ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ

Πέμπτη 03 Ιουλίου 2025

Συχνές Ερωτήσεις

Σύμφωνα με την περ. β΄, της παρ. 1 του άρθρου 204 του ν.4555/2018, θα πρέπει να συντρέχουν στα νπδδ, σωρευτικά οι δυο προϋποθέσεις που ορίζει η διάταξη, ήτοι α) να μην έχουν δικό τους διοικητικό προσωπικό και β) η ταμειακή τους υπηρεσία να διεξάγεται από το δήμο που τα έχει συστήσει. Σε αυτή την περίπτωση, οι αρμοδιότητες ανάληψης των υποχρεώσεων, εκκαθάρισης και εντολής των δαπανών ασκούνται από τις αντίστοιχες υπηρεσίες του δήμου και οι σχετικές πράξεις υπογράφονται από τα όργανα που είναι αρμόδια για τις δαπάνες του δήμου. Επισημαίνεται ότι, αναφερόμαστε σε αρμοδιότητες ανάληψης που αφορούν τους υπηρεσιακούς παράγοντες που εμπλέκονται στις διαδικασίες και όχι τον Διατάκτη, που βεβαίως είναι ο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του νομικού προσώπου.
Δεδομένου ότι, η διάταξη αναφέρεται στα νπδδ, που δεν έχουν δικό τους διοικητικό προσωπικό και όχι σε αυτά που δεν είναι επαρκώς στελεχωμένα, νοείται ότι και με έναν τουλάχιστο διοικητικό υπάλληλο, δύναται να ασκηθούν κατ’ εξαίρεση οι ως άνω αρμοδιότητες, όπως και στους μικρούς δήμους της περ. α΄ της ίδιας παραγράφου, εφόσον βέβαια η ταμειακή εξυπηρέτηση γίνεται από το δήμο που έχει συστήσει το νομικό πρόσωπο, ώστε να μην τίθεται ζήτημα με τα ασυμβίβαστα.

Εννοείται ότι ειδικά για το χρηματικό ένταλμα πληρωμής μισθοδοσίας, συντάκτης είναι ο ορισμένος εκκαθαριστής μισθοδοσίας, σύμφωνα με τα ισχύοντα.

Στο πεδίο εφαρμογής των διατάξεων του ν.4555/2018 εντάσσονται οι ΟΤΑ και τα νπδδ αυτών και ως εκ τούτου δεν προκύπτει υποχρέωση εφαρμογής τους από τις κοινωφελείς επιχειρήσεις, οι οποίες αποτελούν νπιδ των δήμων και διέπονται από τις ειδικές για αυτές διατάξεις και από τους εσωτερικούς κανονισμούς τους. Παράλληλα όμως επισημαίνουμε ότι :
- οι περισσότερες κοινωφελείς επιχειρήσεις ανήκουν στο Μητρώο Φορέων Γενικής Κυβέρνησης και οφείλουν επίσης να εφαρμόζουν τις διατάξεις που αφορούν τους εν λόγω φορείς (π.χ. ν.4270/2014,π.δ. 80/2016) και ότι
- από την υπαγωγή των δαπανών των επιχειρήσεων, στον προληπτικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου και σύμφωνα με νομολογία αυτού, ο έλεγχος αυτός σε περίπτωση μη υπάρξεως κανονισμού οικονομικής διαχείρισης, διενεργείται σύμφωνα με τις διατάξεις του β.δ/τος της 17 Μαΐου/15 Ιουνίου 1959, καθώς και τις διατάξεις του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, οι οποίες αφορούν στην οικονομική διοίκηση και το λογιστικό των δήμων, προσαρμοσμένες βεβαίως στα όργανα των κοινωφελών επιχειρήσεων (Πρ. 204/2013 VII Τμήμα). Ως εκ τούτου, σε μια τέτοια περίπτωση, θα πρέπει βεβαίως να εφαρμόζουν αναλογικά και όποιες νεώτερες διατάξεις ρυθμίζουν σχετικά ζητήματα για τους δήμους, όπως αυτές του ν.4555/2018.
Παρεμπιπτόντως, σκόπιμο θα ήταν οι κανονισμοί των επιχειρήσεων να προσαρμόζονται στο κάθε φορά ισχύον θεσμικό πλαίσιο που τις αφορά, ώστε να μην προκύπτουν ζητήματα κατά τη διενέργεια του προληπτικού και κατασταλτικού ελέγχου των δαπανών τους και να συνεχίζεται απρόσκοπτα η ομαλή λειτουργία τους.

