Συνέντευξη Υπουργού στην εφημερίδα «Τύπος της Κυριακής»
PDF | DOC I
Συνέντευξη στην εφημερίδα «Τύπος της Κυριακής» και στους δημοσιογράφους Δ. Κοτταρίδη και Δ. Γκάτσιο
Η Τρόικα δεν έχει απαντήσει ακόμα στο βασικό ελληνικό αίτημα να συνυπολογιστούν στις απολύσεις οι συμβασιούχοι, που παραμένουν στις θέσεις τους με προσωρινές διαταγές και οι υποθέσεις τους θα εκδικαστούν το προσεχές διάστημα. Από τις επαφές σας με το Μηχανισμό Στήριξης, θεωρείτε πως το αίτημα αυτό θα γίνει τελικά αποδεκτό;
Η Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, όπως έγινε γνωστό, ζήτησε προ ημερών να διενεργηθεί προκαταρκτική έρευνα για να διαπιστωθεί εάν στοιχειοθετούνται αδικήματα σχετικά με την έκδοση προσωρινών διαταγών προς συμβασιούχους, που πετυχαίνουν έτσι τη μονιμοποίησή τους. Το μείζον δεν είναι η προσμέτρηση ή μη των όποιων απολύσεων σε ένα συνολικό στόχο. Το μείζον είναι, σε συνδυασμό με τη βελτίωση του μηχανισμού ελέγχου των πειθαρχικών παραπτωμάτων, με την επιτάχυνση της έρευνας για τυχόν πλαστά πιστοποιητικά και με μια σειρά ακόμα από ανάλογες ενέργειες να στείλουμε προς όλες τις κατευθύνσεις ένα ξεκάθαρο μήνυμα ότι η εποχή της ατιμωρησίας στο Δημόσιο πέρασε ανεπιστρεπτί.
Στο πρόγραμμα διαθεσιμότητας-κινητικότητας, που πήρε παράταση για τους πρώτους μήνες του 2014, ποιες κατηγορίες υπαλλήλων θα αποτελέσουν δεξαμενές του;
Θέλω καταρχάς να θυμίσω ότι η χώρα μας είχε αναλάβει τη δέσμευση να έχει εντάξει 12.500 δημοσίους υπαλλήλους σε διαθεσιμότητα το αργότερο μέχρι το τέλος Ιουνίου 2012. Στις αρχές Ιουλίου είχε εντάξει μηδέν. Με συστηματική προσπάθεια και μέσα σε ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα καταφέραμε να βάλουμε μπροστά το πρόγραμμα κινητικότητας και να μετακινηθούν σε αυτό 12.500 υπάλληλοι. Ήδη πολλοί εξ αυτών, όπως για παράδειγμα οι πρώην δημοτικοί αστυνομικοί, τοποθετούνται σε νέες θέσεις στο Δημόσιο, όπου θα μπορούν να προσφέρουν περισσότερα και να αποδώσουν καλύτερα. Για τη δεύτερη φάση του προγράμματος κινητικότητας, έχουν σχεδιαστεί από τα αρμόδια υπουργεία Υγείας και Εσωτερικών και θα υλοποιηθούν δύο σημαντικές παρεμβάσεις, στον ΕΟΠΠΥΥ και στους δήμους αντίστοιχα. Ο ΕΟΠΠΥΥ θα μετατραπεί αποκλειστικά σε αγοραστή υπηρεσιών υγείας και θα υιοθετήσει ένα πιο σύγχρονο μοντέλο λειτουργίας, ενώ στους δήμους θα εντοπιστούν πλεονάζουσες, αλλά και κενές θέσεις και θα γίνει μια πιο ορθολογική κατανομή του προσωπικού μέσα και από τη εθελοντική διαδημοτική κινητικότητα που αποτέλεσε και πρόταση της ΚΕΔΕ.
