ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ

Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025

Συχνές Ερωτήσεις

Σύμφωνα με την παράγραφο 1Γ του άρθρου 8 της ΚΥΑ οδηγιών για την κατάρτιση του Π/Υ 2016 των περιφερειών, το ταμειακό υπόλοιπο προϋπολογισμού έτους 2016 πρέπει να προκύπτει από τη συμφωνία διαθεσίμων – ταμειακού υπολοίπου με ημερομηνία 31.12.2015, η οποία αποτελεί προσαρμογή του υπολοίπου των καταθέσεων σε τράπεζες – όπως αυτό προκύπτει από τα αντίγραφα κίνησης (extrait) των τραπεζικών λογαριασμών – κατά την 31.12.2015, στα βιβλία του φορέα , λαμβάνοντας υπόψη κυρίως τα εξής:
• πληρωτέες επιταγές οι οποίες δεν έχουν εισπραχθεί από τους δικαιούχους τους κατά την ως άνω ημερομηνία (-) (αφαιρείται),
• ποσά από μεταβιβαστικές πληρωμές που έχουν κατατεθεί σε τραπεζικό λογαριασμό του φορέα εντός του έτους 2015 χωρίς αντίστοιχη έκδοση γραμματίου είσπραξης πριν το τέλος της χρήσης (-) (αφαιρείται),
• μεταφορά μισθοδοσίας μηνός Ιανουαρίου 2016 στο λογαριασμό της ΕΑΠ στις 31.12.2015 και ενταλματοποίηση αυτής στο μήνα που αφορά (Ιαν 2016) (+) (προστίθεται)
• προσθήκη τυχόν μετρητών ταμείου κατά την 31.12.2015 (+)(προστίθεται)
• επιταγές εισπρακτέες για τις οποίες έχει εκδοθεί γραμμάτιο είσπραξης αλλά δεν έχουν εισπραχθεί από τον φορέα κατά την 31.12.2015 (+) (προστίθεται)
Σε αυτό το πλαίσιο και προκειμένου ο αρχικός Π/Υ 2016 να καταρτιστεί με τον όσο πιο δυνατό ρεαλιστικό τρόπο, κρίνεται σκόπιμη η εφαρμογή της κάτωθι ή παρόμοιας με αυτή μεθοδολογίας:
i. Προσδιορισμός του ταμειακού υπολοίπου κατά την τελευταία ημέρα του μήνα που προηγείται του μήνα κατάρτισης του σχεδίου του Π/Υ 2016, όπως αυτό προκύπτει από τη διαδικασία συμφωνίας διαθεσίμων – ταμειακού υπολοίπου η οποία περιγράφεται παραπάνω.
ii. Προσδιορισμός του εκτιμώμενου ταμειακού αποτελέσματος κατά την περίοδο από τον μήνα κατάρτισης του Π/Υ 2016 μέχρι και το τέλος του οικονομικού έτους 2015. Το ταμειακό αποτέλεσμα προκύπτει από τη διαφορά των εσόδων και των εξόδων (σε ταμειακή βάση) που εκτιμά η περιφέρεια ότι θα έχει κατά τη συγκεκριμένη περίοδο
iii. Από το αλγεβρικό άθροισμα των ανωτέρω στοιχείων (i) και (ii) προκύπτει το συνολικό ποσό που πρέπει να εγγραφεί στους ΚΑΕ της ομάδας εσόδων Τ100 «ΤΑΜΕΙΑΚΟ ΥΠΟΛΟΙΠΟ». Εφόσον το στοιχείο (ii) είναι αρνητικό (ταμειακό έλλειμμα περιόδου) τότε το στοιχείο (i) μειώνεται ισόποσα, ενώ αν το στοιχείο το στοιχείο (ii) είναι θετικό (ταμειακό πλεόνασμα περιόδου) τότε το στοιχείο (i) αυξάνεται ισόποσα.

Παρατίθεται το εξής παράδειγμα: Έστω ότι ο φορέας καταρτίζει τον Π/Υ 2016 κατά τον μήνα Αύγουστο του 2015. Το συνολικό ποσό που πρέπει να εγγραφεί στον Π/Υ για τους ΚΑΕ της ομάδας εσόδων Τ100 «ΤΑΜΕΙΑΚΟ ΥΠΟΛΟΙΠΟ», θα υπολογιστεί ως εξής:

(i) Ταμειακό υπόλοιπο κατά την 31.07.2015
(+) (ii) Εκτιμώμενο ταμειακό αποτέλεσμα της περιόδου 01.08.2015 - 31.12.2015
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(=) (iii) Συνολικό ποσό της ομάδας εσόδων Τ100 "Ταμειακό Υπόλοιπο", Π/Υ 2016

Η διάκριση του ταμειακού υπολοίπου ανά πηγή χρηματοδότησης κατά την εφαρμογή της ανωτέρω μεθοδολογίας έγκειται στη διακριτική ευχέρεια της περιφέρειας

Σύμφωνα με την παράγραφο Α3 της ΚΥΑ οδηγιών για την κατάρτιση του Π/Υ 2016 των περιφερειών, τα έσοδα από επιχορηγήσεις μέσω του εθνικού και του συγχρηματοδοτούμενου (ΕΣΠΑ) σκέλους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων καθώς και οι αντίστοιχες δαπάνες (ΚΑ Εσόδων και Εξόδων 9300-9400), θα εκτιμηθούν αρχικά με βάση τις σχετικές οδηγίες της Διεύθυνσης Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού σχετικά με τη χρηματοδότηση δημοσίων επενδύσεων του επόμενου οικονομικού έτους και, στη συνέχεια, θα αναμορφώνονται με βάση τις ετήσιες πιστώσεις που θα συμπεριληφθούν στις Συλλογικές Αποφάσεις Έργων έτους 2016. Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα και με τα αναφερόμενα στην αριθ. 23979/ΔΕ2649/03.06.2013 (ΦΕΚ 1367 Β΄) απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης, στους προϋπολογισμούς των Περιφερειών εγγράφονται με ισόποση εγγραφή στο σκέλος των εσόδων και των εξόδων, και οι πιστώσεις των έργων ΠΔΕ που υλοποιούνται από την κάθε περιφέρεια με υπόλογο διαχειριστή το οικείο Περιφερειακό Ταμείο Ανάπτυξης.
Σε συνέχεια των ανωτέρω, ο υπολογισμός των πιστώσεων των έργων ΠΔΕ θα πρέπει να γίνει με βάση τον αλγόριθμο που περιγράφεται στην ενότητα Β1 της υπ’ αρ. 75537 22.12.2014 (ΦΕΚ 3499 Β’) Κοινής Υπουργικής Απόφασης του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών και του Υπουργού Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας σχετικά με την «Τακτοποίηση πληρωμών ∆ημοσίων Επενδύσεων µε τη λήξη του οικονομικού έτους, χρηματοδότηση του επομένου και ρύθμιση σχετικών θεμάτων». Με τη συγκεκριμένη απόφαση καθορίζονταν για το έτος 2015 τα όρια χρηματοδότησης των συνεχιζόμενων (ενταγμένων) έργων μέχρι την έκδοση των αποφάσεων προέγκρισης ή ένταξης αυτών σε Συλλογικές Αποφάσεις του έτους 2015, έχοντας ως βάση τις εγκεκριμένες ετήσιες πιστώσεις που είχαν εγκριθεί στις Σ.Α.Ε/Μ. του 2014.
Δεδομένου ότι κατά την παρούσα φάση, δεν έχει εκδοθεί η αντίστοιχη απόφαση για το 2015, ο υπολογισμός των πιστώσεων των συνεχιζόμενων έργων του Π.Δ.Ε., που θα εγγραφούν στους προϋπολογισμούς του 2016, θα πρέπει να πραγματοποιηθεί με βάση τον αλγόριθμο που περιλαμβάνεται στην προαναφερόμενη απόφαση και ο οποίος περιγράφεται παρακάτω (προσαρμοσμένος στην ανάγκη κατάρτισης του προϋπολογισμού του 2016):
Εθνικό σκέλος Π.Δ.Ε.: Κάθε έργο και μελέτη Π∆Ε που περιλαμβάνεται στις συλλογικές αποφάσεις ΣΑΕ, ΣΑΜ, ΣΑΕΠ, ΣΑΜΠ, ΣΑ/0, ΣΑ/5 του έτους 2015 και προβλέπεται ότι δεν θα αποπερατωθεί ή δεν θα αποπληρωθεί στο έτος αυτό, μπορεί να χρηματοδοτηθεί το επόμενο έτος µε τη διαδικασία της προκαταβολής. Το ποσό µε το οποίο δύναται να χρηματοδοτηθεί το έργο µε αυτή τη διαδικασία υπολογίζεται από τη σχέση:
Α= Υπόλοιπο προς αποπεράτωση (στοιχείο της ΣΑΕ του 2015) μείον εγκεκριμένη πίστωση του 2015 (στοιχείο της ΣΑΕ )
Β= 20% της πίστωσης του 2015.
Το μικρότερο εκ των ανωτέρω Α ή Β + το υπόλοιπο του έργου (πίστωση του 2015 μείον κατανομή του 2015) + το ανεκτέλεστο του έργου (κατανομή του 2015 μείον πληρωμή του 2015) µε την προϋπόθεση να επαρκεί το υπόλοιπο του Π/Υ του.
Συγχρηματοδοτούμενο σκέλος Π.Δ.Ε.: Κάθε έργο και μελέτη Συγχρηματοδοτούμενου σκέλους που περιλαμβάνεται στις ΣΑΕ, ΣΑΜ, ΣΑΕΠ, ΣΑ/2, ΣΑ/4, ΣΑ/8, ΣΑ/9, ΝΑ/8 του έτους 2015 και προβλέπεται ότι δεν θα αποπερατωθεί ή δεν θα αποπληρωθεί στο έτος αυτό, μπορεί να χρηματοδοτηθεί το επόμενο έτος µε τη διαδικασία της προκαταβολής. Το ποσό µε το οποίο δύναται να χρηματοδοτηθεί το έργο µε αυτή τη διαδικασία υπολογίζεται από τη σχέση:
Α= Υπόλοιπο προς αποπεράτωση (στοιχείο της ΣΑΕ του 2015) μείον πίστωση του 2015 (στοιχείο της ΣΑΕ )
Β= 30% της πίστωσης του 2015.
Το μικρότερο εκ των ανωτέρω Α ή Β + το υπόλοιπο του έργου (πίστωση του 2015 μείον κατανομή του 2015) + το ανεκτέλεστο του έργου (κατανομή του 2015 μείον πληρωμή του 2015) µε την προϋπόθεση να επαρκεί στο υπόλοιπο του Π/Υ του.
Επισημαίνεται ότι για τα έργα του ΕΣΠΑ το ανεκτέλεστο του έργου (κατανομή του 2015 μείον πληρωμή του 2015) μεταφέρεται ως υπόλοιπο στο λογαριασμό του και επομένως δεν υπολογίζεται εκ νέου στο πλαφόν της προκαταβολής.