Οι διατάξεις του άρθρου 205 του ν. 4555/2018, αποσκοπούν στην ομοιόμορφη, πιστή και ολοκληρωμένη τήρηση των διατάξεων του ν. 4270/2014 και του πδ. 80/2016 από τους φορείς που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής αυτού. Τα ανωτέρω νομοθετήματα, με τις ειδικότερες διατάξεις που αφορούν τόσο στις οργανικές μονάδες οικονομικών υπηρεσιών όσο και τους προϊστάμενους αυτών, καταδεικνύουν τον κρίσιμο ρόλο που επιτελούν στην διασφάλιση της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης των φορέων τους.
Για το νομοθέτη, οι εν λόγω οργανικές μονάδες καθίστανται ιδιαίτερα σημαντικές καθώς η οικονομική λειτουργία και διαχείριση αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο της βιώσιμης λειτουργίας του φορέα και επηρεάζει την εν γένει ασκούμενη δημοσιονομική πολιτική του κράτους, καθώς τα οικονομικά στοιχεία των αποδόσεων τους λαμβάνονται υπόψη στον πολυετή δημοσιονομικό προγραμματισμό, στον καθορισμό του μεσοπρόθεσμου δημοσιονομικού στόχου, στον υπολογισμό των ενδεικτικών ετήσιων στόχων ελλειμμάτων ή πλεονασμάτων των Φορέων Γενικής Κυβέρνησης. και τις δημοσιονομικές παρεμβάσεις.
Εξ αυτών των λόγων, ο νομοθέτης επιθυμεί κατ’ αρχάς οι σχετικές Υπηρεσίες να αποτελούν αυτόνομη/διακριτή οργανική μονάδα στο υψηλότερο ιεραρχικό επίπεδο των φορέων, και προς τούτο υποχρεώνει την Κεντρική Διοίκηση στη σύσταση Γενικών Διευθύνσεων Οικονομικών Υπηρεσιών (ΓΔΟΥ) στις οποίες «σχετικές γενικές διευθύνσεις υπάγονται όλες οι υφιστάμενες οικονομικές οργανικές μονάδες και οι αρμοδιότητες οικονομικού ενδιαφέροντος του φορέα και, εφόσον κριθεί σκόπιμο, και άλλες οργανικές μονάδες αυτού.» (άρθρο 24 ν. 4270/2014).
Ο κρίσιμος ρόλος των ανωτέρω Υπηρεσιών, έχει ως αποτέλεσμα τον ορισμό βάσει ειδικών διατάξεων, των προϊσταμένων τους, ως προϊστάμενους οικονομικών υπηρεσιών (ΠΟΥ) και την απόδοση σε αυτούς διευρυμένων αρμοδιοτήτων, καθηκόντων και υποχρεώσεων. Για την Κεντρική Διοίκηση ΠΟΥ ορίζονται ρητά οι επικεφαλής των ΓΔΟΥ, καταδεικνύοντας έτσι τη βούληση του νομοθέτη ο ΠΟΥ να βρίσκεται στο ανώτατο ιεραρχικά επίπεδο της σχετικής οργανικής μονάδας. Για τους ΠΟΥ των λοιπών φορέων Γενικής Κυβέρνησης, των οποίων, σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του άρθρου 25 του ν. 4270/2014, «οι αρμοδιότητες είναι εξίσου σημαντικές με εκείνες των ΠΟΥ των Υπουργείων» γίνεται πρόβλεψη «για πρώτη φορά σε ξεχωριστό άρθρο, προκειμένου να αναδειχθεί ο ρόλος τους στο πλαίσιο της ορθής δημοσιονομικής διαχείρισης, κατ’ εφαρμογή της παρ. 2 του άρθρου 13 της Οδηγίας 85/2011/ΕΕ.».
Παρά το γεγονός της εξομοίωσης ως προς την σημαντικότητα, των αρμοδιοτήτων μεταξύ των ΠΟΥ της Κεντρικής Διοίκησης και των λοιπών φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, στην περίπτωση των τελευταίων, ο νόμος αποφεύγει τον ρητό ορισμό τους αναφέροντας ότι «οι σχετικές αρμοδιότητες ασκούνται από τον, σύμφωνα με τον οικείο Οργανισμό, προϊστάμενο οικονομικών υπηρεσιών.» (άρθρο 25 ν. 4270/2014). Τούτο, δεν αναιρεί σε καμιά περίπτωση την εκφρασμένη ως άνω βούληση του νομοθέτη, περί του πλαισίου που θέλει να διέπει τους ΠΟΥ, αλλά οφείλεται στο γεγονός των εμφανιζόμενων ιδιαιτεροτήτων και διαφορών της οργανωτικής δομής των λοιπών φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, όπου για παράδειγμα το ιεραρχικό επίπεδο της Γενικής Διεύθυνσης δεν εμφανίζεται συχνά. Γι αυτό και ο νόμος παραπέμπει στους οικείους Οργανισμούς, τους οποίους θεωρεί εναρμονισμένους με τις σχετικές διατάξεις περί ιεραρχικού επιπέδου της οικονομικής οργανικής μονάδας, του ορισμού και της περιγραφής των αρμοδιοτήτων του ΠΟΥ.
Τα ως άνω εκτεθέντα, βρίσκονται σε απόλυτη συμφωνία και αποτελούν τη βάση των διατάξεων του άρθρου 205 του ν. 4555/2018, κατά την έννοια των οποίων στους ΟΤΑ α΄ βαθμού προϊστάμενος οικονομικών υπηρεσιών θεωρείται ο προϊστάμενος της γενικής διεύθυνσης ή διεύθυνσης στην οποία υπάγονται όλες οι υφιστάμενες οικονομικές οργανικές μονάδες και οι αρμοδιότητες οικονομικού ενδιαφέροντος (μόνο) και, εφόσον κριθεί σκόπιμο, και άλλες οργανικές μονάδες αυτού (κατά κύριο λόγο). Σημειώνεται, ότι στις περιπτώσεις κατά τις οποίες στις σχετικές Διευθύνσεις υπάγονται και άλλες οργανικές μονάδες, η έννοια του κατά κύριο λόγο, δεν υπόκειται σε ποσοστιαίες εκτιμήσεις, δεδομένου ότι για το νομοθέτη του ν. 4270/2014 ακόμα και στην περίπτωση που λόγω του περιορισμένου αντικειμένου των ΓΔΟΥ των Υπουργείων, υπόκεινται σε αυτή και άλλες οργανικές μονάδες, χαρακτηρίζει τις τελευταίες «υποστηρικτικού ιδίως χαρακτήρα», υπερτονίζοντας έτσι τη σημασία των οικονομικών υπηρεσιών.
Υπογραμμίζεται, ότι με γνώμονα την πιστή εφαρμογή των οριζομένων στα ως άνω σχετικά νομοθετήματα, σκόπιμη θα ήταν η τροποποίηση άμεσα των οικείων Οργανισμών Εσωτερικής Υπηρεσίας των φορέων, και η πρόβλεψη σύστασης διακριτής οργανικής μονάδας στην οποία θα συγκεντρώνονται όλες οι οικονομικές υπηρεσίες (συμπεριλαμβανομένης και της μισθοδοσίας).
Κατά το μεταβατικό στάδιο, εφόσον στον Εσωτερικό Οργανισμό Υπηρεσίας του φορέα, προβλέπεται για παράδειγμα Διεύθυνση Διοικητικών – Οικονομικών Υπηρεσιών, ο Προϊστάμενος αυτής υπό τον οποίο βρίσκεται το σύνολο των οικονομικών αντικειμένων, δεν μπορεί να θεωρείται αναρμόδιος, κατά την άποψη της Υπηρεσία μας, και το βάρος της ευθύνης εφαρμογής των δημοσιολογιστικών διατάξεων να μετακυλίεται σε έναν Προϊστάμενο υφιστάμενης οργανικής μονάδας, η οποία συγκεντρώνει το σύνολο των οικονομικών υπηρεσιών και αρμοδιοτήτων, όπως λόγου χάρη στον Προϊστάμενο Λογιστηρίου.
Ακόμα όμως και στις περιπτώσεις όπου, στη Διεύθυνση Διοικητικού – Οικονομικού υπόκεινται περισσότερα του ενός Τμημάτων οικονομικού αντικειμένου, λ.χ. Λογιστήριο, Τμήμα Εσόδων κλπ, καθίσταται σαφές ότι ο Προϊστάμενος της υφιστάμενης μονάδας, αυτός του Λογιστηρίου, δεν θα μπορούσε διοικητικά να δίνει εντολές ή/και να ελέγχει/εποπτεύει άλλον Προϊστάμενο Τμήματος, επίσης οικονομικού αντικειμένου και ίδιου ιεραρχικού επιπέδου, όπως ενδεικτικά προαναφέραμε του Τμήματος Εσόδων.

