ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ

Τρίτη 03 Οκτωβρίου 2023

Αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών, Στέλιος Πέτσας, από τη Βουλή: «Όραμά μας είναι μια σύγχρονη Τοπική Αυτοδιοίκηση που θα λειτουργεί ως ισχυρός πυλώνας ανάπτυξης και κοινωνικής συνοχής»

  Αθήνα, 2 Ιουνίου 2021

_______________________________________________________________

 

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών, Στέλιος Πέτσας, από τη Βουλή:

«Όραμά μας είναι μια σύγχρονη Τοπική Αυτοδιοίκηση που θα λειτουργεί ως ισχυρός πυλώνας ανάπτυξης και κοινωνικής συνοχής»

«Η ψήφιση του νομοσχεδίου για την εκλογή Δημοτικών και Περιφερειακών Αρχών αποτελεί άλλο ένα γενναίο και ουσιαστικό βήμα για να θέσουμε σε νέες βάσεις την τόσο κρίσιμη σχέση του Κράτους με τους πολίτες», επισήμανε ο Αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών, Στέλιος Πέτσας, από τη Βουλή, κατά τη διάρκεια της συζήτησης και ψήφισης επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου «Εκλογή Δημοτικών και Περιφερειακών Αρχών», του Υπουργείου Εσωτερικών.

Όπως σημείωσε ο κ. Πέτσας, ο νέος εκλογικός νόμος για τους ΟΤΑ βάζει τέλος στην ακυβερνησία που προκάλεσε ο νόμος Σκουρλέτη στην αυτοδιοίκηση, οδηγώντας σε πολλές περιπτώσεις εκλεγμένους δημάρχους και περιφερειάρχες σε ένα καθεστώς ιδιότυπης ομηρείας, που δεν τους επέτρεπε να υλοποιήσουν το πρόγραμμα, για το οποίο τους εμπιστεύθηκαν οι πολίτες.

«Θέλουμε μια Αυτοδιοίκηση, που δεν θα είναι ο «φτωχός συγγενής» του κράτους, ή ένα απλό «παρακολούθημα» της κεντρικής διοίκησης, αλλά θα διαθέτει το κύρος, τους αναγκαίους πόρους και την απαιτούμενη ευελιξία, έτσι ώστε να γίνει η ζωή όλων των Ελλήνων καλύτερη, σε όποια γωνιά της Πατρίδας μας ζουν», υπογράμμισε ο Αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών, προσθέτοντας ότι αυτόν ακριβώς τον σκοπό υπηρετεί το σχέδιο νόμου, το οποίο αποτελεί ρητή προεκλογική δέσμευση της Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας.

Ο κ. Πέτσας ανέπτυξε διεξοδικά τις δώδεκα βασικές αλλαγές που επιφέρει ο νέος εκλογικός νόμος για τους ΟΤΑ, αλλά και τις νομοτεχνικές βελτιώσεις που κατατέθηκαν νωρίτερα. «Όραμά μας είναι μια σύγχρονη Τοπική Αυτοδιοίκηση που θα λειτουργεί ως ισχυρός πυλώνας ανάπτυξης και κοινωνικής συνοχής. Μια Αυτοδιοίκηση που, μέσα από τη σχέση εμπιστοσύνης και συνεργασίας με την κεντρική κυβέρνηση, θα προσφέρει στους πολίτες ποιοτικές υπηρεσίες», τόνισε χαρακτηριστικά.

Ο Αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών έκανε ιδιαίτερη μνεία τόσο στα χρηματοδοτικά εργαλεία συνολικού ύψους 5,5 δις ευρώ που έχουν πλέον στη διάθεσή τους οι Δήμοι και οι Περιφέρειες της χώρας, μέσω του Προγράμματος «Αντώνης Τρίτσης» και του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης, όσο και στη συζήτηση για την πολυεπίπεδη διακυβέρνηση που επανεκκινεί εντός του Ιουνίου. Μία συζήτηση, που όπως υπογράμμισε ο κ. Πέτσας, θα βάλει τέλος στο στρεβλό καθεστώς της επικάλυψης αρμοδιοτήτων, μεταφέροντας ταυτόχρονα και τους απαραίτητους πόρους στους Δήμους και τις Περιφέρειες της χώρας.

