ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ

Δευτέρα 29 Νοεμβρίου 2021

Αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών, Στέλιος Πέτσας, από τη Βουλή: «Με τον νέο εκλογικό νόμο υλοποιείται η βούληση της πλειοψηφίας» (24.05.2021 video)

Αθήνα,  24 Μαΐου 2021

 

Αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών, Στέλιος Πέτσας, από τη Βουλή:

 «Με τον νέο εκλογικό νόμο υλοποιείται η βούληση της πλειοψηφίας»

 

«Η συζήτηση για σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών αποτελεί μία καλή ευκαιρία να συμφωνήσουμε για το πώς θέλουμε να είναι η αυτοδιοίκηση, τα επόμενα χρόνια, με έργα που θα δρουν πραγματικά προς όφελος των πολιτών, συνεισφέροντας, ταυτόχρονα, στην ανάκαμψη της οικονομίας», επισήμανε ο Αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών, Στέλιος Πέτσας, κατά τη συνέχιση της επεξεργασίας και εξέτασης του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών για την “Εκλογή Δημοτικών και Περιφερειακών Αρχών”, στη Διαρκή Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης της Βουλής, μετά και την ακρόαση των φορέων.

Ο κ. Πέτσας επανέλαβε ότι ο νέος εκλογικός νόμος για τους ΟΤΑ επαναφέρει την κυβερνησιμότητα στην αυτοδιοίκηση, δίνοντας τη δυνατότητα στους εκλεγμένους δημάρχους και περιφερειάρχες να υλοποιούν το πρόγραμμα για το οποίο τους εμπιστεύθηκαν οι πολίτες, χωρίς να καθίστανται όμηροι μειοψηφιών. Όπως σημείωσε, χαρακτηριστικά, ο Αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών: «Ας μην ξεχνάμε ότι οι δήμοι και οι περιφέρειες έχουν και συγκεκριμένες διοικητικές αρμοδιότητες να φέρουν εις πέρας. Δεν μπορεί οι πολίτες να περιμένουν ατέρμονα μία υπηρεσία ή ένα αγαθό, το οποίο πρέπει να τους παρέχει ο δήμος ή η περιφέρεια. Πρέπει κάποτε να καταλήγει κάποιος σε μία απόφαση, όχι να συζητάμε αέναα».

Απαντώντας στην κριτική του βουλευτή της αξιωματικής αντιπολίτευσης, κ. Κώστα Ζαχαριάδη, ο κ. Πέτσας τόνισε ότι ο νέος εκλογικός νόμος έρχεται να διορθώσει τις στρεβλώσεις και τις καταστροφικές συνέπειες στην ομαλή λειτουργία των δήμων και των περιφερειών που επέφερε η «απλή αναλογική», την οποία εφάρμοσε ο ΣΥΡΙΖΑ. «Όποιος φέρνει έναν εκλογικό νόμο, σημαίνει ότι ελέγχει και το πώς θα εκφραστεί η βούληση του λαού στις εκλογές; Όχι, σε καμία των περιπτώσεων. Εμείς είπαμε ότι φέρνουμε έναν νόμο τέτοιο που να βοηθάει την κυβερνησιμότητα. Και, πράγματι, με τον νόμο που φέρνουμε κάνουμε αυτό ακριβώς», υπογράμμισε ο Αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών.

Όπως επισήμανε ο κ. Πέτσας, ο νέος εκλογικός νόμος για τους ΟΤΑ δεν σχετίζεται με το ξεκαθάρισμα των αρμοδιοτήτων μεταξύ κράτους, αυτοδιοίκησης και αποκεντρωμένης διοίκησης. Πρόκειται για μία συζήτηση -ένα κομβικό νομοθέτημα, όπως το χαρακτήρισε-, που όπως επανέλαβε ο Αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών, θα επανεκκινήσει από τον επόμενο μήνα, στο πλαίσιο της πολυεπίπεδης διακυβέρνησης. Μάλιστα, όπως σημείωσε ο κ. Πέτσας: «Είναι μία συζήτηση που δεν θα γίνει κρυφά. Θέλει ευρύτατη συμμετοχή με όλες τις πολιτικές δυνάμεις και, φυσικά, με τους αυτοδιοικητικούς παράγοντες».