Ποια θα είναι τα δώδεκα ΝΠΙΔ και ΝΠΔΔ που έχετε προαναγγείλει ότι θα κλείσουν;
Σύντομα θα φέρουμε σχετική νομοθετική ρύθμιση στη Βουλή, η οποία πρώτα φυσικά θα περάσει από δημόσια διαβούλευση και θα μπορέσετε να δείτε αναλυτικά τον σχεδιασμό. Φυσικά και δεν πρόκειται να έχουμε κανένα «ξαφνικό θάνατο», όπως άστοχα έχει γραφτεί, αλλά για οργανισμούς που έχουν αξιολογηθεί και κριθεί ότι δεν επιτελούν πλέον ουσιαστική αποστολή, ιδίως δε μέσα στα σφιχτά δημοσιονομικά δεδομένα της περιόδου που διανύουμε.
Έχετε παραδεχθεί ότι οι απολύσεις δεν έχουν ούτε δημοσιονομικό όφελος ούτε μεταρρυθμιστική δυναμική. Ποιες μεταρρυθμίσεις σκοπεύετε να κάνετε για τη βελτίωση της λειτουργίας της δημόσιας διοίκησης;
Πράγματι, δεν προκύπτει δημοσιονομικό όφελος από τις απολύσεις δημοσίων υπαλλήλων. Δεν είναι αυτός, εξάλλου ο στόχος. Η συμφωνημένη μείωση του αριθμού των δημοσίων υπαλλήλων κατά 150.000 την πενταετία 2011 – 2015 επιτυγχάνεται μέσω της εφαρμογής του κανόνα 1:5, δηλαδή μία πρόσληψη για κάθε πέντε αποχωρήσεις (συνταξιοδοτήσεις και παραιτήσεις). Παράλληλα, την περίοδο 2013-2014 εφαρμόζεται ο κανόνας 1:1, δηλαδή μία πρόσληψη για κάθε μία αναγκαστική αποχώρηση. Οι συνολικά 15.000 αναγκαστικές αποχωρήσεις, επομένως, αφορούν αποκλειστικά και μόνο στην ανανέωση του ανθρώπινου δυναμικού στο Δημόσιο. Το σχέδιό μας για τη λειτουργική αναδιάρθρωση του Δημοσίου μπαίνει άμεσα σε εφαρμογή και κινείται σε τρεις κεντρικούς άξονες: Εξορθολογισμός των δομών της κεντρικής διοίκησης με έμφαση στην οριστικοποίηση των νέων και πολύ πιο συμπαγών οργανογραμμάτων. Δραστική απλοποίηση διαδικασιών για τη μείωση διοικητικών βαρών για τον πολίτη και τον επιχειρηματία. Καινοτόμος στρατηγική διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού που θα δίνει πραγματικές ευκαιρίες γρήγορης ανέλιξης στους άξιους και εργατικούς δημοσίους υπαλλήλους. Έτσι θα πετύχουμε τον στόχο μας, που δεν είναι άλλος από μια δημόσια διοίκηση στην υπηρεσία όλων των Ελλήνων και που θα λειτουργεί σε ένα πλαίσιο αξιοκρατίας, διαφάνειας και αποτελεσματικότητας.
Ποιες θα είναι οι βασικές αρχές του νομοσχεδίου για το νέο σύστημα επιλογής προϊσταμένων;
Έχουμε ήδη ξεκινήσει μια συζήτηση γύρω από τον τρόπο προαγωγής των διευθυντικών στελεχών διότι στην πραγματικότητα, έτσι όπως εφαρμοζόταν μέχρι στιγμής η διαδικασία προαγωγής στο Δημόσιο για τις διευθυντικές θέσεις, πρώτο ρόλο έπαιζε μια τυπική διαδικασία μοριοδότησης η οποία προέτασσε την αντικειμενικότητα και όχι την αξιοκρατία. Αυτό που σκοπεύουμε να κάνουμε είναι να κρατήσουμε τα καλά στοιχεία από το νόμο Ραγκούση, ο οποίος βέβαια δεν εφαρμόστηκε ποτέ στην πράξη και να προχωρήσουμε σε μια αναθεώρηση ουσιαστική του τρόπου επιλογής γενικών διευθυντών, διευθυντών και τμηματαρχών. Αυτό θα γίνει μέσα σε έναν ευρύ διάλογο και σε συζήτηση με την ΑΔΕΔΥ. Πραγματικά νομίζω ότι είναι χρέος μας να μπορούμε να εξασφαλίζουμε αφενός απόλυτη αμεροληψία στις επιλογές των εθνικών στελεχών, αλλά από την άλλη να έχουμε και ανθρώπους οι οποίοι πραγματικά να μπορούν να επιτελούν τις αποστολές για τις οποίες τους χρειαζόμαστε. Έχουμε πολλούς άξιους ανθρώπους στη Δημόσια Διοίκηση, πολλούς νέους ανθρώπους οι οποίοι θα πρέπει να ξεφύγουν από την παραδοσιακή έννοια της επετηρίδας ή την παραδοσιακή έννοια της μοριοδότησης, η οποία τελικά πολύ συχνά τους κρατάει δέσμιους.
