Πέμπτη 24 Μαΐου 2018
Για να δείτε το μήνυμα πρέπει να έχετε εγκατεστημένο το Macromedia Flash.
28/2/2014

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΓΙΑΝΝΗ ΜΙΧΕΛΑΚΗ ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ «ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ»


1.Να περιμένουμε το επόμενο διάστημα έναρξη της διαδικασίας αναθεώρησης του Συντάγματος; Ποιες θα είναι οι δικές σας προτάσεις ως υπουργού Εσωτερικών και ποιο το χρονοδιάγραμμα;

Απ: Έχει προαναγγείλει την εκκίνηση της διαδικασίας για την αναθεώρηση του Συντάγματος ο ίδιος ο Πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς με το πρωτοχρονιάτικο μήνυμά του. Είναι μια διαδικασία που πρέπει να ολοκληρωθεί πριν τις εθνικές εκλογές έτσι ώστε η επόμενη Βουλή να είναι αναθεωρητική. Έχουμε αρκετό χρόνο ως τη λήξη της θητείας της σημερινής Βουλής, αλλά πιστεύω ότι οι διαδικασίες θα πρέπει να ανοίξουν το ταχύτερο δυνατό, έτσι ώστε όλες οι προτάσεις να μπουν στο τραπέζι του δημόσιου διαλόγου και να πετύχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Σε ό, τι αφορά ζητήματα που άπτονται των αρμοδιοτήτων του Υπουργείου Εσωτερικών θα φέρουμε σε διαβούλευση την καθιέρωση σταθερού εκλογικού συστήματος με την πρόβλεψη ότι η αλλαγή  του θα απαιτεί πλειοψηφία των 3/5 της Βουλής, την ισχυροποίηση των εγγυήσεων για εξάντληση της διάρκειας της κοινοβουλευτικής περιόδου, την θέσπιση χρονικών ορίων ως προς τις θητείες του Πρωθυπουργού, των περιφερειαρχών, των δημάρχων και των συνδικαλιστών, την ψήφο των ομογενών και το σπάσιμο των μεγάλων εκλογικών περιφερειών.

2.Ποια είναι η γνώμη σας ειδικότερα για τη μείωση του αριθμού των βουλευτών; Μιλάμε για Βουλή των 200, των 250 και ποια τα κέρδη από αυτό; Επίσης πως θα μπορούσε να λειτουργήσει ο θεσμός της Γερουσίας;

Απ: Όπως ξέρετε το Σύνταγμα, όπως ισχύει σήμερα, προβλέπει ότι ο αριθμός των βουλευτών ορίζεται με νόμο και δεν μπορεί να είναι ούτε μικρότερος των 200 ούτε μεγαλύτερος των 300. Μπορεί λοιπόν ακόμη και τώρα να ψηφιστεί νόμος που θα περιορίζει τον αριθμό των βουλευτών στα όρια αυτά. Θα ήταν ωστόσο προτιμότερο, αλλά και ασφαλέστερο, εάν οποιαδήποτε αλλαγή θεσπιζόταν στο πλαίσιο μιας τολμηρής συνταγματικής αναθεώρησης. Θα ήταν άλλωστε επιβεβλημένη η μείωση του αριθμού των βουλευτών εάν αποφασιζόταν η θέσπιση Γερουσίας. Και βέβαια θα είναι επιτακτικά αναγκαία εάν θεσπιστεί ασυμβίβαστο του αξιώματος του υπουργού με εκείνο του βουλευτή. 

3.Θα προτείνετε εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας απευθείας από το λαό και ενίσχυση των αρμοδιοτήτων του, και ποιες θα είναι αυτές;

 

Απ: Είναι βασική θέση μας -και το είπαμε προεκλογικά-  η εξισορρόπηση και η σταθερότητα του πολιτικού συστήματος με τη δημιουργία ουσιαστικών αντίβαρων στο σημερινό πρωθυπουργοκεντρικό χαρακτήρα του. Σ’ αυτό το πλαίσιο η Επιτροπή για την αναθεώρηση του Συντάγματος που είχε συγκροτήσει η Νέα Δημοκρατία είχε προτείνει, ανάμεσα στ’ άλλα, την ενίσχυση του ρυθμιστικού ρόλου του Προέδρου της Δημοκρατίας και την εκλογή του απευθείας από το λαό.