«Όσα δεν κάνατε εσείς σε τεσσεράμισι χρόνια, εμείς θα τα κάνουμε σε λίγους μήνες», επισήμανε ο Αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών απευθυνόμενος στην Αξιωματική Αντιπολίτευση.

Ο κ. Πέτσας αναφέρθηκε, τέλος, στη μεταφορά της είσπραξης του ΕΝΦΙΑ από τους Δήμους. Πρόκειται, όπως επανέλαβε, για μία συζήτηση που θα ξεκινήσει με την ΚΕΔΕ, εντός του 2022, ταυτόχρονα με τη συζήτηση για την αύξηση των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων, των χρημάτων δηλαδή που έχει η Αυτοδιοίκηση Α’ και Β’ βαθμού, προκειμένου να υλοποιήσει τον προϋπολογισμό της.

«Η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη έχει αποδείξει ότι, παρά τις κρίσεις, συνεχίζει τις μεταρρυθμίσεις και οι Έλληνες πολίτες αυτή τη διαδρομή τη βλέπουν ως άγκυρα σταθερότητας και ασφάλειας», κατέληξε ο Αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών.

 

Ακολουθεί ολόκληρη η τοποθέτηση του Αναπληρωτή Υπουργού Εσωτερικών, Στέλιου Πέτσα, στη Βουλή, στη συζήτηση και ψήφιση επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου «Εκλογή Δημοτικών και Περιφερειακών Αρχών», του Υπουργείου Εσωτερικών.

 

«Ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε.

Το ποιος κυβερνά έναν δήμο ή μία χώρα, το αποφασίζουν οι πολίτες και οι κοινωνικές δυνάμεις και οι κοινωνικές πλειοψηφίες που αναπτύσσονται. Όχι ένας νόμος στα χαρτιά. Ο νόμος βοηθά την κυβερνησιμότητα, όχι το πώς σχηματίζονται οι κοινωνικές πλειοψηφίες.  Απόδειξη, αυτός ο εκλογικός νόμος, τον οποίο εσείς φτιάξατε στα μέτρα σας, αλλά τρεις στους τέσσερις δήμους αυτή τη στιγμή έχουν δημάρχους στηριζόμενους από τη Νέα Δημοκρατία και δώδεκα στις δεκατρείς Περιφέρειες. Επομένως, ο εκλογικός νόμος είναι εκεί για να βοηθά την κυβερνησιμότητα του εκλεγμένου δημάρχου και περιφερειάρχη. Δεν είναι για να διαμορφώνει τις κοινωνικές πλειοψηφίες. Αυτές τις διαμορφώνουν τα κοινωνικά προγράμματα των πολιτικών κομμάτων ή των υποψηφίων. Και μακάρι να έχετε τέτοιες προτάσεις που να μπορείτε να πείσετε. Αυτή τη στιγμή, οι προτάσεις που κάνετε δεν πείθουν, αντίθετα αποσυσπειρώνουν τη βάση σας.

Κυρίες και Κύριοι Βουλευτές,

Πρώτα η εμπιστοσύνη. Και για να τη χτίζουμε, είναι αναγκαίο οι Κυβερνήσεις να τηρούν τις προεκλογικές τους δεσμεύσεις.

            Τηρώντας, λοιπόν, τη ρητή προεκλογική δέσμευση του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη προχωράμε σε μια βαθιά τομή στη λειτουργία των ΟΤΑ, η οποία συνδυάζει το όραμα με τον ρεαλισμό, τη διαφάνεια με τη λειτουργικότητα, την εξυπηρέτηση του πολίτη με τη χρηστή διοίκηση.

            Το υπό συζήτηση νομοσχέδιο αποτελεί τομή, διότι, ανάμεσα σε όλα τα άλλα, βάζει τέλος στις συνθήκες ακυβερνησίας που είχε προκαλέσει η a la carte απλή αναλογική του ΣΥΡΙΖΑ, η οποία οδηγούσε σε πολλές περιπτώσεις εκλεγμένους τοπικούς άρχοντες σε ένα καθεστώς ιδιότυπης «ομηρείας». 

Μια «ομηρεία» που, με τη σειρά της, στερούσε τους πολίτες από έργα και υπηρεσίες που δικαιούνται να απολαμβάνουν.

