ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ

Τετάρτη 14 Μαΐου 2025
20.09.2012

Oμιλία του Υπουργού κ. Μανιτάκη σε εκδήλωση

PDF | DOC | Oμιλία του Υπουργού κ. Μανιτάκη στην εκδήλωση της Ένωσης των Βελγικών επιχειρήσεων

Ο Υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Αντώνης Μανιτάκης ήταν ο επίτιμος ομιλητής στην εκδήλωση της Ένωσης των Βελγικών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα. Ακολουθεί ολόκληρη η ομιλία με τίτλο «H δύσβατη πορεία της Διοικητικής Μεταρρύθμισης στην Ελλάδα»

Κυρίες και Κύριοι,

Θα ήθελα, κατ΄αρχάς, να ευχαριστήσω τον εξοχότατο Πρέσβη του Βελγίου στην χώρα μας, κύριο Mark van den Reeck, για την ευγενική πρόσκληση που μου απηύθυνε να συμμετάσχω ως ομιλητής στη σημερινή συνεστίαση και να απευθυνθώ σε εκλεκτούς ακροατές παρουσιάζοντας τις βασικές κατευθύνσεις, τις δυσκολίες αλλά και την προοπτική της Διοικητικής Μεταρρύθμισης στην Ελλάδα. Και βέβαια τα βήματα που έχουν γίνει μέχρι τώρα.

Δράττομαι όμως της ευκαιρίας για να εκφράσω τις θερμές ευχαριστίες της Ελληνικής Κυβερνήσεως προς την Βελγική Κυβέρνηση και προς τον βελγικό λαό για την σταθερή, διακριτική αλλά αποφασιστική στήριξη του ελληνικού λαού στις εξαιρετικά δύσκολες στιγμές που περνά. Την ευρωπαϊκή αλληλεγγύη του Βελγίου την αισθανθήκαμε και την ζούμε έντονα και καθημερινά, ακόμη και μέσα από τις πολιτιστικές εκδηλώσεις που διοργανώνετε, κύριε Πρέσβη. Η στήριξή σας μας ενθαρρύνει και μας θερμαίνει. Σας είμαστε ευγνώμονες.

Οι απορίες του εγχειρήματος και η ιστορική πρόκληση που αναδεχθήκαμε

Εύλογα θα διερωτάται κανείς, παρατηρώντας τα όσα θλιβερά συμβαίνουν στην Ελλάδα τα τελευταία τρία χρόνια, αν το εγχείρημα της Διοικητικής Μεταρρύθμισης, κεφαλαιώδους σημασίας για την ανόρθωση της χώρας, έχει προοπτικές. Μήπως είναι το ίδιο παράτολμο και παρακινδυνευμένο και, τελικά, αβέβαιο, αν σκεφθεί κανείς την εξαιρετικά δυσμενή, εθνική και διεθνή συγκυρία, καθώς συντελείται σε μια περίοδο πρωτοφανούς και παρατεταμένης δημοσιονομικής κρίσης, στην Ελλάδα και στην Ευρώπη, σε ένα περιβάλλον οξύτατης κοινωνικής κρίσης και με εξαιρετικά επισφαλή πολιτική σταθερότητα.

Πώς είναι, αλήθεια, δυνατόν να ελπίζει κανείς να αναδιαρθρώσει ριζικά έναν διοικητικό μηχανισμό που είναι αναγκασμένος να λειτουργεί, ταυτόχρονα, στο μάξιμουμ, να είναι υποχρεωμένος να σχεδιάζει και να εφαρμόζει μέτρα επείγοντα και καθοριστικά, την ίδια στιγμή που η διοικητική μηχανή εμφανίζει συμπτώματα αδράνειας, έως και παραλυσίας, και οι δημόσιοι υπάλληλοι ζουν διαρκώς σε καθεστώς εργασιακής αβεβαιότητας, υπό την δαμόκλειο σπάθη της απόλυσης, της δραματικής μείωσης των μισθών τους, με καταρρακωμένο το κύρος τους και με πεσμένο το ηθικό τους;

Πώς είναι, τέλος, δυνατόν να προσπαθεί κανείς να εξορθολογίσει, να καταστήσει δηλαδή αποτελεσματική, αποδοτική και οικονομική μια πολυέξοδη και σπάταλη, είναι αλήθεια, Διοίκηση, με πενιχρά, όμως, έως ανύπαρκτα διαθέσιμα μέσα, με παντελή αδυναμία πρόσληψης νέων, ικανών στελεχών, σε μια περίοδο αιματηρής και παρατεταμένης δημοσιονομικής λιτότητας;

