Συχνές Ερωτήσεις
Για τον εν λόγω οικισμό, βάσει του τέταρτου σημείου (μπούλετ) της Ομάδας Β της πρόσκλησης, δύναται η χρηματοδότηση κατασκευής δικτύων αποχέτευσης και η σύνδεση με υφιστάμενη ΕΕΛ, εφόσον η πρόταση είναι σε συμφωνία με τους εν ισχύ ΑΕΠΟ της ΕΕΛ.
Στην Πρόσκληση έργων αποχέτευσης λυμάτων δεν είναι επιλέξιμη η ολοκλήρωση δικτύων σε οικισμούς Γ προτεραιότητας. Εάν κατά την επέκταση της ΕΕΛ έγιναν επεμβάσεις στο σύνολο των εγκαταστάσεων τότε δεν είναι επιλέξιμες εργασίες αναβάθμισης/εκσυγχρονισμού, εφόσον όμως η επέκταση ήταν διακριτή σε σχέση με την υπόλοιπη μονάδα τότε είναι επιλέξιμες οι δράσεις αναβάθμισης/εκσυγχρονισμού στο τμήμα της ΕΕΛ που κατασκευάσθηκε προ 25ετίας και δεν έχουν χρηματοδοτηθεί αντίστοιχες δράσεις τα τελευταία 20 έτη.
Από την στιγμή που δεν υπάρχουν υφιστάμενα δίκτυα και εγκατάσταση επεξεργασίας λυμάτων (ΕΕΛ), επιλεξιμότητα των δράσεων προκύπτει εάν ισχύουν τα οριζόμενα του τρίτου bullet της Ομάδας Β της Πρόσκλησης των Λυμάτων (περί “ΚΑΚΗΣ” ποιοτικής κατάστασης στα εγκεκριμένα ΣΔΛΑΠ). Τα μοναδιαία κόστη αφορούν σε επίπεδο οικισμού και σε περίπτωση κοινών αγωγών μεταφοράς γίνεται σχετικός επιμερισμός των κοινών τμημάτων. Τονίζεται η επιλεξιμότητα δικτύων στα πυκνοδομημένα τμήματα των οικισμών ώστε τα μοναδιαία κόστη να βρίσκονται εντός των προδιαγραφών της πρόσκλησης.
Τα παντορροϊκά δίκτυα θεωρούνται δίκτυα αποχέτευσης ακαθάρτων. Εφόσον, δεν ισχύουν τα οριζόμενα των τριών πρώτων bullet της Ομάδας Β της Πρόσκλησης των Λυμάτων, και ζητείται νέα ΕΕΛ για τους δύο οικισμούς (οπότε δεν ισχύει και το 4ο bullet της Ομάδας Β), δεν προκύπτει επιλέξιμη δράση για τους 2 εν λόγω οικισμούς.
Θα μπορούσε να είναι επιλέξιμα τα έργα των δικτύων αποχέτευσης (ολοκλήρωση δικτύων) εφόσον η προσαγωγή των λυμάτων των δύο οικισμών πρόκειται να πραγματοποιηθεί σε υφιστάμενη/λειτουργούσα ΕΕΛ, σε συμμόρφωση με την εν ισχύ ΑΕΠΟ της, χωρίς περαιτέρω δράσεις αναβάθμισης και επέκτασης για την εξυπηρέτηση του επιπλέον φορτίου που προκύπτει.
Όπως σε κάθε άλλο χρηματοδοτικό Πρόγραμμα, έτσι και στο συγκεκριμένο, είναι γνωστό ότι θα πρέπει να υποβληθούν στοιχεία της εργολαβίας κατασκευής όπως: χρονολογία κατασκευής, κόστος και πηγή χρηματοδότησης, καθώς και Σχέδιο Οριζοντιογραφίας του οικισμού με την αποτύπωση του ‘ως κατασκευάστηκε’ δικτύου αποχέτευσης (αγωγοί, αντλιοστάσια, φρεάτια κτλ). Παράλληλα, θα πρέπει να υποβληθούν και τεκμήρια – στοιχεία αναφοράς/συσχέτισης με το ΣΔΛΑΠ ή/και τον χαρακτηρισμό της «ΚΑΚΗΣ» κατάστασης των υδάτων στα οποία απορρίπτει σημειακά το εν λόγω δίκτυο αποχέτευσης.
Το συγκεκριμένο σημείο αφορά σε λειτουργούσες/υφιστάμενες ΕΕΛ.
Ο χαρακτηρισμός των οικισμών Γ προτεραιότητας προκύπτει αποκλειστικά με μεθοδολογία της ΕΓΥ (ΥΠΕΝ) και ο σχετικός κατάλογος των οικισμών Γ προτεραιότητας καταρτίζεται και επικαιροποιείται από την ΕΓΥ.