Επιπλέον, διευκρινίζονται τα εξής:
 Πίστωση του 2015: Η ετήσια πίστωση του έργου το 2015, όπως αυτή έχει αποτυπωθεί σε απόφαση προέγκρισης ή ένταξης (ΤΡΟΠ 0.) του εν λόγω έργου σε Συλλογική Απόφαση έτους 2015.
• Κατανομή του 2015: Το σύνολο των κατανομών χρηματοδότησης (έτους 2015) που έχουν πραγματοποιηθεί για το εν λόγω έργο μέχρι τον μήνα αναφοράς κατάρτισης του Π/Υ 2016.
• Πληρωμή του 2015: Το σύνολο των πληρωμών (έτους 2015) που έχουν πραγματοποιηθεί για το εν λόγω έργο μέχρι τον μήνα αναφοράς κατάρτισης του Π/Υ 2016.
• Υπόλοιπο Π/Υ έργου: Υπόλοιπο αποπεράτωσης (στοιχείο της ΣΑΕ του 2015) μείον πληρωμή του 2015.

Κατά την κατάρτιση των αρχικών προϋπολογισμών του 2016, είναι στη διακριτική ευχέρεια του φορέα η πραγματοποίηση υποθέσεων σχετικά με ύψος των κατανομών και των πληρωμών για τα εν λόγω έργα μέχρι τη λήξη του 2015. Ωστόσο, καθίσταται σαφές ότι μετά τη λήξη της χρήσης 2015, οι Π/Υ 2016 είναι απαραίτητο να αναμορφωθούν καταρχάς λαμβάνοντας υπόψη τα πραγματικά δεδομένα του 2015 σχετικά με το ύψος των εγκεκριμένων πιστώσεων, των κατανομών χρηματοδότησης και των πληρωμών και, στη συνέχεια, λαμβάνοντας υπόψη τις Συλλογικές Αποφάσεις Έργων του 2016.

Σημειώνεται επίσης ότι το ανεκτέλεστο του έργου εγγράφεται στον Τ110 Ταμειακό υπόλοιπο για την κάλυψη έργων του Π.Δ.Ε., με εξαίρεση το τμήμα που αφορά σε υποχρεώσεις ΠΔΕ μέχρι 31.12.2015 οι οποίες εκτιμάται θα πληρωθούν στο 2016, οπότε και χρησιμοποιείται ο ΚΑΕ Τ121 Ταμειακό υπόλοιπο για την κάλυψη υποχρεώσεων ΠΟΕ χρηματοδοτούμενων από το Π.Δ.Ε.»

Τέλος, υπενθυμίζεται ότι δυνάμει της ως άνω υπ’ αριθμ. 23979/ΔΕ264 (ΦΕΚ-1367/Β/2013/5-6-2013) απόφασης, στον προϋπολογισμό της περιφέρειας εγγράφονται τα έργα που υλοποιούνται από περιφέρεια και πληρώνονται είτε από την Οικονομική Υπηρεσία της ή από το οικείο Περιφερειακό Ταμείο Ανάπτυξης.

Aναφορικά με το ζήτημα της απόδοσης και εγγραφής στον π/υ έτους 2016 των εσόδων του άρ. 27 του ν. 3756/2009 σας ενημερώνουμε ότι δεν υπάρχει καμιά πληροφόρηση ότι ο αρχικός προγραμματισμός του Κρατικού Προϋπολογισμού για το έτος 2015 δεν θα υλοποιηθεί, αναφορικά με το σκέλος των δαπανών-αποδόσεων προς τους Φορείς της Γενικής Κυβέρνησης.
Στον π/υ οικονομικού έτους 2016 των δήμων θα εγγραφεί ποσό σύμφωνα με τα οριζόμενα της παραγράφου Α10 του άρθρου 3 της 26945/31.07.2015 ΚΥΑ.

Τέλος υπενθυμίζεται ότι τα ποσά των αποδόσεων των εν λόγω εσόδων είναι σταθερά από την έναρξη εκτέλεσης της από 22 Μαΐου 2009 Σύμβασης «Ρύθμιση πάσης φύσεως οφειλών του Ελληνικού Δημοσίου προς τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) α’ βαθμού που απορρέουν από τις διατάξεις του άρθρου 25 του ν.1828/1989 και λοιπές σχετικές διατάξεις όπως ισχύουν», μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της Κεντρικής Ένωσης Δήμων και Κοινοτήτων Ελλάδος και ο κάθε δήμος γνωρίζει με ακρίβεια το συνολικό ετήσιο ποσό που πρέπει να εγγραφεί στον σχετικό ΚΑΕ.

Σύμφωνα με την παράγραφο 1Γ του άρθρου 6 της ΚΥΑ οδηγιών για την κατάρτιση του Π/Υ 2016 των δήμων, το χρηματικό υπόλοιπο προϋπολογισμού έτους 2016 πρέπει να προκύπτει από τη συμφωνία διαθεσίμων – χρηματικού υπολοίπου με ημερομηνία 31.12.2015, η οποία αποτελεί προσαρμογή του υπολοίπου των καταθέσεων σε τράπεζες – όπως αυτό προκύπτει από τα αντίγραφα κίνησης (extrait) των τραπεζικών λογαριασμών – κατά την 31.12.2015, στα βιβλία του φορέα , λαμβάνοντας υπόψη κυρίως τα εξής:

• πληρωτέες επιταγές οι οποίες δεν έχουν εισπραχθεί από τους δικαιούχους τους κατά την ως άνω ημερομηνία (-) (αφαιρείται),
• ποσά από μεταβιβαστικές πληρωμές που έχουν κατατεθεί σε τραπεζικό λογαριασμό του φορέα εντός του έτους 2015 χωρίς αντίστοιχη έκδοση γραμματίου είσπραξης πριν το τέλος της χρήσης (-) (αφαιρείται),
• μεταφορά μισθοδοσίας μηνός Ιανουαρίου 2016 στο λογαριασμό της ΕΑΠ στις 31.12.2015 και ενταλματοποίηση αυτής στο μήνα που αφορά (Ιαν 2016) (+) (προστίθεται)
• προσθήκη τυχόν μετρητών ταμείου κατά την 31.12.2015 (+)(προστίθεται)
• επιταγές εισπρακτέες για τις οποίες έχει εκδοθεί γραμμάτιο είσπραξης αλλά δεν έχουν εισπραχθεί από τον φορέα κατά την 31.12.2015 (+) (προστίθεται)
Σε αυτό το πλαίσιο και προκειμένου ο αρχικός Π/Υ 2016 να καταρτιστεί με τον όσο πιο δυνατό ρεαλιστικό τρόπο, κρίνεται σκόπιμη η εφαρμογή της κάτωθι ή παρόμοιας με αυτή μεθοδολογίας:
i. Προσδιορισμός του χρηματικού υπολοίπου κατά την τελευταία ημέρα του μήνα που προηγείται του μήνα κατάρτισης του σχεδίου του Π/Υ 2016, όπως αυτό προκύπτει από τη διαδικασία συμφωνίας διαθεσίμων – χρηματικού υπολοίπου η οποία περιγράφεται παραπάνω.
ii. Προσδιορισμός του εκτιμώμενου ταμειακού αποτελέσματος κατά την περίοδο από τον μήνα κατάρτισης του Π/Υ 2016 μέχρι και το τέλος του οικονομικού έτους 2015. Το ταμειακό αποτέλεσμα προκύπτει από τη διαφορά των εσόδων και των εξόδων (σε ταμειακή βάση) που εκτιμά ο δήμος ότι θα έχει κατά τη συγκεκριμένη περίοδο
iii. Από το αλγεβρικό άθροισμα των ανωτέρω στοιχείων (i) και (ii) προκύπτει το συνολικό ποσό που πρέπει να εγγραφεί στους ΚΑΕ της ομάδας εσόδων 5 «ΧΡΗΜΑΤΙΚΟ ΥΠΟΛΟΙΠΟ». Εφόσον το στοιχείο (ii) είναι αρνητικό (ταμειακό έλλειμμα περιόδου) τότε το στοιχείο (i) μειώνεται ισόποσα, ενώ αν το στοιχείο το στοιχείο (ii) είναι θετικό (ταμειακό πλεόνασμα περιόδου) τότε το στοιχείο (i) αυξάνεται ισόποσα

Παρατίθεται το εξής παράδειγμα: Έστω ότι ο φορέας καταρτίζει τον Π/Υ 2016 κατά τον μήνα Αύγουστο του 2015. Το συνολικό ποσό που πρέπει να εγγραφεί στον Π/Υ για τους ΚΑΕ της ομάδας εσόδων 5 «ΧΡΗΜΑΤΙΚΟ ΥΠΟΛΟΙΠΟ», θα υπολογιστεί ως εξής:
(i) Χρηματικό υπόλοιπο κατά την 31.07.2015
(+) (ii) Εκτιμώμενο ταμειακό αποτέλεσμα της περιόδου 01.08.2015 - 31.12.2015

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(=) (iii) Συνολικό ποσό της ομάδας εσόδων 5 "Χρηματικό Υπόλοιπο", Π/Υ 2016

Η διάκριση του χρηματικού υπολοίπου ανά πηγή χρηματοδότησης κατά την εφαρμογή της ανωτέρω μεθοδολογίας έγκειται στη διακριτική ευχέρεια του δήμου.