Το έργο φαντάζει πράγματι τιτάνιο, είναι όμως και προκλητικό. Και αυτή η ανεπανάληπτη ιστορική πρόκληση είναι που μας καλεί και μας ενθαρρύνει να προχωρήσουμε. Ανταποκριθήκαμε στο κάλεσμά της, γιατί πιστεύουμε ότι μας δίνεται μια μοναδική ευκαιρία. Η κρίση μπορεί να οδηγήσει στην καταστροφή, μπορεί όμως και να αποτελέσει την αφετηρία για μια ριζική αλλαγή. Πιστεύουμε ότι στην περίπτωσή μας μπορεί να αποτελέσει πηγή ανεξάντλητων δυνατοτήτων και πραγματικής δημιουργίας. Ζούμε σίγουρα τις τραγικές συνέπειες της μοιραίας κατάρρευσης του παλαιού, του σάπιου, του φαύλου, του πελατειακού. Οι αυταπάτες της Μεταπολιτευτικής περιόδου στην Ελλάδα χάνονται μέσα από τα αλλεπάλληλα, απηνή κτυπήματα της παγκοσμιοποιημένης εποχής μας.

Η τρικομματική Κυβέρνηση υπό την Προεδρεία του Αντώνη Σαμαρά ανταποκρίνεται στην ιστορική πρόκληση και αποτελεί την πλέον ενθαρρυντική και σταθερή απάντηση στις απαιτήσεις της παρούσας συγκυρίας. Αποτελεί μια θετική και ελπιδοφόρα ασυνέχεια στις μονοκομματικές, αυτάρεσκες κυβερνήσεις της μεταπολιτευτικής περιόδου.

Το νέο δεν άρχισε ακόμη να αναφύεται. Χρειάζεται ωστόσο να το επινοήσουμε, ως χώρα, από κοινού και σε συνεργασία με τις άλλες χώρες της Ευρώπης, στο πλαίσιο ενός κοινού οράματος.

Η ανάγκη και η μέθοδος της ριζικής αναδιάρθρωσης των δομών της διοίκησης

Δεν αναλαμβάνουμε, πάντως, την πρόκληση μόνοι μας ούτε αβοήθητοι. Στηριζόμαστε στην αλληλεγγύη και στην συμπαράσταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τα οποία δημιούργησαν ειδικά για μας, τον Οκτώβριο του 2011, ένα πλαίσιο στήριξης και συνεργασίας, την Ομάδα Δράσης για την Ελλάδα, την Task force for Greece. Αμέσως μόλις αναλάβαμε, ενεργοποιήσαμε την αδρανοποιημένη διμερή διεθνή συμφωνία, που είχαμε υπογράψει από τον Ιανουάριο του 2012 δια του Υπουργού των Οικονομικών, με την Γαλλία, τη χώρα που είναι υπεύθυνη για τον τομέα της Διοικητικής Μεταρρύθμισης.

Βαδίζουμε με βάση τον οδικό χάρτη που έχει καταρτιστεί με την συνεργασία εμπειρογνωμόνων και περιέχει συγκεκριμένους στόχους και χρονοδιαγράμματα.

Για πρώτη φορά, λοιπόν, υλοποιείται ένα εγχείρημα αξιολόγησης και αναδιάρθρωσης των δομών και του δυναμικού ολόκληρης της δημόσιας διοίκησης και των εποπτευόμενων φορέων όλων των υπουργείων. Έχουν ήδη συγκροτηθεί και λειτουργούν (στο πλαίσιο του άρθρου 35 παρ. 4 του Ν.4024/2011) επιτροπές αξιολόγησης σε όλα τα υπουργεία, με βάση κριτήρια και μεθοδολογία διεθνώς αποδεκτά, που συνδιαμορφώνονται με τη συμβουλευτική προσφορά εμπειρογνωμόνων της πρωτοποριακής στον τομέα αυτό γαλλικής δημόσιας διοίκησης.