Ο στόχος μας, λοιπόν, είναι να επαναφέρουμε την κυβερνησιμότητα στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Αντιμετωπίζουμε δραστικά τις ολέθριες συνέπειες που είχε το ισχύον σύστημα στην ομαλή λειτουργία των Περιφερειών και των Δήμων.

«Ξεκλειδώνουμε» τις γραφειοκρατικές διαδικασίες για να μπορούν, στο εξής, να λαμβάνονται γρήγορα αποφάσεις, έτσι ώστε να υλοποιείται το πρόγραμμα που έχουν εγκρίνει οι πολίτες με την ψήφο τους και να αξιοποιούνται όλα τα χρηματοδοτικά εργαλεία που έχουμε στη διάθεσή μας.

Συνοψίζω τις βασικές αλλαγές που επιφέρει το νομοσχέδιο:

1ον: Θεσπίζεται σταθερός εκλογικός κύκλος για την Αυτοδιοίκηση, αποσυνδέοντας έτσι την εκλογή Δημοτικών και Περιφερειακών Αρχών από τις Ευρωεκλογές. Συγκεκριμένα προβλέπεται η επαναφορά της πενταετούς θητείας. Οι δήμαρχοι και οι περιφερειάρχες που θα αναδειχθούν από τις εκλογές της 8ης Οκτωβρίου 2023, θα έχουν πλήρη πενταετή θητεία, η οποία θα ξεκινήσει την 1η Ιανουαρίου 2024.

2ον: Το όριο εκλογής από τον πρώτο γύρο τίθεται σε ποσοστό 43% συν     μία ψήφο.

3ον: Τίθεται όριο 3% για το δικαίωμα εκλογής δημοτικού ή περιφερειακού συμβούλου, το οποίο είναι ανεξάρτητο από τον αριθμό των μελών του οικείου συμβουλίου και ευθυγραμμισμένο με το ισχύον όριο στις εθνικές εκλογές.

4ον: Εξασφαλίζεται η εκλογή των 3/5 των μελών του συμβουλίου στον νικητή των εκλογών.

5ον: Προβλέπεται η εκλογή συμβουλίων ή προέδρων δημοτικών κοινοτήτων σε όλη την επικράτεια, χωρίς εξαίρεση, μία ρύθμιση που ανταποκρίνεται σε σχετικά αιτήματα των τοπικών κοινωνιών. Και επειδή για τις κοινότητες έγινε πολύς λόγος, σας παραπέμπω στις νομοτεχνικές βελτιώσεις που κατέθεσα το μεσημέρι. Η πολιτική ουσία όμως είναι ότι καταργούμε την τέταρτη κάλπη. Όχι τις κοινότητες. Τα μπερδέψατε. Και τα μπερδέψατε γιατί σας νοιάζουν μόνο οι αντιπολιτευτικές κορώνες, όχι οι αρμοδιότητες και πώς αυτές ασκούνται προς όφελος των δημοτών.

6ον: Η υποβολή των υποψηφιοτήτων γίνεται μόνο μέσω συνδυασμών και με δήλωση που υποβάλλεται στην ηλεκτρονική πύλη gov.gr, κατ’ επιλογή του υποψηφίου με το πατρώνυμο ή το μητρώνυμό του.

7ον: Στο πλαίσιο της θέσπισης σταθερού εκλογικού κύκλου – με την διεξαγωγή των αυτοδιοικητικών εκλογών να προβλέπεται τη δεύτερη Κυριακή του μηνός Οκτωβρίου του πέμπτου έτους κάθε δημοτικής περιόδου – τίθεται καταληκτική ημερομηνία η 31η Αυγούστου του έτους των εκλογών, για την κατάρτιση και δήλωση των συνδυασμών και η 10η Σεπτεμβρίου για την ανακήρυξη αυτών από το αρμόδιο δικαστήριο, ώστε να υπάρχει πλήρης έλεγχος των εκλογικών δαπανών και οι υποψήφιοι να είναι εγκαίρως γνωστοί στο εκλογικό σώμα.