Ο κ. Πέτσας αναφέρθηκε, εκ νέου, και στα χρηματοδοτικά εργαλεία που έχει για πρώτη φορά -έπειτα από πολλά χρόνια- στα χέρια της η αυτοδιοίκηση, ένα «Σχέδιο Μάρσαλ» ύψους 5,5 δις ευρώ, για αναπτυξιακά προγράμματα, που θα βελτιώνουν την καθημερινότητα των πολιτών.

Τέλος, ο Αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών στάθηκε σε τρεις επιμέρους διατάξεις, στις οποίες επικεντρώθηκαν οι φορείς στις παρατηρήσεις τους -στο Άρθρο 3, στο Άρθρο 15 και στο Άρθρο 30- επισημαίνοντας ότι η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών προτίθεται να τις εξετάσει, ενόψει της συζήτησης και ψήφισης του σχεδίου νόμου στην Ολομέλεια, την επόμενη εβδομάδα.

 

 

Ακολουθεί ολόκληρη η τοποθέτηση του Αναπληρωτή Υπουργού Εσωτερικών, Στέλιου Πέτσα, κατά τη συνέχιση της επεξεργασίας και εξέτασης του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών για την “Εκλογή Δημοτικών και Περιφερειακών Αρχών”, στη Διαρκή Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης της Βουλής, μετά και την ακρόαση των φορέων.

«Θα ήθελα να πάρω τον λόγο, όχι για να επαναλάβω την ομιλία μου κατά την επεξεργασία και εξέταση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών, στη Διαρκή Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης της Βουλής, την Πέμπτη, αλλά για αναφερθώ σε κάποια γενικά ζητήματα που χρήζουν απάντησης σήμερα, καθώς σε κάποια επιμέρους άρθρα, προκειμένου να δώσω μία κατεύθυνση για το πώς σκεφτόμαστε να κινηθούμε ενόψει της Ολομέλειας, μετά και την ακρόαση των φορέων και όλα όσα ακούσαμε από τις πολιτικές δυνάμεις σήμερα, εδώ.

Κατ’ αρχάς στα γενικά θέματα, κύριε Ζαχαριάδη, δεν ξέρω με ποιον εκλογικό νόμο εκλέχθηκε η Ισαμπέλ Ντίας Αγιούσο στις περιφερειακές εκλογές της Μαδρίτης, πάντως στην Ελλάδα ο κ. Τζιτζικώστας εκλέχθηκε με τον δικό σας νόμο. Το ίδιο και ο κ. Μέτιος, ο κ. Σπανός, ο κ. Καχριμάνης. Όλοι οι Περιφερειάρχες της χώρας, συμπεριλαμβανομένου και του κ. Αρναουτάκη, εκλέχθηκαν με τον εκλογικό νόμο που εσείς είχατε φέρει. Τι σημαίνει αυτό για τις πολιτικές δυνάμεις του τόπου; Σημαίνει ότι όποιος φέρνει έναν εκλογικό νόμο ελέγχει και το πώς θα εκφραστεί η βούληση του λαού στις εκλογές; Όχι, σε καμία των περιπτώσεων. Εμείς είπαμε ότι φέρνουμε έναν νόμο τέτοιο που να βοηθάει την κυβερνησιμότητα. Και την κυβερνησιμότητα τη βοηθάμε, πράγματι, με τον νόμο που φέρνουμε. Γιατί, όπως είπαμε και τις προηγούμενες ημέρες, όπως αναδείχθηκε και σήμερα και όπως μπορεί να αναδειχθεί από οποιαδήποτε συζήτηση γίνει με τον οποιονδήποτε δήμαρχο, θα καταλάβετε ότι είναι πολύ δύσκολο -με το υφιστάμενο νομοθέτημα- ένας δήμαρχος ή περιφερειάρχης να υλοποιήσει το έργο, για το οποίο τον έχουν εμπιστευθεί οι πολίτες. Για τον λόγο αυτό, ερχόμαστε και το αλλάζουμε. Και δίνουμε, ναι, τη δυνατότητα εκλογής με 43% συν μία ψήφο από τον πρώτο γύρο. Αλλά αυτό δεν είναι αντισυνταγματικό, όπως ακούσαμε να λέγεται από διάφορες δυνάμεις εδώ. Έχει κριθεί πεντακάθαρα συνταγματικό -με χαμηλότερο ακόμη ποσοστό- από το Συμβούλιο της Επικρατείας, με τις αποφάσεις 3686/2009 και 3687/2009. Είναι αντιδημοκρατικό, όπως ακούσαμε επίσης να λέγεται; Φυσικά και όχι. Αντιθέτως, υλοποιείται το σχέδιο των πολλών, όλων δηλαδή όσοι έχουν εκλέξει τον δήμαρχο και τον περιφερειάρχη, προκειμένου να υλοποιήσει ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα, χωρίς να γίνεται όμηρος μειοψηφιών. Και όπως είπε και ο Υπουργός, ο κ. Βορίδης, προηγουμένως, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οι δήμοι και οι περιφέρειες έχουν και συγκεκριμένες διοικητικές αρμοδιότητες να φέρουν εις πέρας. Δεν μπορεί οι πολίτες να περιμένουν ατέρμονα μία υπηρεσία ή ένα αγαθό, το οποίο πρέπει να τους παρέχει ο δήμος ή η περιφέρεια. Πρέπει κάποτε να καταλήγει κάποιος σε μία απόφαση, όχι να συζητάμε αέναα.