Τα κριτήρια είναι σαφή, ποιοτικά και διαφανή και αφορούν: τους στόχους και τις δημόσιες πολιτικές που υπηρετούν οι δομές της διοίκησης, το επίπεδο εξυπηρέτησης των αναγκών των πολιτών, το κόστος λειτουργίας, την αποτελεσματικότητα των υπηρεσιών, τη δυνατότητα συνεργειών των υπηρεσιών, την κατάργηση ανύπαρκτων ή αλληλεπικαλυπτόμενων αρμοδιοτήτων, την ελαχιστοποίηση των οργανικών μονάδων της διοίκησης, την ελαχιστοποίηση του χρόνου υλοποίησης των παρεμβάσεων, τη βελτιστοποίηση της ανταπόκρισης της διοίκησης στα αιτήματα της κοινωνίας και των πολιτών.

Να σημειωθεί ακόμη ότι στο ΥΔΜΗΔ, η έκθεση αξιολόγησης έχει ολοκληρωθεί και βρίσκεται στο στάδιο της τελικής υιοθέτησής της. Θα αποτελέσει οδηγό για το σύνολο της αναδιάρθρωσης σε όλα τα υπουργεία. Οι πρώτες εκτιμήσεις δείχνουν ότι από την αναδιάρθρωση των δομών μας θα προκύψει σημαντική μείωση διοικητικών μονάδων, Γενικών Διευθύνσεων, διευθύνσεων και Τμημάτων, που φθάνει ενίοτε και το 50%, με ανάλογη μείωση λειτουργικών δαπανών, διοικητικών βαρών, θέσεων προσωπικού και γενικότερα με την επίτευξη οικονομιών κλίμακος.

Οι επιτροπές αξιολόγησης των διοικητικών μονάδων (δομών) που έχουν σχηματιστεί για κάθε Υπουργείο εργάστηκαν όλο το καλοκαίρι και ολοκληρώνουν τις εκθέσεις τους. Συγκροτήθηκαν από μετεκπαιδευμένα στελέχη της Διοίκησης υπό την καθοδήγηση μιας κεντρικής επιτροπής του άρθρου 35 του νόμου 4024 του 2011. Ενήργησαν με βάση συγκεκριμένα κριτήρια αξιολόγησης, που προαναφέραμε και εμπεριέχονταν σε ένα mission statement. Παραδόθηκαν ήδη προς τελική επεξεργασία και μελέτη οι πρώτες πέντε εκθέσεις των Υπουργείων.

Μετά την υιοθέτηση των εκθέσεων από το Διυπουργικό Συμβούλιο Διοικητικής Μεταρρύθμισης υπό την προεδρεία του Πρωθυπουργού, θα επακολουθήσει η σύνταξη των νέων οργανισμών με την επεξεργασία και έκδοση των σχετικών Προεδρικών Διαταγμάτων. Διαδικασία που προγραμματίζουμε να έχει ολοκληρωθεί στο τέλος του έτους.

Μετά την τυπική και ουσιαστική περάτωση της αξιολόγησης των δομών και τη σύνταξη των νέων οργανισμών των Υπουργείων, θα επακολουθήσει, το 2013, η αξιολόγηση του προσωπικού, αρχίζοντας από την επιλογή Γενικών Διευθυντών, Διευθυντών και γενικά προσωπικού θέσεων ευθύνης. Διαδικασία που θα επιταχυνθεί όσο γίνεται περισσότερο.

Την πρώτη εικόνα των ριζικά αναδιαρθρωμένων δημόσιων υπηρεσιών θα την έχουμε στο τέλος του έτους. Θα μπορούμε έτσι να εκτιμήσουμε τότε πόσο πιο λειτουργική, πόσο πιο ευέλικτη και πόσο πιο αποδοτική θα γίνει η δημόσια διοίκηση. Θα ξέρουμε ακόμη πόσο προσωπικό χρειαζόμαστε και πόσο μπορεί να μειωθεί ο αριθμός των δημοσίων υπαλλήλων και γενικά των απασχολουμένων στον δημόσιο τομέα, και φυσικά πόσο λιγότερο θα κοστίζει η λειτουργία της Διοίκησης.

Όλες οι παραπάνω εκτιμήσεις και δημοσιονομικές αξιολογήσεις γίνονται σε στενή, εκ του σύνεγγυς επικοινωνία με τις υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών και σε διαρκή συνεννόηση με τον συνάδελφο Υπουργό κύριο Στουρνάρα, με τον οποίο διατηρούμε αγαστή συνεργασία.