8ον: Ο αριθμός των μελών των δημοτικών και περιφερειακών συμβουλίων, καθώς και των συμβουλίων δημοτικών κοινοτήτων καθορίζεται με βάση συγκεκριμένες πληθυσμιακές κλίμακες.  Προβλέπεται λελογισμένη μείωση του αριθμού των μελών τους, με στόχο τον εξορθολογισμό, χωρίς να δημιουργείται πρόβλημα στην ομαλή λειτουργία των ΟΤΑ.  Επισημαίνω εδώ ότι, ανταποκρινόμενοι σε ορισμένες ανησυχίες που διατυπώθηκαν ως προς την πρόβλεψη αυτή, πριν τη συνεδρίαση των επιτροπών, αλλά και το μεσημέρι στις νομοτεχνικές βελτιώσεις προχωρήσαμε σε στοχευμένες παρεμβάσεις. Για παράδειγμα, η μείωση στα περιφερειακά συμβούλια περιορίζεται στο 15% περίπου. 

9ον: Εξορθολογίζεται το πλαίσιο κωλυμάτων εκλογιμότητας και ασυμβιβάστων, λαμβανομένων υπόψιν και παρατηρήσεων που διατυπώθηκαν στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης.

10ον: Επαναδιατυπώνονται με σαφήνεια και πληρότητα δικονομικές διατάξεις που αφορούν την εκδίκαση διαφορών που σχετίζονται με τις εκλογές ΟΤΑ.

11ον: Για τη διεξαγωγή των εκλογών δημοτικών και περιφερειακών αρχών λαμβάνεται υπόψιν ο μόνιμος πληθυσμός, όπως αποτυπώνεται στα αποτελέσματα της τελευταίας απογραφής.

12ον: Επιπλέον, και σύμφωνα με τα μέχρι σήμερα ισχύοντα, ο εκλεγμένος περιφερειάρχης, κατά τη διάρκεια της θητείας του, τελεί σε αναστολή της επαγγελματικής του δραστηριότητας.

Σημειώνω εδώ ότι οι βασικές διατάξεις του σχεδίου νόμου προέκυψαν μέσα από γόνιμο διάλογο με τους θεσμικούς εκπροσώπους της Αυτοδιοίκησης Α’ και Β’ βαθμού (ΚΕΔΕ και ΕΝΠΕ), ενώ κατά την επεξεργασία του ελήφθησαν υπόψη, όπως προανέφερα, σχόλια και παρατηρήσεις που υποβλήθηκαν από φορείς στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης, αλλά και οι παρατηρήσεις των πολιτικών κομμάτων στις συνεδριάσεις της επεξεργασίας της Επιτροπής.

Ο νέος νόμος για τους ΟΤΑ υλοποιεί με απολύτως λειτουργικό τρόπο την επιταγή του Συντάγματος που ορίζει ότι η Αυτοδιοίκηση έχει σοβαρές αρμοδιότητες για να βελτιώνει την καθημερινότητα των πολιτών.

Και, δυστυχώς, ο εκλογικός νόμος του ΣΥΡΙΖΑ κατέληξε σε καταστροφικό φιάσκο, διότι διαιώνιζε ένα καθεστώς ακυβερνησίας στους ΟΤΑ. 

Και αυτό το γνωρίζουν καλύτερα από όλους οι ίδιοι οι λειτουργοί της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Γι’ αυτό και πολλοί από αυτούς, ανάμεσά τους και αρκετοί που προέρχονται από την αξιωματική αντιπολίτευση, στηρίζουν τις αλλαγές που προωθούμε σήμερα.

Με την ψήφιση, λοιπόν, του υπό συζήτηση νομοσχεδίου βάζουμε τέλος στο «μοντέλο ακυβερνησίας» που επέβαλε ο ΣΥΡΙΖΑ. 

Θυμίζω ότι μία από τις πρώτες αλλαγές που έκανε η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη ήταν να δώσει αρμοδιότητες στην οικονομική επιτροπή των Δήμων, έτσι ώστε να «λυθούν τα χέρια» των δημοτικών αρχών και να μπορέσουν να υλοποιήσουν αποφάσεις προς την κατεύθυνση του προγράμματος, για το οποίο τις εξέλεξαν οι πολίτες στις εκλογές.