Κύριε υπουργέ ξέρετε ότι υπάρχει θέμα ρευστότητας στην αγορά. Και το ερώτημα δεν πρέπει ορισμένες τουλάχιστον μικρομεσαίες επιχειρήσεις να αδειοδοτούνται με διαφορετικό τρόπο απ’ ότι σήμερα;
Εμείς δρομολογούμε ήδη μέσα από μια κοινή υπουργική απόφαση η οποία έχει ξεκινήσει από το δικό μας υπουργείο μια διαφορετική διαδικασία αδειοδότησης μιας κατηγορίας μικρών επιχειρήσεων χαμηλής όχλησης. Για τις επιχειρήσεις αυτές θα αρκεί μια υπεύθυνη δήλωση έναρξης δραστηριότητας στο δήμο προκειμένου οι επιχειρήσεις αυτές να αποκτήσουν άδεια λειτουργίας. Στη συνέχεια ο δήμος θα έχει την υποχρέωση σε ένα 20% αυτών των επιχειρήσεων να ελέγχει ότι η επιχείρηση αυτή είναι σύννομη. Αντιστρέφουμε δηλαδή τη διαδικασία της αδειοδότησης, θεωρούμε ότι μία δήλωση του επιχειρηματία αρκεί για να ξεκινήσει αυτή τη δραστηριότητα και στη συνέχεια θα πρέπει ο δήμος ή οι άλλες αρμόδιες αρχές να ελέγξουν τη νομιμότητα της επιχείρησης. Σε πρώτη φάση αυτή η διαφορετική διαδικασία αδειοδότησης θα ξεκινήσει με επιχειρήσεις χαμηλής όχλησης, όπως π.χ. καταστήματα τροφών, παντοπωλεία, ποτών, κομμωτήρια, αθλητικές σχολές κ.λπ. Θεωρούμε όμως ότι είναι μια πολύ σημαντική κατάκτηση να μπορούμε επιτέλους να θεωρούμε a priori τον επιχειρηματία όχι ένοχο, όχι ύποπτο, αλλά να τον εμπιστευόμαστε και να τον ελέγχουμε δειγματοληπτικά στη συνέχεια.
Έχετε πει ότι θα ανοίξετε το διάλογο για την κατάργηση επικύρωσης κάποιων διοικητικών εγγράφων. Ποιο είναι το σχέδιο;
Πρέπει να σας πω ότι έμεινα άφωνος όταν οι υπηρεσίες μας με ενημέρωσαν ότι στη χώρα μας γίνονται περίπου 30 εκατομμύρια επικυρώσεις αντιγράφων.