Εργασίες σε ΕΕΛ θεωρούνται κύριο Υποέργο, που σημαίνει Π/Υ άνω των 500.000 € (προ ΦΠΑ). Όπως έχουμε τονίσει και σε προηγούμενες ερωτήσεις, μη κύρια υποέργα, που δύναται να είναι < 500.000 €, θεωρούνται τα ΟΚΩ, Αρχαιολογία, Αγορά γης, τα οποία και πρέπει να υποβληθούν ως διακριτά υποέργα.
Το μοναδιαίο όριο των 2.000 €/ικ αφορά συνολικά σε δίκτυα (εσωτερικά & εξωτερικά) και ΕΕΛ μαζί.

Εφόσον πρόκειται για τμήμα ενός ενιαίου σχολικού συγκροτήματος και αφορά αποκλειστικά τους εκεί μαθητές, είναι καταρχήν επιλέξιμο (εφόσον εκπληρώνονται και οι λοιπές απαιτήσεις της πρόσκλησης όπως η σύμφωνη γνώμη της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης).
Παρακαλούμε κατά την υποβολή του έργου, μεταξύ των άλλων, να περιλαμβάνεται στο memory stick και ο πλήρης φάκελος του έργου και της διαγωνιστικής διαδικασίας από τον πρώην ΟΣΚ (ΚΤ.Υπ).

Τα ανενεργά κτίρια εντάσσονται στην ομάδα Α2. Τα γραφεία προφανώς θα εξυπηρετούν υπηρεσίες του δήμου, οπότε ως δημαρχιακό κτίριο αντιμετωπίζεται αποκλειστικά στην ομάδα Β (Ανέγερση ή επέκταση). Επίσης, ανάλογα με την κατηγορία πρέπει να εκπληρώνεται το σύνολο των προϋποθέσεων.

Η συμβολαιογραφική πράξη θα πρέπει να μεταγραφεί στο οικείο Υποθηκοφυλακείο, ή αντίστοιχα να γίνει εγγραφή στο αρμόδιο Κτηματολογικό Γραφείο. Επισημαίνεται ότι ιδιωτικό συμφωνητικό μίσθωσης δεν είναι αποδεκτό.

Ο κινητός εξοπλισμός, πχ εργαστηριακά όργανα, δεν είναι επιλέξιμος, πρέπει να περιγράφεται αναλυτικά και επιπλέον να αναλύεται ο τρόπος προμήθειας αυτού (πχ από ιδίους πόρους, από κάποιο πρόγραμμα Υπουργείου, δωρεά από ιδιώτες). Επίσης, επειδή πρόκειται για Σχολή, θα πρέπει να υπάρχει και η σχετική γνωμοδότηση/αλληλογραφία με το αρμόδιο/-α Υπουργεία (πχ Εκπαίδευσης, Αγροτικής Ανάπτυξης).

Ο εξοπλισμός καθώς και η διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου δεν περιλαμβάνονται στο μοναδιαίο κόστος. Ο εξοπλισμός πρέπει να είναι ξεχωριστό υποέργo και χρήζει σχετικής αιτιολόγησης και προσδιορισμού της δαπάνης (π.χ. επιτροπή διερεύνησης τιμών).

