Συχνές Ερωτήσεις
Σε κάθε περίπτωση, δεν μπορεί να μην συνυπολογίζονται οι πάσης φύσεως δαπάνες στην υπηρεσία που αυτές αφορούν.
Π.χ. οι δαπάνες του ΚΑΕ 6222 «Τηλεφωνικά, τηλεγραφικά και τηλετυπικά τέλη εσωτερικού», δύνανται να κατανέμονται όχι μόνο στην Υπηρεσία 00 «Γενικές Υπηρεσίες», όπως εκ παραδρομής αποτυπώθηκε στο Παράρτημα 1Β της υπ’ αριθμ.56415/31.07.2024 (Β΄4457) ΚΥΑ παροχής οδηγιών για την κατάρτιση του προϋπολογισμού των δήμων οικονομικού έτους 2025, αλλά και στην Υπηρεσία 70 εφόσον αφορούν τα σχολεία.
Το ίδιο προφανώς ισχύει και για την δαπάνη μισθοδοσίας των υπαλλήλων (μονίμων & ΙΔΑΧ) που είχαν μεταφερθεί με τον Καλλικράτη στον Δήμο και απασχολούνται στην καθαριότητα των σχολείων , οι οποίοι καταχωρούνται ομοίως στην Υπηρεσία 70.
Τέλος, διευκρινίζεται ότι πέραν των λειτουργικών δαπανών των σχολείων, στην Υπηρεσία 70 καταχωρούνται και οι επενδύσεις και τα έργα των σχολικών μονάδων που αναλαμβάνει ο Δήμος, με την επιφύλαξη όσων χρηματοδοτούνται από το ΠΔΕ και άρα θα πρέπει να καταχωρούνται στις Υπηρεσίες 60-69, όπως και αυτών που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και κατανέμονται στην Υπηρεσία 55.
Οι πιστώσεις εγγράφονται σε ανεπτυγμένη μορφή του ΚΑΕ 6718 «Λοιπές υποχρεωτικές πληρωμές για μεταβιβάσεις εισοδημάτων σε τρίτους». Η κατανομή των πιστώσεων του εν λόγω ΚΑΕ γίνεται ανάλογα με τη φύση των δαπανών στην αντίστοιχη Υπηρεσία, και όχι μόνο στην Υπηρεσία 00: «Γενικές Υπηρεσίες», όπως εκ παραδρομής έχει αποτυπωθεί στο σχετικό Παράρτημα της ΚΥΑ.
Εν προκειμένω, οι πιστώσεις που αφορούν τον Ε.Ο.ΑΝ. θα κατανεμηθούν στην Υπηρεσία 20 «Καθαριότητας και Ηλεκτροφωτισμού».
Σε περίπτωση σύνταξης μη ισοσκελισμένου προϋπολογισμού έτους 2026, οι δήμοι και οι περιφέρειες κάνουν προβλέψεις για το ύψος των χρηματικών τους διαθεσίμων την 31η.12. 2025, σύμφωνα με τους πίνακες που ακολουθούν, προκειμένου να διαπιστώσουν εάν καλύπτεται το έλλειμμα μεταξύ εσόδων και εξόδων, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις σχετικές ΚΥΑ. Οι πίνακες αυτοί αποτελούν συνοδευτικό στοιχείο του προϋπολογισμού, τόσο κατά τη ψήφιση από τα συλλογικά τους όργανα, όσο και κατά τον έλεγχο νομιμότητας αυτού από την αρμόδια Αρχή. Οι ίδιοι πίνακες συντάσσονται εφόσον κατά τις αναμορφώσεις του προϋπολογισμού εντός του έτους που αυτός αφορά προκύψει ζήτημα ισοσκέλισης, με την διαφορά ότι η στήλη με τα ποσά δεν έχει πλέον προβλέψεις, αλλά τα πραγματικά στοιχεία κλεισίματος του προηγούμενου οικονομικού έτους.
