Συνέντευξη Υπουργού στην εφημερίδα "Πατρίς"
PDF| DOC | Συνέντευξη Υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Κυριάκου Μητσοτάκη, στην εφημερίδα «Πατρίς Πύργου» και στο δημοσιογράφο Ζαχαρία Μαντά
Θα ήθελα, κύριε υπουργέ, να ξεκινήσω από τα πολιτικά και στη συνέχεια να περάσουμε στα θέματα της αρμοδιότητάς σας. Η τρόικα επέστρεψε και όπως φαίνεται έχουμε ανοικτά θέματα. Στη Γερμανία αναφέρουν ότι η Ελλάδα θα αναγκαστεί να προχωρήσει σε νέο δανεισμό και με νέο μνημόνιο. Τελικά τι απ’ όλα θα συμβεί;
Μπροστά μας είναι οι ευρωεκλογές και οι αυτοδιοικητικές. Ποιο θα είναι το καθοριστικό κριτήριο εκείνο από το οποίο θα κριθεί αν θα πάμε και σε βουλευτικές; Αναφέρομαι σαφώς στο εκλογικό αποτέλεσμα.
Ξεκαθαρίζω από την αρχή ότι εθνικές εκλογές θα γίνουν το 2016 όταν λήξει η συνταγματική θητεία της κυβέρνησης. Οι εκλογές για το ευρωπαϊκό κοινοβούλιο γίνονται σταθερά κάθε πέντε χρόνια και δεν εκλέγουν κυβερνήσεις. Οι δημοτικές εκλογές το ίδιο. Μόνο για τις εθνικές εκλογές συζητάμε για πρόωρη διεξαγωγή τους από την επόμενη ημέρα της διεξαγωγής τους! Αυτό πρέπει επιτέλους να σταματήσει και η χώρα να αποκτήσει σταθερούς εκλογικούς κύκλους, όπως επιτάσσει το Σύνταγμα. Συν τοις άλλοις, η προσφυγή στις κάλπες εν μέσω κρίσιμων διαπραγματεύσεων για το μέλλον του τόπου θα ήταν μεγάλο σφάλμα.
Πώς κρίνετε την αλλαγή στο ευρωψηφοδέλτιο με σταυρό προτίμησης και μάλιστα στο παρά πέντε των εκλογών;
Είναι μια σημαντική τομή που δίνει τη δυνατότητα στους πολίτες να επιλέξουν οι ίδιοι τους εκπροσώπους τους στην Ευρωβουλή, σε μία κρίσιμη περίοδο για το μέλλον της Ευρώπης. Είναι ταυτόχρονα μια απάντηση σε όσους θεωρούν ότι οι Ευρωπαϊκές αποφάσεις στερούνται επαρκούς δημοκρατικής νομιμοποίησης. Πιστεύω με αυτό τον τρόπο θα αυξηθεί το ενδιαφέρον των πολιτών για μια εκλογική διαδικασία που πολλοί θεωρούσαν ότι δεν τους αφορούσε άμεσα.
Μήπως είναι τώρα η ευκαιρία να προωθηθούν και άλλες θεσμικές αλλαγές και ποιες;
Έχω υποβάλει εγγράφως και δημοσίως εδώ και αρκετά χρόνια συγκεκριμένες προτάσεις για αποφασιστικές τομές στο πολιτικό μας σύστημα, με αυτές που εξαρτιόταν αποκλειστικά από εμένα να τις έχω κάνει πράξη. Χαρακτηριστικά αναφέρω τη μείωση του αριθμού των βουλευτών από 300 σε 200, την κατάργηση του επιδόματος για συμμετοχή των βουλευτών σε Επιτροπές της Βουλής, την κατάργηση στην πράξη της βουλευτικής ασυλίας και τη διαχρονική ανάρτηση του «πόθεν έσχες» των βουλευτών στο διαδίκτυο. Θεωρώ ότι οι συνθήκες πλέον είναι ώριμες ώστε πολλές από αυτές τις αλλαγές να γίνουν πράξη. Αλλά δεν αρκεί μόνο αυτό. Επιβάλλεται να ανοίξει το συντομότερο δυνατόν η συζήτηση για την αναθεώρηση του Συντάγματος ώστε να δρομολογηθούν αυτονόητες αλλαγές όπως η τροποποίηση του άρθρου 86 περί ευθύνης υπουργών, κάτι για το οποίο είχα αναλάβει πρωτοβουλία το 2006. Και επειδή οι μεγάλες θεσμικές αλλαγές απαιτούν και ευρύτερες συναινέσεις, η συζήτηση για την αναθεώρηση είναι μια ευκαιρία να βρεθούν κοινοί τόποι και να ξεφύγουμε, έστω και μερικώς, από το κλίμα της πόλωσης που δυναμιτίζει κάθε προσπάθεια για συντεταγμένο και οργανωμένο διάλογο.