Προκειμένου οι εκτιμήσεις σχετικά με το ύψος των υποχρεώσεων στις 31.12.2015 και σχετικά με το ύψος των πιστώσεων του ΚΑΕ 81 στον Π/Υ 2016 να είναι ρεαλιστικές κρίνεται σκόπιμη η εφαρμογή της κάτωθι - ή παρόμοιας με αυτή – μεθοδολογίας, η οποία αποτελείται από δύο σκέλη:
• Το σκέλος Α περιγράφει τον τρόπο προσδιορισμού των υποχρεώσεων πλην δανείων που πρέπει να εγγραφούν στο ΚΑΕ 81 του Π/Υ 2016.
• Το σκέλος Β περιγράφει τον τρόπο προσδιορισμού εκκρεμών υποχρεώσεων από μη καταβληθείσες δόσεις δανείων οι οποίες ενδεχομένως έχουν προκύψει ή θα προκύψουν μέχρι το τέλος του 2015.
• Από το άθροισμα των δεδομένων που προκύπτουν από τα σκέλη Α και Β προκύπτει το συνολικό ποσό που πρέπει να εγγραφεί στον ΚΑΕ 81 του Π/Υ 2016.

Α. Προσδιορισμός υποχρεώσεων πλην δανείων οι οποίες πρέπει να εγγραφούν στο σχέδιο Π/Υ του 2016
Α.1. Προσδιορισμός του ύψους των συνολικών υποχρεώσεων πλην δανείων όπως αυτές έχουν διαμορφωθεί κατά την τελευταία ημέρα του μήνα που προηγείται του μήνα κατάρτισης του σχεδίου του Π/Υ 2016, με βάση τα υπόλοιπα του ισοζυγίου της Γενικής Λογιστικής, όπως αυτά προκύπτουν μετά από την απαλοιφή των προκαταβολών που έχουν δοθεί σε προμηθευτές για αγαθά και υπηρεσίες που δεν είχαν παραληφθεί (από τον δήμο) και τιμολογηθεί (από τον προμηθευτή) κατά την ως άνω ημερομηνία (εφόσον οι ανωτέρω προκαταβολές έχουν καταχωρηθεί στη χρέωση των λογαριασμών της ομάδας 5 του Κλαδικού Λογιστικού Σχεδίου των Δήμων – ΠΔ 315/99).
Α.2. Εκτίμηση σχετικά με το συνολικό ύψος των υποχρεώσεων που θα αναληφθούν κατά την περίοδο από τον μήνα κατάρτισης του Π/Υ 2016 μέχρι και το τέλος του οικονομικού έτους 2015, θεωρώντας ότι το σύνολο των τιμολογίων και των λοιπών ισοδύναμων εγγράφων που θα παραλάβει ο φορέας σε αυτό το διάστημα θα αποτυπωθούν τόσο στο Μητρώο Δεσμεύσεων όσο και στη Γενική Λογιστική.
Α.3. Εκτίμηση σχετικά με τις συνολικές πληρωμές εκτός τοκοχρεολυσίων που εκτιμά ότι θα πραγματοποιήσει ο φορέας κατά την περίοδο από τον μήνα κατάρτισης του Π/Υ 2016 μέχρι και το τέλος του οικονομικού έτους 2015.
Α.4. Η εκτίμηση σχετικά με το ύψος των συνολικών υποχρεώσεων πλην δανείων στις 31.12.2015 προκύπτει από την αφαίρεση των πληρωμών του στοιχείου Α.3 από το άθροισμα των στοιχείων Α.1 και Α.2. Επομένως, ισχύει ότι Α.4 = Α.1 + Α.2 – Α.3.
Α.5. Προσδιορισμός του ύψους των υποχρεώσεων (πλην δανείων) - όπως έχουν υπολογιστεί από το στοιχείο Α.4 - για τις οποίες ο φορέας δεν έχει την υποχρέωση εξόφλησής τους εντός του τρέχοντος οικονομικού έτους, διότι είτε πρόκειται για μακροπρόθεσμες υποχρεώσεις είτε έχουν ενταχθεί σε καθεστώς ρύθμισης για αποπληρωμή τους σε περισσότερα του ενός έτη. Υπενθυμίζεται ότι για τις ως άνω προσδιορισμένες υποχρεώσεις που μεταφέρονται προς πληρωμή σε προϋπολογισμούς επόμενων οικονομικών ετών, ο φορέας οφείλει να έχει προβεί σε ανάληψη πολυετούς υποχρέωσης σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.
Α.6. Προσδιορισμός του ύψους των μακροπρόθεσμων υποχρεώσεων και των υποχρεώσεων σε καθεστώς ρύθμισης που ο ΟΤΑ θα πρέπει να πληρώσει στο 2016.
Α.7Το ποσό των υποχρεώσεων πλην δανείων που πρέπει να εγγραφεί στον Π/Υ 2016 στους κωδικούς του ΚΑΕ 81, υπολογίζεται με την προσθήκη του στοιχείου Α.6 στη διαφορά των στοιχείων Α.4 και Α.5. Επομένως, ισχύει ότι Α.7=Α.4-Α.5+Α.6.

Β. Εκκρεμείς Υποχρεώσεις από μη καταβληθείσες δόσεις δανείων
Β.1. Προσδιορισμός του ύψους των εκκρεμών υποχρεώσεων από μη καταβληθείσες δόσεις δανείων κατά την τελευταία ημέρα του μήνα που προηγείται από τον μήνα κατάρτισης του σχεδίου του Π/Υ 2016
Β.2. Προσδιορισμός του συνολικού ύψους των τοκοχρεολυσίων που οφείλει να πληρώσει ο φορέας κατά την περίοδο από τον μήνα κατάρτισης του Π/Υ 2016 μέχρι και το τέλος του οικονομικού έτους 2015.
Β.3. Εκτίμηση σχετικά με τις συνολικές πληρωμές τοκοχρεολυσίων που εκτιμά ότι θα πραγματοποιήσει ο φορέας κατά την περίοδο από τον μήνα κατάρτισης του Π/Υ 2016 μέχρι και το τέλος του οικονομικού έτους 2015.
Β.4. Το ύψος των εκκρεμών υποχρεώσεων από μη καταβληθείσες δανείων στις 31.12.2015 υπολογίζεται από την αφαίρεση των πληρωμών του στοιχείου Β.3 από το άθροισμα των στοιχείων Β.1 και Β.2. Επομένως, ισχύει ότι Β.4 = Β.1 + Β.2 – Β.3. Το ποσό αυτό πρέπει να εγγραφεί στον ΚΑΕ 8117 «Λοιπά Έξοδα».

Γ. Υπολογισμός ποσού που πρέπει να εγγραφεί στον Π/Υ 2016 για τον ΚΑΕ 81
Το συνολικό ύψος των υποχρεώσεων που πρέπει να εγγραφεί στον Π/Υ 2016 για τον ΚΑΕ 81, θα προκύψει από το άθροισμα των στοιχείων Α.7 και Β.4.
΄
Παρατίθεται το εξής παράδειγμα:
Έστω ότι ο ΟΤΑ καταρτίζει τον Π/Υ 2016 κατά τον μήνα Αύγουστο του 2015. Το συνολικό ποσό που πρέπει να εγγραφεί στον Π/Υ για τους κωδικούς του ΚΑΕ 81, υπολογίζεται ως εξής:

Α Υποχρεώσεις πλην δανείων
(+) Α.1. Ύψος συνολικών υποχρεώσεων κατά την 31.07.2015
(+) Α.2. Εκτιμώμενη δεδουλευμένη δαπάνη (τιμολόγια, μισθοδοσία, δικαστικές αποφάσεις κλπ) περιόδου 01.08.2015 - 31.12.2015
(-) Α.3. Εκτιμώμενες πληρωμές πλην τοκοχρεολυσίων περιόδου 01.08.2015 - 31.12.2015
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(=) Α.4. Εκτιμώμενο ύψος υποχρεώσεων εκτός δανείων στις 31.12.2015
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(-) Α.5. Ύψος μακροπρόθεσμων υποχρεώσεων ή σε καθεστώς ρύθμισης στις 31.12.2015
(+) Α.6. Ύψος μακροπρόθεσμων υποχρεώσεων ή σε καθεστώς ρύθμισης στις 31.12.2015 το οποίο πρέπει να πληρωθεί εντός του 2016
(=) Α.7. Ποσό υποχρεώσεων εκτός δανείων το οποίο πρέπει να εγγραφεί στον Π/Υ 2016 στον ΚΑΕ 81

Β. Εκκρεμείς Υποχρεώσεις από μη καταβληθείσες δόσεις δανείων 
(+) Β.1. Ύψος εκκρεμών υποχρεώσεων από μη καταβληθείσες δόσεις δανείων κατά την 31.07.2015
(+) Β.2. Ύψος τοκοχρεολυσίων περιόδου 01.08.2015 - 31.12.2015
(-) Β.3. Εκτιμώμενες πληρωμές τοκοχρεολυσίων περιόδου 01.08.2015 - 31.12.2015
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(=) Β.4. Εκτιμώμενο ύψος εκκρεμών υποχρεώσεων από μη καταβληθείσες δόσεις δανείων στις 31.12.2015
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ 