Επίσης, είναι ένας νόμος αυτός για τη λειτουργία των ΟΤΑ; Ακούσαμε πάρα πολλά, για αρμοδιότητες ή για το ποιος έχει την ευθύνη. Μα, δεν είναι αυτός ο νόμος, ένας νόμος για τα θέματα λειτουργίας των ΟΤΑ. Είναι ένας νόμος για την εκλογή των δημοτικών και περιφερειακών αρχών. Για το θέμα της λειτουργίας των ΟΤΑ, έχουμε πει -το είπα κι εγώ την Πέμπτη, το είπε και ο Υπουργός, ο κ. Βορίδης, σήμερα- ότι έχει να κάνει με την πολυεπίπεδη διακυβέρνηση. Πρόκειται για μία συζήτηση σοβαρή, που θα εκκινήσει το επόμενο διάστημα. Κλείνουμε έναν κύκλο θεσμικών παρεμβάσεων που έχουμε αναλάβει ως νέα πολιτική ηγεσία στο Υπουργείο Εσωτερικών με κάποια νομοθετήματα, που ανέφερε και ο Υπουργός, και μετά προχωράμε στη συζήτηση για την πολυεπίπεδη διακυβέρνηση μέσα στον Ιούνιο και τον Ιούλιο, προκειμένου να έχουμε ένα σοβαρό ξεκαθάρισμα των αρμοδιοτήτων μεταξύ του κράτους, της αυτοδιοίκησης και της αποκεντρωμένης διοίκησης. Είναι μία συζήτηση, η οποία δεν γίνεται στο κενό, καθώς έχει προηγηθεί η προετοιμασία της προηγούμενης πολιτικής ηγεσίας, έχει υπάρξει συγκεκριμένη ζύμωση -και επιστημονική από τον κ. Κοντιάδη- και θα δούμε μαζί με όλες τις υπόλοιπες πολιτικές δυνάμεις αυτή τη συζήτηση. Δεν θα γίνει κρυφά. Θέλει ευρύτατη συμμετοχή με όλους σας και, φυσικά, με τους αυτοδιοικητικούς παράγοντες. Είναι, όμως, ένα κομβικό νομοθέτημα, η συζήτηση του οποίου εκκινεί τον επόμενο μήνα.