Να περάσουμε τώρα στα θέματα του υπουργείου που έχετε την πολιτική ευθύνη. Έχετε παραδεχθεί ότι οι απολύσεις δεν έχουν ούτε δημοσιονομικό όφελος. Γιατί τότε πρέπει να προχωρήσετε και ποιο φαντάζεστε ότι θα είναι το μέλλον αυτών των ανθρώπων που θα χάσουν τη δουλειά τους; Υπολογίστε ότι ήδη αγγίζουμε το 1,5 εκατ. ανέργους.
Κατ’ αρχήν, για να βάλουμε τα πράγματα στη θέση τους, οι απολύσεις που θα γίνουν αφορούν μόνο στο 2% των δημοσίων υπαλλήλων. Θυμίζω ότι η συμφωνία που έχει κάνει η ελληνική κυβέρνηση με τους πιστωτές της χώρας μας, από το 2012, προβλέπει την υποχρεωτική αποχώρηση 15.000 υπαλλήλων, τη διετία 2013 – 2014, μέσα από συγκεκριμένες διαδικασίες για να είμαστε όχι μόνο δίκαιοι, αλλά και σύννομοι. Οι διαδικασίες αυτές περιλαμβάνουν θέσπιση κριτηρίων, ολοκλήρωση αξιολογήσεων και επικύρωση από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Μεταρρύθμισης. Από εκεί και πέρα σίγουρα η μεταρρυθμιστική μας ατζέντα δεν εξαντλείται στις απολύσεις και στην κινητικότητα που είναι συνδεδεμένη με τις αποχωρήσεις. Αυτό θα γίνει εφικτό με ένα ξεκάθαρο σχέδιο παρεμβάσεων στη δημόσια διοίκηση, που ήδη δρομολογούμε και το οποίο υπερβαίνει τους μνημονιακούς στόχους τους οποίους σε κάθε περίπτωση εκπληρώνουμε.
Δηλαδή μου λέτε ότι η μεταρρύθμιση του Δημοσίου όπως έχει συμφωνηθεί με τους δανειστές δεν αφορά μόνο την κινητικότητα και τις απολύσεις δημοσίων υπαλλήλων;
Προφανώς και όχι. Το Δημόσιο χρειάζεται παρεμβάσεις σε πολλά επίπεδα που θα υπηρετούν όμως δύο κεντρικούς στόχους. Την απλοποίηση των δομών και των διαδικασιών, αλλά και την καλύτερη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού των δημοσίων υπαλλήλων. Και αυτό απαιτεί πολλές παρεμβάσεις σε πολλαπλά επίπεδα. Σας δίνω μόνο τρία παραδείγματα. Χρειαζόμαστε μια νέα αδιάβλητη διαδικασία επιλογής γενικών διευθυντών που δεν θα περιορίζεται απλά στην τυπική αξιολόγηση συσσωρευμένων προσόντων και εμπειρίας, αλλά θα δίνει και την δυνατότητα σε πιο νέους άξιους υπαλλήλους να διεκδικήσουν αυτές τις θέσεις. Είναι απαραίτητο να προχωρήσουμε άμεσα στην ολοκλήρωση των νέων Προεδρικών Διαταγμάτων που θα απλοποιούν τους οργανισμούς των υπουργείων. Πρέπει να ολοκληρώσουμε την αποτίμηση των πολλαπλών διοικητικών βαρών για τις επιχειρήσεις ώστε στοχευμένα να περιορίσουμε τη γραφειοκρατία που τις ταλανίζει, κάτι που ήδη προχωράει. Και βέβαια, καμία μεταρρυθμιστική προσπάθεια δεν μπορεί να είναι μακροπρόθεσμα βιώσιμη αν δεν αντανακλά ένα θεμελιώδη πυρήνα αξιών και αρχών που για εμάς είναι η αξιοκρατία, η λογοδοσία και η αποτελεσματικότητα.