Γ . Υπολογισμός ποσού που πρέπει να εγγραφεί στον Π/Υ 2016 στους ΚΑΕ με διάκριση (02)
(+) Α.4. Εκτιμώμενο ύψος υποχρεώσεων εκτός δανείων στις 31.12.2015
(+) Β.4. Εκτιμώμενο ύψος εκκρεμών υποχρεώσεων από μη καταβληθείσες δόσεις δανείων στις 31.12.2015
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(=) Γ. Συνολικό ύψος υποχρεώσεων που πρέπει να εγγραφεί στον Π/Υ 2016 για τους ΚΑΕ 02

Τέλος επισημαίνεται ότι στην περίπτωση κατά την οποία το ημερολόγιο του γενικού καθολικού του τρέχοντος έτους δεν είναι πλήρως ενημερωμένο, είναι δυνατή η εφαρμογή της ανωτέρω μεθοδολογίας με βάση τα υπόλοιπα του ισοζυγίου της Γενικής Λογιστικής της 31.12.2014 και εκτιμήσεις σχετικά με την ανάληψη υποχρεώσεων (δεδουλευμένη δαπάνη) και τις πληρωμές για το σύνολο του 2015.

Σύμφωνα με την παράγραφο Α.14 του άρθρου 3 της Κ.Υ.Α. κατάρτισης προϋπολογισμού των δήμων, οικονομικού έτους 2016, τόσο στην κατηγορία εσόδων από επιχορηγήσεις επενδύσεων, όσο και στην κατηγορία των αντίστοιχων δαπανών, οι δήμοι εγγράφουν ως έσοδο τις προβλεπόμενες κατανομές που θα λάβουν και αντίστοιχα τις δαπάνες που εκτιμούν ότι θα πραγματοποιήσουν κατ’ έτος και όχι τη συνολική έγκριση χρηματοδότησης και το συνολικό κόστος των έργων. Επιπροσθέτως, σύμφωνα με την παράγραφο Α.13 του ίδιου άρθρου, κατά την κατάρτιση του Π/Υ εγγράφονται πιστώσεις για τις οποίες έχει ήδη εκδοθεί σχετική πράξη για το έτος 2016, διαφορετικά οι εν λόγω εγγραφές προκύπτουν από αναμόρφωση. Επίσης, με την σύμφωνα και με τα αναγραφόμενα στο άρθρο 7 της υπ’ αριθμ. 23979/ΔΕ264 (ΦΕΚ-1367/Β/2013/5-6-2013) απόφασης του Υφυπουργού Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων «Ρυθμίσεις για τις ανακατανομές πιστώσεων των συλλογικών αποφάσεων του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και ειδικότερες ρυθμίσεις του περιφερειακού Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων», η αναγραφόμενη πίστωση στη Συλλογική Απόφαση Έργων / Μελετών έτους μεταφέρεται στον ετήσιο προϋπολογισμό του Ο.Τ.Α.
Ως εκ τούτου, σε συνέχεια των ανωτέρω, απαραίτητη προϋπόθεση για την εγγραφή στον Π/Υ 2016 των αναμενόμενων εσόδων και των αντίστοιχων δαπανών για έργο, μελέτη ή ενέργεια (εφεξής έργο) που έχει ενταχθεί στο εθνικό ή το συγχρηματοδοτούμενο σκέλος του ΠΔΕ, είναι η έκδοση απόφασης προέγκρισης ή ένταξης του έργου σε Συλλογική Απόφασης Έργων / Μελετών του έτους 2016.
Δεδομένου ότι ο προϋπολογισμός αφορά την επόμενη οικονομική χρήση (2016) για την οποία δεν έχουν εκδοθεί ακόμα οι Συλλογικές Αποφάσεις, και σε κάθε περίπτωση μέχρι την έκδοση αυτών, ο υπολογισμός των πιστώσεων των έργων ΠΔΕ θα πρέπει να γίνει με βάση τον αλγόριθμο που περιγράφεται στην ενότητα Β1 της υπ’ αρ. 75537 22.12.2014 (ΦΕΚ 3499 Β’) Κοινής Υπουργικής Απόφασης του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών και του Υπουργού Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας σχετικά με την «Τακτοποίηση πληρωμών ∆ημοσίων Επενδύσεων µε τη λήξη του οικονομικού έτους, χρηματοδότηση του επομένου και ρύθμιση σχετικών θεμάτων». Με τη συγκεκριμένη απόφαση καθορίζονταν για το έτος 2015 τα όρια χρηματοδότησης των συνεχιζόμενων (ενταγμένων) έργων μέχρι την έκδοση των αποφάσεων προέγκρισης ή ένταξης αυτών σε Συλλογικές Αποφάσεις του έτους 2015, έχοντας ως βάση τις εγκεκριμένες ετήσιες πιστώσεις που είχαν εγκριθεί στις Σ.Α.Ε/Μ. του 2014.
Δεδομένου ότι κατά την παρούσα φάση, δεν έχει εκδοθεί η αντίστοιχη απόφαση για το 2015, ο υπολογισμός των πιστώσεων των συνεχιζόμενων έργων του Π.Δ.Ε., που θα εγγραφούν στους προϋπολογισμούς του 2016, θα πρέπει να πραγματοποιηθεί με βάση τον αλγόριθμο που περιλαμβάνεται στην προαναφερόμενη απόφαση και ο οποίος περιγράφεται παρακάτω (προσαρμοσμένος στην ανάγκη κατάρτισης του προϋπολογισμού του 2016):
Εθνικό σκέλος Π.Δ.Ε.: Κάθε έργο και μελέτη Π∆Ε που περιλαμβάνεται στις συλλογικές αποφάσεις ΣΑΕ, ΣΑΜ, ΣΑΕΠ, ΣΑΜΠ, ΣΑ/0, ΣΑ/5 του έτους 2015 και προβλέπεται ότι δεν θα αποπερατωθεί ή δεν θα αποπληρωθεί στο έτος αυτό, μπορεί να χρηματοδοτηθεί το επόμενο έτος µε τη διαδικασία της προκαταβολής. Το ποσό µε το οποίο δύναται να χρηματοδοτηθεί το έργο µε αυτή τη διαδικασία υπολογίζεται από τη σχέση:
Α= Υπόλοιπο προς αποπεράτωση (στοιχείο της ΣΑΕ του 2015) μείον εγκεκριμένη πίστωση του 2015 (στοιχείο της ΣΑΕ )
Β= 20% της πίστωσης του 2015.
Το μικρότερο εκ των ανωτέρω Α ή Β + το υπόλοιπο του έργου (πίστωση του 2015 μείον κατανομή του 2015) + το ανεκτέλεστο του έργου (κατανομή του 2015 μείον πληρωμή του 2015) µε την προϋπόθεση να επαρκεί το υπόλοιπο του Π/Υ του.
Συγχρηματοδοτούμενο σκέλος Π.Δ.Ε.: Κάθε έργο και μελέτη Συγχρηματοδοτούμενου σκέλους που περιλαμβάνεται στις ΣΑΕ, ΣΑΜ, ΣΑΕΠ, ΣΑ/2, ΣΑ/4, ΣΑ/8, ΣΑ/9, ΝΑ/8 του έτους 2015 και προβλέπεται ότι δεν θα αποπερατωθεί ή δεν θα αποπληρωθεί στο έτος αυτό, μπορεί να χρηματοδοτηθεί το επόμενο έτος µε τη διαδικασία της προκαταβολής. Το ποσό µε το οποίο δύναται να χρηματοδοτηθεί το έργο µε αυτή τη διαδικασία υπολογίζεται από τη σχέση:
Α= Υπόλοιπο προς αποπεράτωση (στοιχείο της ΣΑΕ του 2015) μείον πίστωση του 2015 (στοιχείο της ΣΑΕ )
Β= 30% της πίστωσης του 2015.
Το μικρότερο εκ των ανωτέρω Α ή Β + το υπόλοιπο του έργου (πίστωση του 2015 μείον κατανομή του 2015) + το ανεκτέλεστο του έργου (κατανομή του 2015 μείον πληρωμή του 2015) µε την προϋπόθεση να επαρκεί στο υπόλοιπο του Π/Υ του.
Επισημαίνεται ότι για τα έργα του ΕΣΠΑ το ανεκτέλεστο του έργου (κατανομή του 2015 μείον πληρωμή του 2015) μεταφέρεται ως υπόλοιπο στο λογαριασμό του και επομένως δεν υπολογίζεται εκ νέου στο πλαφόν της προκαταβολής.

Επιπλέον, διευκρινίζονται τα εξής:
• Πίστωση του 2015: Η ετήσια πίστωση του έργου το 2015, όπως αυτή έχει αποτυπωθεί σε απόφαση προέγκρισης ή ένταξης (ΤΡΟΠ 0.) του εν λόγω έργου σε Συλλογική Απόφαση έτους 2015.
• Κατανομή του 2015: Το σύνολο των κατανομών χρηματοδότησης (έτους 2015) που έχουν πραγματοποιηθεί για το εν λόγω έργο μέχρι τον μήνα αναφοράς κατάρτισης του Π/Υ 2016.
• Πληρωμή του 2015: Το σύνολο των πληρωμών (έτους 2015) που έχουν πραγματοποιηθεί για το εν λόγω έργο μέχρι τον μήνα αναφοράς κατάρτισης του Π/Υ 2016.
• Υπόλοιπο Π/Υ έργου: Υπόλοιπο αποπεράτωσης (στοιχείο της ΣΑΕ του 2015) μείον πληρωμή του 2015.

