Συχνές Ερωτήσεις
Η σύσταση πάγιας προκαταβολής στους διευθυντές/τριες δεν εναπόκειται στη διακριτική ευχέρεια του δήμου, αλλά είναι υποχρεωτική, καθώς η σχετική διάταξη που τη προβλέπει παρέχει δέσμια αρμοδιότητα στους δήμους για την έκδοση των σχετικών αποφάσεων από τις οικείες δημοτικές επιτροπές.
Μετά τον έλεγχο των υποβληθέντων δικαιολογητικών ο ταμίας του δήμου καταβάλλει στον υπόλογο διαχειριστή της πάγιας προκαταβολής ίσο χρηματικό ποσό για την ανανέωσή της, και εφόσον υπάρχουν σχετικές πιστώσεις, ούτως ώστε να παραμένει στα χέρια του πάντοτε το χορηγηθέν ποσό που προβλέπεται από την υπ’ αριθμ.45118/31.05.2024 (Β΄3409) Υπουργική Απόφαση, ήτοι 500 ευρώ.
Τα ποσά της πάγιας προκαταβολής κατατίθενται σε πιστωτικά ιδρύματα που εποπτεύει η Τράπεζα της Ελλάδος, σε λογαριασμούς ειδικού σκοπού που ανήκουν στον οικείο δήμο μετά από πρόταση των υπόλογων διαχειριστών (διευθυντές/τριες σχολικών μονάδων), αναφορικά με το τραπεζικό ίδρυμα που τους εξυπηρετεί. Δεδομένου ότι δικαιούχοι των λογαριασμών στους οποίους κατατίθενται τα ποσά της πάγιας προκαταβολής είναι οι δήμοι και όχι οι υπόλογοι διαχειριστές αυτοί χαρακτηρίζονται ακατάσχετοι, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 4 του ν.3068/2002 (Α΄274), καθώς τα εν λόγω διαθέσιμα έχουν ταχθεί για την εξυπηρέτηση συγκεκριμένων ειδικών δημόσιων σκοπών.
Στην περίπτωση όπου εκκρεμεί η σύνταξη και υποβολή στο Ελεγκτικό Συνέδριο απολογισμών έως την ημερομηνία κατάργησης των σχολικών επιτροπών, αυτοί συντάσσονται από την οικονομική υπηρεσία του δήμου με βάση τα στοιχεία οικονομικής διαχείρισης που περιήλθαν σε αυτόν και υποβάλλονται για έγκριση στο οικείο δημοτικό συμβούλιο, δεδομένου ότι στις αρμοδιότητες της δημοτικής επιτροπής, όπως αυτές καθορίζονται με το άρθρο 72 του ν.3852/2010 (Α΄ 87), δεν εμπίπτει η έγκριση απολογισμών των δημοτικών ν.π.δ.δ.
Αναφορικά με την εκκαθάριση και ενταλματοποίηση των δαπανών που θα περιέλθουν για πληρωμή στον δήμο κατόπιν της κατάργησης των σχολικών επιτροπών, καθίσταται αυτονόητο ότι αυτή θα διενεργηθεί λαμβάνοντας υπόψη το πλαίσιο οικονομικής διαχείρισης και λειτουργίας που ίσχυε για τις σχολικές επιτροπές μέχρι τη στιγμή κατάργησής τους, δεδομένου ότι οι σχολικές επιτροπές δεν εφαρμόζουν τις διατάξεις του Β.Δ. 17- 5/15.6.1959 (Α΄ 114), καθώς και του Ν.Δ. 476/1974 (Α΄ 204) και δεν υποχρεούνται σε σύνταξη προϋπολογισμού [παρ. 1 άρθρο 3 υπ’ αριθμ. 8440/2011 (Β΄ 318) Υ.Α.].
Οι αρμόδιοι υπάλληλοι του δήμου οφείλουν να ενημερώσουν εγκαίρως τους υπόλογους για τον τρόπο λειτουργίας και διαχείρισης της πάγιας προκαταβολής και να παράσχουν όλες τις πληροφορίες αναφορικά με τα ζητήματα αυτής λ.χ. διαδικασία απόδοσης, υποχρεώσεις υπολόγων κ.ά. Ενημέρωση των υπολόγων διαχειριστών θα πρέπει να γίνει και για το σχεδιασμό του δήμου, όσον αφορά στην αντιμετώπιση των λειτουργικών αναγκών των σχολικών μονάδων αρμοδιότητάς τους (ενεργές συμβάσεις, προγραμματικές συμβάσεις κ.ά.), ώστε να μην παραβιάζεται η σχετική προϋπόθεση της παρ. 4 της υπ’ αριθμ.45118/31.05.2024 (Β΄3409) Υπουργικής Απόφασης.