4. Πρέπει κατά τη γνώμη σας να γίνουν και αλλαγές στον εκλογικό νόμο και σε ποια κατεύθυνση;

Απ: Έχω πει πολλές φορές έως τώρα ότι ζήτημα εκλογικού νόμου δεν τίθεται. Αυτό πάντως μπορεί – όπως είπα- να εξεταστεί στο πλαίσιο της συνταγματικής αναθεώρησης.

5. Ποια η γνώμη σας για απόλυτο ασυμβίβαστο μεταξύ υπουργικών και βουλευτικών καθηκόντων.

Απ: Είναι μια θέση που κατ’ αρχήν με βρίσκει σύμφωνο. Ανταποκρίνεται άλλωστε στην αρχή περί διάκρισης των εξουσιών. Βγάζει από τη νομοθετική λειτουργία εκείνους που μετέχουν στην εκτελεστική. Υπάρχουν ωστόσο σημαντικά πρακτικά ζητήματα και ερωτήματα που θα πρέπει να απαντηθούν. Θα υπάρχει, για παράδειγμα, και ασυμβίβαστο μεταξύ Πρωθυπουργού και βουλευτού; Διότι αν ισχύει για τον υπουργό πώς να μην ισχύει για τον Πρωθυπουργό; Και έπεται τι θα γίνεται με τον υπουργό που εγκατέλειψε τη βουλευτική έδρα και σ’ ένα επόμενο ανασχηματισμό μένει εκτός κυβερνητικού σχήματος; 

6.Θα μπορούσε η επόμενη Βουλή να γίνει και συντακτική και να αγγίξει το σκληρό πυρήνα του Συντάγματος και ποιες αλλαγές θα μπορούσαν να γίνουν σε αυτό το επίπεδο;

Απ: Το Σύνταγμα ορίζει τις διαδικασίες που απαιτούνται, για να είναι η επόμενη Βουλή αναθεωρητική. Δεν προβλέπει απολύτως τίποτε για συντακτική Βουλή. Αντιθέτως μάλιστα! Στο άρθρο 110 ορίζει ρητά ότι δεν υπόκεινται σε αναθεώρηση οι διατάξεις του Συντάγματος που καθορίζουν τη βάση και τη μορφή του Πολιτεύματος ως Προεδρευόμενης Κοινοβουλευτικής Δημοκρατίας. Θα ήταν, πάντως, ιδιαίτερης σημασίας αναζητήσεις που θα απέβλεπαν στην περαιτέρω ενίσχυση της διάκρισης των εξουσιών, αλλά και στη σταθερότητα των κυβερνήσεων. 

7. Η σταυροδοσία στις ευρωεκλογές πιστεύετε ότι θα κινητοποιήσει τους πολίτες γενικότερα και τους ψηφοφόρους της Ν.Δ ειδικότερα;

 

Απ: Είναι μια απόφαση δημοκρατίας που δίνει τον πρώτο λόγο στην κοινωνία. Ο πολίτης μπορεί έτσι να μετέχει πιο ενεργά στα ευρωπαϊκά δρώμενα, να απαιτεί πιο άμεσα την ανάπτυξη συγκεκριμένων δράσεων και να επιλέγει αδιαμεσολάβητα τους εκπροσώπους του στο Κοινοβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Θα έλεγα, μάλιστα, ότι έτσι ο πολίτης κατακτά ουσιαστικά  ένα ακόμη πολιτικό δικαίωμα. Και η κατάκτηση αυτή σηματοδοτεί, πέρα από κάθε αμφιβολία, ένα ποιοτικό άλμα της Δημοκρατίας μας. Είναι επίσης βέβαιο ότι θα ενδυναμώσει το δημόσιο διάλογο για τα ευρωπαϊκά ζητήματα. Και αυτό είναι ιδιαίτερης σημασίας στις σημερινές κρίσιμες περιστάσεις. 

 

8. Είχατε αντιταχθεί στη στήριξη της υποψηφιότητας Σγουρού. Τώρα έχουμε μια νέα υποψηφιότητα αυτή του κ. Κουμουτσάκου. Τι λέτε;

