ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ

Σάββατο 14 Δεκέμβριος 2019

Συχνές Ερωτήσεις

Μετά τον ορισμό τους, οι στατιστικοί ανταποκριτές οφείλουν:

  1. Να αποστείλουν την απόφαση ορισμού σε μία από τις ηλεκτρονικές διευθύνσεις: k.tryposkoufis@ypes.gr, m.stavridou@ypes.gr, mar.chioti@ypes.gr και m.gariou@ypes.gr
  2. Να μελετήσουν το θεσμικό πλαίσιο, τις εγκύκλιες οδηγίες και όλες τις λοιπές πληροφορίες και στοιχεία που είναι αναρτημένα στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Εσωτερικών (www.ypes.gr), στη διαδρομή Αποκ. Διοίκηση - Αυτ/ση \ Κόμβος Διαλειτουργικότητας.
  3. Να δημιουργήσουν λογαριασμό στην εφαρμογή «Εισαγωγή και Αναζήτηση Στοιχείων στον Κόμβο Διαλειτουργικότητας» στη διεύθυνση komvos.ypes.gr, ακολουθώντας τις οδηγίες του Οδηγού ο οποίος είναι αναρτημένος στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Εσωτερικών (www.ypes.gr), στην διαδρομή Αποκ. Διοίκηση - Αυτ/ση \ Κόμβος Διαλειτουργικότητας.
  4. Να αιτηθούν τη δημιουργία λογαριασμού στη δεύτερη Διαδικτυακή Βάση Δεδομένων του ΥΠΕΣ ακολουθώντας τις οδηγίες που είναι στην ιστοσελίδα της ΕΕΤΑΑ (http://www.eetaa.gr/apps/modota.jsp) στη ενότητα «Οδηγίες για την Εγγραφή στο Πληροφοριακό Σύστημα»
  5. Να μεριμνήσουν για την έναρξη αποστολής των στοιχείων στις δύο (2) βάσεις: στον Κόμβο Διαλειτουργικότητας και στη Διαδικτυακή Βάση Δεδομένων (βάση ΕΕΤΑΑ).

Στο δημόσιο λογιστικό, με τον όρο «χρηματοοικονομικές συναλλαγές» νοούνται οι συναλλαγές που δεν επηρεάζουν το δημοσιονομικό αποτέλεσμα και την καθαρή χρηματοοικονομική θέση.
Ως έσοδα από χρηματοοικονομικές συναλλαγές νοούνται οι εισπράξεις από δανεισμό, από πώληση μετοχών, από εξόφληση ομολόγων στη λήξη τους κτλ. Προσοχή: τα έσοδα από τόκους και μερίσματα δεν αποτελούν έσοδα από χρηματοοικονομικές συναλλαγές.
Ως δαπάνες για χρηματοοικονομικές συναλλαγές νοούνται οι πληρωμές για χρεολύσια, οι αγορές μετοχών ομολόγων κτλ. Προσοχή: οι δαπάνες για τόκους δεν αποτελούν δαπάνες για χρηματοοικονομικές συναλλαγές.
Οι λοιπές συναλλαγές χαρακτηρίζονται ως μη χρηματοοικονομικές

(α) Υποχρεωτικότητα: Εφόσον ο φορέας (δήμος, περιφέρεια ή νομικό πρόσωπο) είναι υπόχρεος τήρησης διπλογραφικού συστήματος, ανεξαρτήτως των διατάξεων που καθορίζουν το εφαρμοστέο λογιστικό σχέδιο, υποχρεούται να αποστέλλει την αναφορά «Στοιχεία Ισοζυγίου Γενικού Καθολικού» στον Κόμβο Διαλειτουργικότητας. Επισημαίνεται ότι με το άρθρο 33 του ν. 4257/2014, όπως ισχύει, τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, τα δημοτικά ιδρύματα, οι σύνδεσμοι, οι ΦΟΔΣΑ, οι κοινωφελείς επιχειρήσεις υποχρεούνται πλέον να εφαρμόζουν το κλαδικό λογιστικό σχέδιο των ΟΤΑ α΄ βαθμού (ΠΔ 315/99). Επιπροσθέτως, υπενθυμίζεται ότι οι ανώνυμες εταιρίες ΟΤΑ, οι ΔΕΥΑ και οι αστικές εταιρείες μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα υποχρεούνται στην τήρηση του διπλογραφικού συστήματος σύμφωνα με τα Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα (ν. 4308/2014).
(β) Απογραφή έναρξης: Οι εγγραφές έναρξης της νέας χρήσης είναι απαραίτητο να ολοκληρώνονται πριν την προθεσμία υποβολής οικονομικών στοιχείων μηνός Ιανουαρίου (15/02). Στην περίπτωση που, μετά από την οριστικοποίηση των εγγραφών κλεισίματος της προηγούμενης χρήσης προκύψει η ανάγκη για διόρθωση των απογραφής έναρξης, θα πραγματοποιούνται διορθωτικές εγγραφές.
(γ) Αναφορά Δεκεμβρίου: Οι αναφορές του μηνός Δεκεμβρίου αποστέλλονται χωρίς τις εγγραφές μεταφοράς των υπολοίπων στους λογαριασμούς γενικής εκμετάλλευσης (80) και ισολογισμού (89).
(δ) Επικαιροποίηση αναφοράς λόγω οριστικοποίησης των εγγραφών κλεισίματος του προηγούμενου έτους: Σε αυτή την περίπτωση, αποστέλλεται μόνο η αναφορά μηνός Δεκεμβρίου του προηγούμενου έτους. Τα στοιχεία με την ορθή απογραφή έναρξης θα διατεθούν στον Κόμβο μέσω της αναφοράς του μήνα κατά τον οποίο οριστικοποιήθηκαν οι εγγραφές κλεισίματος του προηγούμενου έτους. (Δηλαδή, αν οι εγγραφές κλεισίματος έτους 2017 οριστικοποιηθούν τον Ιούνιο του 2018, τότε τα οριστικά στοιχεία της απογραφής έναρξης έτους 2018 θα διατεθούν στον Κόμβο με την αναφορά του Ιουνίου 2018).