Θα μου επιτρέψετε, όμως, να σας πω ότι σε αρκετές περιπτώσεις προχωράτε σε καταργήσεις δομών, όπως έγινε με τον Τομέα Αποκατάστασης Σεισμοπλήκτων της Ηλείας, δημιουργώντας επιχειρησιακά προβλήματα όπως συνέβη στην Κεφαλονιά όπου οι μηχανικοί ήταν σε διαθεσιμότητα και δεν μπορούσαν να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους…
Δεν θα συμφωνήσω μαζί σας, κύριε Μαντά. Το αντίθετο συμβαίνει. Και θα σας εξηγήσω τι εννοώ. Αρχικά σας λέω ότι στην Κεφαλονιά δεν υπήρχε Τομέας Αποκατάστασης Σεισμοπλήκτων (ΤΑΣ). Θα έπρεπε κατά συνέπεια η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων, η κεντρική κυβέρνηση δηλαδή, να μεταφέρει μηχανικούς από τα ΤΑΣ της Μεσσηνίας, της Ηλείας, της Αχαΐας ή της Λευκάδας. Τι γίνεται σήμερα; Η αρμοδιότητα μεταφέρθηκε στο γενικό γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης Πελοποννήσου – Δυτικής Ελλάδας και Ιονίου, ο οποίος έχει τη δυνατότητα να ενεργοποιεί άμεσα πλέον το σύνολο των δυνάμεων αυτών (150 άτομα), όπου υπάρχει ανάγκη – στην προκειμένη περίπτωση στην Κεφαλονιά. Δημιουργήσαμε δηλαδή ένα μόνιμο μηχανισμό πρόληψης και αποκατάστασης φυσικών καταστροφών και υλοποίησης δράσεων στον τομέα της Πολιτικής Προστασίας. Αυτό, λοιπόν, είναι ένα θετικό παράδειγμα κινητικότητας. Γιατί; Διότι δημιουργήσαμε μια λειτουργική δομή, πιο άμεση και πιο αποτελεσματική.
Πιστεύετε με την εικόνα που έχετε σχηματίσει ότι υπάρχουν περιθώρια να στενέψουμε ακόμη τα όρια του κράτους; Σε ποιους τομείς εκτιμάτε ότι μπορεί να συμβεί αυτό; Και πώς μπορεί πρακτικά να υλοποιηθεί ένας τέτοιος σχεδιασμός;
Το μέχρι σήμερα μοντέλο ανάπτυξης που υπήρχε στην Ελλάδα χρεοκόπησε και μαζί του χρεοκόπησε και η χώρα. Το ζητούμενο πλέον είναι να κτίζουμε, με πρόγραμμα και σχέδιο. Πιστεύω ότι δυο είναι εκείνοι οι βασικοί πυλώνες πάνω στους οποίους πρέπει να οικοδομήσουμε για να δημιουργήσουμε ένα άλλο μοντέλο ανάπτυξης. Ο ένας είναι η δημιουργία μιας ανταγωνιστικής οικονομίας και ο δεύτερος η δημιουργία ενός αποτελεσματικού κράτους. Αυτό κάνουμε για το δημόσιο στο υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης. Κοιτάμε τις δομές, τις διαδικασίες και το ανθρώπινο δυναμικό, έτσι ώστε να φτιάξουμε ένα δημόσιο που να προσφέρει υπηρεσίες υψηλής ποιότητας στους πολίτες και στις επιχειρήσεις. Ένα δημόσιο φιλικό και αποδοτικό, που να σέβεται τα χρήματα του έλληνα φορολογούμενου.