Ι. ΠΙΝΑΚΑΣ ΧΡΗΜΑΤΙΚΩΝ ΔΙΑΘΕΣΙΜΩΝ ΔΗΜΩΝ
ΧΡΗΜΑΤΙΚΑ ΔΙΑΘΕΣΙΜΑ ΠΡΟΕΡΧΟΜΕΝΑ ΑΠΟ: | ΠΡΟΒΛΕΨΗ ΠΟΣΟΥ 31.12.2025 | |
1 | ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ (ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΟΥΜΕΝΟ) | |
2 | ΤΑΜΕΙΟ ΑΝΑΚΑΜΨΗΣ ΚΑΙ ΑΝΘΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑΣ | |
3 | ΤΕΛΗ ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΦΩΤΙΣΜΟΥ | |
4 | ΤΕΛΗ ΥΔΡΕΥΣΗΣ - ΑΡΔΕΥΣΗΣ - ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ | |
5 | ΛΟΙΠΑ ΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΑ ΕΣΟΔΑ | |
6 | ΑΝΕΙΔΙΚΕΥΤΑ ΕΣΟΔΑ | |
ΣΥΝΟΛΙΚΟ ΠΟΣΟ = |
ΙΙ. ΠΙΝΑΚΑΣ ΧΡΗΜΑΤΙΚΩΝ ΔΙΑΘΕΣΙΜΩΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΩΝ
ΧΡΗΜΑΤΙΚΑ ΔΙΑΘΕΣΙΜΑ ΠΡΟΕΡΧΟΜΕΝΑ ΑΠΟ: | ΠΡΟΒΛΕΨΗ ΠΟΣΟΥ 31.12.2025 | |
1 | ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ (ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΟΥΜΕΝΟ) | |
2 | ΤΑΜΕΙΟ ΑΝΑΚΑΜΨΗΣ ΚΑΙ ΑΝΘΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑΣ | |
3 | ΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΑ ΕΣΟΔΑ | |
4 | ΑΝΕΙΔΙΚΕΥΤΑ ΕΣΟΔΑ | |
ΣΥΝΟΛΙΚΟ ΠΟΣΟ = |
Όταν ο αρμόδιος την εγγραφή των πιστώσεων υπάλληλος, κατόπιν συνεννόησης με τον λογιστή του φορέα, είναι απολύτως βέβαιος για την ορθότητα της αντιστοίχισης, δεν είναι υποχρεωτικό να υποβληθεί ερώτημα.
Στην περίπτωση αυτή θα πρέπει να γίνουν δύο εγγραφές στον ίδιο αναλυτικό λογαριασμό εξόδου και υπηρεσίας με διαφορετικό όμως Χ στον τριψήφιο κωδικό της υπηρεσίας. Στην πρώτη εγγραφή το Χ=0 για το ποσό που είναι από τον τακτικό προϋπολογισμό και στη δεύτερη το Χ=4 για το ποσό που μας χρηματοδοτεί το Πράσινο Ταμείο.
Όχι, δεν είναι υποχρεωτικό. Η ανάπτυξη σε αυτές τις στήλες μπορεί να γίνει και σε ανώτερο βαθμό ανάλυσης, όπως προκύπτει από τους υφιστάμενους ΚΑΕ στους οποίους μέχρι 31.12.2025 εγγράφουν τις πιστώσεις των προϋπολογισμών τους οι ΟΤΑ.
Οι πιστώσεις που εγγράφονται στον προϋπολογισμό οικονομικού έτους 2026, αποκλειστικά και μόνο από τους δήμους που δεν συμπεριλαμβάνονται στις παραπάνω αποφάσεις κατανομής, και αφορούν στην κάλυψη δαπάνης για τη σίτιση μαθητών μουσικών και καλλιτεχνικών γυμνασίων και λυκείων, υπολογίζονται στο ύψος των ποσών που αποδόθηκαν σε αυτούς με τις σχετικές αποφάσεις της τελευταίας σχολικής χρονιάς, κατά την οποία ήταν/εμφανίζονταν δικαιούχοι. Εάν δεν είχαν ποτέ στο παρελθόν επιχορηγηθεί για αυτό το σκοπό, τότε θα πρέπει τις σχετικές δαπάνες να τις καλύψουν από ίδια έσοδά τους, τα οποία θα αναπληρώσουν όταν λάβουν την σχετική επιχορήγηση.
Διακρίνονται δυο περιπτώσεις
Α) εάν ο υπάλληλος πάρει το γάλα σε φυσική μορφή τότε χρησιμοποιούμε τον ΑΛΕ 2410110 Είδη διατροφής προς άμεση ανάλωση
Β) εάν ο υπάλληλος πάρει χρήματα για να αγοράσει ο ίδιος το γάλα τότε χρησιμοποιούμε τους ΑΛΕ
ι) 2120389001 Μη μισθολογικές, ενισχυτικές παροχές εισοδήματος τακτικών υπαλλήλων (περιλαμβάνονται δαπάνη για θέρετρα, κατασκηνώσεις κ.λπ.) ενιαίου μισθολογίου (μόνιμοι και ΙΔΑΧ), αν ο υπάλληλος είναι μόνιμος ή ΙΔΑΧ ή
ιι) 2130389001 Μη μισθολογικές, ενισχυτικές παροχές εισοδήματος υπαλλήλων ορισμένου χρόνου (περιλαμβάνεται δαπάνη για θέρετρα, κατασκηνώσεις κ.λπ.) αν ο υπάλληλος είναι ΙΔΟΧ
Με τον ΑΛΕ 2410119 Είδη ρουχισμού, υπόδησης και μέσων ατομικής προστασίας.
