ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ

Τρίτη 17 Ιουνίου 2025

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ κ. ΤΑΣΟΥ ΓΙΑΝΝΙΤΣΗ ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ «ΤΟ ΒΗΜΑ» ΚΑΙ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟ Δ. ΝΙΚΟΛΑΚΟΠΟΥΛΟ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ κ. ΤΑΣΟΥ ΓΙΑΝΝΙΤΣΗ ΣΤΟ ΒΗΜΑ ΚΑΙ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟ Δ. ΝΙΚΟΛΑΚΟΠΟΥΛΟ

4 Δεκεμβρίου 2011

1. Κύριε, υπουργέ, επιστρέψατε πρόσφατα από την Γερμανία. Τι κλίμα συναντήσατε κυρίως όσον αφορά τη χώρα μας;

Στη Γερμανία υπάρχουν πολλοί φίλοι της Ελλάδας που προσπαθούν να μας στηρίξουν με πολλούς τρόπους ή που δείχνουν κατανόηση για τις δυσκολίες που έχουμε. Αυτό το διαπίστωσα και από τις πολιτικές επαφές που είχα, τόσο στον χώρο της αντιπολίτευσης όσο και στη συνάντηση με τον γερμανό ομόλογό μου. Υπάρχει όμως και κόσμος που έχει απογοητευτεί ως τα άκρα από καταστάσεις στην Ελλάδα τις οποίες κι εμείς σαρκάζουμε. Αυτό πολιτικά είναι κρίσιμο. Γενικότερα πάντως, θα μπορούσα να συνοψίσω το κλίμα στα εξής: ευρύτατη ανακούφιση για την πολιτική συμφωνία να ανατεθεί στον κ.Παπαδήμο η διακυβέρνηση της χώρας, αγωνία αν η κυβέρνηση θα μπορέσει να φέρει σε πέρας την αποστολή της χωρίς πολιτικούς κλυδωνισμούς, ανησυχία για την εξάπλωση της κρίσης στην ευρωζώνη και αναζήτηση διαδικασιών που θα κάνουν το ευρώ πιο ανθεκτικό, αποτελεσματικό και πειστικό απέναντι στις πιέσεις των αγορών.

2. Είναι δυνατή στο σημερινό ασταθές οικονομικό περιβάλλον η υλοποίηση των αποφάσεων της 26ης-27ης Οκτωβρίου και αποτελούν πλέον ρεαλιστική διέξοδο για την Ελλάδα;

Τις αποφάσεις του Οκτωβρίου ας τις δούμε στην πολιτική ουσία τους. Ύστερα από μια διετία εξαιρετικών θυσιών και ανατροπών οι αποφάσεις αυτές ανοίγουν μια θετική προοπτική για τους πολίτες, τη χώρα και την αργή αλλά σταθερή επιστροφή σε πιο θετικές συνθήκες. Η υλοποίησή τους το επόμενο διάστημα θα σημαίνει ότι θα έχουμε μπει σε σαφώς πιο σίγουρα και ήρεμα νερά. Από την άλλη, θα ήταν αφέλεια να θεωρούμε ότι έστω κι έτσι, η εξάπλωση της κρίσης στην Ευρωζώνη θα μας αφήνει ανεπηρέαστους. Το αντίθετο.
Για τους λόγους αυτούς έχει τεράστια αξία να ολοκληρώσουμε γρήγορα τις διαδικασίες που θα εξασφαλίσουν τη μείωση του χρέους μας και των τόκων που καταβάλουμε, την εισροή των κεφαλαίων για την ενίσχυση των τραπεζών μας και τη σύναψη του νέου δανείου. Ίσως κάποιους μήνες αργότερα οι λύσεις αυτές να είναι πιο δύσκολες. Γενικά θεωρώ ότι η πορεία αυτή προσφέρει μια ρεαλιστική διέξοδο. Αν αυτή δεν υλοποιηθεί, η επόμενη ρεαλιστική διέξοδος τίποτα δεν δείχνει ότι θα είναι πιο εύκολη. Το αντίθετο θα ζήσουμε, όπως κάθε φορά που αγνοήσαμε το ότι η αδιαφορία για τον χρόνο σε μεγάλα ζητήματα προσθέτει στην ιστορία μας ένα χειρότερο μέλλον και μια νέα χαμένη ευκαιρία.