Κατά την κατάρτιση των αρχικών προϋπολογισμών του 2016, είναι στη διακριτική ευχέρεια του φορέα η πραγματοποίηση υποθέσεων σχετικά με ύψος των κατανομών και των πληρωμών για τα εν λόγω έργα μέχρι τη λήξη του 2015. Ωστόσο, καθίσταται σαφές ότι μετά τη λήξη της χρήσης 2015, οι Π/Υ 2016 είναι απαραίτητο να αναμορφωθούν καταρχάς λαμβάνοντας υπόψη τα πραγματικά δεδομένα του 2015 σχετικά με το ύψος των εγκεκριμένων πιστώσεων, των κατανομών χρηματοδότησης και των πληρωμών και, στη συνέχεια, λαμβάνοντας υπόψη τις Συλλογικές Αποφάσεις Έργων του 2016.

Σημειώνεται επίσης ότι το ανεκτέλεστο του έργου εγγράφεται στον ΚΑΕ 5124 «Χρηματικό υπόλοιπο προερχόμενο από το ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ (ΕΣΠΑ και Εθνικό ΠΔΕ)», με εξαίρεση το ποσό που αφορά σε υποχρεώσεις ΠΔΕ της 31.12.2015 και εκτιμάται ότι θα πληρωθούν στο 2016, οπότε και χρησιμοποιείται ο ΚΑΕ 5121 «Χρηματικό υπόλοιπο προερχόμενο από έκτακτα έσοδα για την κάλυψη υποχρεώσεων παρελθόντων ετών».

Τέλος, υπενθυμίζεται ότι δυνάμει της ως άνω υπ’ αριθμ. 23979/ΔΕ264 (ΦΕΚ-1367/Β/2013/5-6-2013) απόφασης, στον προϋπολογισμό του δήμου εγγράφονται τα έργα που υλοποιούνται από τον δήμο και πληρώνονται είτε από την Οικονομική Υπηρεσία του ή από το οικείο Περιφερειακό Ταμείο Ανάπτυξης.

Στον Κ.Α.Ε 0715 «Τέλος διαφήμισης της κατηγορίας Δ' του άρθρου 15 του ΒΔ 24/9-20/10/1958 (άρθρο 9 Ν 2880/2001)», στον Κ.Α.Ε. 0512 «Φόρος ζύθου (άρθρο 9 ΝΔ 703/70, άρθρο 12 Ν 1080/80)» και στον Κ.Α.Ε. 0441 «Τέλος ακίνητης περιουσίας (άρθρο 24 Ν 2130/93)» θα εγγραφούν τα ποσά που αποδόθηκαν (εισπράχθηκαν) από κάθε δήμο το έτος 2014. Οποιεσδήποτε διαφορές προκύψουν, θα αποτυπωθούν στον προϋπολογισμό του δήμου μετά από σχετική αναμόρφωσή του.

Συμπληρωματική Παρατήρηση κατόπιν δημοσίευσης του ν. 4336/2015 (94 Α'): Αναφορικά με τις οδηγίες εγγραφής πιστώσεων στον ΚΑΕ 0512 «Φόρος ζύθου» συμβουλευτείτε το υπ’ αριθμ. 31662/4-9-2015 έγγραφό μας, που έχει αναρτηθεί στην ακόλουθη διαδρομή:https://www.ypes.gr/el/Ministry/eggrafa/

Οι δαπάνες των Δήμων που χρηματοδοτούνται από το εθνικό και από το συγχρηματοδοτούμενο (ΕΣΠΑ) τμήμα του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων θα παρακολουθούνται σε διακριτούς κωδικούς σε επίπεδο υπηρεσιών. Για τον λόγο αυτό δημιουργούνται οι κάτωθι επιπρόσθετες υπηρεσίες, στις οποίες κατανέμεται υποχρεωτικά το σύνολο των δαπανών (λειτουργικών και επενδυτικών) οι οποίες χρηματοδοτούνται από το Π.Δ.Ε.
Υπηρεσία Περιγραφή Υπηρεσίας
60 ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ (Έργα και δράσεις χρηματοδοτούμενες από ΠΔΕ)
61 ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ (Έργα και δράσεις χρηματοδοτούμενες από ΠΔΕ)
62 ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΦΩΤΙΣΜΟΥ (Έργα και δράσεις χρηματοδοτούμενες από ΠΔΕ)
63 ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΥΔΡΕΥΣΗΣ ΑΡΔΕΥΣΗΣ ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ (Έργα και δράσεις χρηματοδοτούμενες από ΠΔΕ)
64 ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ, ΠΡΑΣΙΝΟΥ ΚΑΙ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑΣ (Έργα και δράσεις χρηματοδοτούμενες από ΠΔΕ)
69 ΛΟΙΠΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ (Έργα και δράσεις χρηματοδοτούμενες από ΠΔΕ)
Επομένως, οι χρηματοδοτούμενες από ΠΔΕ δαπάνες κατανέμονται στις Υπηρεσίες με κωδικό από 60 έως 69, ενώ οι υπόλοιπες δαπάνες κατανέμονται στις Υπηρεσίες με κωδικό από 00 έως 70.
Σχετικά με την εφεξής χρήση του ΚΑΕ 7341 «Έργα και δράσεις από χρηματοδοτήσεις του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς (ΕΣΠΑ)», επισημαίνεται καταρχάς ότι στους κωδικούς του 73 ΚΑΕ «Έργα» εγγράφονται όλες οι δαπάνες που προβλέπονται και απαιτούνται για την υλοποίηση «δημοσίων έργων» όπως αυτά ορίζονται από την κείμενη περί έργων νομοθεσία. Σε αυτό το πλαίσιο, η καθιέρωση του 7341 αποσκοπούσε αποκλειστικά στην παρακολούθηση των «δημοσίων έργων» που εκτελούν οι δήμοι μέσω του συγχρηματοδοτούμενου σκέλους του ΠΔΕ (ΕΣΠΑ). Όπως δε έχει ήδη αποσαφηνιστεί με τη υπ’ αριθμ. 19 συχνή ερώτηση – απάντηση για τον Π/Υ του 2014, στον εν λόγω ΚΑΕ εγγράφεται η συνολική απαιτούμενη δαπάνη γα την εκτέλεση του έργου ανεξάρτητα από το αν μέρος αυτής είναι λειτουργικής φύσης (μισθοδοσία, παροχές τρίτων κλπ). Επομένως, στον Π/Υ 2016 τα «δημόσια έργα» που χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ θα συνεχίσουν να παρακολουθούνται στον ΚΑΕ 7341 με τη διαφορά ότι θα αντιστοιχίζονται στις υπηρεσίες με κωδικό από 60 έως 69. Τα δε χρηματοδοτούμενα από το εθνικό τμήμα του ΠΔΕ «δημόσια έργα» θα παρακολουθούνται στους υπόλοιπους κωδικούς του ΚΑΕ 73, πάλι με την απαιτούμενη αντιστοίχιση με τις υπηρεσίες του ΠΔΕ (60 – 69).
Για τις υπόλοιπες δαπάνες που χρηματοδοτούνται από το ΠΔΕ (εθνικό σκέλος και ΕΣΠΑ) είτε αυτές αφορούν σε δαπάνες τρέχουσας χρήσης λειτουργικής φύσης (ομάδα 6) είτε αφορούν σε δαπάνες επενδυτικής φύσης (και εν προκειμένω αναφερόμαστε στις δαπάνες που προβλέπεται να εγγράφονται στους ΚΑΕ 71 ΚΑΙ 74) είτε αφορούν σε δαπάνες ΠΟΕ (ΚΑΕ 81) και λοιπές αποδόσεις (ΚΑΕ 826), αυτές θα πρέπει στον Π/Υ 2016 να αντιστοιχίζονται με τις υπηρεσίες του ΠΔΕ (60 – 69).
Δίνεται ως παράδειγμα η περίπτωση του χρηματοδοτούμενου από το ΕΣΠΑ προγράμματος «Εναρμόνιση οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής» το οποίο κατά βάση χρηματοδοτεί μέρος ή το σύνολο της λειτουργίας των παιδικών σταθμών των Δήμων. Σε αυτή την περίπτωση, οι δαπάνες λειτουργίας των παιδικών σταθμών που χρηματοδοτούνται από το εν λόγω πρόγραμμα, θα παρακολουθούνται σε αναπτυγμένους ΚΑΕ αναλυτικά και ανάλογα με το σκοπό της δαπάνης (60 για τη μισθοδοσία, 6481 για τη σίτιση των νηπίων, 7135 για την αγορά λοιπού εξοπλισμού κλπ) και θα αντιστοιχίζονται στην υπηρεσία 60 «Υπηρεσίες Κοινωνικής Πολιτικής (Έργα και δράσεις χρηματοδοτούμενες από το ΕΣΠΑ).
Στην περίπτωση που ένα έργο (με τη μορφή δημόσιου έργου, μελέτης ή προμήθειας) χρηματοδοτείται τόσο από το Π.Δ.Ε. όσο και από άλλες πηγές, τότε βασικό κριτήριο αντιστοίχισης της δαπάνης του έργου σε κωδικό υπηρεσίας δύναται να αποτελέσει η πηγή με τη μεγαλύτερη συμμετοχή στη χρηματοδότησή της, εφόσον αυτό κρίνεται απαραίτητο για την αποτελεσματική υλοποίηση των διαδικασιών δημοπράτησης και παρακολούθησής της. Για παράδειγμα, ο συνολικός προϋπολογισμός δημόσιου έργου που χρηματοδοτείται κατά 90% από πόρους του Π.Δ.Ε. και κατά 10% από τακτικά έσοδα του δήμου, θα εγγραφεί σε κωδικούς του ΚΑΕ 73 που αντιστοιχoύν σε υπηρεσίες ΠΔΕ, εφόσον είναι υποχρεωτική η δημοπράτηση ως ενιαίου συνόλου. Ωστόσο, στην περίπτωση που το χρηματοδοτούμενο από τα ίδια έσοδα σκέλος αφορά σε δαπάνες διακριτές από εκείνες που χρηματοδοτεί το Π.Δ.Ε. (π.χ. απαλλοτριώσεις), τότε σε κωδικούς του ΚΑΕ 73 που αντιστοιχούν σε υπηρεσίες ΠΔΕ, θα εγγραφεί μόνο το χρηματοδοτούμενο σκέλος του Π.Δ.Ε. ενώ οι απαλλοτριώσεις θα εγγραφούν διακριτά σε Κ.Α.Ε. της ομάδας 71 ο οποίος θα αντιστοιχηθεί σε υπηρεσία άλλη από αυτές του Π.Δ.Ε.

