ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ

Παρασκευή 06 Δεκεμβρίου 2024

Συχνές Ερωτήσεις

Σύμφωνα με το άρθρο 6, παρ.16 του Ν. 4071/2012, Πρόεδρος του Συμβουλίου Δημοτικής Κοινότητας είναι ο υποψήφιος του συνδυασμού της πλειοψηφίας που έχει λάβει τους περισσότερους σταυρούς προτίμησης και σε περίπτωση υποψηφίας αυτός που είναι γραμμένος πρώτος στην απόφαση της ανακήρυξης.

Στις δημοτικές κοινότητες αρμόδιο είναι το συμβούλιο της δημοτικής κοινότητας. Στις τοπικές κοινότητες αρμόδια είναι η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής και σε περίπτωση που αυτή δεν υπάρχει, το οικείο δημοτικό συμβούλιο.

• στις δημοτικές κοινότητες αρμόδιο για τη χορήγηση άδειας λειτουργίας μουσικής είναι το συμβούλιο δημοτικής κοινότητας ενώ για την ανάκληση η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής. Σε δήμους, όμως, όπου δεν υπάρχει Επιτροπή Ποιότητας Ζωής η ανάκληση γίνεται από το συμβούλιο της δημοτικής κοινότητας.

• στις τοπικές κοινότητες η χορήγηση και η ανάκληση γίνεται από την Επιτροπή Ποιότητας Ζωής και αν αυτή δεν υπάρχει, από το δημοτικό συμβούλιο .

Εντός του Φεβρουαρίου έχουν υποβληθεί αιτήματα αναφορικά με τη διατήρηση αυτοτελών νπδδ δήμων, τα οποία εξετάζονται τόσο ως προς το τυπικό μέρος (απαιτούμενη πλειοψηφία για την απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, ειδικά αιτιολογημένη απόφαση) όσο και ως προς το ουσιαστικό μέρος, δηλαδή τη συνδρομή των προϋποθέσεων που τίθενται από τη νομοθεσία για τη διατήρηση αυτοτελών νπδδ δήμων. Δεδομένου ότι στις διατάξεις του άρθρου 103 του ν. 3852/2010 αναφορικά με την υποχρεωτική συγχώνευση των δημοτικών νπδδ, προβλέπεται δίμηνη προθεσμία από την εγκατάσταση των νέων δημοτικών αρχών για τη λήψη της σχετικής απόφασης του δημοτικού συμβουλίου, διευκρινίζεται ότι στην περίπτωση που ένας δήμος υποβάλλει αίτημα για διατήρηση αυτοτελούς νπδδ, θα προχωρήσει κανονικά, εντός της οριζόμενης προθεσμίας, στη συγχώνευση των υπόλοιπων νπδδ του, σύμφωνα με τους τομείς αρμοδιοτήτων που προβλέπονται στο νόμο. Στην εν λόγω απόφαση συγχώνευσης, θα πρέπει επιπλέον να μνημονεύεται ότι έχει υποβληθεί αίτημα από το δημοτικό συμβούλιο για τη διατήρηση συγκεκριμένου νπδδ ως αυτοτελούς και για το λόγο αυτό το συγκεκριμένο νπδδ παραμένει κατά τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή εκτός της διαδικασίας των συγχωνεύσεων. Περαιτέρω, εφόσον το αίτημα που έχει υποβληθεί για τη διατήρηση αυτοτελούς νπδδ δήμου γίνει αποδεκτό, θα εκδοθεί η σχετική ΥΑ. Εάν το αίτημα απορριφθεί, ο οικείος δήμος, ο οποίος και θα ενημερωθεί σχετικά, οφείλει στη συνέχεια να προβεί άμεσα στη συγχώνευση του νομικού αυτού προσώπου με το νπδδ που θα ασκεί τον οικείο τομέα αρμοδιοτήτων, όπως αυτό θα έχει προκύψει από τις υποχρεωτικές συγχωνεύσεις. Επισημαίνεται ότι και στην περίπτωση αυτή, η διαδικασία συγχώνευσης θα γίνει βάσει των διατάξεων του άρθρου 103 του ν. 3852/2010. Τέλος, δεδομένου ότι η συγχώνευση και ο περιορισμός των νπδδ και των επιχειρήσεων των δήμων συγκαταλέγονται μεταξύ των κεντρικών πολιτικών επιλογών του ν. 3852/2010, όπως αναφέρεται και στη σχετική εισηγητική έκθεση, επισημαίνεται ότι η ρύθμιση του άρθρου 103 αναφορικά με τη διατήρηση αυτοτελούς νπδδ συνιστά μια δυνατότητα που παρέχεται κατ’ εξαίρεση και, συνεπώς, η χρήση της οικείας διάταξης από τους δήμους θα πρέπει να γίνεται με φειδώ, λαμβανομένων υπόψη και των προϋποθέσεων που τίθενται από αυτήν τη διάταξη για την υποβολή του σχετικού αιτήματος.