Για τους δήμους των οποίων οι σχολικές επιτροπές εξαιρέθηκαν της κατάργησης δυνάμει των διατάξεων της παρ. 5 του άρθρου 28 του ν.5056/2023, εξακολουθούν να ισχύουν οι εγγραφές στους ΚΑΕ 4311 «ΚΑΠ για την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών των σχολείων Α/θμιας και Β/θμιας εκπαίδευσης (άρθρο 55 ν. 1946/1991)» και ΚΑΕ 6711 «Απόδοση σε σχολικές επιτροπές»
Για τους δήμους των οποίων οι σχολικές επιτροπές καταργούνται δυνάμει της παρ. 1 του άρθρου 28 του ν.5056/2023 και έως την έκδοση της κυα παροχής οδηγιών για την κατάρτιση του προϋπολογισμού των δήμων, οικονομικού έτους 2025, με την οποία θα προβλεφθεί σχετικός ΚΑΕ, οι πιστώσεις που αποδίδονται στον δήμο για την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών των σχολείων Α/θμιας και Β/θμιας εκπαίδευσης εγγράφονται στον Κ.Α.Ε. 0619 «ΚΑΠ για λοιπούς σκοπούς (δεν περιλαμβάνονται πιστώσεις του Π.Δ.Ε.)». Από τις εν λόγω πιστώσεις δύναται να καλύπτονται και τα ποσά της πάγιας προκαταβολής.
Οι πιστώσεις που αφορούν στην πάγια προκαταβολή εγγράφονται με ανάπτυξη στο σκέλος των εξόδων στον ΚΑ 8251 «Πάγια προκαταβολή», με κατανομή των σχετικών δαπανών στην Υπηρεσία 15 «Υπηρεσίες Πολιτισμού, Αθλητισμού και Κοινωνικής Πολιτικής».
Οι δε επιστροφές χρημάτων από τους υπόλογους διευθυντές/τριες της πάγιας προκαταβολής, εγγράφονται με ανάπτυξη στο σκέλος των εσόδων στον ΚΑ 4212 «Επιστροφή πάγιας προκαταβολής».
Τα ποσά των ταμειακών υπολοίπων που μεταφέρονται στους δήμους από τις κατηργημένες σχολικές επιτροπές τους, θα εγγραφούν στον προϋπολογισμό με αναμόρφωση σε ανεπτυγμένη μορφή του ΚΑΕ 1699 «Έσοδα που δεν εμπίπτουν σε κανέναν από τους λοιπούς κωδικούς της ομάδας 1 "ΕΚΤΑΚΤΑ ΕΣΟΔΑ"».
Δεδομένου ότι, η κατηγορία εσόδων 16 «Λοιπά Έκτακτα Έσοδα» περιλαμβάνεται στην Ομάδα Εσόδων Ι, καθίσταται σαφές ότι για την εν λόγω εγγραφή ισχύουν τα αναφερόμενα του άρθρου 3 της υπ’ αριθμ. 63726/28.7.2023 (Β΄4795) κυα παροχής οδηγιών για την κατάρτιση του προϋπολογισμού των δήμων, σύμφωνα με τα οποία «Πέραν των οριζόμενων στην προηγούμενη γενική παρατήρηση, καθώς και της περίπτωσης Β.3.1 της παρούσας, επιτρέπεται επίσης η αύξηση των συνολικών ποσών στις ΟΜΑΔΕΣ ΕΣΟΔΩΝ Ι, ΙΙ και ΙΙΙ σε φορέα, στην περίπτωση κατά την οποία υφίσταται κατάργηση, λύση ή συγχώνευση, με ΦΕΚ, νομικού προσώπου και περιέλευση των αντίστοιχων εσόδων σε αυτόν»
Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 27 ν.5056/2023, το οποίο τυγχάνει αναλογικής εφαρμογής και για τις σχολικές επιτροπές, οι υποχρεώσεις αυτών αναλαμβάνονται από το οικείους δήμους υπό το καθεστώς της καθολικής διαδοχής. Τα σχετικά ποσά θα εγγραφούν στον προϋπολογισμό με αναμόρφωση σε ανεπτυγμένη ΚΑ δαπανών χρήσης, βάσει του είδους της δαπάνης, εφόσον οι σχετικές υποχρεώσεις αφορούν στο έτος 2024 ή/και σε ανεπτυγμένη μορφή του ΚΑ 81 «ΠΛΗΡΩΜΕΣ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΩΝ (Π.Ο.Ε.)», κατά την περίπτωση που οι σχετικές υποχρεώσεις αφορούν σε προηγούμενα οικονομικά έτη
α) Για την αποδοχή δωρεάς υπέρ σχολικής μονάδας η σχετική απόφαση λαμβάνεται από την οικεία Δημοτική Επιτροπή, σύμφωνα με την περ. ιστ), του άρθρου 72 ν.3852/2010, όπως ισχύει.
β) Για την παραχώρηση σχολικών χώρων εφαρμογή έχουν οι διατάξεις του άρθρου 94 ν.3852/2010 και αυτές του άρθρου 41 του ν.1566/1985 όπως οι τελευταίες τροποποιήθηκαν με τις όμοιες του άρθ. 98 ν.4823/2021.
γ) Για τη διενέργεια των δημοπρασιών για την εκμετάλλευση σχολικών κυλικείων αρμόδιος φορέας, στις περιπτώσεις που δεν θα υφίστανται σχολικές επιτροπές, είναι ο οικείος δήμος και τα κατά περίπτωση αρμόδια όργανά του. Σχετικά έχει προωθηθεί προς το Υπουργείο Παιδείας & Θρησκευμάτων σχέδιο τροποποίησης διατάξεων της υπ΄ αριθμ. 64321/2008 (Β’ 1003) κυα που ορίζει τις λεπτομέρειες της σχετικής διαδικασίας όταν αυτή διενεργείται από τον οικείο δήμο