Καταρχάς, επισημαίνεται ότι στους κωδικούς του 73 ΚΑΕ «Έργα» εγγράφονται όλες οι δαπάνες που προβλέπονται και απαιτούνται για την υλοποίηση από τον Δήμο «δημοσίων έργων» όπως αυτά ορίζονται από την κείμενη περί έργων νομοθεσία. Σε αυτό το πλαίσιο, η καθιέρωση του 7341 αποσκοπούσε αποκλειστικά στην παρακολούθηση των «δημοσίων έργων» που εκτελούν οι δήμοι μέσω του συγχρηματοδοτούμενου σκέλους του ΠΔΕ (ΕΣΠΑ). Όπως δε έχει ήδη αποσαφηνιστεί με τη υπ’ αριθμ. 19 συχνή ερώτηση – απάντηση για τον Π/Υ του 2014, στον εν λόγω ΚΑΕ εγγράφεται η συνολική απαιτούμενη δαπάνη γα την εκτέλεση του έργου ανεξάρτητα από το αν μέρος αυτής είναι λειτουργικής φύσης (μισθοδοσία, παροχές τρίτων κλπ). Επομένως, στον Π/Υ 2016 τα «δημόσια έργα» που χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ θα συνεχίσουν να παρακολουθούνται στον ΚΑΕ 7341 με τη διαφορά ότι θα αντιστοιχίζονται στις υπηρεσίες με κωδικό από 60 έως 69.
Τα δε χρηματοδοτούμενα από το εθνικό τμήμα του ΠΔΕ «δημόσια έργα» θα παρακολουθούνται στους υπόλοιπους κωδικούς του ΚΑΕ 73, πάλι με την απαιτούμενη αντιστοίχιση με τις υπηρεσίες του ΠΔΕ (60 – 69). Για τις υπόλοιπες δαπάνες που χρηματοδοτούνται από το ΠΔΕ (εθνικό σκέλος και ΕΣΠΑ) είτε αυτές αφορούν σε δαπάνες τρέχουσας χρήσης λειτουργικής φύσης (ομάδα 6) είτε αφορούν σε δαπάνες επενδυτικής φύσης (και εν προκειμένω αναφερόμαστε στις δαπάνες που προβλέπεται να εγγράφονται στους ΚΑΕ 71 ΚΑΙ 74) είτε αφορούν σε δαπάνες ΠΟΕ (ΚΑΕ 81) και λοιπές αποδόσεις (ΚΑΕ 826), αυτές θα πρέπει στον Π/Υ 2016 να αντιστοιχίζονται με τις υπηρεσίες του ΠΔΕ (60 – 69).
Δίνεται ως παράδειγμα η περίπτωση του χρηματοδοτούμενου από το ΕΣΠΑ προγράμματος «Εναρμόνιση οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής» το οποίο κατά βάση χρηματοδοτεί μέρος ή το σύνολο της λειτουργίας των παιδικών σταθμών των Δήμων. Σε αυτή την περίπτωση οι δαπάνες λειτουργίας των παιδικών σταθμών που χρηματοδοτούνται από το εν λόγω πρόγραμμα, θα παρακολουθούνται σε αναπτυγμένους ΚΑΕ αναλυτικά και ανάλογα με το σκοπό της δαπάνης (60 για τη μισθοδοσία, 6481 για τη σίτιση των νηπίων, 7135 για την αγορά λοιπού εξοπλισμού κλπ) και θα αντιστοιχίζονται στην υπηρεσία 60 «Υπηρεσίες Κοινωνικής Πολιτικής (Έργα και δράσεις χρηματοδοτούμενες από το ΕΣΠΑ).

Στην υπ’ αριθμ. 26945/15 ΚΥΑ αναφέρεται ρητά ότι οι δαπάνες των παραπάνω ΚΑΕ, εφεξής δύνανται να κατανέμονται όχι μόνο στην Υπηρεσία 00 «Γενικές Υπηρεσίες», αλλά και στις λοιπές υπηρεσίες.
Επιδιώκεται κατ’ αυτόν τον τρόπο και πρέπει να αποτελεί το κριτήριο για την όποια εγγραφή πίστωσης, η αποτύπωση των πραγματικών δαπανών των υπηρεσιών και ιδίως των ανταποδοτικών, ώστε να λαμβάνονται υπόψη κατά τον έλεγχο της ισοσκέλισής τους με τα αντίστοιχα έσοδα.

Οι δαπάνες της Ομάδας 8 κατανέμονται πλέον σε όλες τις υπηρεσίες κατά περίπτωση. Αυτό σημαίνει ότι ο κωδικός «80» που χρησιμοποιούνταν για μηχανογραφικούς σκοπούς στο επίπεδο της υπηρεσίας, καταργείται. Ειδικότερα, οι δαπάνες της κατηγορίας 81 «ΠΛΗΡΩΜΕΣ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΩΝ (Π.Ο.Ε.)», της υποκατηγορίας 826 «ΛΟΙΠΕΣ ΕΠΙΣΤΡΟΦΕΣ» της κατηγορίας 82 «ΛΟΙΠΕΣ ΑΠΟΔΟΣΕΙΣ» και της κατηγορίας 85 «ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ ΜΗ ΕΙΣΠΡΑΞΗΣ ΕΙΣΠΡΑΚΤΕΩΝ ΥΠΟΛΟΙΠΩΝ ΒΕΒΑΙΩΜΕΝΩΝ ΚΑΤΑ ΤΑ π.Ο.Ε. ΕΝΤΟΣ ΤΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ ΕΤΟΥΣ», αναπτύσσονται υποχρεωτικά σε όλες τις υπηρεσίες κατά περίπτωση. Εάν για μια δαπάνη, δεν είναι δυνατή η διάκριση της υπηρεσίας, από την οποία αυτή προέρχεται, τότε κατανέμεται στην Υπηρεσία 00 «Γενικές Υπηρεσίες».
Όλες οι λοιπές δαπάνες της Ομάδας 8 (απόδοση εισφορών, κρατήσεων, φόρων, πάγιας προκαταβολής, κ.λ.π.), λόγω της φύσης τους και δεδομένου ότι τα εν λόγω κόστη των υπηρεσιών έχουν ήδη αποτυπωθεί στους σχετικούς ΚΑΕ, δύνανται να εγγράφονται στην Υπηρεσία 00 «Γενικές Υπηρεσίες».

O Κ.Α. 161 «Έσοδα από Επιχειρήσεις», αναπτύσσεται ως εξής:

161 ΕΣΟΔΑ ΑΠΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
1611 Έσοδα από δημοτικές ή κοινοτικές κοινωφελείς επιχειρήσεις
1612 Έσοδα από αμιγείς δημοτικές ή κοινοτικές /διαδημοτικές ή διακοινοτικές επιχειρήσεις
1613 Έσοδα από λοιπές δημοτικές επιχειρήσεις
1614 Έσοδα από συμμετοχή σε λοιπές επιχειρήσεις

Η απεικόνιση του Κ.Α.1616 εμφανίζεται εκ παραδρομής μόνο στο συνοδευτικό παράρτημα 1, της υπ΄αριθμ 26945/31.07.2015 (Β΄1621) ΚΥΑ και όχι στο κύριο μέρος αυτής. Όσον αφορά τα έσοδα από συμβάσεις διαδημοτικής συνεργασίας, αυτά εξακολουθούν να εμφανίζονται στον Κ.Α. 1626.

Σύμφωνα με την παρ. Α.3 του άρθρου 3 της υπ’ αριθμ. 23976/23-7-2016 ΚΥΑ, «οι πιστώσεις που εγγράφονται για την κάλυψη δαπανών των προνοιακών επιδομάτων (Κ.Α Εσόδου 0621), καθώς και οι αντίστοιχες εγγραφές συνολικών εξόδων(Κ.Α Εξόδου 6741) πρέπει να είναι ίσες με τα αντίστοιχα ποσά που αποδόθηκαν στους «μητροπολιτικούς» δήμους το πρώτο εξάμηνο του οικονομικού έτους 2016, επί δύο. Ωστόσο τα ποσά που θα εγγραφούν στους οικείους προϋπολογισμούς θα προκύψουν σε συνεργασία με τους διοικητικά υποστηριζόμενους δήμους που βάσει του άρθρου 31 του ν.4257/2014 αναλαμβάνουν ή έχουν ήδη αναλάβει κατά τη διάρκεια του τρέχοντος έτους την άσκηση της εν λόγω αρμοδιότητας και θα πρέπει να είναι αντιστοίχως μειωμένα για τους μητροπολιτικούς δήμους με τα ποσά που θα εγγραφούν στους διοικητικά υποστηριζόμενους δήμους».