Ως νεότερα μνημεία νοούνται τα πολιτιστικά αγαθά που είναι μεταγενέστερα του 1830 και των οποίων η προστασία επιβάλλεται λόγω της ιστορικής, καλλιτεχνικής ή επιστημονικής σημασίας τους. Αντίστοιχα μνημεία μπορεί να έχουν χαρακτηριστεί ή/και ως «διατηρητέα». Γενικότερα ο ορισμός σχετίζεται με την χρονολογία χαρακτηρισμού (πριν ή μετά το 2002 – έκδοση του Ν.3028). Ανακεφαλαιώνοντας, για παρεμβάσεις σε κτίριο χαρακτηρισμένο ως νεότερο μνημείο ή/και διατηρητέο απαιτείται θετική γνωμοδότηση από το οικείο Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής (ΣΑ) και Απόφαση του αρμόδιου Υπουργού (του Υπουργείου που έκανε τον χαρακτηρισμό – ΥΠΕΝ, Αιγαίου & Νησιωτικής Πολιτικής, κ.λ.π.) Για τις χωρικές αρμοδιότητες προτείνεται ο σύνδεσμος (link):http://www.ypeka.gr/Default.aspx?tabid=382 Επίσης: Διαρκής κατάλογος των κηρυγμένων αρχαιολογικών χώρων και μνημείων από το Υπουργείου Πολιτισμού: listedmonuments.culture.gr

Εφόσον η εργολαβία αφορά σε νέο κτίριο (ανέγερση), αυτό δεν είναι επιλέξιμο. Επιλέξιμα νέα κτίρια (ανέγερση) είναι αυστηρά μόνο σχολεία και δημαρχεία. Εργολαβία κτιρίου, με σκοπό την επανάχρηση αυτού (υπήρχε παλαιότερα άλλη χρήση), που είναι σε εξέλιξη, είναι καταρχήν επιλέξιμη.

Βλέπε Ερώτηση-Απάντηση α/α 14, δεν αρκεί το ιδιωτικό συμφωνητικό μίσθωσης. Στην εν λόγω συμβολαιογραφική πράξη χρειάζεται να αναλύονται/περιγράφονται και οι τυχόν δομικές επεμβάσεις και η συμφωνία επ' αυτών.

Η ανέγερση είναι επιλέξιμη στις κατηγορίες Β και Γ μόνο.

Το εν λόγω μοναδιαίο κόστος είναι προ ΦΠΑ και περιλαμβάνει ΓΕ & ΟΕ και Απρόβλεπτα. Δεν περιλαμβάνει εξοπλισμό και περιβάλλοντα χώρο το εν λόγω μοναδιαίο όριο. Ο εξοπλισμός πρέπει να είναι ξέχωρο υποέργο στα σχολεία και να τεκμηριώνεται επαρκώς, ενώ στις υπόλοιπες κατηγορίες έργων (επανάχρηση κτιρίων και δημαρχεία) θα πρέπει επίσης να τεκμηριώνεται επαρκώς και να βεβαιώνεται ότι θα καλυφθεί από ιδίους πόρους του δικαιούχου ή/και άλλους πόρους χρηματοδότησης.

Εφόσον οι δύο εγκαταστάσεις είναι σε διαφορετικά οικόπεδα – διαφορετικές τοποθεσίες, δεν μπορούν να υποβληθούν ως ένα υποέργο, που σημαίνει ότι είναι δυνατή η ένταξη ενός μόνο παιδικού σταθμού.

Στα πλαίσια του Εθνικού Δημοτολογίου πραγματοποιήθηκε τυποποίηση των πιστοποιητικών που αφορούν τη δημοτική κατάσταση των πολιτών, με την κατάρτιση συγκεκριμένου αριθμού ενιαίων προτύπων πιστοποιητικών η χρήση των οποίων είναι υποχρεωτική, στη μορφή που διατίθενται μέσω του Ε.Δ., από το σύνολο των ΟΤΑ της Χώρας. Επομένως, οι ΟΤΑ δεν μπορούν προβούν σε καμία μεταβολή στη μορφή των πιστοποιητικών του Εθνικού Δημοτολογίου. Η απεικόνιση του σήματος-εμβλήματος του κάθε ΟΤΑ θα αλλοίωνε την ομοιομορφία των πιστοποιοητικών και για το λόγο αυτό δεν επετράπη. Σε κάθε περίπτωση βεβαίως, εφόσον το επιθυμείτε, το σήμα σας μπορεί να απεικονίζεται στο χαρτί στο οποίο εκτυπώνεται το πιστοποιητικό.

Όχι, δεν απαιτείται η εκ νέου ψήφιση του ΟΠΔ με εισήγηση της Οικονομικής Επιτροπής, στην περίπτωση που η ψήφισή του από το δημοτικό συμβούλιο έχει προηγηθεί της έκδοσης της υπ’αριθμ. 5/2013 Εγκυκλίου του ΥΠΕΣ ή πραγματοποιήθηκε την ημέρα έκδοσής της.
Επισημαίνεται πάντως ότι, και στην περίπτωση αυτή, θα πρέπει να εφαρμοστούν οι οδηγίες για τη συμπλήρωση και την υποβολή του ΟΠΔ με τη χρήση αρχείων που έχουν αναρτηθεί στο δικτυακό τόπο του ΥΠΕΣ, όπως αναφέρονται στο μέρος V της Εγκυκλίου (συμπλήρωση και ονομασία των κατάλληλα μορφοποιημένων ηλεκτρονικών αρχείων – Πινάκων που περιλαμβάνει το ΟΠΔ, δημιουργία ηλεκτρονικού φακέλου ΟΠΔ που περιλαμβάνει τους κατάλληλα μορφοποιημένους Πίνακες, ηλεκτρονική αποστολή του στην οικεία Αποκεντρωμένη Διοίκηση και αποστολή σε ηλεκτρονική μορφή του εγκεκριμένου προϋπολογισμού).