Οικισμοί που δεν βρίσκονται στον προαναφερθέντα κατάλογο είναι επιλέξιμοι, στο πλαίσιο της παρούσας πρόσκλησης, εάν πληρείται ένα τουλάχιστον από τα τέσσερα σημεία (μπούλετ) της Ομάδας Β. Στην Ομάδα Β τα δύο πρώτα σημεία (μπούλετ) αφορούν οικισμούς Δ προτεραιότητας, ήτοι οικισμοί μικρότεροι των 2.000 ικ με υφιστάμενα δίκτυα αποχέτευσης, ενώ τα δύο επόμενα σημεία (μπούλετ) αφορούν στα ΣΔΛΑΠ και τη συμμόρφωση με εν ισχύ ΑΕΠΟ υφιστάμενων ΕΕΛ, και την αποδοτική και ολοκληρωμένη λειτουργία τους.
Οι Μελέτες θα πρέπει να είναι αρμοδίως θεωρημένες με βάση την κείμενη Νομοθεσία.
Κάθε δυνητικός δικαιούχος υποβάλει μία (1) αίτηση (προτεινόμενη πράξη) σε κάθε Πρόσκληση, η οποία θα περιλαμβάνει όλα τα αιτούμενα υποέργα.
Η κατασκευή των ιδιωτικών συνδέσεων δεν είναι επιλέξιμη δαπάνη από το πρόγραμμα διότι πρόκειται για ανταποδοτική δράση, συνεπώς, σε κάθε περίπτωση, δεν συμμετέχει στα όρια που τίθενται στην Πρόσκληση. Φυσικά και δύναται η κατασκευή των ιδιωτικών συνδέσεων να περιλαμβάνονται στα Τεύχη Δημοπράτησης (ως ενιαία δημοπράτηση), ωστόσο, θα πρέπει να είναι διακριτοποιημένος ο προϋπολογισμός τους και να αναφέρεται η πηγή χρηματοδότησής τους (π.χ. ίδιοι πόροι δικαιούχου, άλλη πηγή δανεισμού κλπ).
Η πρόταση πρέπει να περιλαμβάνει όλα τα προτεινόμενα υποέργα (Γ οικισμοί, Δ οικισμοί, επαναχρησιμοποίηση λυμάτων κτλ) του Δικαιούχου. Το σύνολο των υποέργων που δεν σχετίζονται με Γ οικισμό έχουν ανώτερη χρηματοδότηση 5 εκ.€, το επιπλέον του ποσού αυτού θα πρέπει αποδεδειγμένα να καλύπτεται από τον Δικαιούχο (απόφαση αρμόδιου συλλογικού οργάνου κτλ). Τα υποέργα της πρότασης που σχετίζονται άμεσα με οικισμό Γ δεν έχουν περιορισμό στο συνολικό τους Π/Υ (ισχύουν βέβαια όσα περιγράφονται στην πρόσκληση για τους οικισμούς Γ).
Θα πρέπει να υπάρχει και να προσκομιστεί επαρκής χρονοσειρά μετρήσεων από διαπιστευμένα εργαστήρια (τουλάχιστον διάρκειας των τελευταίων 2-3 ετών, που είναι και το χρονικό διάστημα που ουσιαστικά έχει μεσολαβήσει μεταξύ των αρχικών ΣΔΛΑΠ και της 1ης Αναθεώρησης). Από τις μετρήσεις αυτές θα τεκμηριώνεται ο ποιοτικός χαρακτηρισμός, θα ενισχύεται η επιχειρηματολογία υποβάθμισης των ποιοτικών παραμέτρων των υδάτινων σωμάτων και θα τεκμαίρεται η ανάγκη για λήψη μέτρων και κατασκευή έργων.
Επίσης, θα πρέπει να υπάρχει τεκμηριωμένη αιτιολογική έκθεση ή και γνωμοδότηση από την αρμόδια υπηρεσία (Αποκεντρωμένη Διεύθυνση Υδάτων) για το όλο θέμα καθώς και για τον χαρακτηρισμό «ΕΛΛΙΠΗΣ – ΑΓΝΩΣΤΗ» στο αναθεωρημένο ΣΔΛΑΠ (π.χ. έλλειψη σταθμού δειγματοληψία και μετρήσεων, ανεπάρκεια του Εθνικού Δικτύου Παρακολούθησης και ανάγκη προσθήκης σταθμού στην εν λόγω περιοχή).
Όχι και για τα δύο ερωτήματα
Όχι το εν λόγω έργο δεν χρηματοδοτείται.