Σας ενημερώνουμε ότι η Γενική Διεύθυνση Πολεοδομίας / Διεύθυνση Ο.Κ.Κ. του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής με το υπ’ αριθμ. 8186/ 21.2.2011 έγγραφό του ενημερώνει όλες τις Πολεοδομικές Υπηρεσίες μέσω των Διευθύνσεων ΠΕΧΩ, ότι όλα τα συλλογικά όργανα που προβλέπονται από την ειδική νομοθεσία (ΕΠΑ, Επιτροπές κρίσης αυθαιρέτων, Επιτροπές κρίσης επικινδύνων, ΣΧΟΠ) συνεχίζουν να λειτουργούν με την ίδια σύνθεση και χωρική αρμοδιότητα μέχρι τη νέα συγκρότησή τους. (Το ανωτέρω έγγραφο μπορείτε να το αναζητήσετε από τις οικείες Δ/νσεις ΠΕΧΩ των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων).

Εφόσον μεταφέρονται τα βιβλία στην έδρα του δήμου, αυτονόητο είναι ότι θα μεταφερθούν και οι φάκελοι των δημοτών προκειμένου να ενημερώνονται αυτοί με τα απαραίτητα, εκ του νόμου, δημόσια έγγραφα που απαιτούνται για τις μεταβολές της αστικής κατάστασης των δημοτών και να πραγματοποιείται κάθε σχετικός έλεγχος.

Εφόσον μεταφέρονται τα βιβλία στην έδρα του δήμου, αυτονόητο είναι ότι κάθε μεταβολή και αλλαγή επ’ αυτών θα γίνεται στην έδρα του δήμου.

Πιστοποιητικά θα εκδίδονται μόνο από την έδρα του δήμου. Η εξυπηρέτηση στις δημοτικές ενότητες θα γίνεται μέσω ΚΕΠ. Οι αιτήσεις θα προωθούνται μέσω των ΚΕΠ στην έδρα.

Το νέο βιβλίο δημοτολογίου αφορά μόνο σε όσους δήμους έχουν προέλθει από συνένωση Καποδιστριακών ΟΤΑ και όχι σε όσους δεν επέρχεται καμία μεταβολή με το Πρόγραμμα Καλλικράτης.

Οι οικογενειακές μερίδες οι οποίες έχουν αριθμό αλλά δεν έχουν κανένα στοιχείο, είναι δηλαδή κενές και στα βιβλία και στο μηχανογραφικό σύστημα δημοτολογίου, δεν πρέπει να συμπεριληφθούν στην επαναρίθμηση. Οι οικογενειακές μερίδες οι οποίες περιέχουν κάποια στοιχεία (δηλαδή δεν είναι κενές στο βιβλίο) τα οποία για οποιοδήποτε λόγο δεν μεταφέρθηκαν στο μηχανογραφικό σύστημα δημοτολογίου (δηλαδή φαίνονται σε αυτό ως κενές), θα συμπεριληφθούν στην επαναρίθμιση, αφού συμπληρωθούν με τα στοιχεία που περιλαμβάνονται στις αντίστοιχες μερίδες στα βιβλία.

Οι βασικές αλλαγές που επέρχονται στα πιστοποιητικά είναι οι εξής:
• Μετά το εθνόσημο του δήμου, πάνω αριστερά, παραμένουν τα στοιχεία ως είχαν:
Ελληνική Δημοκρατία
Νομός…
Δήμος …
• Αντικαθίσταται παντού η λέξη ΟΤΑ με τη λέξη δήμος.
• Όπου υπάρχει επιλογή μεταξύ δημάρχου ή προέδρου της κοινότητας διατηρείται μόνο το πρώτο (και στην υπογραφή των πιστοποιητικών).
• Όπου στα πιστοποιητικά υπάρχει το πεδίο πρώην μερίδα, εκτυπώνεται η μερίδα του Kαποδίστριακού ΟΤΑ και, για να προκύπτει το στοιχείο προέλευσης, προστίθεται μετά από τον αριθμό της μερίδας η φράση «της δημοτικής ενότητας» <…>).
• Στα στοιχεία των πιστοποιητικών (π.χ. στην ενότητα της γέννησης, στην ενότητα του γάμου), μετονομάζονται τα Τ.Δ. σε Τοπική ή Δημοτική Κοινότητα, προστίθεται ο Καλλικράτειος δήμος, και παραμένουν ως είχαν ο Οικισμός, η Πόλη, ο Νομός και η Χώρα. (Κατόπιν επικοινωνίας με το Αρχηγείο της Ελληνικής Αστυνομίας, η Δημοτική Ενότητα γέννησης (ο Καποδιστριακός ΟΤΑ) δεν απαιτείται στα πιστοποιητικά για έκδοση αστυνομικής ταυτότητας.)