Στον πίνακα οικονομικής στοχοθεσίας αποτυπώνεται σε συνοπτική μορφή το μηνιαίο πρόγραμμα εκτέλεσης του προϋπολογισμού του ΟΤΑ μέσω της εκτίμησης των εσόδων και δαπανών, σε επίπεδο μήνα και τριμήνου.
Για την παραπάνω διαδικασία λαμβάνεται υπόψη η χρονική πορεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού του προηγούμενου έτους σε συνδυασμό με κάθε άλλο στοιχείο που μπορεί να αξιοποιηθεί από τον ΟΤΑ.
Κατά τη διαδικασία εντοπισμού των αποκλίσεων από τους στόχους ελέγχονται τα αποτελέσματα που προκύπτουν από την εκτέλεσή του προϋπολογισμού και για τη συγκεκριμένη περίπτωση οι εισπράξεις του ανταποδοτικού εσόδου.
Ως εκ τούτου, όσο πιο ρεαλιστικά (χρονικά) αποτυπωθεί ο στόχος για την είσπραξη του εσόδου τόσο μικρότερη θα είναι η απόκλιση από αυτόν κατά τη διαδικασία ελέγχου.

Για τον έλεγχο του βαθμού επίτευξης των στόχων του προϋπολογισμού και τον εντοπισμό αποκλίσεων αρνητικού χαρακτήρα λαμβάνονται υπόψη η πορεία είσπραξης των υπο-ομάδων εσόδων που περιγράφονται στην ΚΥΑ 7261/22.02.2013 και ως εκ τούτου κάθε καθυστέρηση είσπραξης των σχετικών εσόδων συμβάλλει αρνητικά στο μέγεθος των αποκλίσεων.

Οι ΟΤΑ βάσει νομοθεσίας είναι υποχρεωμένοι για την κατάρτιση ισοσκελισμένων προϋπολογισμών και όπως προκύπτει και από την ΚΥΑ 7261/22.03.21013 για τον έλεγχο του βαθμού επίτευξης των στόχων, τον εντοπισμό αποκλίσεων αρνητικού χαρακτήρα και την αξιολόγηση της πορείας εκτέλεσης του προυπολογισμού τους λαμβάνονται υπόψη μεταξύ άλλων η ισοσκέλιση του προϋπολογισμού και της εκτέλεσής του κατά τη διάρκεια του έτους και ετησίως (υπό την έννοια ότι τα συνολικά ετήσια έξοδα πρέπει να είναι μικρότερα ή ίσα των εσόδων).
Επίσης, επισημαίνουμε ότι το χρηματικό υπόλοιπο περιλαμβάνεται στο άθροισμα της μηνιαίας στοχοθέτησης των συνόλων των εσόδων. Αν παρόλα αυτά παρουσιάζεται (στον πίνακα οικονομικής στοχοθεσίας ) μηνιαίο έλλειμμα τότε αυτό επιτρέπεται μόνο υπό την προϋπόθεση ότι καλύπτεται από την ανάλωση του ταμειακού υπολοίπου προηγούμενων μηνών ( δηλ. από μήνες που τα έσοδα είναι μεγαλύτερα από τα έξοδα).