Κυρίες και Κύριοι Βουλευτές,

Ακούσαμε να λέει η Αντιπολίτευση-όχι μόνο η Αξιωματική – ότι έπρεπε πρώτα να αλλάξουμε τις αρμοδιότητες και μετά το εκλογικό σύστημα. Αλήθεια; Γιατί δεν το κάνατε εσείς κύριε Ζαχαριάδη, κυρία Λιακούλη, κύριε Καμίνη; Όσα δεν κάνατε εσείς επί χρόνια, θα τα κάνουμε εμείς. Και θα σας εξηγήσω πώς και με ποια σειρά.

Η Ελλάδα μετά από μια δεκαετία οικονομικής κρίσης και δεκαπέντε μήνες διαρκούς μάχης με την πανδημία του κορονοϊού, γυρίζει σελίδα.

Από την πρώτη στιγμή που η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη ανέλαβε τη διακυβέρνηση της χώρας, προχωρήσαμε ταχύτατα στην υλοποίηση των προεκλογικών μας δεσμεύσεων για τον χώρο της Αυτοδιοίκησης. 

Έχουμε — και το αποδεικνύουμε εμπράκτως — ένα δυναμικό, εφαρμόσιμο, συνεκτικό και ολοκληρωμένο στρατηγικό σχέδιο για τις Περιφέρειες και τους Δήμους.

Σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο, η βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών εξαρτάται από τους πόρους που Κυβέρνηση και Αυτοδιοίκηση επενδύουν, ώστε πράγματι η ζωή των πολιτών να γίνει καλύτερη. Και αυτοί οι πόροι, μετά από πολλά χρόνια, είναι διαθέσιμοι, καθώς αφενός το Πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης» και αφετέρου το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης αθροίζουν πάνω από 5,5 δισεκατομμύρια ευρώ, αποτελώντας ένα σύγχρονο «Σχέδιο Μάρσαλ» για την Αυτοδιοίκηση, δίνοντας την ευκαιρία στους Δήμους και τις Περιφέρειες να συμβάλλουν δυναμικά στην επανεκκίνηση της εθνικής οικονομίας και αλλάζοντας παράλληλα την όψη των τοπικών κοινωνιών.

Είναι χαρακτηριστικό ότι η πολυετής οικονομική κρίση είχε ως συνέπεια τη σημαντική μείωση των θεσμοθετημένων πόρων (Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι) που προέρχονται από θεσμοθετημένες πηγές φορολογικών εσόδων – όπως ο Φόρος Εισοδήματος Φυσικών και Νομικών Προσώπων, ο Φ.Π.Α και ο ΕΝ.Φ.Ι.Α. – και αποδίδονται στους Ο.Τ.Α. προκειμένου να εξασφαλίζεται η οικονομική αυτοτέλεια της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Ενδεικτικά, από το 2011 έως σήμερα σε ό,τι αφορά τους Δήμους της χώρας, αποτυπώνεται μία σωρευτική μείωση της τάξεως του 42%: από περίπου 3,554 δισ. ευρώ το 2011, σε 2,045 δισ. ευρώ το 2020.

Αυτή η τάση συρρίκνωσης πλέον αντιστρέφεται εντυπωσιακά και τα δύο μεγάλα Προγράμματα έρχονται να υπερκαλύψουν το έλλειμμα αυτό, με πολλαπλασιαστικά μάλιστα αναπτυξιακά οφέλη την επόμενη πενταετία.

Το σημαντικό βήμα που κάνουμε με το νομοσχέδιο για την εκλογή Δημοτικών και Περιφερειακών Αρχών, είναι ένα απαραίτητο βήμα που θα συνδυαστεί και με τα επόμενα βήματα που δρομολογούμε, προκειμένου να εξοπλίσουμε την Αυτοδιοίκηση με όλα τα εργαλεία που χρειάζεται για την εύρυθμη διαχείριση των τοπικών υποθέσεων και τελικά την βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών.

Πρώτον, στηρίζουμε τους Δήμους για όσο διάστημα χρειαστεί. Την περασμένη χρονιά ενισχύσαμε τους Δήμους με κονδύλια ύψους 187,1 εκατ. ευρώ, ενώ στα 50 εκατ. ευρώ ανήλθε η έκτακτη χρηματοδότηση των προηγούμενων μηνών.  Και, σε συνεννόηση με το οικονομικό επιτελείο, θα συνδράμουμε ξανά τους Δήμους, εντός του έτους, για να συνεχίζουν να στηρίζουν νοικοκυριά και επιχειρήσεις σε τοπικό επίπεδο.