Όχι, δεν αναμένουμε την περαίωση της διαδικασίας συγκέντρωσης των βιβλίων και μπορεί ο δήμαρχος να εκδώσει την σχετική απόφαση και πριν από αυτήν.

Το προσωπικό που μετατάσσεται τίθεται σε διαθεσιμότητα χρονικής διάρκειας ενός (1) μηνός, αρχομένης από την ημερομηνία δημοσίευσης της απόφασης μετάταξης από το Γενικό Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Μετά τη δημοσίευση της πράξης μετάταξης στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, ο φορέας προέλευσης εκδίδει διαπιστωτική πράξη θέσης σε διαθεσιμότητα του μεταταχθέντος προσωπικού. Η διαθεσιμότητα παύει αυτοδικαίως με την πάροδο μηνός, και προς τούτο εκδίδεται αμελλητί σχετική διαπιστωτική πράξη του αρμοδίου για το διορισμό οργάνου του φορέα υποδοχής.

Στο φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως αποστέλλεται με μέριμνα του οικείου Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης περίληψη της απόφασης της μετάταξης του αρμοδίου για το διορισμό οργάνου του φορέα υποδοχής. Προκειμένου για την ΚΕΔΕ και την ΕΝΠΕ η περίληψη της απόφασης αποστέλλεται με μέριμνα του Υπουργού Εσωτερικών.

Όχι, καθώς για το προσωπικό αυτό υπάρχει ειδική πρόβλεψη στο άρθρο 201 παρ.4 ν.3852/2010, σύμφωνα με την οποία καθίσταται αυτοδικαίως προσωπικό της οικείας Περιφέρειας, με την ίδια σχέση εργασίας.

Όχι, καθώς σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 8 του άρθρου 257 ν.3852/2010, το προσωπικό αυτό μετατάσσεται αυτοδικαίως, από 1-1-2011, στο δήμο όπου λειτουργούσε το ΚΕΠ, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις παραγράφους 2α, 3, 4, 5, 6 και 7 του άρθρου 257.

Όχι, καθώς δεν αίρεται η υποχρέωση τήρησης της γενικής διάταξης της παραγράφου 1 του άρθρου 73 του ν.3528/2007 (Υπαλληλικός Κώδικας), βάσει της οποίας δεν επιτρέπεται μετάταξη υπαλλήλου πριν τη συμπλήρωση δύο (2) ετών από το διορισμό του. Το προσωπικό αυτό καθίσταται αυτοδικαίως, από 1-1-2011, προσωπικό των Περιφερειών της αντίστοιχης χωρικής αρμοδιότητας, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 255 ν.3852/2010.

Όπως αναφερόταν και στην Α.Π. οικ.33782/16-6-2010 εγκύκλιό μας, η παράγραφος 1 του άρθρου 257 ν. 3852/2010 αφορά και προσωπικό των Ν.Α. που είναι αποσπασμένο σε άλλες υπηρεσίες, βάσει κοινών ή ειδικών διατάξεων, αρκεί να υπάγεται οργανικά στην κρίσιμη υπηρεσία. Κατά τα λοιπά, η μετάταξη του προσωπικού είτε στο δήμο, βάσει των διατάξεων του άρθρου 257, είτε στην Περιφέρεια, βάσει των διατάξεων του άρθρου 255, δεν συνεπάγεται διακοπή της απόσπασης, αλλά με τη λήξη της απόσπασης ο υπάλληλος επιστρέφει στην υπηρεσία στην οποία έχει εν τω μεταξύ μεταταγεί.

Επειδή η μετάταξη, σύμφωνα με τη σχετική νομολογία, αναλύεται σε απόλυση και οιονεί διορισμό, το προσωπικό που έχει μεταταχθεί εν τω μεταξύ σε άλλες υπηρεσίες δεν υπάγεται στις διατάξεις των παραγράφων 1 και 2 του άρθρου 257 ν.3852/2010. Επιπλέον, εάν η διαδικασία δεν έχει ολοκληρωθεί, αλλά εκκρεμεί η δημοσίευση της μετάταξης στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, αυτή θα πρέπει να δημοσιευθεί, στο πλαίσιο των αρχών της χρηστής διοίκησης και της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του πολίτη, και στη συνέχεια θα ισχύσει κανονικά η μετάταξη.