Ο Κ.Α. 06 « Επιχορηγήσεις για λειτουργικές δαπάνες» περιλαμβάνεται στη Γραμμή 1 του πίνακα στοχοθεσίας των Δήμων και των ΝΠΔΔ με τίτλο «Επιχορηγήσεις για λειτουργικές δαπάνες» για τη συμπλήρωση και τον έλεγχο της οποίας σας επισημαίνουμε τα παρακάτω:
Η χρηματοδότηση των πρωτοβάθμιων ΟΤΑ της Χώρας από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους (Κ.Α.Π.), γίνεται βάσει των πιστώσεων που εγγράφονται κάθε έτος στον Κρατικό Προϋπολογισμό ο οποίος ψηφίζεται από την Εθνική Αντιπροσωπία και κατανέμονται με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Οικονομικών (ΚΥΑ), η οποία εκδίδεται ύστερα από πρόταση της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ), αναφορικά με τα κριτήρια και τη διαδικασία κατανομής τους, με σκοπό την κάλυψη λειτουργικών αναγκών τους.
Στο πλαίσιο αυτό και σύμφωνα με τα οριζόμενα στο αρθρο 259, παρ.5 του ν.3852/2010 η Τακτική Επιχορήγηση των δήμων κατανέμεται σε ισόποσες μηνιαίες δόσεις, βάσει των προεκτιμώμενων εσόδων τους και η τελική εκκαθάριση γίνεται στο τέλος του έτους με βάση τα απολογιστικά στοιχεία εσόδων του αντίστοιχου οικονομικού έτους. Ως εκ τούτου, επισημαίνεται ότι κατά τον έλεγχο απόκλισης του συγκεκριμένου στόχου από την εκτέλεση θα ληφθεί υπόψη η πραγματική απόδοση των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων από το Υπουργείο Εσωτερικών.
Επιπλέον, τονίζεται ότι, σύμφωνα με το άρθρο 3 της αρίθμ. 7261/22-2-2013 Κ.Υ.Α., για τον έλεγχο του βαθμού επίτευξης των στόχων, τον εντοπισμό αποκλίσεων αρνητικού χαρακτήρα και την αξιολόγηση της πορείας εκτέλεσης του προϋπολογισμού λαμβάνονται υπόψη μεταξύ άλλων, και ειδικά για τους Δήμους, η πορεία είσπραξης των υπο-ομάδων εσόδων των γραμμών 3, 4 και 5 του πίνακα στοχοθεσίας (Επιχορηγήσεις για Επενδύσεις, Ίδια έσοδα – Έσοδα που προβλέπεται να εισπραχθούν από απαιτήσεις προηγούμενων οικονομικών ετών (ΚΑΕ 32-ΚΑΕ 85) και το επίπεδο των εξόδων των γραμμών 1, 4, 5, 6 και 7 του πίνακα (Κόστος προσωπικού, Δαπάνες για επενδύσεις, Πληρωμές ΠΟΕ, Μεταβιβάσεις σε τρίτους, Λοιπές λειτουργικές δαπάνες). Συνεπώς, η γραμμή 1 «Επιχορηγήσεις για Λειτουργικές δαπάνες» που περιλαμβάνει τον Κ.Α. προϋπολογισμού εσόδων «06» όπου εγγράφονται τα έσοδα από Κ.Α.Π. δεν εξετάζεται κατά τη διαδικασία υποχρεωτικής αναμόρφωσης του άρθρου 3 της εν λόγω Κ.Υ.Α.
Σε κάθε περίπτωση τονίζεται ότι στο πλαίσιο ελέγχου του άρθρου 2 της αναφερόμενης ΚΥΑ, δηλαδή των αποκλίσεων στα συνολικά έσοδα και τα συνολικά έξοδα σε σχέση με τους τιθέμενους στόχους καθώς και του γενικότερου στόχου για επίτευξη ρεαλιστικών προϋπολογισμών οι οικονομικές υπηρεσίες του Δήμου θα πρέπει να προβαίνουν σε εκτιμήσεις και προτεινόμενες δράσεις αναφορικά με τη δυνατότητα διόρθωσης των τυχόν αποκλίσεων προς διασφάλιση του στόχου και εάν εκτιμάται ότι δεν είναι δυνατή η διόρθωση αυτής της απόκλισης, οι οικονομικές υπηρεσίες εισηγούνται στην Οικονομική Επιτροπή αναμόρφωση του Π/Υ, υποδεικνύοντας παράλληλα και το ρεαλιστικό ύψος προσαρμογής των στόχων για την απομένουσα χρονική περίοδο.

Οι πιστώσεις του Κ.Α. 13 περιλαμβάνονται στη Γραμμή 2 του πίνακα στοχοθεσίας οικονομικών αποτελεσμάτων με τίτλο « Επιχορηγήσεις για επενδύσεις» κατά την αξιολόγηση του οποίου σας ενημερώνουμε ότι θα ληφθούν υπόψη οι περιορισμοί που τίθενται από την υφιστάμενη νομοθεσία.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα άρθρα 158, παρ.1 και παρ.6 και 162 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, οι δαπάνες που απορρέουν από συμβάσεις ανάθεσης εκτέλεσης έργων, εργασιών, προμηθειών, υπηρεσιών και μελετών (συνεχιζόμενα έργα) είναι υποχρεωτικές δαπάνες, δηλαδή εγγράφονται υποχρεωτικά στον προϋπολογισμό εξόδων των δήμων και κατ’ επέκταση πραγματοποιείται και η ανάλογη σχετική εγγραφή στον προϋπολογισμό εσόδων, δηλαδή στις έκτακτες επιχορηγήσεις για επενδύσεις. Επιπλέον, επισημαίνεται ότι δεν επιτρέπεται η έναρξη της διαδικασίας ανάθεσης μελετών και συναφών υπηρεσιών για την εκτέλεση έργου και των πάσης φύσεως υπηρεσιών αν δεν υπάρχει στον προϋπολογισμό σχετική πίστωση ίσης τουλάχιστον αξίας με το αντίστοιχο τμήμα που, βάσει μελέτης, θα εκτελεσθεί στο έτος αναφοράς του προϋπολογισμού. Υπενθυμίζουμε επίσης ότι, σύμφωνα με το άρθρο 8 της ΚΥΑ οδηγιών για την κατάρτιση προϋπολογισμών των Δήμων έτους 2013 (ΦΕΚ Β΄ 3390/18.12.2012,_σελ.42), ορίζεται ότι «κάθε χρηματοδότηση για επενδύσεις και έργα που εμπίπτει στους κωδικούς αριθμούς 1321 έως 1327 εγγράφεται χωριστά, κατά επένδυση ή έργο…. Στο πλαίσιο του ισοσκελισμένου προϋπολογισμού, δεν επιτρέπεται να εγγράφονται έσοδα στους παραπάνω κωδικούς, χωρίς πραγματική αιτιολόγηση. Για να εγγραφεί ένα έργο του εθνικού Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων σε μία από τις περιπτώσεις του κωδικού 131 ή 132, θα πρέπει να έχει υπογραφεί απόφαση ένταξης και να αναφέρεται ο αριθμός πρωτοκόλλου της σχετικής απόφασης. Αναλόγως, θα πρέπει να αναφέρεται ο αριθμός απόφασης του δημοτικού συμβουλίου για έργα που χρηματοδοτούνται από ίδιους πόρους. Η απλή υποβολή πρότασης ή ακόμα περισσότερο ή εκτίμηση χρηματοδότησης δεν αιτιολογεί την εγγραφή του έργου».
Συνοψίζοντας, οι επιχορηγήσεις για επενδύσεις και οι επιχορηγήσεις από ΠΔΕ και έσοδα από προγράμματα της Ε.Ε που αναφέρονται στη γραμμή 2 του πίνακα στοχοθεσίας και εν γένει οι διαφορές εσόδων και δαπανών που συναρτώνται με ενταγμένες επενδύσεις και έργα που χρηματοδοτούνται από το ΠΔΕ ή την Ε.Ε., όταν συμβάλλουν στην αρνητική απόκλιση που αναφέρεται στο άρθρο 2 της απόφασης, πρόκειται να αξιολογηθούν αναλόγως, με γνώμονα το στόχο αύξησης των επενδύσεων σε συνδυασμό με την ειδικότητα των πιστώσεων που αφορούν στις επιχορηγήσεις για επενδύσεις, την υποχρέωση διακριτής αναγραφής αυτών στους προϋπολογισμούς κατά έργο και επένδυση καθώς και τις σχετικές δεσμεύσεις που απορρέουν από τα άρθρα 158 και 162 του ν.3463/2006 (ΚΔΚ).