Δεύτερον, επιταχύνουμε την υλοποίηση των αναπτυξιακών προγραμμάτων του υπουργείου Εσωτερικών – «Αντώνης Τρίτσης» και «Φιλόδημος ΙΙ» – εντάσσοντας συνεχώς νέα έργα που συμβάλλουν στην ανάκαμψη της εθνικής μας οικονομίας και επιταχύνουν την περιφερειακή ανάπτυξη.

Πρόκειται για προγράμματα που χρηματοδοτούν την κατασκευή, αναβάθμιση ή συντήρηση επενδυτικών έργων και υποδομών, τα οποία αλλάζουν την τοπική όψη και δημιουργούν χιλιάδες θέσεις εργασίας σε κάθε γωνιά της Πατρίδας μας.

Τρίτον, έχουμε ξεκαθαρίσει ότι είναι πρόθεσή μας να μεταφερθεί η είσπραξη του ΕΝΦΙΑ στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, παράλληλα με την αναμόρφωση των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων (ΚΑΠ), των χρημάτων δηλαδή που έχει η Αυτοδιοίκηση Α’ και Β’ βαθμού για να υλοποιήσει τον προϋπολογισμό της. Και με έκπληξη άκουσα, νομίζω για πρώτη φορά τόσο καθαρά από τον ΣΥΡΙΖΑ, δια του κυρίου Σκουρλέτη, μια τόσο απόλυτη αντίθεση στην ενίσχυση της οικονομικής αυτοτέλειας των Δήμων που θα συνεπαγόταν μια τέτοια μεταφορά του φόρου ακίνητης περιουσίας στους Δήμους. Και άκουσα , από την πλευρά της ΝΔ, διά του κυρίου Καιρίδη, μια σαφή προτροπή να προχωρήσουμε γρήγορα στη μεταρρύθμιση αυτή.

Καθαρές κουβέντες λοιπόν:

Σε ανύποπτο χρόνο πρότεινε τη μεταφορά του ΕΝΦΙΑ στους Δήμους ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Πρόθεσή μας είναι να το συζητήσουμε αυτό με την ΚΕΔΕ το 2022, έτος αναμόρφωσης των ΚΑΠ, και για εμένα προσωπικά, έτος αύξησης των ΚΑΠ, ώστε να μπορούν να απορροφηθούν και να εξομαλυνθούν όλες οι αναταράξεις και οι ανισότητες που θα μπορούσαν να δημιουργηθούν από τη μεταφορά του ΕΝΦΙΑ, καθώς άλλη η αξία της γης στο Ψυχικό και άλλη στους 82 ορεινούς ή πολύ μικρούς νησιωτικούς δήμους της χώρας μας. Και φυσικά, άλλο θα ήταν και το ύψος του ΕΝΦΙΑ που θα μεταφερόταν στους Δήμους. Άρα είναι μια σοβαρή συζήτηση που θα γίνει με την ΚΕΔΕ εντός του 2022, πάλι ένα έτος πριν από το εκλογικό έτος 2023.

Όλα αυτά, βέβαια, συνδέονται με τη βασική θεσμική αλλαγή που μας μένει ακόμα να κάνουμε στην Αυτοδιοίκηση.

Αναφέρομαι στο κεφάλαιο της πολυεπίπεδης διακυβέρνησης, δηλαδή της αποσαφήνισης των αρμοδιοτήτων μεταξύ του Κεντρικού Κράτους, των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, των Περιφερειών και των Δήμων.  Πρόκειται για μια εμβληματική μεταρρύθμιση, μια πραγματική καινοτομία, η οποία, σε συνδυασμό με το νέο εκλογικό σύστημα και την κατάργηση της απλής αναλογικής, αποσκοπεί στην ισχυροποίηση του θεσμού της Αυτοδιοίκησης. Αυτή η συζήτηση ξεκινά αυτόν τον μήνα.