Στήλες «Εγκεκριμένος προϋπολογισμός» και «Διαμορφωμένος προϋπολογισμός»: Συμπληρώνονται υποχρεωτικά εφόσον στο θεσμικό πλαίσιο που διέπει την οικονομική λειτουργία του ΝΠΙΔ προβλέπεται η κατάρτιση ετήσιου προϋπολογισμού. Σε διαφορετική περίπτωση αναγράφεται η τιμή μηδέν (0). Προσοχή: Με την ταξινόμηση ενός φορέα στη γενική κυβέρνηση, εκκινεί άμεσα η υποχρέωση κατάρτισης προϋπολογισμού και τήρησης του ΠΔ 80/2016 περί ανάληψης υποχρεώσεων.
Πληρωμές υποχρεώσεων προηγούμενων οικονομικών ετών: Όταν η αναφορά ΑΠΟΛΟΓΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ υποβάλλεται ΒΑΣΕΙ ΕΓΛΣ (ΔΕΔΟΥΛΕΥΜΕΝΗ ΒΑΣΗ), οι πληρωμές που αφορούν σε υποχρεώσεις της 31.12 του προηγούμενου έτους εξαιρούνται από όλες τις στήλες της αναφοράς. Εφιστάται η προσοχή στις περιπτώσεις καταγραφής για πρώτη φορά μέσα στο τρέχον έτος υποχρεώσεων προηγούμενων οικονομικών ετών (πχ καταχώρηση στο έτος 2018 τιμολογίου που είχε εκδοθεί το 2017): αυτές οι περιπτώσεις περιλαμβάνονται κανονικά στην αναφορά. Όταν η αναφορά υποβάλλεται ΒΑΣΕΙ ΕΓΛΣ (ΤΑΜΕΙΑΚΗ ΒΑΣΗ), οι πληρωμές που αφορούν σε υποχρεώσεις της 31.12 του προηγούμενου έτους ενσωματώνονται στον ΚΑΕ «XA.01.04 Λοιπά έξοδα» :
Εισπράξεις απαιτήσεων προηγούμενων οικονομικών ετών: Όταν η αναφορά ΑΠΟΛΟΓΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ υποβάλλεται ΒΑΣΕΙ ΕΓΛΣ (ΔΕΔΟΥΛΕΥΜΕΝΗ ΒΑΣΗ), τότε υπάρχουν δύο ενδεχόμενα:
α) Στον «ΚΑΕ SA.01.01 Έσοδα από επιχειρηματική δραστηριότητα (από πώληση αγαθών και παροχή υπηρεσιών)», στη στήλη ΕΙΣΠΡΑΧΘΕΝΤΑ καταγράφεται το ύψος των αναγνωρισμένων εσόδων μέχρι το μήνα αναφοράς, όπως αυτά προκύπτουν από τα εκδοθέντα τιμολόγια και λοιπά παραστατικά της περιόδου αναφοράς, μειωμένων κατά το ποσό των αντίστοιχων επισφαλών απαιτήσεων. Όταν εφαρμόζεται αυτή η προσέγγιση, οι εισπράξεις απαιτήσεων προηγούμενων οικονομικών ετών δεν περιλαμβάνονται στην αναφορά.
β) Στον «ΚΑΕ SA.01.01 Έσοδα από επιχειρηματική δραστηριότητα (από πώληση αγαθών και παροχή υπηρεσιών)», στη στήλη ΕΙΣΠΡΑΧΘΕΝΤΑ καταγράφεται το ύψος των πραγματικά εισπραχθέντων εσόδων μέχρι το μήνα αναφοράς. Όταν εφαρμόζεται αυτή η προσέγγιση, οι εισπράξεις απαιτήσεων προηγούμενων οικονομικών ετών περιλαμβάνονται κανονικά στην αναφορά.
Ταμειακό υπόλοιπο προϋπολογισμού προηγούμενης χρήσης (SZ.01): Ο εν λόγω ΚΑΕ συμπληρώνεται μόνο από τα ΝΠΙΔ που ο τύπος προϋπολογισμού τους εμπίπτει στις περιπτώσεις ΤΥΠΟΣ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΔΗΜΩΝ ή ΤΥΠΟΣ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΩΝ ή ΒΑΣΕΙ ΕΓΛΣ (ΤΑΜΕΙΑΚΗ ΒΑΣΗ).