3. Η έξοδος από την κρίση σημαίνει ανάπτυξη. Πώς αυτή θα προκύψει;

Το εγχείρημα μιας πραγματικά στέρεης ανάπτυξης είναι εξαιρετικά απαιτητικό σε χρόνο, σε προσπάθεια, σε επιμονή και συνεκτικότητα. Απαιτεί πολλές, μικρότερες ή μεγαλύτερες, εντάσεις με εμπεδωμένα μικροσυμφέροντα και στερεότυπα, απαιτεί συνεχή πληροφόρηση και συνεννόηση με τους ενδιαφερόμενους, απαιτεί τόλμη. Δεν διακριθήκαμε σε αυτά. Το Κράτος -ο κεντρικός μοχλός της πολιτικής σε μια χώρα- είναι θεμελιακά αδύναμο, προβληματικό και απαρχαιωμένο ως μηχανισμός παραγωγής και στήριξης πολιτικής. Η επίτευξη ανάπτυξης συχνά είναι κεντρικό ζητούμενο μόνο στα λόγια. Οι δράσεις μας ήσαν σταθερά προσανατολισμένες στην κατανάλωση και στην εύκολη ευημερία. Θεωρώ ότι, αν η κυβέρνηση αυτή δεν είχε να λειτουργήσει σε οριοθετημένο χρόνο κοινοβουλευτικής εμπιστοσύνης, θα έπρεπε να θέσει τη διαφάνεια, τους αντικειμενικούς κανόνες, την ποιότητα εξυπηρέτησης και γενικά τον εκσυγχρονισμό της δημόσιας διοίκησης και του πολίτη ως στρατηγική προτεραιότητά της. Αυτό συνεπώς θα είναι έργο της επόμενης κυβέρνησης.

4. Η κυβέρνηση Παπαδήμου θα κατορθώσει να σηκώσει το τεράστιο βάρος που της αναλογεί και να οδηγήσει την Ελλάδα στο νέο, υπό διαμόρφωση, ευρωπαϊκό περιβάλλον;

Η κυβέρνηση Παπαδήμου στον χρόνο που έχει στη διάθεσή της θα προσπαθήσει να υλοποιήσει τις αποφάσεις του Οκτωβρίου, αλλά και να «τρέξει» όσα πολιτικά, οικονομικά και κοινωνικά θέματα είναι εφικτό να προχωρήσουν στο ίδιο διάστημα. Αρκεί να επιδείξει ενότητα στον στόχο και αποφασιστικότητα στην υλοποίηση της εντολής που έλαβε. Το ευρωπαϊκό περιβάλλον πράγματι αλλάζει δραματικά. Ζούμε μια ιστορική φάση, στη διάρκεια της οποίας η θέση της Ελλάδας αλλά και άλλων χωρών θα υποστεί δυναμικές επιδράσεις. Η κυβέρνηση θα έχει την ευθύνη που της αναλογεί, αλλά ας σταματήσουμε να έχουμε μια κρατικιστική αντίληψη που μας έφτασε ως εδώ. Η θέση της χώρας μας στο υπό διαμόρφωση ευρωπαϊκό τοπίο θα προσδιοριστεί και από το τι θα κάνουν ευρύτερες δυνάμεις, πολιτικές και κοινωνικές. Επιπλέον, ας μην ξεχνάμε ότι τη θέση μας στο νέο τοπίο, εκτός από το τι δράσεις θα αναλάβουμε σήμερα και αύριο, θα την έχει καθορίσει και το τι κάναμε ως σήμερα. Εδώ, τουλάχιστον μεσοπρόθεσμα, έχουμε να πληρώσουμε ένα βαρύ λογαριασμό.