Απίστευτο νούμερο…
Όντως το νούμερο είναι απίστευτο και η δική μας πρόταση είναι να καταργηθεί αυτή η διαδικασία και ο πολίτης να προσκομίζει απλά ένα ευανάγνωστο φωτοαντίγραφο, χωρίς να περνάει μέσα από μια τυπική διαδικασία επικύρωσης η οποία στην ουσία δεν προσφέρει τίποτα. Χάνει χρόνο ο πολίτης, χάνουν χρόνο οι υπηρεσίες-ενδεικτικά αναφέρω ότι μόνο στα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών γίνονται περί τα δέκα εκατομμύρια επικυρώσεις. Αν σκεφτείτε ότι κάθε μία από αυτές τις επικυρώσεις στα ΚΕΠ κρατάει περί τα τρία λεπτά, συν την ταλαιπωρία που πρέπει να υποστεί ο πολίτης να πάει στα ΚΕΠ να επικυρώσει για το τυπικό της υπόθεσης ένα αντίγραφο, καταλαβαίνετε ότι αυτή είναι μια πρωτοβουλία-εφόσον τελικά τελεσφορήσει και αυτή θα είναι η δική μας εισήγηση – θα απαλλάξει τον πολίτη αλλά και τη δημόσια διοίκηση από ένα πολύ σημαντικό γραφειοκρατικό βάρος, το οποίο επί της ουσίας δεν προσφέρει τελικά τίποτα.
Χαρτογραφείστε μας σε ποια φάση βρίσκονται οι υποθέσεις πειθαρχικών παραπτωμάτων δημοσίων υπαλλήλων. Πόσοι επίορκοι θα απολυθούν τον Δεκέμβριο και με τι ρυθμούς κινούνται τα πειθαρχικά συμβούλια;
Υπάρχει ουσιαστική επιτάχυνση της απονομής πειθαρχικής δικαιοσύνης, με συγκεκριμένες πρωτοβουλίες που έχουμε αναλάβει τους τελευταίους μήνες. Οι υπάλληλοι του Δημοσίου που τελούν υπό πειθαρχικό έλεγχο ανέρχονται συνολικά σε 2.196. Από αυτούς οι 960 έχουν προσωρινά απομακρυνθεί διοικητικά, καθώς η φύση των παραπτωμάτων τους εμπίπτει στο καθεστώς αυτοδίκαιης αργίας. Χαρακτηριστικά σας αναφέρω ότι από τον Ιούλιο ως και το Νοέμβριο του 2013 τετραπλασιάστηκε ο αριθμός των πειθαρχικών αποφάσεων που εκδόθηκαν, ενώ αντίστοιχη αύξηση υπάρχει και στις περιπτώσεις όπου επιβλήθηκε η ποινή της οριστικής παύσης. Επιτέλους το θέμα των πειθαρχικά ελεγχόμενων δημοσίων υπαλλήλων προχωρά και στο ζήτημα αυτό θα συνεχίσω να είμαι εξαιρετικά αυστηρός.
Ποιες είναι οι προτεραιότητές σας στον τομέα της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, που, ορισμένοι θεωρούν, πως πήγε πίσω, καθώς ο περισσότερος χρόνος από τον Ιούλιο και μετά καταναλώθηκε στα προαπαιτούμενα του Μνημονίου για τις απολύσεις και την κινητικότητα;
Βασικός στόχος του υπουργείου αποτελεί η ολοκλήρωση της στρατηγικής για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση με στόχο: την προσφορά ολοκληρωμένων ηλεκτρονικών υπηρεσιών προς τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, τη μείωση διοικητικού βάρους και τη διαφάνεια στο Δημόσιο. Η στρατηγική περιλαμβάνει δράσεις όπως το Ενιαίο Σύστημα Εξυπηρέτησης Πολιτών, το Ενιαίο Σύστημα Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού, συμμετοχή των Μητρώον Φορέων και δράσεων άλλων Υπουργείων (δημογραφικά, φορολογικά, οικονομικά, ασφαλιστικά, κ.λπ.). Αναγκαίες προϋποθέσεις για την εκτέλεση της εν λόγο στρατηγικής αποτελούν: η αναθεώρηση του σχετικού θεσμικού πλαισίου και η προετοιμασία νέας Προγραμματικής Συμφωνίας 2014 – 2020 χρηματοδότησης (ΕΣΠΑ) και αναθεώρηση δομών και διαδικασιών για την ταχύτερη απορρόφηση κονδυλίων
Υπάρχουν βουλευτές μέσα στη ΝΔ που δυσφορούν για τη στήριξη που παρέχει το κόμμα στο ΠΑΣΟΚ και στον Ευάγγελο Βενιζέλο για ζητήματα του παρελθόντος. Και στην κοινωνία υπάρχει μια ανάλογη αίσθηση. Τι λέτε;
Οι κυβερνήσεις δεν πέφτουν από τον ουρανό, τις ψηφίζει ο λαός και τις στηρίζει με την πλειοψηφία της η Βουλή. Το μοντέλο των κυβερνήσεων συνεργασίας έχει εφαρμοστεί σε πολλές χώρες στο εξωτερικό, εδώ και πολλές δεκαετίες. Στην Ελλάδα δοκιμάζεται για πρώτη φορά πραγματικά και είναι λογικό και αναμενόμενο να προκαλεί τριγμούς. Η γρήγορη και ασφαλής έξοδος από την κρίση είναι απόλυτη προτεραιότητα της κυβέρνησης. Όταν πιλοτάρεις ένα αεροπλάνο που κινδυνεύει να πέσει, πρώτα φροντίζεις να το προσγειώσεις με ασφάλεια κι έπειτα να αναζητήσεις τα αίτια για τη βλάβη που υπέστη.