Η αθρόα αποχώρηση δημοσίων υπαλλήλων το 2012 και η πέρα από κάθε πρόβλεψη μείωση του αριθμού τους κατά διακόσιες, ακόμη, χιλιάδες μέχρι το 2015. Με την αυστηρή τήρηση του κανόνα 1:5, με δεδομένες τις αυξημένες αποχωρήσεις από το δημόσιο (που το ίδιο το ΓΛΚ εκτιμά ότι θα φτάσουν τις 40.000 μόνο για φέτος, υπερβαίνοντας τις αρχικά συντηρητικότερες εκτιμήσεις) και με την πρόταση του ΥΔΜΗΔ για συνταξιοδοτική ωρίμανση, δηλαδή για πρόωρη εθελούσια συνταξιοδότηση 35.000 υπαλλήλων με εξαγορά 3 πλασματικών χρόνων υπηρεσίας, διασφαλίζουμε ότι ο στόχος για 150.000 λιγότερους υπαλλήλους μέχρι το 2015 υπερκαλύπτεται με φυσιολογικές και οικειοθελείς αποχωρήσεις, υπερβαίνοντας μάλιστα κατά πολύ τον αριθμό των 200.000 – με ταυτόχρονη πρόνοια να μην αποψιλωθεί η διοίκηση από έμπειρο και καταρτισμένο προσωπικό και να μη θιγούν ευαίσθητοι τομείς όπως η υγεία και η εκπαίδευση.

Με τον τρόπο αυτό, στα τέλη του 2015 ο δημόσιος τομέας της Ελλάδας θα μετρά 600.000 περίπου εργαζόμενους, θα είναι μικρότερος περίπου κατά το 1/3 σε σχέση με το 2009, πριν την κρίση, ενώ θα έχει περιοριστεί δραστικά το συναφές μισθολογικό κόστος και θα έχουν απελευθερωθεί θέσεις προκειμένου να ανανεωθεί η δημόσια διοίκηση με νέους, καταρτισμένους και ικανούς υπαλλήλους που προς το παρόν δεν απορροφούνται.

Συνεπώς, με τους σημερινούς, πρόχειρους υπολογισμούς, η Ελλάδα επιτυγχάνει τον στόχο για μικρότερο, λειτουργικό και αποδοτικό κράτος, χωρίς απολύσεις, αλλά με τις αναγκαίες μετατάξεις και σε συνθήκες εργασιακής ειρήνης και ασφάλειας. Οι αλλαγές προχωρούν με σχέδιο αλλά και αποφασιστικότητα.

Η Διοικητική Μεταρρύθμιση και ο εξορθολογισμός της Διοίκησης προϋποθέτει όμως τη συνειδητή συμμετοχή σε αυτήν των λειτουργών της. Από την άλλη, χωρίς αξιοκρατική και αντικειμενική στελέχωσή της από τους πλέον ικανούς υπαλλήλους, ιδίως για τις θέσεις ευθύνης, κάθε προσπάθεια μεταρρύθμισης είναι καταδικασμένη. Αυτό είναι το στοίχημα της προσπάθειάς μας και στην επιτυχία του θα αφιερώσουμε όλες μας τις δυνάμεις.

Για όλα τα προηγούμενα απαιτείται, πάντως, κλίμα ηρεμίας, εργασιακής ασφάλειας και εμπιστοσύνης. Κυρίως όμως απαιτείται υψηλό αίσθημα ευθύνης από τους δημόσιους λειτουργούς· συνειδητοποίηση της αποστολής τους και των βαρών που επωμίζεται ο ελληνικός λαός για τη μισθοδοσία τους και την κοινωνική τους ασφάλιση.

Η τιτάνια μάχη κατά του τέρατος της γραφειοκρατίας

Ο πρώτος και βασικός αυτός άξονας της Διοικητικής Μεταρρύθμισης, δηλαδή η ριζική αναδιάρθρωση των δημόσιων υπηρεσιών, θα έμενε μόνος και αναξιοποίητος, αν δεν συνδυαζόταν με τον δεύτερο: την αντιμετώπιση του τέρατος της γραφειοκρατίας, που μοιάζει με Λερναία Ύδρα και από το οποίο πάσχει, και μάλιστα βαριά, η ελληνική διοίκηση. Δεν χρειάζεται να την περιγράψω: την έχουμε υποστεί όλοι μας, πολίτες και επιχειρήσεις. Ούτε θα αναλωθώ σε περιγραφή της έκτασης και των αιτίων της.