Στους οικισμούς της Ομάδας Β, το όριο των 500 €/ικ αφορά στις νέες ΕΕΛ, ενώ το όριο των 2.000 €/ικ σε νέα ΕΕΛ και δίκτυα αποχέτευσης μαζί. Έργο μόνο δικτύων αποχέτευσης για οικισμό (με υφιστάμενη – λειτουργούσα ΕΕΛ) δεν θα πρέπει να ξεπερνά τα 1.500 €/ικ (=2.000 - 500).
Σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να επισημάνουμε ότι στην αξιολόγηση των αιτήσεων (όπως γράφουμε ρητά στην πρόσκληση), οι λύσεις πρέπει να είναι βιώσιμες – λειτουργικά και οικονομοτεχνικά, και να βασίζονται στην αρχή της εγγύτητας. Ιδίως στις περιπτώσεις μικρών οικισμών όπου θα πρέπει να αποφευχθούν εκτεταμένες αντλήσεις και αυξημένου μήκους προσαγωγές λυμάτων.
Ο χαρακτηρισμός των οικισμών Γ προτεραιότητας προκύπτει αποκλειστικά με μεθοδολογία της ΕΓΥ (ΥΠΕΝ) και ο σχετικός κατάλογος των οικισμών Γ προτεραιότητας καταρτίζεται και επικαιροποιείται από την ΕΓΥ. Οικισμοί που δεν βρίσκονται στον προαναφερθέντα κατάλογο είναι επιλέξιμοι, στο πλαίσιο της παρούσας πρόσκλησης, εάν πληρείται ένα τουλάχιστον από τα τέσσερα σημεία (μπούλετ) της Ομάδας Β.
Στην Ομάδα Β τα δύο πρώτα σημεία (μπούλετ) αφορούν οικισμούς Δ προτεραιότητας, με υφιστάμενα δίκτυα αποχέτευσης, ενώ τα δύο επόμενα σημεία (μπούλετ) δε θέτουν τέτοιο περιορισμό.
Δεν υπάρχει ποσόστωση καθώς και στις 2 Προσκλήσεις, για διαχείριση αστικών λυμάτων και υδρεύσεις, η αξιολόγηση είναι άμεση μέχρι εξαντλήσεως των διαθέσιμων ποσών (μία αίτηση ανά Δήμο ή ΔΕΥΑ για κάθε πρόσκληση).
Η πρόταση πρέπει να περιλαμβάνει όλα τα προτεινόμενα υποέργα (Γ οικισμοί, Δ οικισμοί, επαναχρησιμοποίηση λυμάτων κτλ) του Δικαιούχου. Το σύνολο των υποέργων που δεν σχετίζονται με Γ οικισμό έχουν ανώτερη χρηματοδότηση 5 εκ.€, το επιπλέον του ποσού αυτού θα πρέπει αποδεδειγμένα να καλύπτεται από τον Δικαιούχο (απόφαση αρμόδιου συλλογικού οργάνου κτλ). Τα υποέργα της πρότασης που σχετίζονται άμεσα με οικισμό Γ δεν έχουν περιορισμό στο συνολικό τους Π/Υ (ισχύουν βέβαια όσα περιγράφονται στην πρόσκληση για τους οικισμούς Γ).
Αν ένας οικισμός περιλαμβάνεται στους εγκεκριμένους/ισχύοντες Π.Ο. μιας υφιστάμενης ΕΕΛ, και η εν λόγω ΕΕΛ δύναται χωρίς περαιτέρω εργασίες/δράσεις να εξυπηρετήσει τον εν λόγω οικισμό.
Εάν ταυτόχρονα υπάρχει αίτημα στην πρόταση, που σχετίζεται με την Ομάδα Γ της πρόσκλησης (πχ πέρας 20ετίας ΕΕΛ-αναβάθμιση αυτής), αυτό είναι ανεξάρτητο και δε θα πρέπει να προκύπτει από τον παραπάνω οικισμό.
Π.χ. αν ο υφιστάμενος αγωγός διάθεσης των λυμάτων καταλήγει σε κάποιο ποτάμι ή λίμνη από τα οποία υδρεύεται μια περιοχή.
Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να ανατρέξετε στο Άρθρο 7 του ΠΔ 51/2007 (ΦΕΚ 54Α/8-3-2007) «Καθορισμός μέτρων και διαδικασιών για την ολοκληρωμένη προστασία και διαχείριση των υδάτων σε συμμόρφωση με τις διατάξεις της Οδηγίας 2000/60/ΕΚ «για τη θέσπιση πλαισίου κοινοτικής δράσης στον τομέα της πολιτικής των υδάτων» του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης Οκτωβρίου 2000».