Να προσθέσω ότι για παράδειγμα μόνο οι επικυρώσεις δημοσίων εγγράφων βαραίνουν απίστευτα σε χρόνο τόσο τον πολίτη, τον επιχειρηματία, όσο και τη δημόσια διοίκηση. Για να κάνει ένας πολίτης την έναρξη μιας επιχείρησης εξακολουθεί να θέλει δεκάδες χαρτιά για να πιστοποιήσει απλά την ύπαρξη του. Τι θα γίνει με όλο αυτό τον βρόγχο;
Με το νομοσχέδιο του υπουργείου μας που προανέφερα, καταργείται η υποχρέωση υποβολής πρωτοτύπων ή επικυρωμένων αντιγράφων από τους ενδιαφερόμενους στο σύνολο των συναλλαγών τους όχι μόνο με τις δημόσιες υπηρεσίες αλλά και με τους φορείς, που άμεσα ή έμμεσα ελέγχονται από το κράτος, όταν πρόκειται για έγγραφα τα οποία έχουν εκδοθεί από τις υπηρεσίες και τους φορείς αυτούς. Ακόμη καταργούμαι από 1η Ιουλίου 2014 την υποχρέωση δημοσίευσης στο ΦΕΚ των τροποποιήσεων καταστατικού και των ετήσιων ισολογισμών Α.Ε. και ΕΠΕ. Με τις ρυθμίσεις αυτές επέρχεται σε μεγάλο βαθμό μείωση των διοικητικών βαρών των πολιτών και των επιχειρήσεων κατά τις συναλλαγές τους με φορείς του Δημοσίου, με άμεση συνέπεια την ταχύτερη και χωρίς κόστος εξυπηρέτησή τους, αλλά και ελάφρυνση του έργου των διοικητικών αρχών.
Νέα εποχή για τα ΚΕΠ
Πριν λίγες ημέρες ανακοινώσατε την προσθήκη νέων υπηρεσιών στα ΚΕΠ. Ποιες είναι αυτές οι υπηρεσίες και τι σχεδιάζετε στο άμεσο μέλλον για την περαιτέρω ενίσχυσή τους;
Η εξυπηρέτηση στα ΚΕΠ γίνεται πλέον πιο γρήγορη και πιο αποτελεσματική. Τα ΚΕΠ ενισχύονται και παρέχουν μια σειρά από υπηρεσίες online, με μία αίτηση, στη στιγμή. Συγκεκριμένα, οι πολίτες μπορούν να λαμβάνουν, απλά και άμεσα: φορολογική ενημερότητα των αρμόδιων ΔΥΟ, ασφαλιστική ενημερότητα και βεβαίωση οικοδομοτεχνικού έργου του ΙΚΑ, πιστοποιητικά δημοτολογίου (βεβαιώσεις οικογενειακής κατάστασης, γέννησης, ιθαγένειας, οικογενειακής κατάστασης ειδικά για τον ΟΓΑ), καθώς και βεβαίωση αποδοχών συντάξεων και εκκαθαριστικό σημείωμα του ΝΑΤ. Μέσα στους επόμενους μήνες οι πολίτες θα μπορούν να εξυπηρετούνται από τα ΚΕΠ και σε σχέση με το κοινωνικό οικιακό τιμολόγιο, το e-παράβολο, καθώς και πιστοποιητικά στρατολογίας. Θέλω να τονίσω ότι το γεγονός πως ο θεσμός των ΚΕΠ είναι ο πλέον καταξιωμένος της δημόσιας διοίκησης στη συνείδηση των πολιτών συνδέεται άρρηκτα με την υψηλή παροχή υπηρεσιών από τους εργαζόμενους στα ΚΕΠ, τους οποίους και μέσω της εφημερίδας σας θέλω να ευχαριστήσω, για την αφοσιωσή τους στη δουλειά την οποία επιτελούν.