Απλώς σας αναφέρω ότι το κόστος της γραφειοκρατίας στην Ελλάδα εκτιμάται στο 6,8% του ΑΕΠ, δηλαδή περί τα 14 δις ευρώ (όταν ο αντίστοιχος μέσος όρος σε άλλες χώρες της Ευρώπης είναι 3,5%). Μάλιστα, έρευνες έχουν δείξει ότι και οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα αναγκάζονται να δαπανούν ετησίως 2 δις ευρώ για να καλύψουν το κόστος που προκύπτει από γραφειοκρατικά εμπόδια. Εκτός αυτού, ο λαβύρινθος της γραφειοκρατίας είναι το γόνιμο υπέδαφος στο οποίο ανθίζουν φαινόμενα διαφθοράς και πελατειακής συναλλαγής.

Έχοντας πλήρη συνείδηση του προβλήματος, καταστήσαμε σαφές ενώπιον του Ελληνικού Κοινοβουλίου, μόλις αναλάβαμε το Υπουργείο, ότι δεν σκοπεύουμε να ετοιμάσουμε νέους, μεγαλεπήβολους νόμους, που σχεδιάζουν από την αρχή τα πάντα, σαν να ιδρύθηκε η χώρα μας χτες , και που απαιτούν μήνες για να ετοιμαστούν και άλλους τόσους για να εφαρμοστούν. Η Ελλάδα, ως γνωστόν, δεν πάσχει από έλλειψη νόμων αλλά από την εφαρμογή τους και κυρίως από μια απερίγραπτη πολυνομία και από ατέλειωτες αντινομίες της νομοθεσίας της. Η κυριότερη πηγή της γραφειοκρατίας είναι η πληθώρα και η φλυαρία των λεπτομερειακών νόμων της, που ενισχύει και αναπαράγει έναν διαδεδομένο και εξωφρενικό φορμαλισμό και νομικισμό που παραλύει τη φαντασία και σκοτώνει τη σκέψη. Θα βασιστούμε βέβαια στην παλιά νομοθεσία, όμως καταργώντας, επιδιορθώνοντας και συμπληρώνοντας ό,τι κρίνουμε αναγκαίο και υπάγεται στη δικαιοδοσίας μας.

Οι πυλώνες του προγράμματος της απλούστευσης των διοικητικών διαδικασιών
α) Η συνδρομή των μεθόδων της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης
Ο πρώτος πυλώνας αφορά την αξιοποίηση στο μέγιστο των μεθόδων της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, που αποτελεί βασική συνιστώσα και στήριγμα της διοικητικής μεταρρύθμισης. Συμπορεύεται με αυτήν. Την ευθύνη και τον σχεδιασμό τα έχει ο Υφυπουργός κύριος Βολουδάκης, ο οποίος εργάζεται εντατικά και συντονισμένα προς αυτήν την κατεύθυνση. Ήδη έχει συγκροτηθεί η Επιτροπή Συντονισμού της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, υπό την προεδρία του υφυπουργού ΥΔΜΗΔ, με στόχο την ολοκλήρωση μιας επικαιροποιημένης εθνικής στρατηγικής και την ιεράρχηση των προτεραιοτήτων για κάθε υπουργείο. Κάθε δράση της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης θα οδηγεί σε μετρήσιμα αποτελέσματα ως προς την απλούστευση των διαδικασιών και τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας της διοίκησης, με οριζόντια συνεργασία όλων των υπουργείων. Βασικοί στόχοι είναι η παροχή των ευρύτερων δυνατών ηλεκτρονικών υπηρεσιών στους πολίτες –ιδίως όσων δεν απαιτούν τη φυσική παρουσία του πολίτη–, η ψηφιακή επικοινωνία μεταξύ των διοικητικών υπηρεσιών και η διασφάλιση συνθηκών ψηφιακής ανάπτυξης για τις επιχειρήσεις. Αξιοποιούνται τα χρηματοδοτικά εργαλεία του ΕΣΠΑ (Επιχειρησιακά Προγράμματα «Διοικητική Μεταρρύθμιση» και «Ψηφιακή Σύγκλιση») και οι υφιστάμενες δομές πληροφορικής και επικοινωνιών του Δημοσίου, ενώ υλοποιείται το σημαντικό έργο της μετάβασης στην αποκλειστικά ηλεκτρονική διακίνηση εγγράφων. Ο σχεδιασμός προχωρά ικανοποιητικά και σύντομα θα έχουμε τα πρώτα οφέλη της όλης προσπάθειας.