Πιστεύετε πως η κυβέρνηση είναι ισχυρή;
Η χώρα πάνω απ’ όλα χρειάζεται σταθερότητα. Οι πολίτες δεν θέλουν εκλογές. Η οικονομία δεν αντέχει την πολιτική αβεβαιότητα, ειδικά τη στιγμή που πάει να ορθοποδήσει. Παρά τα όσα λέει διαρκώς ο κ. Τσίπρας, η κυβέρνηση θα εξαντλήσει την τετραετία για την οποία την έχει εκλέξει ο ελληνικός λαός. Εξάλλου οι μέχρι σήμερα επαναλαμβανόμενες προβλέψεις του για κατάρρευση της κυβέρνησης έχουν διαψευσθεί παταγωδώς.
Το πρώτο κρίσιμο τεστ για την κυβέρνηση, αν δεν αλλάξει κάτι, είναι οι ευρωεκλογές και οι εκλογές για την τοπική αυτοδιοίκηση. Σε περίπτωση που η ΝΔ δεν πάει καλά, έρθει δεύτερο κόμμα, τότε αυτόματα δεν τίθεται πολιτικό ζήτημα;
Το μοναδικό και πράγματι κρίσιμο τεστ για την κυβέρνηση είναι η χώρα να πατήσει στα πόδια της, να δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας, να πετύχει θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης και να αποδεσμευθεί από την τρόικα και τα μνημόνια. Αυτό είναι το στοίχημα και εκεί θα κριθεί η αξιοπιστία και η αποτελεσματικότητα της κυβέρνησής μας.
Προσωπικά, πολιτικά πιστεύετε πως σας βλάπτει το χαρτοφυλάκιο που έχετε αναλάβει, εννοώ οι απολύσεις και η κινητικότητα;
Ένα μικρό μόνο τμήμα του χαρτοφυλακίου του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης αφορά στην κινητικότητα και στις απολύσεις. Η δική μας αποστολή είναι πολύ ευρύτερη: Να αξιολογήσουμε όλες τις δομές του Δημοσίου, με έμφαση στα υπουργεία ώστε να επαναπροσδιορίσουμε το ρόλο του κράτους, στις νέες του διαστάσεις. Να επαναξιολογήσουμε το προϊόν που θα παράγει κάθε δημόσια διαδικασία και να φροντίσουμε αυτή να πραγματοποιείται με τον απλούστερο δυνατό τρόπο, με τη χρήση του απαραίτητου ανθρωπινού δυναμικού, χωρίς σπατάλες και με τη χρησιμοποίηση βέλτιστων πρακτικών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Να αποκτήσουμε ως Ελληνικό κράτος για πρώτη φόρα μία σύγχρονη στρατηγική διαχείρισης των ανθρωπίνων πόρων που διαθέτουμε. Αυτά είναι τα κρίσιμα αντικείμενα του χαρτοφυλακίου μου και σε αυτά σκοπεύω να αφοσιωθώ με ακόμα μεγαλύτερη επιμονή στο εξής.