Επιπρόσθετα, με την υπ’ αριθμ. 23/30-11-2016 εγκύκλιο με θέμα «Έλεγχος προϋπολογισμών οικονομικού έτους 2017 των δήμων, των περιφερειών και των νομικών τους προσώπων», παρασχέθηκαν οι όμοιες με την προαναφερθείσα ΚΥΑ οδηγίες με την επιφύλαξη της ύπαρξης διάταξης νόμου που να ρυθμίζει διαφορετικά το ζήτημα.

Ωστόσο, το προαναφερθέν άρθρο 31 αντικαταστάθηκε με τη διάταξη του άρθρου 77 του ν.4445/2016 (ΦΕΚ Α' 236), με το οποίο ορίζεται ότι χρόνος άσκησης από τους δήμους των αρμοδιοτήτων που μεταβιβάστηκαν σε αυτούς, στο πλαίσιο των οριζομένων στην περίπτωση α' της παρ. 1 του άρθρου 95 του ν.3852/2010, για τις οποίες παρέχεται κατά τη δημοσίευση του παρόντος διοικητική υποστήριξη, μεταξύ των οποίων και η καταβολή προνοιακών επιδομάτων, ορίζεται η 1η.1.2018.

Λόγω της μεταγενέστερης των οδηγιών που παρέχονται με τις ανωτέρω ΚΥΑ και εγκύκλιο, ψήφισης διάταξης νόμου, που δίνει παράταση στη δυνατότητα των δήμων να υποστηρίζονται διοικητικά από την «έδρα» του νομού, οι εγγραφές στους Κ.Α. 0621 και 6741 των προϋπολογισμών του δήμου της έδρας και των εξυπηρετούμενων διοικητικά δήμων, θα πρέπει και πάλι να γίνουν κατόπιν μεταξύ τους συνεργασίας, ώστε σε κάθε περίπτωση να υπάρχουν εγγραφές επαρκών πιστώσεων, για να μπορεί να γίνει η πληρωμή των επιδομάτων και ταυτόχρονα να μην υπάρχει υπέρβαση των συνολικών ποσών για προνοιακά επιδόματα και να παραμείνουν οι προϋπολογισμοί σε ρεαλιστικά επίπεδα.

Τέλος, οι διαφορές που θα προκύψουν για κάθε δήμο από τις κατανομές των προνοιακών επιδομάτων του έτους 2017 από οποιαδήποτε αιτία, θα πρέπει να εγγραφούν στον προϋπολογισμό του με αναμόρφωση.

Σύμφωνα με το άρθρο 27 του ν. 3756/2009 «Οι πάσης φύσεως οφειλές του Ελληνικού Δημοσίου προς τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) α` βαθμού που απορρέουν από τις διατάξεις του άρθρου 25 του ν. 1828/1989 (ΦΕΚ 2 Α`) και λοιπές σχετικές διατάξεις όπως ισχύουν, ύψους ενός δισεκατομμυρίου επτακοσίων έντεκα εκατομμυρίων ευρώ(1.711.000.000), που αφορούν στη χρονική περίοδο από την καθιέρωση των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων (ΚΑΠ) μέχρι και το έτος 2008, δύναται να εξοφληθούν με την έκδοση ομολόγων σε οκτώ (8)ετήσιες ισόποσες δόσεις, εκ των οποίων η πρώτη θα καταβληθεί εντός δύο (2) μηνών από τη δημοσίευση του νόμου αυτού στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και οι υπόλοιπες επτά (7) την 31η Ιανουαρίου εκάστου έτους, αρχής γενομένης από την 31η Ιανουαρίου 2010». Με άλλα λόγια, το 2016 είναι το τελευταίο έτος για το οποίο αποδίδονται στους δήμους τα έσοδα που προβλέπονται στο προαναφερθέν άρθρο.

Στον Κ.Α.Ε 0715 «Τέλος διαφήμισης της κατηγορίας Δ' του άρθρου 15 του ΒΔ 24/9-20/10/1958 (άρθρο 9 Ν 2880/2001)» και στον Κ.Α.Ε. 0441 «Τέλος ακίνητης περιουσίας (άρθρο 24 Ν 2130/93)» θα εγγραφούν τα ποσά που αποδόθηκαν (εισπράχθηκαν) από κάθε δήμο το έτος 2015. Οποιεσδήποτε διαφορές προκύψουν, θα αποτυπωθούν στον προϋπολογισμό του δήμου μετά από σχετική αναμόρφωσή του.

α) Οι δήμοι δεν υποχρεούνται στην υποβολή των σχετικών Στατιστικών Δελτίων, καθώς τα οικονομικά τους στοιχεία θα συλλεχθούν από το σύστημα αναφορών του Κόμβου Διαλειτουργικότητας του ΥΠΕΣΔΑ από την αρμόδια για τον έλεγχο νομιμότητας Αρχή.
β) Αντιθέτως, για τα νπδδ απαιτείται η υποβολή από αυτά στην αρμόδια για τον έλεγχο νομιμότητας Αρχή, των Στατιστικών Δελτίων του Παραρτήματος 3 της εν λόγω ΚΥΑ, υπό την προϋπόθεση ότι έχουν ενσωματωθεί τα σχετικά οικονομικά τους στοιχεία στις βάσεις δεδομένων του ΥΠΕΣΔΑ.

Στο σχέδιο προϋπολογισμού έτους 2017, το οποίο θα ενσωματωθεί στην ηλεκτρονική βάση δεδομένων που τηρείται στο Υπουργείο Εσωτερικών & Διοικητικής Ανασυγκρότησης, στον ΚΑΕ 1212 και για το μέρος που αντιστοιχεί στα έσοδα των δήμων ή των ν.π.δ.δ. που προκύπτουν από την υλοποίηση πράξεων στο πλαίσιο της δράσης «Εναρμόνιση Οικογενειακής και Επαγγελματικής Ζωής» έτους 2016-2017, θα εγγραφεί ως ανώτατο ποσό το γινόμενο του 70% της νόμιμης/συνολικής δυναμικότητας της δομής, όπως αυτή αναφέρεται στην άδεια ίδρυσης και λειτουργίας ή στο θεσμικό πλαίσιο, επί το ετήσιο ανώτατο όριο δαπάνης, που θα καταβάλλεται από την Ε.Ε.Τ.Α.Α. Α.Ε., ανά κατηγορία Δομής και ανά κατηγορία θέσης αυτών, όπως αυτό προσδιορίζεται στο άρθρο 6 της υπ΄αριθμ. 16/οικ. 578/ΕΥΣΕΚΤ/66166 ΚΥΑ (Β΄1850) και την υπ΄αριθμ. 3070/11/7/2016 Πρόσκληση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος της Ε.Ε.Τ.Α.Α.
Τυχόν διαφορές που θα προκύψουν, κατόπιν της ολοκλήρωσης της διαδικασίας ελέγχου των δικαιολογητικών και της έκδοσης από την Ε.Ε.Τ.Α.Α. των σχετικών πινάκων ανά πράξη και ανά Δομή /Φορέα με τα στοιχεία των οφελούμενων και των εξυπηρετούμενων ατόμων ανά Δομή/Φορέα, θα αποτυπωθούν στο σχέδιο του προϋπολογισμού που θα εισαχθεί προς συζήτηση και ψήφιση από το Δημοτικό/ Διοικητικό Συμβούλιο.
Κατά την υποβολή της απόφασης του προϋπολογισμού στην αρμόδια για τον έλεγχο νομιμότητας Αρχή, η Δομή/Φορέας υποχρεούται να προσκομίσει βεβαίωση του ασκούντα χρέη προϊσταμένου οικονομικής υπηρεσίας αυτού, με το ποσό της εγγραφής, όπως αυτό προκύπτει από τους πίνακες των οφελούμενων και των εξυπηρετούμενων ατόμων που θα συνταχθούν από την Ε.Ε.Τ.Α.Α., επί το ετήσιο ανώτατο όριο δαπάνης, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην προαναφερθείσα ΚΥΑ.

Στον ΚΑΕ 81 ΠΛΗΡΩΜΕΣ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΩΝ ΠΟΕ εγγράφεται το σύνολο των απλήρωτων υποχρεώσεων όπως αυτές προκύπτουν από το ισοζύγιο της Γενικής Λογιστικής (π.δ 315/99) της 31.12.2017, με εξαίρεση τις υποχρεώσεις για τις οποίες πληρούνται οι προϋποθέσεις παραγραφής και έχουν δρομολογηθεί οι σχετικές διαδικασίες. Στις περιπτώσεις υποχρεώσεων που έχουν ενταχθεί σε καθεστώς ρύθμισης για αποπληρωμή σε περισσότερα του ενός έτη, στον προϋπολογισμό 2018 εγγράφεται το συνολικό ποσό που πρέπει να καταβληθεί εντός του έτους, όπως αυτό προκύπτει από τη σχετική πράξη πολυετούς ανάληψης υποχρεώσεων.

Στον προϋπολογισμό των δήμων έτους 2018, επί του παρόντος δεν θα εγγραφούν πιστώσεις στους σχετικούς ΚΑΕ που αφορούν το τέλος ακίνητης περιουσίας (ΤΑΠ), τέλος διαφήμισης και φόρο ζύθου. Όποια ποσά αποδοθούν κατά το επόμενο οικονομικό έτος, θα εγγραφούν στον προϋπολογισμού των δήμων με αντίστοιχη αναμόρφωση".

Oι πιστώσεις που θα εγγραφούν στους οικείους προϋπολογισμούς των δήμων και των περιφερειών ως έσοδα από επιχορηγήσεις του τακτικού προϋπολογισμού των αναφερόμενων στην ανωτέρω σχετική Σ. Ερώτηση θα υπολογιστούν με τον τρόπο και τις αναγωγές στους μήνες και τα έτη που ορίζονται ρητά στις υπ΄αριθμ. 23976/2016 (Β΄ 2311) και 23977/2016 (Β΄ 2312) όμοιες Κ.Υ.Α και όχι με αναγωγές σε επόμενα έτη.