Απ: Είχα πει ξεκάθαρα την άποψή μου για ένα Περιφερειάρχη που θεωρώ ότι απέτυχε στο έργο που ανέλαβε. Ο κ. Σγουρός «εμετρήθη, εζυγίσθη και ευρέθη ελλιπής». Είναι πολύ θετικό  που ο κ. Κουμουτσάκος μπαίνει στον αγώνα για τη Περιφέρεια Αττικής. Πιστεύω ότι έχει, όχι μόνο τη δυνατότητα να κερδίσει τον αγώνα αυτό, αλλά και να είναι ένας άριστος και πετυχημένος Περιφερειάρχης για τη μεγαλύτερη Περιφέρεια της χώρας. Αποδείχτηκε ότι τα κατάφερε σε όποια αποστολή ανέλαβε μέχρι σήμερα: διπλωμάτης, εκπρόσωπος του Υπουργείου Εξωτερικών και ευρωβουλευτής. Έχει τη γνώση και την ικανότητα να αξιοποιήσει στο μέγιστο βαθμό τα κοινοτικά πλαίσια  για να αντιμετωπιστούν βασικά  προβλήματα της Αττικής και να βελτιωθούν οι συνθήκες που αφορούν στην ποιότητα ζωής των κατοίκων της. Δεν είναι μόνο μια καλή υποψηφιότητα, θα είναι ένας πολύ καλός Περιφερειάρχης. 

 

9. Δε φοβάστε συνέπειες από το διχασμό της παράταξης σε Αθήνα και Κεντρική Μακεδονία λόγω των διπλών υποψηφιοτήτων και από το ενδεχόμενο οι αντάρτες να επικρατήσουν, θολώνοντας την πολιτική εικόνα της 25ης Μαΐου; Που αποδίδετε την ευθύνη για τους χειρισμούς που οδήγησαν σε αυτή την οπωσδήποτε δυσάρεστη κατάσταση;

Απ: Η Νέα Δημοκρατία βλέπει τις αυτοδιοικητικές εκλογές με άλλο πρίσμα. Κάνει ένα καινούργιο ξεκίνημα. Γι’ αυτό άλλωστε είχαμε προτείνει και την αλλαγή του σχετικού νόμου έτσι ώστε οι δημότες να μπορούν να επιλέγουν υποψήφιους δημοτικούς συμβούλους ακόμη και απο διαφορετικές δημοτικές παρατάξεις. Στην ίδια κατεύθυνση του απεγκλωβισμού της Τοπικής Αυτοδιοίκησης κινήθηκε και η απόφαση να μην δοθούν από τη Νέα Δημοκρατία χρίσματα, αλλά να βρεθούμε στο πλευρό ανθρώπων ικανών και άξιων, ανθρώπων που μπορούν να ανταποκριθούν στις ανάγκες και τα ζητούμενα των τοπικών κοινωνιών. Η Νέα Δημοκρατία εξέφρασε καθαρά την άποψή της στις περιπτώσεις που έχουν εκδηλωθεί περισσότερες υποψηφιότητες από τους κόλπους της. Δεν απαξιώνουμε, όμως -και το είπε ο ίδιος ο Πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας, ο Αντώνης Σαμαράς- κανέναν υποψήφιο.

 

10. Σε ποια φάση βρίσκεται η διαδημοτική κινητικότητα και πως θα χειριστείτε τυχόν απροθυμία των δημοτικών υπαλλήλων να συμμετάσχουν στο εθελοντικό πρόγραμμα, δεδομένου ότι υπάρχουν πληροφορίες πως φοβούνται για την τύχη τους;

 

Απ: Το μέτρο της εθελοντικής αυτοδιοικητικής κινητικότητας είναι ένα πρόγραμμα εξορθολογισμού της κατανομής του ανθρώπινου δυναμικού στους ΟΤΑ. Αυτό θα το πετύχουμε μέσα από τη μετακίνηση εργαζομένων από τους δήμους που αποδεδειγμένα έχουν πλεονάζον προσωπικό στους δήμους που παρουσιάζουν σημαντικές ελλείψεις. Η διαδικασία προχωρά κανονικά και εάν κάποιοι φοβούνται, προφανώς έχουν πέσει θύματα παραπληροφόρησης. Τονίζω ότι η σχετική νομοθετική ρύθμιση προβλέπει διαδικασίες ΑΣΕΠ, οι οποίες διασφαλίζουν όλα τα απαιτούμενα εχέγγυα διαφάνειας και αξιοκρατίας.

Όσο για την υποχρεωτική ένταξη των ενδιαφερομένων σε καθεστώς διαθεσιμότητας για ένα μήνα, αυτή γίνεται προκειμένου οι εν λόγω εργαζόμενοι να προσμετρηθούν στην κινητικότητα του 2013, κάτι που αποτελούσε δέσμευση της χώρας μας. Ωστόσο οι υπάλληλοι αυτοί δεν διατρέχουν απολύτως κανέναν κίνδυνο απόλυσης. Όλοι τους θα επανατοποθετηθούν.