Σχετικά με το ερώτημα σας για τη διαδικασία συμπλήρωσης των ποσών στο τμήμα των Εξόδων του πίνακα οικονομικής στοχοθεσίας και συγκεκριμένα για το σύνολο της Γραμμής 8 των Εξόδων σας διευκρινίζουμε ότι τα ποσά αυτά δε θα αναλυθούν μηνιαία στις σχετικές γραμμές του υποβαλλόμενου πίνακα (καθώς τα σχετικά κελιά έχουν γκρι σκίαση και δεν επιτρέπουν τη συμπλήρωση ποσών) αλλά θα συμπεριληφθούν στο συνολικό άθροισμα της Γραμμής Β «Σύνολο Εξόδων», όπως αυτή αναλύεται σε μηνιαίους στόχους, περιλαμβανομένων των ποσών αυτών στους μήνες που εκτιμάται ότι θα εκτελεστούν κατά τη διάρκεια του έτους.
Η διαδικασία αυτή, δηλαδή η άθροιση στη γραμμή Α «Σύνολο Εσόδων» και στη γραμμή Β «Σύνολο Εξόδων» των ποσών των κωδικών που δεν στοχοθετούνται μηνιαία, πρέπει να εφαρμοστεί όπου απαιτείται προκειμένου το οριζόντιο άθροισμα των γραμμών Α «Σύνολο Εσόδων» και Β «Σύνολο Εξόδων» (δηλαδή η στήλη 12μήνου της στοχοθεσίας) να ταυτίζεται με τον εγκεκριμένο προϋπολογισμό του Δήμου.

Η στήλη που πρέπει να συμπληρωθεί στην περίπτωση που ο Δήμος κρίνει ότι πρέπει να αναμορφωθούν οι στόχοι του ( και κατ’ επέκταση και ο Πίνακας 5Α «Στοχοθεσία Οικονομικών Αποτελεσμάτων Δήμων και ΝΠΔΔ» με τη διαδικασία που περιγράφεται στην ΚΥΑ 7261/22-2-2013) είναι η στήλη 3 με τίτλο «ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ Π/Υ ΚΑΙ ΕΤΗΣΙΩΝ ΣΤΟΧΩΝ ( σύμφωνα με το άρθρο 3 της παρούσας ΚΥΑ)». Εκτός από τη στήλη 3 θα πρέπει να συμπληρωθεί και η στήλη 2 «ΕΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟΣ Π/Υ ΕΤΟΥΣ (π.χ 2013) - Ετήσιοι Στόχοι» με τα ίδια ποσά που συμπεριλαμβάνονταν στη στήλη αυτή στον αρχικό Πίνακα στοχοθεσίας τον οποίο είχε υποβάλλει ο Δήμος.

Εάν, για παράδειγμα, ο Δήμος έχει προβεί σε αναμόρφωση προϋπολογισμού στα μέσα του Μαΐου του 2013 και επιθυμεί εκ των υστέρων να προβεί και σε αναμόρφωση της αρχικής στοχοθεσίας του τότε πρέπει να ακολουθηθεί η παρακάτω μεθοδολογία κατανομής των στόχων στους μήνες του έτους : Σύμφωνα με το παραπάνω παράδειγμα ο Δήμος προβαίνει στη διαδικασία αναμόρφωσης στόχων το Μάιο, ως εκ τούτου, τα πλέον επίκαιρα στοιχεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού του είναι αυτά της περιόδου Ιανουαρίου έως και Απριλίου (στοιχεία εισπράξεων και πληρωμών στα έσοδα και έξοδα αντίστοιχα). Κατά τη συμπλήρωση του Πίνακα Στοχοθεσίας Οικονομικών Αποτελεσμάτων τα ποσά που θα συμπληρωθούν στους μήνες Ιανουάριο έως και Απρίλιο, στις σχετικές ομάδες στοχοθεσίας, θα πρέπει να είναι αυτά της εκτέλεσης του προϋπολογισμού ( για να καταστεί αυτό εφικτό πρέπει η οικονομική υπηρεσία του Δήμου να εξάγει την εκτέλεση του προϋπολογισμού από το πρόγραμμα οικονομικής διαχείρισης ανά μήνα). Στη συνέχεια, για τους μήνες Μάιο έως και Δεκέμβριο, κατανέμεται το υπόλοιπο ποσό του αναμορφωμένου προϋπολογισμού του, ανά μήνα και ανά ομάδα στοχοθεσίας, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Δήμου για την εκτέλεση του προϋπολογισμού του την περίοδο αυτή.