5. Έχετε δηλώσει ότι η παρούσα κυβέρνηση δεν είναι υπηρεσιακή αλλά κανονική. Υπό αυτή την έννοια θα βλέπατε ακόμη και μετάθεση του χρόνου διενέργειας των εκλογών;

Μια υπηρεσιακή κυβέρνηση έχει ως μόνη εντολή τη διενέργεια εκλογών σε περίπου έναν μήνα. Θεωρώ όμως ότι όλη η συζήτηση για τον χρόνο των εκλογών γίνεται σε «κενό αέρος». Ο χρόνος της κυβέρνησης καθορίζεται αντικειμενικά από την εντολή που έλαβε από τον πρόεδρο της Δημοκρατίας και από την ψήφο εμπιστοσύνης στη Βουλή. Δεν καθορίζεται ούτε από την ίδια ούτε από τη βούληση των μελών της. Τώρα, αν ο χρόνος της θα σταματήσει σε κάποια από τις ημερομηνίες που αναφέρονται, προσωπικά μου είναι αδιάφορο. Σημασία έχει αν η κυβέρνηση θα αφεθεί να ολοκληρώσει την υλοποίηση των πολύ συγκεκριμένων ενεργειών που συνδέονται με τις αποφάσεις του Οκτωβρίου. Όποια πολιτική δύναμη θέλει να σταματήσει το έργο αυτό έχει τη δυνατότητα να το κάνει άμεσα, αναλαμβάνοντας τις ευθύνες της επιλογής της και δεν βλέπω γιατί τόση συζήτηση.

6. Έχετε πει ότι το υπουργείο δεν πρόκειται να πάρει από μόνο του πρωτοβουλία για τον εκλογικό νόμο. Έχετε συζητήσει το ενδεχόμενο αλλαγής του με τα πολιτικά κόμματα;

Ο εκλογικός νόμος είναι μείζον θέμα που απαιτεί πολιτικές συνεννοήσεις και συμφωνία. Δεν βλέπω κάποια γενικότερη έκφραση για αλλαγή. Φυσικά, αν τέτοιες συνθήκες συντρέξουν, θεωρώ ότι η κυβέρνηση δεν έχει κανένα λόγο να μην προχωρήσει.

7. Εκτός του εκλογικού νόμου υπάρχει και το «πολιτικό χρήμα» και το «πόθεν έσχες» των πολιτικών που αντικειμενικά συνδέονται με αυτόν. Τι θα κάνει η κυβέρνηση;

Ας αναζητήσουμε με νηφαλιότητα φαινόμενα διαφθοράς, φοροδιαφυγής, παρανομίας ή άλλα επιλήψιμα. Ας δούμε και την αποτελεσματικότητα των εργαλείων που χρησιμοποιούμε στην κατεύθυνση αυτή. Συνεχείς νόμοι, ρυθμίσεις, παθιασμένες αναφορές, συχνά συνδεδεμένες με συμπληρωματικές σκέψεις, που τελικά αφήνουν τα προβλήματα ανέπαφα. Το Υπουργείο Εσωτερικών είναι αρμόδιο μόνο για θέματα θεσμικής χρηματοδότησης των κομμάτων και ρυθμίσεων για το «πόθεν έσχες». Προσωπικά θεωρώ ότι σε μια περίοδο τεράστιων θυσιών τα κόμματα θα έπρεπε να συμμετέχουν τουλάχιστον ισοδύναμα με τον απλό κόσμο στην προσπάθεια μείωσης των ελλειμμάτων του προϋπολογισμού. Αυτό σήμερα δεν συμβαίνει. Αλλά από τη θέση μου οφείλω να ενεργήσω ως μέλος της κυβέρνησης και όχι με κριτήριο τις προσωπικές μου απόψεις.