β) Η μέθοδος του εντοπισμού και της άρσης των διοικητικών βαρών
Ο δεύτερος πυλώνας είναι επικεντρωμένος στην εστία του γραφειοκρατικού τέρατος: στην άρση των διοικητικών βαρών που δημιουργούνται από τις γραφειοκρατικές, χρονοβόρες και περιττές ταλαιπωρίες επιχειρήσεων και πολιτών, και τελικά στην απλούστευση των διοικητικών διαδικασιών.
Πριν από λίγες μέρες, μετά από προσπάθειες τριών ολόκληρων μηνών, υπογράφηκε μια διεθνής συμφωνία, σύμβαση με τον ΟΟΣΑ, που στηριζόταν και προβλεπόταν ως δυνατότητα στη διεθνή συνθήκη του ΟΟΣΑ που έχει υπογράψει και η Ελλάδα όπως και όλες οι άλλες χώρες μέλη του διεθνούς οργανισμού που επωφελούνται της συνεργασίας και τεχνογνωσίας του. Με βάση αυτή τη συμφωνία, ο ΟΟΣΑ αναλαμβάνει να εντοπίσει, χάρις στη μέθοδο και τεχνογνωσία που διαθέτει, τις εστίες γραφειοκρατικών βαρών της νομοθεσίας μας και να την απαλλάξει από αυτά. Η υλοποίησή της θα αρχίσει άμεσα τις προσεχείς εβδομάδες.

Η πολυ-επίπεδη μάχη κατά της διαφθοράς: καμιά ανοχή στην ατιμωρησία

Και έρχομαι τώρα σε έναν τελευταίο τομέα, εξαιρετικά χρήσιμο και άρρηκτα συνδεδεμένο με την διοικητική γραφειοκρατία στην Ελλάδα: στη διοικητική διαφθορά.

Το πλέγμα της πολιτικής και γραφειοκρατικής διαφθοράς, που είναι εξαιρετικά διάχυτο ιδίως στον δημόσιο τομέα της Ελλάδας (όπως τεκμηριώνεται από τις έρευνες της Διεθνούς Διαφάνειας), έχει πολλαπλές συνέπειες: επιβαρύνει τις επιχειρήσεις με απρόβλεπτα βάρη, εντείνει τις κοινωνικές ανισότητες δημιουργώντας δίκτυα που αποκλείουν τα πιο αδύναμα στρώματα του πληθυσμού από την ισότιμη πρόσβαση σε υπηρεσίες που δικαιούνται, αφήνει βαθύ αποτύπωμα στις διαρθρωτικές αδυναμίες της εθνικής οικονομίας επηρεάζοντας αρνητικά το οικονομικό περιβάλλον, τις ιδιωτικές και δημόσιες επενδύσεις.

Η οποιαδήποτε πολιτική σε αυτή την κατεύθυνση θα πρέπει καταρχήν να βασίζεται στην ενίσχυση και τον σεβασμό των βασικών αρχών που διέπουν τον δημόσιο τομέα: απόλυτος σεβασμός του νόμου και τήρηση των διαδικασιών χωρίς παρεκκλίσεις· εντιμότητα στη διαχείριση του δημόσιου χρήματος· αυξημένο αίσθημα επαγγελματικής ηθικής και ευθύνης απέναντι στους πολίτες· σεβασμός της ισότητας των πολιτών ενώπιον του νόμου και των δημόσιων βαρών.
Με οδηγό αυτές τις αρχές, το ΥΔΜΗΔ προωθεί συγκεκριμένες πρωτοβουλίες, πέρα από τον αναγκαίο εξορθολογισμό των δημοσίων υπηρεσιών.

Έτσι, προχωρά εντατικά η εφαρμογή του ν. 4057/2012, με τον οποίο επήλθε μια ριζική αναμόρφωση του πειθαρχικού δικαίου των δημοσίων λειτουργών, και ιδίως η βασική του καινοτομία, η σύσταση και συγκρότηση των νέων πειθαρχικών συμβουλίων, που αποτελούνται κατά πλειοψηφία από δικαστικούς λειτουργούς.

