια δυνατότητα που παρέχεται κατ’ εξαίρεση και, συνεπώς, η χρήση της οικείας διάταξης από τους δήμους θα πρέπει να γίνεται με φειδώ, λαμβανομένων υπόψη και των προϋποθέσεων που τίθενται από αυτήν τη διάταξη για την υποβολή του σχετικού αιτήματος.
• στις δημοτικές κοινότητες αρμόδιο για τη χορήγηση άδειας λειτουργίας μουσικής είναι το συμβούλιο δημοτικής κοινότητας ενώ για την ανάκληση η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής. Σε δήμους, όμως, όπου δεν υπάρχει Επιτροπή Ποιότητας Ζωής η ανάκληση γίνεται από το συμβούλιο της δημοτικής κοινότητας.
• στις τοπικές κοινότητες η χορήγηση και η ανάκληση γίνεται από την Επιτροπή Ποιότητας Ζωής και αν αυτή δεν υπάρχει, από το δημοτικό συμβούλιο .
Στις δημοτικές κοινότητες αρμόδιο είναι το συμβούλιο της δημοτικής κοινότητας. Στις τοπικές κοινότητες αρμόδια είναι η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής και σε περίπτωση που αυτή δεν υπάρχει, το οικείο δημοτικό συμβούλιο.
Σύμφωνα με το άρθρο 6, παρ.16 του Ν. 4071/2012, Πρόεδρος του Συμβουλίου Δημοτικής Κοινότητας είναι ο υποψήφιος του συνδυασμού της πλειοψηφίας που έχει λάβει τους περισσότερους σταυρούς προτίμησης και σε περίπτωση υποψηφίας αυτός που είναι γραμμένος πρώτος στην απόφαση της ανακήρυξης.
Όχι, τα προϊόντα των εκπτώσεων που προκύπτουν με βάση τη συμβασιοποίηση των έργων, διατίθενται σε νέα έργα ή δράσεις ύστερα από απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών. Επισημαίνεται ότι η χρηματοδότηση ανέρχεται έως το ύψος των νομικών δεσμεύσεων.