Τα έσοδα από την έκδοση των αδειών και τη γνωστοποίηση ίδρυσης και λειτουργίας επιχειρήσεων υγειονομικού ενδιαφέροντος εγγράφονται στον ΑΛΕ 1140189 «Λοιπές επιχειρηματικές και επαγγελματικές άδειες».
Επί του (1) πρώτου ερωτήματος. Στον ΑΛΕ 2190201001 θα αποτυπωθούν οι κρατήσεις όλων των κλάδων, δηλαδή Κύριας, Επικουρικής και Πρόνοιας.
Επί του(2) δευτέρου ερωτήματος. Εφόσον το ΤΥΔΚΥ είχε ενσωματωθεί στον ΕΟΠΠΥ στον ΑΛΕ 2190202001θα αποτυπωθούν ως κρατήσεις υπέρ ΕΟΠΠΥ.
Επί του (3) τρίτου ερωτήματος. Απαντήθηκε με το πρώτο ερώτημα. Οι κρατήσεις θα αποτυπωθούν υπέρ e- ΕΦΚΑ δηλαδή στην πρώτη περίπτωση.
Εάν είναι μικτή η φύση της δαπάνης, τότε επιλέγουμε τον ΑΛΕ που θα αφορά τη μεγαλύτερη δαπάνη.
α) Για τους ανωτέρω φορείς, το Παράρτημα Β’ της υπό στοιχεία 2/45253/ΔΠΓΚ/26.06.2025 υπουργικής απόφασης «Σχέδιο Λογαριασμών του Λογιστικού Πλαισίου της Γενικής Κυβέρνησης και κοινή οικονομική ταξινόμηση του Προϋπολογισμού των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης» (Β’ 3364) περιλαμβάνει υπόδειγμα αναλυτικού προϋπολογισμού με ανάπτυξη έως και τον δεύτερο βαθμό ανάλυσης. Υπάρχει δυνατότητα περαιτέρω ανάπτυξης σε κατώτερο βαθμό ανάλυσης, ανάλογα με τις ανάγκες κάθε φορέα και για τη δική του παρακολούθηση. Επίσης, στο ίδιο Παράρτημα περιλαμβάνεται υπόδειγμα συνοπτικού προϋπολογισμού με βάση τους λογαριασμούς του Ελληνικού Γενικού Λογιστικού Σχεδίου ΕΓΛΣ, π.δ. 1123/1980) και ανά πηγή χρηματοδότησης.
β) Σε περίπτωση σύνταξης μη ισοσκελισμένου προϋπολογισμού έτους 2026, το ύψος του ελλείμματος μεταξύ εσόδων και εξόδων δεν μπορεί να υπερβαίνει το ύψος ποσού των χρηματικών διαθεσίμων που οι ανωτέρω φορείς κατά τις εκτιμήσεις τους θα διαθέτουν την 31.12.2025.
Δήμοι και ΝΠΔΔ αυτών:
Ο υπολογισμός της Ομάδας Ιδίων Εσόδων πραγματοποιείται ως εξής: Από τους εγκεκριμένους κωδικούς που συνθέτουν μέχρι και το 2025 τις Ομάδες Εσόδων Ι και ΙΙ (01, 02, 03, 04, 05, 07 χωρίς 0718, 11, 15, 16 χωρίς τον 1695, 21, 22 και 32) εξαιρούνται οι κωδικοί 0312 «Επιδοτήσεις από Οργανισμούς Λιμένων και Λιμενικά Ταμεία (άρθρο 6 ΚΥΑ 69728/824/1996)», 0711 «Έσοδα από μισθώματα δημόσιων λατομείων (άρθρο 45 παρ. 6 ν. 4512/2018)», 1411 «Προϊόν δωρεών», 1518 «Καταπτώσεις εγγυήσεων» και 1625 «Αποζημίωση καταβληθείσα για λογαριασμό των υπόχρεων, λόγω προσκύρωσης ή ρυμοτόμησης ακινήτων (άρθρο 26 ν. 1828/1989)» οι οποίοι από την κατάρτιση των προϋπολογισμών 2026 αντιστοιχίζονται με λογαριασμούς μεταβιβάσεων και προστίθενται οι κωδικοί 4213 «Επιστροφή αχρεωστήτως καταβληθέντων χρηματικών ποσών (άρθρο 26 Ν 318/69, Απόφ. Υπ. Οικον. 2081241/11652/1997)» και 4219 «Επιστροφή εν γένει χρημάτων». Επισημαίνεται ότι ο ΑΛΕ 1570101 «Έσοδα από επιδοτήσεις για απασχόληση εργαζομένων» δεν συνυπολογίζεται στον υπολογισμό της Ομάδας Ιδίων Εσόδων. Σας επισημαίνουμε ότι εάν στα ποσά του 2024 ή του 2025 στους ΚΑ 0719, 1699, 2119, 2211, 2212, 3219, 3221 και 3222 περιλαμβάνονται εισπράξεις εσόδων από μεταβιβάσεις ή χρηματοοικονομικές συναλλαγές, αυτά τα ποσά πρέπει να εξαιρεθούν από τον υπολογισμό των ορίων της Ομάδας Ιδίων Εσόδων για το 2026.