Στο φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως αποστέλλεται με μέριμνα του οικείου Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης περίληψη της απόφασης της μετάταξης του αρμοδίου για το διορισμό οργάνου του φορέα υποδοχής. Προκειμένου για την ΚΕΔΕ και την ΕΝΠΕ η περίληψη της απόφασης αποστέλλεται με μέριμνα του Υπουργού Εσωτερικών.
Μετά τη δημοσίευση της πράξης μετάταξης στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, ο φορέας προέλευσης εκδίδει διαπιστωτική πράξη θέσης σε διαθεσιμότητα του μεταταχθέντος προσωπικού. Η διαθεσιμότητα παύει αυτοδικαίως με την πάροδο μηνός, και προς τούτο εκδίδεται αμελλητί σχετική διαπιστωτική πράξη του αρμοδίου για το διορισμό οργάνου του φορέα υποδοχής.
Το προσωπικό που μετατάσσεται τίθεται σε διαθεσιμότητα χρονικής διάρκειας ενός (1) μηνός, αρχομένης από την ημερομηνία δημοσίευσης της απόφασης μετάταξης από το Γενικό Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Όχι, δεν αναμένουμε την περαίωση της διαδικασίας συγκέντρωσης των βιβλίων και μπορεί ο δήμαρχος να εκδώσει την σχετική απόφαση και πριν από αυτήν.
Οι βασικές αλλαγές που επέρχονται στα πιστοποιητικά είναι οι εξής:
• Μετά το εθνόσημο του δήμου, πάνω αριστερά, παραμένουν τα στοιχεία ως είχαν:
Ελληνική Δημοκρατία
Νομός…
Δήμος …
• Αντικαθίσταται παντού η λέξη ΟΤΑ με τη λέξη δήμος.
• Όπου υπάρχει επιλογή μεταξύ δημάρχου ή προέδρου της κοινότητας διατηρείται μόνο το πρώτο (και στην υπογραφή των πιστοποιητικών).
• Όπου στα πιστοποιητικά υπάρχει το πεδίο πρώην μερίδα, εκτυπώνεται η μερίδα του Kαποδίστριακού ΟΤΑ και, για να προκύπτει το στοιχείο προέλευσης, προστίθεται μετά από τον αριθμό της μερίδας η φράση «της δημοτικής ενότητας» <…>).
• Στα στοιχεία των πιστοποιητικών (π.χ. στην ενότητα της γέννησης, στην ενότητα του γάμου), μετονομάζονται τα Τ.Δ. σε Τοπική ή Δημοτική Κοινότητα, προστίθεται ο Καλλικράτειος δήμος, και παραμένουν ως είχαν ο Οικισμός, η Πόλη, ο Νομός και η Χώρα. (Κατόπιν επικοινωνίας με το Αρχηγείο της Ελληνικής Αστυνομίας, η Δημοτική Ενότητα γέννησης (ο Καποδιστριακός ΟΤΑ) δεν απαιτείται στα πιστοποιητικά για έκδοση αστυνομικής ταυτότητας.)
Οι οικογενειακές μερίδες οι οποίες έχουν αριθμό αλλά δεν έχουν κανένα στοιχείο, είναι δηλαδή κενές και στα βιβλία και στο μηχανογραφικό σύστημα δημοτολογίου, δεν πρέπει να συμπεριληφθούν στην επαναρίθμηση. Οι οικογενειακές μερίδες οι οποίες περιέχουν κάποια στοιχεία (δηλαδή δεν είναι κενές στο βιβλίο) τα οποία για οποιοδήποτε λόγο δεν μεταφέρθηκαν στο μηχανογραφικό σύστημα δημοτολογίου (δηλαδή φαίνονται σε αυτό ως κενές), θα συμπεριληφθούν στην επαναρίθμιση, αφού συμπληρωθούν με τα στοιχεία που περιλαμβάνονται στις αντίστοιχες μερίδες στα βιβλία.
Το νέο βιβλίο δημοτολογίου αφορά μόνο σε όσους δήμους έχουν προέλθει από συνένωση Καποδιστριακών ΟΤΑ και όχι σε όσους δεν επέρχεται καμία μεταβολή με το Πρόγραμμα Καλλικράτης.
Πιστοποιητικά θα εκδίδονται μόνο από την έδρα του δήμου. Η εξυπηρέτηση στις δημοτικές ενότητες θα γίνεται μέσω ΚΕΠ. Οι αιτήσεις θα προωθούνται μέσω των ΚΕΠ στην έδρα.
Εφόσον μεταφέρονται τα βιβλία στην έδρα του δήμου, αυτονόητο είναι ότι κάθε μεταβολή και αλλαγή επ’ αυτών θα γίνεται στην έδρα του δήμου.