Από την πρώτη στιγμή έχουμε πει με τον Υπουργό Μάκη Βορίδη, ως νέα ηγεσία στο Υπουργείο Εσωτερικών, ότι έχουμε διάφορα ζητήματα που μας έχει θέσει ως προτεραιότητα ο Πρωθυπουργός. Ψηφίστηκε ο Νόμος για τον Εσωτερικό Έλεγχο, για το ΑΣΕΠ, ψηφίζεται αύριο ο εκλογικός νόμος για τους ΟΤΑ, είχαμε το νομοσχέδιο για την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού και την άρση των περιορισμών τους, έχουμε το Νομοσχέδιο για την τηλεργασία που κατατέθηκε και κλείνουμε αυτόν τον κύκλο με τα ζώα συντροφιάς. Τον Ιούνιο και τον Ιούλιο συζητάμε για την πολυεπίπεδη διακυβέρνηση, με στόχο το Φθινόπωρο να έχουμε καταλήξει. Μπορεί εσείς να μην το κάνατε σε 4,5 χρόνια, εμείς το κάνουμε σε λίγους μήνες.

Και ξεκαθαρίζω για ακόμη μία φορά:  Για εμάς, η παραχώρηση επιπλέον αρμοδιοτήτων στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, χωρίς την μεταφορά των ανάλογων πόρων, είναι «δώρον άδωρον», όπως είπε και η κυρία Ευθυμίου νωρίτερα από την ΝΔ.

 Άρα:  Η μεταφορά αρμοδιοτήτων πηγαίνει χέρι-χέρι με τη μεταφορά πόρων. 

Έτσι θα μπει τέλος στο στρεβλό καθεστώς της επικάλυψης αρμοδιοτήτων, το οποίο, δυστυχώς, έχει διαμορφωθεί εδώ και δεκαετίες.

Ένα καθεστώς που διαιωνίζει τον τραγέλαφο των «ανευθυνοϋπεύθυνων».  

Που εμποδίζει τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών σε κρίσιμους τομείς, όπως είναι η Υγεία και η Παιδεία.  

Που ταλανίζει τους πολίτες και τα μέλη των τοπικών κοινωνιών και, σε πολλές περιπτώσεις, τους αφήνει απροστάτευτους ακόμη και απέναντι στα σοβαρά προβλήματα που προκαλούνται από επικίνδυνα καιρικά και φυσικά φαινόμενα.

Δεν είναι δυνατόν — και ελπίζω ότι συμφωνούμε όλοι σε αυτό — να συζητάμε εν έτει 2021 για το ποιος έχει, λόγου χάριν, την αρμοδιότητα για το κλάδεμα των δέντρων.

Εμείς, λοιπόν, είμαστε αποφασισμένοι να τα ξεκαθαρίσουμε όλα αυτά τα ζητήματα.

Και αυτό κάνουμε ήδη.

Η σημερινή Κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι παρά τις κρίσεις, συνεχίζει τις μεταρρυθμίσεις.

Αποτελεί στρατηγική επιλογή μας, συνολικά της κυβέρνησης, και ειδικότερα του υπουργείου Εσωτερικών, να προσφέρουμε στην Τοπική Αυτοδιοίκηση όλα τα απαιτούμενα αναπτυξιακά, θεσμικά και χρηματοδοτικά κίνητρα που θα της επιτρέψουν να αναβαθμίσει και να εκσυγχρονίσει τη λειτουργία της, με στόχο πάντοτε να κάνουμε τη ζωή των πολιτών καλύτερη.

Εμείς, η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, έχουμε αποδείξει ότι έχουμε και τη βούληση και τη δυνατότητα να υλοποιήσουμε καινοτόμες πολιτικές.  Παρά τις κρίσεις και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε, έχουμε αποδείξει ότι είμαστε σταθερά προσανατολισμένοι στην αρχή «Πρώτα ο πολίτης».

Όπως έχει δηλώσει πολλές φορές ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, η στρατηγική κατεύθυνσή μας είναι σαφής και ξεκάθαρη:  Θέλουμε ένα Δημόσιο που θα παρέχει αξιόπιστες, γρήγορες, διαφανείς και φιλικές υπηρεσίες στους πολίτες.  Και θέλουμε μια Αυτοδιοίκηση, που δεν θα είναι ο «φτωχός συγγενής» του κράτους, ή ένα απλό «παρακολούθημα» της κεντρικής διοίκησης, αλλά θα διαθέτει το κύρος, τους αναγκαίους πόρους και την απαιτούμενη ευελιξία, έτσι ώστε να γίνει η ζωή όλων των Ελλήνων καλύτερη, σε όποια γωνιά της Πατρίδας μας  ζουν.