Ταυτόχρονα με την επίσπευση των σχετικών πειθαρχικών διαδικασιών, με την ταχεία διεκπεραίωση χιλιάδων εκκρεμών υποθέσεων, βασική προτεραιότητά μας είναι να ενεργοποιηθούν οι προϊστάμενες αρχές της Διοίκησης προκειμένου να ασκούν ουσιαστικά τα πειθαρχικά τους καθήκοντα, όπως άλλωστε προβλέπονται και αναβαθμίζονται στον ίδιο νόμο. Οι προϊστάμενες αρχές οφείλουν να ασκούν την πειθαρχική τους εξουσία όπου διαπιστώνουν πειθαρχικές παραβάσεις που ανήκουν στη δικαιοδοσία τους, και να μην ανέχονται συμπεριφορές που αντίκεινται στους κανόνες του κώδικα δεοντολογίας. Θα ελέγχονται για τις τυχόν παραλείψεις ή ανοχές τους. Η ανοχή ισοδυναμεί εδώ με συνενοχή.

Επιδιώκουμε άμεσα να δημιουργήσουμε ένα αυξημένο αίσθημα πειθαρχικής ευθύνης και να εξαλείψουμε με συγκεκριμένα διοικητικά μέτρα το κλίμα ατιμωρησίας που έχει καλλιεργηθεί και επικρατήσει στους δημοσίους υπαλλήλους. Η ατιμωρησία βλάπτει το κύρος και την αξιοπρέπεια όλων των δημοσίων υπαλλήλων και κυρίως εκείνων που επιτελούν τα καθήκοντά τους με ευσυνειδησία και αίσθημα δημοσιοϋπαλληλικής ευθύνης – και αποτελούν άλλωστε την πλειονότητα.

Θα πρέπει να καταλάβουν όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι ότι η συνταγματικά κατοχυρωμένη μονιμότητά τους δεν αποτελεί άλλοθι για αδιαφορία και πλημμελή ή ελλιπή άσκηση των δημοσιοϋπαλληλικών τους καθηκόντων και πάντως δεν τους απαλλάσσει από τις υποχρεώσεις τους ούτε από την πειθαρχική ευθύνη που υπέχουν. Είναι υπηρέτες του λαού και του κράτους και έχουν ταχθεί να εξυπηρετούν τους πολίτες με προσήνεια και σεβασμό των δικαιωμάτων τους στη βάση της αρχής της ισονομίας.

Κατάληξη

Ελπίζω να σας έδωσα μια συνοπτική αλλά πανοραμική εικόνα της διοικητικής μεταρρύθμισης, όπως τη σχεδιάζουμε και έχουμε αναλάβει να πραγματοποιήσουμε. Σας απαρίθμησα τα πρώτα βήματα που κάναμε και σας παρουσίασα τα πρώτα δείγματα της τρίμηνης θητείας μας. Ξέρω ότι είναι νωρίς ακόμη για να κρίνει κανείς. Προσπάθησα όμως να σας δείξω ότι η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου κάνει ό, τι μπορεί για να ανοίξει νέους δρόμους και ότι είναι αποφασισμένη να συνεχίσει με όλες της τις δυνάμεις, με όσες της έχουν απομείνει από την αδυσώπητη και συχνά άδική εφαρμογή ενός αυστηρού και άτεγκτου προγράμματος δημοσιονομικής λιτότητας.

Θα συνεχίσουμε, όπως ελπίζω να φάνηκε ότι πράξαμε μέχρι τώρα, με τόλμη, σχέδιο, αποφασιστικότητα, σοβαρότητα, ευθύνη και σύνεση.

Μοναδική μας φιλοδοξία είναι να δημιουργήσουμε μια Διοίκηση ευρωπαϊκού επιπέδου, αντάξια ενός κράτους μέλους της ευρωζώνης και της Ευρώπης, και να αποκαταστήσουμε την λαβωμένη τιμή και αξιοπρέπεια του Ελληνικού λαού και της χώρας μας. Αυτή είναι η μοναδική πολιτική φιλοδοξία που έχουμε.
Σας ευχαριστώ για την υπομονή σας.