Α. Το ΝΠΙΔ υποβάλλει στοιχεία σε ταμειακή βάση.

(α) Εφόσον κατά τη δημιουργία λογαριασμού στην εφαρμογή http://komvos.ypes.gr/stats, στο πεδίο «Τύπος Προϋπολογισμού» της καρτέλας «Οργανωτικές μονάδες» έχει δηλωθεί ότι ο τύπος προϋπολογισμού του ΝΠΙΔ εμπίπτει σε μία από τις εξής περιπτώσεις: ΤΥΠΟΣ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΔΗΜΩΝ ή ΤΥΠΟΣ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΩΝ τότε, ούτως ή άλλως, η αξία του ΦΠΑ είναι ενσωματωμένη στα έσοδα και τα έξοδα της περιόδου αναφοράς. Δηλαδή δεν απαιτείται ιδιαίτερος χειρισμός.

(β) Στις περιπτώσεις όπου έχει δηλωθεί ότι ο τύπος προϋπολογισμού του ΝΠΙΔ εμπίπτει στην περίπτωση: ΒΑΣΕΙ ΕΓΛΣ (ΤΑΜΕΙΑΚΗ ΒΑΣΗ), τότε στις αναφορές ΑΠΟΛΟΓΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ και ΕΝΔΟΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΕΣ ΣΥΝΑΛΛΑΓΕΣ (η τελευταία εφόσον προβλέπεται να αποστέλλεται) η αξία του ΦΠΑ εσόδων και δαπανών πρέπει να καταγράφεται, στα έσοδα στον ΚΑΕ «SA.06.01 Λοιπά έσοδα» και στα έξοδα στον ΚΑΕ «XA.01.04 Λοιπά έξοδα». Στην αναφορά ΜΗΝΙΑΙΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΓΚΥΚΛΙΟΥ 2/61968/0094/17.09.2010 θα καταγράφεται στο πεδίο «Υποχρεώσεις σε φορείς της γενικής κυβέρνησης» μόνο το πιστωτικό υπόλοιπο του λογαριασμού 54.00 «Φόρος προστιθέμενης αξίας» και όχι το ενδεχόμενο χρεωστικό υπόλοιπο (το οποίο ούτως ή άλλως στο τέλος της χρήσης πρέπει να μεταφερθεί στον 33 («Συμψηφιστέος στην επόμενη χρήση ΦΠΑ.»)

Β. Το ΝΠΙΔ υποβάλλει στοιχεία σε δεδουλευμένη βάση

Σε αυτή την περίπτωση, κατά τη δημιουργία λογαριασμού στην εφαρμογή http://komvos.ypes.gr/stats, στο πεδίο «Τύπος Προϋπολογισμού» της καρτέλας «Οργανωτικές μονάδες» έχει δηλωθεί ότι ο τύπος προϋπολογισμού του ΝΠΙΔ είναι ΒΑΣΕΙ ΕΓΛΣ (ΔΕΔΟΥΛΕΥΜΕΝΗ ΒΑΣΗ).

Σε αυτή την περίπτωση, η αξία του ΦΠΑ δεν συμπεριλαμβάνεται στις κατηγορίες εσόδων και εξόδων των αναφορών ΑΠΟΛΟΓΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ και ΕΝΔΟΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΕΣ ΣΥΝΑΛΛΑΓΕΣ (η τελευταία εφόσον προβλέπεται να αποστέλλεται). Ομοίως, θα εξαιρείται από την αναφορά ΜΗΤΡΩΟ ΔΕΣΜΕΥΣΕΩΝ. Στην αναφορά ΜΗΝΙΑΙΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΓΚΥΚΛΙΟΥ 2/61968/0094/17.09.2010 θα καταγράφεται στο πεδίο «Υποχρεώσεις σε φορείς της γενικής κυβέρνησης» μόνο το πιστωτικό υπόλοιπο του λογαριασμού 54.00 «Φόρος προστιθέμενης αξίας» και όχι το ενδεχόμενο χρεωστικό υπόλοιπο (το οποίο ούτως ή άλλως στο τέλος της χρήσης πρέπει να μεταφερθεί στον 33 «Συμψηφιστέος στην επόμενη χρήση ΦΠΑ.»)

Εκ παραδρομής, στην ενότητα Δ2α της εγκυκλίου 9/2018, κατά την παροχή οδηγιών κατηγοριοποίησης των λογαριασμών της γενικής λογιστικής σε «Υποχρεώσεις σε φορείς εκτός γενικής κυβέρνησης» και σε «Υποχρεώσεις σε φορείς της γενικής κυβέρνησης» (σελίδα 11) γίνεται αναφορά στον λογαριασμό 44 έναντι του σωστού 45