Κάτι που επίσης θα ήθελα να τονίσω, είναι το γεγονός ότι για πρώτη φορά, έπειτα από πάρα πολλά χρόνια -και αυτό το ξέρετε όλοι σας- έχουμε στη διάθεσή μας πόρους για την αυτοδιοίκηση. Ναι, είναι ένα «Σχέδιο Μάρσαλ» ο συνδυασμός των πόρων του «Αντώνης Τρίτσης» και του Ταμείου Ανάκαμψης για την Αυτοδιοίκηση. Πότε άλλοτε είχε 5,5 δις ευρώ, τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια, η αυτοδιοίκηση, προκειμένου να φέρει σε πέρας αναπτυξιακά προγράμματα; Δεν είχε. Πώς γίνεται, λοιπόν, να μηδενίζουμε ένα τόσο μεγάλο χρηματοδοτικό πακέτο, το οποίο για πρώτη φορά είναι στη διάθεση των δήμων και των περιφερειών; Και, φυσικά, εμείς είμαστε εκείνοι που θα κριθούμε κατά πόσο θα το αξιοποιήσουμε προς όφελος των πολιτών, βελτιώνοντας την καθημερινότητά τους.

Περνάω, τώρα, σε ορισμένα θέματα που έχουν να κάνουν με τα άρθρα. Ακούσαμε πολύ προσεκτικά και την ΚΕΔΕ και την ΕΝΠΕ και τους άλλους φορείς, καθώς και τις δικές σας παρεμβάσεις και θα ήθελα να σταθώ σε τρία σημεία εξ΄αυτών.

Όσον αφορά στο Άρθρο 3, για τον αριθμό των δημοτικών συμβούλων για περιοχές με πληθυσμό έως 150.000 κατοίκους. Είναι κάτι που τέθηκε από την ΚΕΔΕ, είναι κάτι το οποίο εξετάζουμε με θετική διάθεση και θα τοποθετηθούμε πριν από την Ολομέλεια.

Όσον αφορά στο Άρθρο 15, για το ύψος των παραβόλων. Ακούστηκε από πάρα πολλές πλευρές και από πολιτικές δυνάμεις ότι ίσως να είναι υψηλό, με αποτέλεσμα να αποθαρρύνει ανθρώπους που θα ήθελαν να εκθέσουν τον εαυτό τους στον δημόσιο διάλογο και να ζητήσουν την ψήφο των δημοτών τους. Εξετάζουμε και αυτό το ζήτημα για το ύψος των παραβόλων.

Τέλος, όσον αφορά στο Άρθρο 30, για την εκλογή προέδρων των δημοτικών κοινοτήτων. Πρόκειται για ένα θέμα που έχει θέσει και η ΚΕΔΕ, να έχουμε δηλαδή την εκλογή του προέδρου του πρώτου σε σταυρούς υποψηφίου του πλειοψηφούντος συνδυασμού. Είναι κάτι, το οποίο έχει συζητηθεί πολλές φορές στο παρελθόν, θα μπορούσαμε να το συζητήσουμε ξανά και θα έχετε την τοποθέτησή μας και για το θέμα αυτό πριν από την Ολομέλεια.

Θα ήθελα να κλείσω, κυρία πρόεδρε, λέγοντας ότι η συζήτηση που έχουμε για το νομοσχέδιο αυτό αποτελεί μία καλή ευκαιρία, προκειμένου να μας δώσει μία πυξίδα για το πώς θέλουμε να είναι η αυτοδιοίκηση, τα επόμενα χρόνια και, πράγματι, εφόσον έχουμε ένα σταθερό πλέον εκλογικό κύκλο, που θεσπίζεται με αυτό το νομοθέτημα, να έχουμε τον χρόνο να προετοιμάσουμε σαν πολιτικές δυνάμεις, αλλά και σαν τοπικές κοινωνίες, τον πολιτικό μας λόγο, τον πολιτικό μας σχεδιασμό για έργα που πραγματικά θα δρουν προς όφελος των πολιτών σε τοπικό επίπεδο και, ταυτόχρονα, θα συνεισφέρουν στην ανάκαμψη της οικονομίας και στη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών. Σας ευχαριστώ».