Οι εθελούσιες μετατάξεις του προσωπικού των υφιστάμενων Κρατικών Περιφερειών σε Περιφέρειες του Ν. 3852/2010, που γίνονται σύμφωνα με το άρθρο 256 παρ. 1, αφορούν μόνο στο προσωπικό που έχει ασκήσει αρμοδιότητες συναφείς με εκείνες που παρατίθενται στον Υποτομέα Διαχείρισης Υδάτων (άρθρο 186) και όχι για το σύνολο των λοιπών αρμοδιοτήτων που έχουν μεταβιβαστεί στις Κρατικές Περιφέρειες και οι οποίες εξακολουθούν να ασκούνται από αυτές.

Το μόνιμο και με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου προσωπικό των οργανικών μονάδων των κρατικών περιφερειών, των οποίων αρμοδιότητες απονέμονται στις αιρετές περιφέρειες της αντίστοιχης χωρικής αρμοδιότητας βάσει των ρυθμίσεων του προγράμματος Καλλικράτης, μπορεί, με αίτησή του εντός της τιθέμενης από το νόμο προθεσμίας, να ζητήσει τη μετάταξή του στην αιρετή περιφέρεια της αντίστοιχης κατά τόπον αρμοδιότητας, βάσει της παρ. 1 του άρθρου 256 του ν.3852/2010, ακόμη και στην περίπτωση που το προσωπικό αυτό ασκεί τα υπαλληλικά του καθήκοντα στις Ενδιάμεσες Διαχειριστικές των Περιφερειών ή ακόμη και στην περίπτωση που το προσωπικό αυτό είναι αποσπασμένο σε κάποιο άλλο φορέα, υπό την προϋπόθεση βέβαια ότι προ της έκδοσης της απόφασης μετακίνησης στην οικεία ΕΔΑΠ ή της απόσπασης σε οποιοδήποτε φορέα υπηρετούσε (με απόφαση τοποθέτησης) σε οργανική μονάδα της κρατικής περιφέρειας της οποίας αρμοδιότητες απονέμονται στην αιρετή περιφέρεια.

Ναι. Η υποχρέωση παραμονής για το υπόλοιπο των δέκα (10) τουλάχιστον ετών υφίσταται και στην περίπτωση που οι υπάλληλοι Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων μετατάσσονται σε Δήμους σύμφωνα με τις ανωτέρω διατάξεις.

Ναι, καθώς και από τα Επαρχεία ασκούνται οι αρμοδιότητες κατ’ αναλογία με τις Ν.Α., ενώ από καμία διάταξη του «Καλλικράτη» δεν προβλέπεται διαφορετική διαδικασία μετατάξεων για το προσωπικό αυτό. Ως εκ τούτου, και σε αυτή την περίπτωση θα ακολουθηθεί κατ’ αναλογία η διαδικασία της παρ.1 του άρθρου 257 ν.3852/2010.

Όχι, παραμένουν στην Έδρα της οικείας Περιφέρειας. Στη συνέχεια, κατά το τελευταίο δεκαήμερο του Δεκεμβρίου οι ατομικοί φάκελοι των υπαλλήλων θα πρέπει να αποσταλούν στους δήμους στους οποίους μετατάσσονται οι υπάλληλοι. Αν στο μεταξύ υπάρχουν στοιχεία τα οποία πρέπει να συμπεριληφθούν στον ατομικό φάκελο του υπαλλήλου (υπηρεσιακές μεταβολές, αναρρωτικές άδειες κ.λπ.), οι υπηρεσίες των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων θα πρέπει να αποστείλουν τα συμπληρωματικά στοιχεία του φακέλου στην Περιφέρεια, για να περιληφθούν στον ατομικό φάκελο.

Τα σχετικά δικαιολογητικά (ατομικός φάκελος, αίτηση υπαλλήλου, βεβαίωση οικείου Νομάρχη) αποστέλλονται στην έδρα της οικείας Περιφέρειας προκειμένου να γίνει ο απαιτούμενος έλεγχος και να εκδοθεί απόφαση του Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας για τη μετάταξη των υπαλλήλων των νομαρχιακών αυτοδιοικήσεων στους δήμους.

Θα σταλεί το σχέδιο της απόφασης όπως σας είχαμε αποστείλει με το αρίθμ.38541/12-07-2010 εγγράφου μας, στο οποίο και γίνεται μνεία των διατάξεων για τις πιστώσεις.

Ναι, μπορούν, εφόσον τους έχει μεταβιβαστεί τέτοια αρμοδιότητα.

Ο Γ.Γ.Περιφέρειας μπορεί είτε να ενημερώσει εγγράφως είτε να εκδώσει αρνητική αιτιολογημένη απόφαση.

Ναι, εφόσον ο Γ.Γ. Περιφέρειας είναι αρμόδιο όργανο για την έκδοση της απόφασης.

1 2 3