Όπως αναφέρεται και στην αριθμ. 5/14065/9.4.2013 Εγκύκλιό μας, το σύνολο των εσόδων και το σύνολο των εξόδων της στοχοθεσίας, ως σύνολα 12μήνου, θα πρέπει να ταυτίζονται με το σύνολο των εσόδων και το σύνολο των εξόδων του εγκεκριμένου προϋπολογισμού, όπως αυτός έχει διαμορφωθεί κατά τον χρόνο κατάρτισης και ψήφισης του ΟΠΔ.
Συνεπώς, αν και το ποσό του κωδικού 32, δεν θα στοχοθετηθεί μηνιαία στην σχετική γραμμή (κελιά με γκρι σκίαση), θα συμπεριληφθεί στο συνολικό άθροισμα της Γραμμής «Σύνολο Εσόδων» όπως αυτή αναλύεται σε μηνιαίους στόχους. Αντίστοιχα το ποσό του κωδικού 85, παρότι δεν θα στοχοθετηθεί μηνιαία στην σχετική γραμμή, θα συμπεριληφθεί στο άθροισμα της γραμμής Β «Σύνολο Εξόδων». Σημειώνεται ότι μηνιαία στοχοθετείται μόνο η διαφορά των κωδικών αυτών, στο τμήμα του ΟΠΔ που αφορά τα έσοδα (δηλαδή 32 μείον 85).
Κατ’ εξαίρεση της προηγούμενης παραγράφου είναι δυνατόν επίσης ένας δήμος να συμπεριλάβει στο συνολικό άθροισμα της Γραμμής «Σύνολο Εσόδων» μόνο το ποσό της διαφοράς των κωδικών 32 μείον 85, εφόσον όμως έχει αφαιρέσει το ποσό του κωδικού 85 από τα συνολικά έξοδα (Γραμμή Β «Σύνολο Εξόδων»). Στην περίπτωση αυτή δηλαδή, το σύνολο εσόδων και το σύνολο εξόδων που πρέπει να προκύπτει στις αντίστοιχες γραμμές του ΟΠΔ, για το 12μηνο (έτος), δύναται να διαφοροποιείται από τα αντίστοιχα ποσά του ετήσιου Π/Υ κατά το ποσό του κωδικού «85».

Κατά την πρώτη υποβολή του πίνακα στοχοθεσίας οικονομικών αποτελεσμάτων δεν συμπληρώνονται ποσά στη στήλη (2). Η στοχοθεσία του Π/Υ του έτους αναφοράς (δηλαδή του έτους 2014) συμπληρώνεται στη στήλη (1) με τίτλο «ΤΡΕΧΟΥΣΑ ΣΤΟΧΟΘΕΣΙΑ ΕΤΟΥΣ: Π/Υ ΕΤΟΥΣ ΠΟΥ ΑΝΑΛΥΕΤΑΙ ΣΕ ΣΤΟΧΟΥΣ (π.χ 2014) - Ετήσιοι Στόχοι». Σε περίπτωση τροποποίησης της στοχοθεσίας, στη στήλη (1) συμπληρώνεται ο αναμορφωμένος Π/Υ που «αναλύθηκε» σε νέους στόχους ενώ στη στήλη (2) με τίτλο «ΠΡΟΙΣΧΥΟΥΣΑ ΣΤΟΧΟΘΕΣΙΑ ΕΤΟΥΣ: ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟΣ Π/Υ ΕΤΟΥΣ ΠΟΥ ΑΝΑΛΥΘΗΚΕ ΣΕ ΣΤΟΧΟΥΣ (π.χ. 2014)» μεταφέρεται ο π/υ βάσει του οποίου καταρτίστηκε η προηγούμενη στοχοθεσία. Οι δύο αυτές στήλες απεικονίζουν πάντα μεγέθη του Π/Υ του ίδιου οικονομικού έτους).

Ο αριθμός δημοσίευσης που αναφέρεται πιο πάνω στην ερώτηση, έχει γραφτεί στην κυα εκ παραδρομής. Σωστός είναι ο ΑΔΑ:75AΧ465ΧΘ7-ΒΕ2.
Σε κάθε περίπτωση, ισχύει ότι «Οι πιστώσεις που εγγράφονται στον προϋπολογισμό και αφορούν στην κάλυψη δαπάνης για τη σίτιση μαθητών μουσικών και καλλιτεχνικών γυμνασίων και λυκείων, υπολογίζονται στο ύψος των ποσών που αποδόθηκαν στον δήμο για τη σχολική χρονιά 2017-2018», όπως αναφέρεται στην υπ’ αριθμ. 55905/2019 κυα».

Στον προϋπολογισμό οικονομικού έτους 2020 και εφεξής, οι επιχορηγήσεις που λαμβάνουν οι δήμοι για το πρόγραμμα «Βοήθεια στο σπίτι», εγγράφονται με ανάπτυξη στον Κ.Α. 0629 «Λοιπά έσοδα από θεσμοθετημένους πόρους, δεδομένου ότι πηγή χρηματοδότησης του εν λόγω προγράμματος αποτελεί πλέον ο Κρατικός Προϋπολογισμός.

1 8 9 10 11 12 13