Είναι σημαντικό για την τήρηση των δημοσιονομικών στοιχείων του υποτομέα των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, η καταχώρηση των πιστώσεων στους προϋπολογισμούς των δήμων έτους 2019 αναφορικά με συμπληρωματικές κατανομές από ΚΑΠ έτους 2018, να πραγματοποιηθεί σε ΚΑΕ τρέχοντος έτους και όχι στον KAE 21. Οι πιστώσεις που αφορούν την συμπληρωματική κατανομή προς κάλυψη λειτουργικών και λοιπών γενικών δαπανών των δήμων (ΑΠ 78020/28-2-2018, ΑΔΑ: 7ΥΙ9465ΧΘ7-2ΚΨ) θα εγγραφούν με αναμόρφωση στον ΚΑΕ 0611, ενώ εκείνες που αφορούν τη συμπληρωματική κατανομή για την κάλυψη λειτουργικών δαπανών των σχολείων και κατά προτεραιότητα για την κάλυψη δαπανών θέρμανσης των σχολείων (ΑΠ 78021/28-12-2018, ΑΔΑ: 7Μ3Φ465ΧΘ7-3Ν1) θα εγγραφούν στον ΚΑΕ4311. Επιπρόσθετα, προτείνεται να προβείτε σε περαιτέρω ανάλυση των κωδικών, προς διευκόλυνση δικής σας και του έργου της Αποκεντρωμένης Διοίκησης.

Στον Κ.Α.Ε 0715 «Τέλος διαφήμισης της κατηγορίας Δ' του άρθρου 15 του ΒΔ 24/9-20/10/1958 (άρθρο 9 Ν 2880/2001)» και στον Κ.Α.Ε. 0441 «Τέλος ακίνητης περιουσίας (άρθρο 24 Ν 2130/93)» θα εγγραφούν στον προϋπολογισμό με αναμόρφωση τα ποσά που θα αποδοθούν για το οικονομικό έτος 2019, κατόπιν έκδοσης των σχετικών αποφάσεων του Υπουργού Εσωτερικών.

Οι δήμοι δε θα εγγράψουν στον προϋπολογισμό τους τα ποσά καταβολής των προνοιακών επιδομάτων του διμήνου Νοεμβρίου – Δεκεμβρίου 2018, καθότι αυτά αποδίδονται μέσα στο οικονομικό έτος 2019 και η απόδοσή τους θα γίνει από τον Οργανισμό Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης.

Οι πιστώσεις για την κάλυψη δαπανών του διατροφικού επιδόματος από 1/1/2019 θα καταβάλλονται από τον Οργανισμό Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και ως εκ τούτου δεν θα εγγραφούν πιστώσεις στους προϋπολογισμούς των Περιφερειών.

Για την ανάλυση του ΚΑ 131 «ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΘΕΣΜΟΘΕΤΗΜΕΝΟΥΣ ΠΟΡΟΥΣ ΓΙΑ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΕΣ ΔΑΠΑΝΕΣ», ισχύουν τα οριζόμενα στην υπ΄αριθμ. 38347/25.07.2018 κ.υ.α. παροχής οδηγιών για την κατάρτιση του προϋπολογισμού των δήμων, οικονομικού έτους 2019 ήτοι:

Η υποκατηγορία εσόδων 131 διαμορφώνεται ως ακολούθως:

131 ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΘΕΣΜΟΘΕΤΗΜΕΝΟΥΣ ΠΟΡΟΥΣ ΓΙΑ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΕΣ ΔΑΠΑΝΕΣ
1311 ΚΑΠ επενδυτικών δαπανών των δήμων
1312 Επισκευή και συντήρηση σχολικών κτιρίων άρθρο (13 Ν2880/2001)
1313 Επιχορηγήσεις για πυροπροστασία που προορίζονται για επενδυτικές δαπάνες
1314 Επιχορηγήσεις από το πρόγραμμα "Θησέας" (άρθρα 6-12 ν.3274/2004)
1315 Επιχορηγήσεις από το πρόγραμμα ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ Ι (αρ. 69 του ν. 4509/2017)
1319 Λοιπά Ειδικά προγράμματα

Ο Κ.Α. 1319 εμφανίζεται μόνο στο κύριο μέρος της κ.υ.α., καθώς εκ παραδρομής παραλείφθηκε η απεικόνιση αυτού από το παράρτημα 1, χωρίς τούτο να επηρεάζει την εγκυρότητα και την κανονιστική ισχύ της σχετικής κ.υ.α., καθώς οι δευτερεύοντες κανόνες δικαίου τίθενται με αυτή και δεν παράγονται από τα συνοδευτικά παραρτήματά της.

Το ποσό της γραμμής των πινάκων 1 και 2 «Έλλειμμα (-) / Πλεόνασμα (+) (Α-Β)» προκύπτει από την αφαίρεση των εκτιμώμενων πληρωμών από τις εκτιμώμενες εισπράξεις κατά το αντίστοιχο έτος χωρίς σε αυτά τα μεγέθη να συμπεριλαμβάνονται έσοδα και έξοδα που αφορούν χρηματοοικονομικές συναλλαγές ( δηλαδή π.χ. έσοδα από δάνεια, χρηματικό / ταμειακό υπόλοιπο, πληρωμές για χρεολύσια).
Επιπρόσθετα, το ποσό της γραμμής «ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΚΑΤΑ ESA» συμπεριλαμβάνει τη μεταβολή των υποχρεώσεων εκτός Γενικής Κυβέρνησης κατά τη διάρκεια του έτους χρήσης. Συγκεκριμένα, η μείωση των υποχρεώσεων κατά τη διάρκεια του έτους βελτιώνει το ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΚΑΤΑ ESA και η αύξησή τους το επιδεινώνει.
Οι δύο αυτές γραμμές δηλαδή το «Έλλειμμα (-) / Πλεόνασμα (+) (Α-Β)» και το «ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΚΑΤΑ ESA» προσδιορίζουν το ταμειακό και το δημοσιονομικό αποτέλεσμα αντίστοιχα.

Τα ποσά του πίνακα 6 αφορούν στο συνολικό ποσό που εκτιμάται ότι θα κατανεμηθεί ετησίως ανά φορέα από τους ΚΑΠ και επομένως αφορά στην κάλυψη του συνόλου των δράσεων που χρηματοδοτούνται από τους ΚΑΠ. Επιπλέον, στο κατανεμηθέν ποσό περιλαμβάνονται και οι δαπάνες μισθοδοσίας του προσωπικού των Περιφερειών που από το 2016 και εφεξής θα βαρύνουν τους προϋπολογισμούς των Περιφερειών. Επισημαίνεται ότι οι ετήσιες κατανομές δύναται να αλλάξουν στα επόμενα οικονομικά έτη με βάση τις εκάστοτε ανάγκες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης

Τα ποσά του πίνακα 5 αφορούν στο συνολικό ποσό που εκτιμάται ότι θα κατανεμηθεί ετησίως ανά Δήμο από τους ΚΑΠ και επομένως αφορά στην κάλυψη του συνόλου των δράσεων που χρηματοδοτούνται από τους ΚΑΠ. Επιπλέον, στο κατανεμηθέν ποσό περιλαμβάνεται, μόνο για το έτος 2016 και το έσοδο του άρθρου 27 του ν.3756/2009 στο πλαίσιο εξόφλησης των πάσης φύσεως οφειλών του Ελληνικού Δημοσίου προς τους Δήμους, καθώς ολοκληρώνεται η εν λόγω υποχρέωση. Επισημαίνεται ότι οι ετήσιες κατανομές δύναται να αλλάξουν στα επόμενα οικονομικά έτη με βάση τις εκάστοτε ανάγκες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Όχι, ο ΚΑΕ 32 «ΕΙΣΠΡΑΚΤΕΑ ΥΠΟΛΟΙΠΑ ΑΠΟ ΒΕΒΑΙΩΘΕΝΤΑ ΕΣΟΔΑ ΚΑΤΑ ΤΑ ΠΑΡΕΛΘΟΝΤΑ ΕΤΗ», στη στήλη «Εγκεκριμένος Π/Υ 2015», πρέπει να εγγραφεί αφαιρώντας τα ποσά του ΚΑΕ 85 «ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ ΜΗ ΕΙΣΠΡΑΞΗΣ ΕΙΣΠΡΑΚΤΕΩΝ ΥΠΟΛΟΙΠΩΝ ΒΕΒΑΙΩΜΕΝΩΝ ΚΑΤΑ ΤΑ Π.Ο.Ε ΕΝΤΟΣ ΤΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ ΕΤΟΥΣ» προκειμένου να αποτυπώνεται η εκτίμηση είσπραξης της σχετικής κατηγορίας εσόδων. Αντίστοιχα, τα ποσά του ΚΑΕ 85 πρέπει να αφαιρεθούν και από την κατηγορία 5α) Πληρωμές ΠΟΕ. Με αυτόν τον τρόπο επιτυγχάνεται η ομοιογένεια της συγκεκριμένης στήλης με τις υπόλοιπες στις οποίες συμπληρώνονται, όπως έχει προαναφερθεί, οι εκτιμήσεις εισπράξεων.

Εκτός από τη στήλη «Εγκεκριμένος Π/Υ 2015» η οποία αφορά προϋπολογισθέντα μεγέθη, όλες οι υπόλοιπες στήλες (εκτιμήσεις 2015, 2016,2017,2018,2019) συμπληρώνονται με τα έσοδα και τις δαπάνες, τα οποία αναμένονται να εισπραχθούν και να πληρωθούν αντίστοιχα κατά τη διάρκεια του οικονομικού έτους.

1 10 11 12 13 14 20