Όραμά μας είναι μια σύγχρονη Τοπική Αυτοδιοίκηση που θα λειτουργεί ως ισχυρός πυλώνας ανάπτυξης και κοινωνικής συνοχής. 

Μια Αυτοδιοίκηση που, μέσα από τη σχέση εμπιστοσύνης και συνεργασίας με την κεντρική κυβέρνηση, θα προσφέρει στους πολίτες ποιοτικές υπηρεσίες.

Πάνω σε αυτούς τους άξονες έχουμε οικοδομήσει τον νέο εκλογικό νόμο για τους ΟΤΑ. 

Ενισχύουμε την κυβερνησιμότητα γιατί έτσι θα ενισχυθούν η αποτελεσματικότητα και η ταχύτητα ανταπόκρισης στις απαιτήσεις των πολιτών.

Αλλάζουμε τον χάρτη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, γιατί θέλουμε να αλλάξουμε προς το καλύτερο την πατρίδα μας. 

Αγωνιζόμαστε ώστε τα οφέλη της οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης να επιμεριστούν δίκαια σε όλους τους πολίτες, σε κάθε γωνιά της χώρας, χωρίς αποκλεισμούς και διακρίσεις.

Η ψήφιση του νομοσχεδίου για την εκλογή Δημοτικών και Περιφερειακών Αρχών αποτελεί άλλο ένα γενναίο και ουσιαστικό βήμα για να θέσουμε σε νέες βάσεις την τόσο κρίσιμη σχέση του Κράτους με τους πολίτες. 

Μια σχέση που πρέπει να βασίζεται στη συνεργασία και όχι στην αντιπαλότητα, στην εμπιστοσύνη και όχι στη δυσπιστία, στη διαφάνεια και όχι στις «υπόγειες» συναλλαγές, στο αμοιβαίο συμφέρον και όχι στις διάφορες κοντόφθαλμες και «περιχαρακωμένες» σκοπιμότητες.

Το όραμά μας για την Τοπική Αυτοδιοίκηση — για τις ξεχωριστές, κατά τόπους «Ελλάδες» στις οποίες ζει ο καθένας από εμάς — δείχνει τον δρόμο που οδηγεί στο όραμα της «μεγάλης Ελλάδας» στην οποία ζούμε όλοι. 

Και στην Ελλάδα αυτή, την Πατρίδα που αξίζει να ζούμε, τον πρώτο λόγο έχουν η ασφάλεια, η ευημερία και η προκοπή του πολίτη, όλων των Ελληνίδων και Ελλήνων, τόσο σε τοπικό όσο και σε εθνικό επίπεδο.

Και κλείνω, κύριε Πρόεδρε, με μία αναφορά, με αφορμή ένα λογοπαίγνιο που έγινε το πρωί, για τις πέτρες και τα βαρίδια. Η αλήθεια είναι ότι σηκώσαμε μεγάλες πέτρες. Και δεν βουλιάξαμε. Πριν από 15 μήνες στις Καστανιές στον Έβρο. Και για 15 μήνες στην πανδημία. Γιατί η Κυβέρνηση ποτέ δεν κρύφτηκε και αυτό το αναγνωρίζουν οι πολίτες και την περιβάλλουν με εμπιστοσύνη, όπως δείχνουν όλες οι δημοσκοπήσεις. Όπως και η χθεσινή που δημοσιεύθηκε. Ποτέ στα χρονικά δεν υπήρχε στο μέσο της θητείας μιας Κυβέρνησης τόσο απόλυτη εμπιστοσύνη από τους πολίτες ότι είμαστε στη σωστή κατεύθυνση. Επομένως, πιστώνουν στην Κυβέρνηση αυτή τη διαδρομή και τη βλέπουν ως άγκυρα σταθερότητας και ασφάλειας, όχι ως βαρίδι. Και βλέπουν τον Πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, ως τον καπετάνιο που οδηγεί το καράβι της χώρας μπροστά.

Σας ευχαριστώ ».