Περιφέρειες και ΝΠΔΔ αυτών:
Ο υπολογισμός της Ομάδας Ιδίων Εσόδων πραγματοποιείται ως εξής: Από τους εγκεκριμένους κωδικούς που συνθέτουν μέχρι και το 2025 τις Ομάδες Εσόδων Α και Β εξαιρούνται οι κωδικοί 3119 «Λοιπά έσοδα από προσφορά υγειονομικών υπηρεσιών προερχόμενα από πληρωμές του Κράτους», 5111 «Απόληψη εξόδων που έγιναν», 5112 «Απόληψη πληρωμών που έγιναν για λογαριασμό τρίτων», 5113 «Απόληψη εξόδων δικαστικών, διαγωνισμών, πλειστηριασμών κ.λπ.», 5119 «Απόληψη για λοιπές δαπάνες που έγιναν», 5411 «Προϊόν δωρεάς», 5511 «Επιστροφή χρημάτων για τακτοποίηση χρηματικών ενταλμάτων προπληρωμής», 5519 Λοιπές επιστροφές χρημάτων για τακτοποίηση χρηματικών ενταλμάτων και προκαταβολών γενικά», 5612 «Έσοδα από Εγγυήσεις», 5641 «Έσοδα από τη συμμετοχή άλλων νομικών προσώπων σε δαπάνες συνταξιοδότησης», 5687 «Έσοδα από αποκατάσταση ζημιών, απωλειών κ.λπ.», 6651 «Επιστροφές χρημάτων για τακτοποίηση χρηματικών ενταλμάτων και προκαταβολών γενικά», 8651 «Επιστροφές χρημάτων για τακτοποίηση χρηματικών ενταλμάτων και προκαταβολών γενικά». Επισημαίνεται ότι ο ΑΛΕ 1570101 «Έσοδα από επιδοτήσεις για απασχόληση εργαζομένων» δεν συνυπολογίζεται στον υπολογισμό της Ομάδας Ιδίων Εσόδων. Σας επισημαίνουμε ότι εάν στα ποσά του 2024 ή του 2025 στους ΚΑ 5688, 5689, 6611, και 6669 περιλαμβάνονται εισπράξεις εσόδων από μεταβιβάσεις ή από χρηματοοικονομικές συναλλαγές, αυτά τα ποσά πρέπει να εξαιρεθούν από τον υπολογισμό των ορίων της Ομάδας Ιδίων Εσόδων για το 2026.
Στο άρθρο 38 του ν.5233/2025 ορίζεται ότι «1. Οι παρ. 1 και 2 του άρθρου 15 του ν. 4915/2022 (Α΄ 63) και το τριακοστό άρθρο του ν. 4917/2022 (Α΄ 67), περί προϋπολογισμού των Ο.Τ.Α. και των νομικών τους προσώπων, εφαρμόζονται και για την κατάρτιση και τις αναμορφώσεις του προϋπολογισμού των δήμων οικονομικών ετών 2025 και 2026.»
Για την κατάρτιση του προϋπολογισμού οικ. έτους 2026, όσον αφορά τον υπολογισμό του ανώτατου ύψους ποσού για το αποθεματικό και για τις επιχορηγήσεις και βοηθήματα, αλλά και όπου αλλού προβλέπεται υπολογισμός με βάση τα τακτικά έσοδα, χωρίς όμως να προσδιορίζεται ποιου έτους τα τακτικά έσοδα λαμβάνουμε υπόψη, τα αντίστοιχα ποσά θα υπολογιστούν με βάση τα τακτικά έσοδα που πραγματοποιήθηκαν το προτελευταίο έτος που αφορά ο προϋπολογισμός, δηλ. του έτους 2024.
Η οδηγία αυτή δεν είναι υποχρεωτικό να εφαρμοστεί, αλλά εναπόκειται στη διακριτική ευχέρεια του φορέα, όταν τα στοιχεία που αφορούν στα έργα του φορέα παρακολουθούνται με διαφορετικό τρόπο, όπως λ.χ. με την τήρηση Μητρώου Έργων.